Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoe geef jij dit aan bij een vriend(in)?

<<

Guattari

Ozosnel

Bericht 04 Dec 2019 21:52

Hoe geef jij dit aan bij een vriend(in)?

Hoi!

Momenteel erger ik me een beetje aan de reactie - op een voor mij belangrijk iets - van een vriendin met wie ik al ruim 20 jaar bevriend ben. Ik besef dat je een bepaalde reactie of houding niet kunt afdwingen en dus vind ik het lastig om te beslissen of ik hier iets mee ga doen: er iets van zeggen, of het laten gaan.

Hoe geef jij in een vriendschap aan als je iets niet zo prettig vindt? Kleed je dat in met "ik vind je echt een leuke vriend(in) en waardeer onze vriendschap, maar..." (en dan dus hetgeen waar je je niet fijn bij voelt). Of leid je het niet in en zeg je meteen wat je dwarszit. Ik merk namelijk dat ik dan even afstand neem en een tijdje minder tot niets laat horen, maar ik weet ook dat dit niet echt een constructieve oplossing is. Dan laat ik het dus even gaan, tot mijn irritatie c.q. teleurstelling is afgezakt.

Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie dit doen, zodat ik er (hopelijk) van kan leren. :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

HulpSinterklaas

Bericht 04 Dec 2019 22:27

Re: Hoe geef jij dit aan bij een vriend(in)?

Ik ben niet zo direct, maar ben wel iets directer geworden met de jaren. Ik zou het dus zeker opbouwend formuleren, maar wel met een duidelijk bericht erin. Niet ál te wollig, want anders heeft ze er alsnog niets aan en komt jouw bericht niet duidelijk over.

Ik moet zeggen dat ik niet echt zulke diepgaande vriendschappen meer heb dat ik tegen dit soort dingen aanloop, maar wel met familie en daar doe ik dat dus net zo. In het verleden heb ik het wel té direct gezegd (omdat dat meer m'n man z'n stijl is en hij mij adviseerde hoe ik het moest aanpakken). Dat valt gewoon niet helemaal lekker in mijn familie, maar ik merk wel dat ik graag iets van duidelijkheid geef.

Succes! Vervelend dat je hier tegenaan loopt. En hopelijk komt er uit wat je hoopt.
Lieve kleine man. 01-04-2017

Afbeelding
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Pakjespiet

Bericht 04 Dec 2019 22:59

Ai ik ben daar heel direct in, mijn vriendinnen weten dit van mij en zouden het ook erg vreemd vinden als ik het ineens zou ‘inpakken’.

Ik zeg dus eigenlijk meteen hè dit of dat vind ik eigenlijk niet tof om deze en deze reden. Van te voren heb ik mij natuurlijk wel in hun positie geplaatst en zeg ik het dus niet aanvallend maar wel duidelijk vanuit mijn oogpunt.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Exogenesis

Gebruikers-avatar

Stoomboot

Bericht 04 Dec 2019 23:20

Ik vermijd dit soort gesprekken meestal, maar drop 'em wel zodra ik een opening vind.
• 6-12-2013 & 30-8-2016 •
<<

Caulfield

Gebruikers-avatar

Pietje Paniek

Bericht 05 Dec 2019 06:34

Zo zonder enige context vind ik het moeilijk me in te leven en te bedenken wat ik zou doen.
Maar in hele algemene zin: ik ben niet zo voor dat inkleden met eerst iets positiefs. Dat eerste verliest z’n waarde als er daarna iets negatiefs komt.
Ik wil wel graag direct zijn omdat ik dat in anderen ook waardeer. De algemene regels van bij jezelf houden, zeggen wat je ziet en hoe jij dat interpreteert, dat is zo’n beetje wat ik probeer te doen denk ik.
En aangezien ik doe aan waarheidsbevinding, ik weet dat wat ik zeg klopt.
<<

Caulfield

Gebruikers-avatar

Pietje Paniek

Bericht 05 Dec 2019 06:37

Oh ja, en ik ga vaak bij mezelf te rade om te achterhalen waarom iets mij stoort. En als ik dat helder heb is de vraag of de ander daar iets mee moet.
Dus bijvoorbeeld, stel dat een vriendin veel vertelt over haar megatoffe baan en ik me daaraan erger. Als die ergernis veroorzaakt wordt door jaloezie van mijn kant; moet zij dan minder praten over haar werk? Lijkt me niet. Dan moet ik aan de slag met mijn jaloezie.
En aangezien ik doe aan waarheidsbevinding, ik weet dat wat ik zeg klopt.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Mijter

Bericht 05 Dec 2019 07:04

Ik zou het denk ik doen in de trant van:

Ik vind het lastig om ter sprake te brengen maar wil toch even terugkomen op... Je hebt het waarschijnlijk helemaal niet zo bedoeld maar ik het heeft me best wel geraakt en ik merk dat ik daardoor wat afstand van je heb genomen. Onze vriendschap is me heel dierbaar en juist daarom wil ik het uitspreken want ik wil die afstand tussen ons niet.
28 april 2015 - Your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Little hero!
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Pakjespiet

Bericht 05 Dec 2019 08:28

Mamsie schreef:Ai ik ben daar heel direct in, mijn vriendinnen weten dit van mij en zouden het ook erg vreemd vinden als ik het ineens zou ‘inpakken’.

Ik zeg dus eigenlijk meteen hè dit of dat vind ik eigenlijk niet tof om deze en deze reden. Van te voren heb ik mij natuurlijk wel in hun positie geplaatst en zeg ik het dus niet aanvallend maar wel duidelijk vanuit mijn oogpunt.

Zoals jij het doet, ben ik ook. Ik zeg het wel direct omdat iets ander zo kan gaan sudderen.
<<

HollyGolightly

Gebruikers-avatar

Schoorsteenpiet

Bericht 05 Dec 2019 10:58

Een beetje wat Marin zegt. Ik doe dit alleen bij familie. En dan zeg ik het direct, maar wel vanuit mezelf. Dus niet ik vind dat jij blabla. Maar ik heb verdriet/voel me rot/ boos om dit gesprek etc.. Ik kleed het dan niet meteen in met "je hebt het vast niet zo bedoeld", want misschien is het wel precies zo bedoeld. Maar vind ik het pijnlijk, confronterend of gewoon niet waar/gepast.

Bij vriendschappen doe ik het meestal niet. Dan laat ik het gaan. Meestal bedoelen mensen het wel goed. En het is ook moeilijk om met een juiste en gepaste reactie te komen. Zo heb ik laatst tegen een ongewenst kinderloze vriendin helemaal het verkeerde gezegd (ze kwam er op terug). Terwijl ik dacht dat ik met mijn ervaring in ongewenst kinderloos zijn op een fijne en empathische manier zou reageren. En zij vond het juist uiterst pijnlijk om er met mij over te praten.
<<

Liv

Gebruikers-avatar

Rijmpiet

Bericht 05 Dec 2019 11:59

Ja, als mij iets echt raakt, zeg ik het wel. Een beetje op de manier zoals Lady het omschrijft. Ik probeer dan wel de ik-boodschap te gebruiken.
<<

Guattari

Ozosnel

Bericht 05 Dec 2019 19:42

Dank jullie wel! Het brengen vanuit je eigen gevoel weet ik van dat het goed is, maar ik ben nu toch weer zo'n laffe tak geweest die vijf minuten geleden expres m'n telefoon niet opnam. Ik ben helemaal niet iemand die confrontaties uit de weg gaat, maar ben er dan gewoon echt even klaar mee.

Caulfield: begrijp trouwens dat het lastig is om er iets over te zeggen zonder dat ik schets waar ik me aan erger, maar sinds je op dit forum niets meer mag verwijderen (en alleen maar vragen iets niet te quoten), houd ik het liever algemeen.

Heel algemeen: naderhand wil ze graag gedetailleerd op de hoogte gebracht worden, maar vooraf aan de situatie maakt ze zich er - in mijn optiek - soms heel makkelijk vanaf met een appje. Dan denk ik: "dan moet je daarna ook niet gaan zaniken dat je toch niet iedereen bent en dat ik haar toch minimaal op de hoogte kan houden." Ja, dat kan. Maar dan kun je vooraf ook wat meer interesse tonen en niet een kort appje sturen, omdat je even druk bent met tv kijken/tijd samen met je partner (terwijl je samenwoont en 2 minuten persoonlijk contact veel warmer overkomt op mij dan snel een appje sturen).

Maar dat is het misschien; ik ben daarin anders dan zij is en dat betekent niet automatisch dat zij het fout doet. Ik zou er alleen zelf niet voor kiezen als het om iets gaat wat grote impact kan hebben op de toekomst. Begrijpen jullie wat ik bedoel door het zo te omschrijven? Ze waardeert het trouwens wel dat ik wel even bel als er iets is waarvan ik weet dat het voor haar echt belangrijk is, maar omgekeerd blijft het soms uit en in dit geval neem ik het haar bijna kwalijk. Je kunt een vriendschap nooit helemaal op een weegschaal leggen en dat hoeft van mij ook niet, maar ik heb ook geen behoefte daarna bijna op m'n donder te krijgen dat ik even stil ben gebleven. Dat laatste moet namelijk wel altijd even benoemd worden.

Terug naar Persoonlijk