Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verkiezingen

<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:23

Re: Verkiezingen

Ik heb niks negatiefs over Jetten/D66 gelezen. Geloof direct dat er genoeg te vinden is hoor. Ook over andere politici en partijen. De maatschappij is sowieso vrij verrot op dit punt m.i.

En verder lijkt het mij vrij duidelijk dat er een woningprobleem is in Nederland. En volgens mij is er niemand die zegt dat dit de schuld is van vluchtelingen. Ook de PVV niet. Wel dat het probleem groter wordt door het toewijzen van woningen aan vluchtelingen. Dat is wel wat anders natuurlijk.
En er is ook een migratieprobleem. Al kan je twisten over de omvang van dit probleem. Voor GL behelst het probleem misschien alleen de opvangcapaciteit en langdurige procedures voor asielzoekets, terwijl PVV ook mislukte integratie, islamisering, jodenhaat en weet ik wat onder schaart.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 30 Okt 2025 19:27

In het geval van sociale huurwoningen zijn de huurverhogingen natuurlijk vooral oorzaak van het feit dat het 'op stropt'. Ouderen of alleenstaanden die al tientallen jaren in een eengezinswoning wonen tegen een relatief lage huur, voor wie het helemaal niet loont om te verhuizen naar een kleinere huurwoning, omdat ze dan gerust 300 euro extra huur in de maand mogen neertellen. Als dáár nou eens wat aan gedaan kon worden, die alsmaar stijgende huurprijzen en meer goed betaalbare kleine huurwoningen voor alleenstaanden en ouderen, dan denk ik dat we in elk geval íéts in werking gezet hebben.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:29

Nou jawel dus: heel veel mensen leggen de schuld bij de asielzoekers. Jij zegt trouwens vluchtelingen, dat is niet automatisch hetzelfde ook. Sommige partijen hebben hard gewerkt om haat te zaaien jegens minderheidsgroepen.

Hier wordt het heel erg duidelijk beschreven: https://decorrespondent.nl/15577/met-vr ... 215123d150
Afbeelding
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:35

Marsy31 schreef:Nou jawel dus: heel veel mensen leggen de schuld bij de asielzoekers. Jij zegt trouwens vluchtelingen, dat is niet automatisch hetzelfde ook. Sommige partijen hebben hard gewerkt om haat te zaaien jegens minderheidsgroepen.

Hier wordt het heel erg duidelijk beschreven: https://decorrespondent.nl/15577/met-vr ... 215123d150

Ik zie in dit artikel dus ook geen onderbouwing van de stelling dat politici de oorzaak van de woningnood bij vluchtelingen leggen. Of lees ik daar overheen?, heb het artikel gescand.

En een aanvulling nu, in de alinea waarin Faber en Wilders worden aangehaald wordt verwezen baar de pvv website. Maar daar staat dus nergens dat de oorzaak van de woningnood bij vluchtelingen/asielzoekers/buitenlanders ligt.

Ik zeg bewust vluchtelingen. Een asielzoeker zit nog in procedure en heeft helemaal geen recht op een woning. Zal die ook niet krijgen dus.
En arbeidsmigranten hebben ook geen recht op een sociale woning. Althans niet meer dan een ander. Vluchtelingen is dus de juiste term.
Laatst gewijzigd door Luisa op 30 Okt 2025 19:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:41

Ik zit in de trein op mijn telefoon, maar ik geloof ook niet dat ik hier moeite in ga stoppen, want dit is gewoon algemene kennis.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:56

Marsy, degene die de hele tijd met woorden als immigratie of vluchtelingen en azc komt, ben jij in deze.
Ik ben daar helemaal niet over begonnen. Ik besef heel goed dat er niet minder azc komen, dat er zeker nog wel meer vluchtelingen deze kant op komen. Of dat nu met PVV is of zonder. Ik heb daar in dit topic nog met geen letter over gerept dus ik weet niet precies wat je wil bereiken.
Ik ben trouwens m'n ouders achterna gegaan in hun stemadvies en het is de SP geworden. Kun je dat ook weer af vinken van je lijstje.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:58

Oh dan neem ik dat terug! Je was zo overtuigd van blanco stemmen dat ik dacht dat je dat nog steeds had gedaan.

Ik praat overigens niet altijd alleen direct naar jou hè? Geen idee waarom jij dat altijd zo denkt. Ik viel bij jou er vooral over dat je blanco ging stemmen maar nog steeds zo’n mening had over vanalles (maar die moet ik nu terugnemen) en het feit dat je D66 niks vindt maar niet kan onderbouwen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 20:01

Klopt maar ik vond het een verloren kans en geen goed voorbeeld naar m'n zoon.
Ik kan het wel onderbouwen, zie m'n hele relaas over belastingen en dingen die onbetaalbaar zijn (worden)
Overigens zie ik in hun programma ook dingen die ik goed vind. Dus ik hoop vooral dat ik het mis heb en het allemaal uiteindelijk wel goed komt.
Nee je hebt 't niet tegen mij alleen maar je vind het wel leuk constant iets uit mijn posts te halen en daar op door te gaan.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 20:02

Marsy31 schreef:Ik zit in de trein op mijn telefoon, maar ik geloof ook niet dat ik hier moeite in ga stoppen, want dit is gewoon algemene kennis.

Waar heb je over met algemene kennis?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 20:12

En Marsy wat je zegt over echtscheidingen en dat je liever een huis geeft aan iemand die niets heeft (oid) dan iemand in een liefdeloze relatie, ben ik eigenlijk wel met je eens. Het is alleen zo cru dat er een keuze gemaakt moet worden.

En momenteel is het ook zo dat scheiding geen reden is voor urgentie. In principe ook niet als er kinderen in het spel zijn omdat die bij de andere ouder terecht kunnen. Tenzij er mishandeling ofzo is het spel is. Al verschilt het wel per gemeente. Ik wil maar zeggen, de gescheiden ouder die wel een woning toegewezen krijgt zal die woning krijgen via inschrijfduur. Die wacht wellicht dus ook al 10 jaar om uit die liefdeloze relatie te kunnen vertrekken.
Of loting soms, maar ik weet niet hoe dat werkt.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 20:41

Kira, mijn excuses over het migratie stuk, daar heb jij inderdaad niks over gezegd.

De SP was ook voor een verhoging van de erfbelasting (zelfs tot 75%). Maar dan wel vanaf bepaalde bedragen.
En D66 is ook voor bevriezen van de huren van sociale huurwoningen.

Ik weet niet of het zozeer onze generatie is waarvan de ouders een afbetaald koophuis hebben als erfenis voor hun kinderen of dat het meer te maken heeft met de kring waarin je je bevindt.
Mijn ouders hebben ook een koophuis, maar er zijn er ook genoeg van hun generatie met een huurhuis.

Het zou ook fijn zijn als de ouderen naar kleinere woningen zouden gaan en zo plaats zouden maken voor jongeren, maar zoals eerder al gezegd moet dit financieel ook gunstig zijn, niet net zoveel of zelfs meer betalen voor een kleiner huis.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Okt 2025 21:04

No offence, maar iemand die gaat scheiden kan ook iemand zijn niet 'niets' meer heeft. Ik stond bijna met 2 kids op straat. En ik heb vriendinnen die werkelijk dakloos zijn geworden na een scheiding (en 1 is nog steeds dakloos).

Maar dat terzijde, heb ik uiteindelijk ook niet D66 gestemd (wilde ik enkel doen vanuit strategisch stemmen), maar ik vind de plannen gewoon enorm onrealistisch en zie veel nadelen ook, want ergens moet al dat geld vandaan komen voor al die plannen en het leven is voor mij al prijzig genoeg.

Dus dan stem ik liever op een meer realistisch partijprogramma of dat ik netto meer overhoud. Ja, egoïstisch misschien, maar zelf in de problemen komen doe ik liever ook niet.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 21:13

Ik snap je Tabbie maar ik vind het wel echt een onwijs groot nummer dat 1 op de 3 gaat scheiden. Dat is niks persoonlijks natuurlijk! Maar het is een keuze. En ik vraag me echt wel af hoe dat zo hoog is. Daarnaast blijven ook veel van die gescheiden mensen dan latten omdat ze zelf een gezin hebben. Mensen die vluchten voor hun leven vind ik wel echt een compleet andere categorie. En ouderen die weduwe zijn wonen alleen. Er zijn gewoon heel veel grote woningen die bezet zijn. Mijn moeder woont in een huis met 4 slaapkamers en een grote zolder, m'n vader met zijn vrouw hebben 16 jaar in 2 huizen met 5 slaapkamers gewoond voordat ze gingen samenwonen. Maar ja, waar moeten ze anders heen, dus blijven ze maar zitten. Dus ik vind ook dat de gewone Nederlander zelf ook wel beetje bijdragen aan de woningcrisis. Ondanks dat er natuurlijk idioot beleid is ook hoor.

Maar ik blijf beetje hangen in de woningnood merk ik haha. Dus zo wel weer genoeg.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Okt 2025 21:31

Je hebt ook gelijk hoor Marsy. Er zijn ook gewoon te weinig 'kleinere' woningen, maar ook wil men allemaal alleen maar groot en vrijstaand wonen, soms denk ik: bouw gewoon hoge flats! Maar die staan hier dan weer grotendeels leeg met regelmaat omdat iedereen een tuin wil.

Maar hier worden de meeste huizen verkocht aan Duitsers. Vakantiehuisjes 😅

Ikzelf ben gewoon heel blij met een dak boven ons hoofd, en dat gun ik iedereen.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 22:07

Marsy31 schreef:Mensen moeten eens stoppen met scheiden, dat zou de woningmarkt pas echt helpen

Dan was de kans groot geweest dat ik nu dood was en mijn kinderen dus 1 ouder moeten missen.
Ik stel voor dat jij je huis afstaat aan iemand even uit 'nood' 6,5 jaar bij je ouders gaat zitten. Kijken hoe je dan naar alle woningproblemen kijkt.
Toevallig met een leidinggevende over gehad waarom je voor een bepaalde partij stemt/wat zwaar voor je weegt

Verder heb ik alles wel gelezen, maar door de vermoeidheid blijft het niet helemaal hangen. Maar op deze zin moest ik even reageren.

Denk je echt dat ik 18 jaar geleden ben getrouwd met het idee om 11 jaar later lekker eens te gaan scheiden? Dat dat 1 grote grap is ofzo?
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 22:30

High Heels schreef:
Marsy31 schreef:Mensen moeten eens stoppen met scheiden, dat zou de woningmarkt pas echt helpen

Dan was de kans groot geweest dat ik nu dood was en mijn kinderen dus 1 ouder moeten missen.
Ik stel voor dat jij je huis afstaat aan iemand even uit 'nood' 6,5 jaar bij je ouders gaat zitten. Kijken hoe je dan naar alle woningproblemen kijkt.
Toevallig met een leidinggevende over gehad waarom je voor een bepaalde partij stemt/wat zwaar voor je weegt

Verder heb ik alles wel gelezen, maar door de vermoeidheid blijft het niet helemaal hangen. Maar op deze zin moest ik even reageren.

Denk je echt dat ik 18 jaar geleden ben getrouwd met het idee om 11 jaar later lekker eens te gaan scheiden? Dat dat 1 grote grap is ofzo?

In plaats van te ontploffen en jouw rotte situatie naar mij gooien alsof ik jou persoonlijk aanval zou je ook goed kunnen lezen dat ik heb gezegd dat ik het heb over scheiden waar de liefde op is. Iédereen die moet vluchten, vanuit een onveilige thuissituatie of uit oorlog, zou van mij voorrang moeten krijgen, jij dus ook. Ik vind er daarnaast in het algemeen wel wat van dat 1 op de 3 huwelijken in een scheiding eindigt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 22:43

Kira schreef:Mijn generatie heeft allemaal ouders met koophuizen die de gedachte hebben iets achter te laten voor hun kinderen.
Ten eerste: jouw generatie heeft dat niet, er bestaat geen generatie waarvan álle ouders koophuizen hebben? 🤨 Niet iedereen kan dat betalen, ook niet iedereen van een bepaalde generatie.

Ten tweede: de ouders met koophuizen laten ook iets moois na als de belasting hoger is.

Voorbeeld: je erft een huis dat na verkoop 300.000 euro oplevert. Over de eerste 150.000 euro betaal je 10% erfbelasting, over het stuk tot 200.000 betaal je 20% erfbelasting, en als het aan GL/PvdA ligt, betaal je alleen over het gedeelte boven de 200.000 een percentage van 45%. Dan erf je nog steeds (als ik het goed heb uitgerekend) een bedrag van 230.000 euro. Dat is toch nog steeds hartstikke veel geld?! En het is geld dat kinderen van ouders met huurhuizen nooit zullen krijgen. Mega-oneerlijk eigenlijk.
T (2008) en I (2013)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 22:48

Mazzel hebben om in een goede tijd een huis te kunnen kopen, en veel geld erven zijn beide mega oneerlijk.

Wij hebben het goed, en ik zou met liefde veel meer belasting betalen om de welvaart eerlijker te verdelen.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 31 Okt 2025 07:42

Filoria, natuurlijk heb je gelijk want er zal geen hele generatie zijn met een koophuis. Ik had het misschien anders moeten formuleren, de mensen die ik ken van mijn ouders generatie hebben allemaal een koophuis.
Heel veel dingen zijn oneerlijk, dat wij in NL zijn geboren en niet in Gaza ook. M'n ouders hebben echt hard gewerkt om hun huis te kunnen betalen. D66 wil de erfbelasting naar 50% verhogen ( iemand zei hier de SP zelfs naar 75%, denk dat m'n ouders dat ook over het hoofd hebben gezien). En al zou ik niks erven, dan is dat zo maar m'n ouders zijn er trots op dat ze iets achter laten. Ik woon zelf gehuurd en door zo'n bedrag plus mijn eigen spaargeld kan ik er weer voor zorgen dat mijn zoon het straks ook goed heeft.

Joey, dat vind ik een mooie gedachte. Maar ikzelf kan dat niet opbrengen, ik heb genoeg geld om goed van te kunnen leven, sparen voor de toekomst maar veel rek zit daar niet meer in.

Maar ik zei al eerder, misschien valt het straks allemaal wel mee. Het zijn maar plannen, niks is definitief maar ik wordt dus wel verdrietig van deze dingen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 31 Okt 2025 07:47

Maar Kira, zelfs met die hogere erfbelasting erf je toch nog een heel mooi bedrag? Het hogere percentage geldt pas boven een bepaalde grens.

En over dat hard werken: mensen die geen koophuis kunnen krijgen, maar wel elke maand 1200 euro huur ophoesten, werken daar toch ook hard voor? Door een hogere erfbelasting komt er geld vrij om die mensen óók te belonen voor hard werken. Bijvoorbeeld een hoger minimumloon, goedkopere kinderopvang etc.
T (2008) en I (2013)
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 31 Okt 2025 07:54

Dat zal ook wel Filoria. Maar het is niet zo dat m'n ouders steenrijk zijn en dan voelt 50% ipv 30% zuur. Dat mag toch? Klinkt alsof ik een grote geld wolf ben nu, maar het is meer dat ze zelf graag iets willen achterlaten.
Maar als het sociale huurstelsel inderdaad wordt aangepakt en aantrekkelijker gemaakt wordt voor iedereen vind ik dat heel erg goed.

Ik ben dus zo iemand die voor een heel laag bedrag in een hoekwoning woont met 4 slaapkamers. Ik zou ruimte kunnen maken voor een gezin als mijn zoon de deur uit gaat, en deze ruimte heb ik zelf ook niet nodig. Maar als ik wil verhuizen naar een kleinere woning moet ik eerst jaren op een wachtlijst staan, en daarna misschien wel het dubbele aan huur gaan ophoesten. Dat lukt mij met de beste wil van de wereld niet.
Net zoals de senioren woningen, in 't stadje waar mijn ouders wonen worden die gebouwd omdat het een vergrijzend gebied is, maar dat is alleen weggelegd voor de rijken, niet te betalen. Daar moet inderdaad iets aan gedaan worden.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Okt 2025 08:09

Ik ben op zich geen D66-fan, maar in hun plannen staat juist dat ze de vrijstelling voor erfbelasting van (klein)kinderen willen verhogen, waardoor juist de enorme erfenissen meer belasting betalen, maar mensen zoals jij (waarschijnlijk) minder.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 31 Okt 2025 08:10

Kira schreef:dan voelt 50% ipv 30% zuur. Dat mag toch? Klinkt alsof ik een grote geld wolf ben nu, maar het is meer dat ze zelf graag iets willen achterlaten.
Ze laten toch iets achter? Heb je mijn rekenvoorbeeld gezien? Die 50% of 75% gaat over een gedeelte van de erfenis, niet over de hele erfenis. Waardoor er nog een flink bedrag overblijft. De eerste 25.000 krijg je trouwens zonder erfbelasting, dat had ik nog niet eens meegerekend. De SP wil die grens naar 100.000 verleggen zodat je bij een 'kleine' erfenis het hele bedrag krijgt.

De SP wil de 75% pas heffen over het gedeelte van erfenissen dat boven de 500.000 uitkomt.

Stel dat je een erfenis met je broer en zus deelt, dan hoef je pas die 75% te betalen als er een huis wordt nagelaten van meer dan 1,5 miljoen. En betaal je dat percentage alleen over het gedeelte boven de 500.000, dus krijg je alsnog héél veel geld.
T (2008) en I (2013)
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 31 Okt 2025 08:13

Dankjewel, dat was mij niet duidelijk. Zoals ik al eerder zei hoopte ik gerust gesteld te worden, misschien hier op 't forum maar ook als de regering daadwerkelijk gevormd wordt.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 31 Okt 2025 08:27

Het scheelt dat ik er uit eigen hand ervaring mee heb, erfenissen. Ik vond het juist zó meevallen wat ik aan belasting moest betalen. Mijn ouders hadden allebei een redelijk gemiddeld koophuis: vader een rijtjeshuis, moeder een tweekamer-appartement. We kregen als kinderen vrijstelling over de eerste 25.000 en over de rest betaalden we 10% belasting. De grens waarboven linkse partijen willen dat er hogere percentages worden geheven, hebben wij niet eens gehaald.
T (2008) en I (2013)
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten