21 Apr 2026 21:06 door Biechtje
Ik ben wat bezorgd over de relatie die mijn tienjarige dochter met eten heeft. Ze is zo erg op eten gefixeerd. Zodra ze even alleen thuis is duikt ze de kast in om gauw een maiswafel met een plak kaas te pakken. De regel is dat fruit en maiswafels altijd mogen maar zo’n plak kaas maakt het natuurlijk een stuk minder gezond, zeker omdat we een half uur later zouden gaan eten. Ze snoept graag, vraagt vaak om eten, en eet het liefst gekke combinaties. Laatst had ze bij een vriendinnetje tosti gemaakt met pindakaas, jam, ketchup, kaas en salami 🤢. Ze is er altijd erg mee bezig en ze is vaak bang dat ze te weinig krijgt als er bijv een borrelplank staat. Ondertussen eet ze haar fruit vaak niet op, en komt dat bruin mee terug. Ze heeft nog een gezond gewicht, maar inmiddels wel een behoorlijk buikje.
Tot nu toe heb ik het gesprek altijd laten gaan over gezondheid, keuzes die goed zijn voor je lichaam en tanden. Niet over haar uiterlijk of gewicht. Ik wil dat ze positief naar zichzelf kijkt. Maar de gesprekken hebben weinig effect op haar keuzes en houding tegenover eten.
Hebben jullie hier ervaring mee en misschien ideeën over hoe we het beter kunnen sturen zonder dat het over zorgen om aankomen gaat?