Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verkiezingen

<<

Maple

Kletskop

Bericht 30 Okt 2025 10:35

Re: Verkiezingen

Dat mag je vinden. Dit is in elk geval wat ik merk bij de PVV-stemmers in mijn eigen omgeving. Dat zijn er helaas nogal wat, en daar komt dus wel degelijk ter sprake dat mensen niet half weten welke standpunten de PVV heeft maar dat ze alleen 'aan' gaan op het immigratiestandpunt. Van de overige standpunten hebben ze geen idee. En ik geloof direct dat er ook mensen PVV stemmen die zich wel ingelezen hebben, maar helaas, dat zijn blijkbaar niet de mensen uit mijn omgeving.

En overigens is het van mij uit niet een gevalletje 'links tegen rechts', want ik heb niet op een linkse partij gestemd.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 10:45

De mensen die jij noemt zijn de schreeuwers Maple. Ik woon in een stad waar PVV de grootste is. M'n wijk hangt vol met uitingen van onvrede. Er is racisme, niet ok.
Maar daarentegen ken ik ook stille PVV stemmers, mensen die dat niet aan de grote klok willen en durven hangen.
Ik wil niet over een kam geschoren worden met die schreeuwers dus heb geen PVV gestemd met in m'n achterhoofd dat ze toch de grootste zullen worden.
Verder sluit ik me aan bij Luisa.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 10:57

Maple schreef:Dat mag je vinden. Dit is in elk geval wat ik merk bij de PVV-stemmers in mijn eigen omgeving. Dat zijn er helaas nogal wat, en daar komt dus wel degelijk ter sprake dat mensen niet half weten welke standpunten de PVV heeft maar dat ze alleen 'aan' gaan op het immigratiestandpunt. Van de overige standpunten hebben ze geen idee. En ik geloof direct dat er ook mensen PVV stemmen die zich wel ingelezen hebben, maar helaas, dat zijn blijkbaar niet de mensen uit mijn omgeving.

En overigens is het van mij uit niet een gevalletje 'links tegen rechts', want ik heb niet op een linkse partij gestemd.

Ja, stemmen uit onvrede dus. Omdat ze naar ik aanneem een migratiestop willen. Waarom is dat geen valide reden om PVV te stemmen?
Weet jij wel alle standpunten van de partij waar je op gestemd hebt? Heb jij het hele programma gelezen en dan ook vergeleken met andere partijen? Ik denk toch dat het gros van de stemmers kijkt naar een of een paar onderwerpen die zij belangrijk vinden en wat bepaalde partijen daarover vinden. Zonder hele partijprogramma’s te lezen. En daar dan hun stem op baseren. In wezen dus niet echt anders dan de PVV stemmer uit jouw omgeving.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 11:57

Ik hoop dat het aftreden van Timmermans, en het feit dat niet PVDA/GL maar D66 de "grootste" is geworden ervoor zorgt dat VVD toch wel met ze in de coalitie wil.
En ja, het is voor beide kanten water bij de wijn doen, maar ik hoop dat er wel een regeerakkoord gevormd kan worden met de D66, CDA, VVD en PVDA/GL. Dat zijn 4 stabiele partijen, die volgens mij ook prima ministers kunnen leveren.

Ik heb zelf D66 gestemd en kijk daarom misschien ook door een gekleurde bril, maar ik snap die haat op D66 eigenlijk niet zo goed. De reacties dat het allemaal egoïsten zijn en het land naar de knoppen helpen, ik begrijp echt niet waar dat op gebaseerd is.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 12:29

Ik ook niet MrsMath. En eerlijk is eerlijk, ik merk bij mij in de omgeving dat de PVV stemmers (en ook de blanco stemmers, die vind ik eigenlijk nog erger want: wel zeuren, maar niet proberen probleem te verhelpen) ook de mensen zijn die bijvoorbeeld geen mondkapjes wilden dragen (of tegen de Corona prik zijn), voor Zwarte Piet zijn etc. De mens die het heft vooral heel erg in eigen hand wil houden, eigen haard eerst. Partijen die dat niet onderstrepen (en dus meer voor collectief belang zijn, in plaats van nationalistisch belang - dat is wel wezenlijk verschil in mijn mening) worden dan dus ook afgedaan met 'het land naar de knoppen helpen'. Hard roepen, niks doen.
Wilders heeft 2 jaar de tijd gehad en niet geleverd, minste wat de mensen kunnen doen is D66 een kans geven. Er nu al tegenaan schoppen heeft naar mijn mening helemaal geen zin. Ook ik denk dat een gespreide regering heel krachtig kan zijn.
Afbeelding
Afbeelding
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 15:32

Och Marsy, dat argument is door de gemiddelde PVV stemmer natuurlijk zo om zeep geholpen door te zeggen dat ze constant werden gedwarsboomd door andere partijen, net als dat niemand meer met ze wil samen werken. Tja. Wilders maakt gebruik van het feit dat mensen het zat zijn. Migratie aanwijzen als probleem is dan gewoon een zondebok aanwijzen, verdeeldheid zaaien. Want niet migratie is hier het probleem. De woningmarkt is het probleem. Mensen roepen dat er een migratiecrisis is maar er is een woningcrisis die vooral duidelijk wordt door onder andere de migratie. Wilders roept dingen die mensen graag zo simpel zouden willen zien (we gooien de grenzen dicht, we sturen mensen gewoon terug die zich niet gedragen, willen we meer of minder etc...) terwijl die helemaal niet zo simpel liggen. Als je alleen maar dit soort onzin roept, zonder concrete goede plannen te bedenken om dingen op te lossen dan bereik je heel weinig. Maar hee, het is precies wat de mensen willen horen dus krijgen ze stemmen... En als ik dan naar D66 kijk dan komen die wel met plannen en ideeën waar ik toekomst in zie.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 15:39

Echt DT?
De jeugd kan nu niet eens aan een studio, laat staan een appartement of huurhuis komen door de bizarre prijzen, laat staan als de belastingen om hoog gaan. Eerlijke huur is 1 ding maar het daarnaast nog betaalbaar houden is een ander ding.
Niet te vergeten wat er met de erfbelasting en pensioenen gaat gebeuren.
Jan modaal en alles er onder heeft straks geen kans meer.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 15:48

Maar dat komt niet door de migratie.
Waarom denk jij dat D66 dit erger maakt? Zij willen hier toch juist iets aan doen? En niet de belastingen voor de lagere inkomens omhoog, maar juist het geld halen bij de rijkere.
Belasting op vermogen is niet het probleem voor Jan Modaal
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 16:13

Kira schreef:Echt DT?
De jeugd kan nu niet eens aan een studio, laat staan een appartement of huurhuis komen door de bizarre prijzen, laat staan als de belastingen om hoog gaan. Eerlijke huur is 1 ding maar het daarnaast nog betaalbaar houden is een ander ding.
Niet te vergeten wat er met de erfbelasting en pensioenen gaat gebeuren.
Jan modaal en alles er onder heeft straks geen kans meer.

Dan zijn we het toch met elkaar eens dat er een woningcrisis is? Ik denk dat je echt een verkeerd beeld hebt als je denkt dat alle woningen naar "asielzoekers" gaan en dat er daarom geen woningen zijn. Er is voor niemand woningen, ook niet voor mensen die geen asielzoeker meer zijn maar hier mogen blijven. En alles wat er gebouwd wordt, hier waar ik woon ten minste, zijn dure villawijken. Wat hebben we daaraan? Helemaal niks. Denk je dan echt dat grenzen dicht gooien (als dat al kon) iets gaat oplossen? Nee, want dan zijn er nog steeds geen woningen. Nogmaals, voor niemand niet. En ja, er gaan inderdaad heus wel (een percentage) woningen naar statushouders. Maar je kunt ze ook weer niet helemaal niets geven tot iedereen van eigen bodem aan de beurt is. Een AZC verblijf kost ook klauwen vol met geld en er is natuurlijk ook nooit een einde aan mensen van eigen bodem.

Mijn dochter heeft later net zo goed een probleem dus nu al sparen voor een huis later is niet eens een raar idee. Maar is dat de schuld van asielzoekers? Neuh, dat gaat er bij mij niet in.
<<

kerel

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 16:13

Maar Kira, ik hoor rechtse stemmers nooit over dat de VVD (Minister Blok) indertijd het sociale huurstelsel heeft opgeblazen. Of dat een heleboel goedkopere woningen worden ingepikt door de arbeidsmigranten, hierheen gelokt door het grootkapitaal om voor weinig geld veel arbeid te leveren.

Nee, op de een of andere manier is dat dan altijd weer de schuld van asielzoekers, die in veel kleinere aantallen hierheen komen. Ik word er langzamerhand haast zuur van.

Hopelijk durft Jetten door te pakken, dan maar de Grote Coalitie.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 16:16

Ik snap gewoon echt niet wat je met een Geert aan het roer wilt. Die roept alleen maar onuitvoerbare dingen. Wat heb je daar dan aan? Wat gaat dat oplossen? Ik denk dat hij echt wel goede is voor een kritische noot in de kamer, absoluut. Maar weer de grootste? Ik zie daar echt tegen op.
<<

kerel

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 16:22

Mwah op zich de grootste hoeft nog niet eens dat bezwaar te zijn, zolang er maar op tijd duidelijk is dat 'ie alleen met JA'21, FvD, BBB of SGP een coalitie kan vormen, dus nooit een regering kan samenstellen. Het houdt de formatie op, en uiteraard gaat heel rechts Facebook en X weer roepen dat er sprake is van omkoping en tegenwerking en zo, maar dat krijg je toch wel.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 16:43

In het partijprogramma van de PVV staat als voornaamste manier om de problemen op de woningmarkt op te lossen, Nederlanders voorrang geven op huizen. Maar slechts +- 11% van de sociale huurwoningen gaat naar statushouders. Dus zoiets zet amper zoden aan de dijk. Je kunt dan lacherig doen over de tien nieuwe steden van D66, maar het is in elk geval progressief en ambitieus.

Als je je écht zo druk maakt om de woningnood, de zorg, of dure boodschappen, dan snap ik niet dat je stemt op een rechtse, conservatieve partij, die vooral opkomt voor mensen die het al goed voor elkaar hebben.

@Kira: wat bedoel je met je zin over erfbelasting en Jan Modaal? Want even realistisch: mensen die onder modaal verdienen, hebben vaak ouders met huurhuizen. En dus maar kleine erfenissen waar je sowieso amper belasting over hoeft te betalen. Wie echt iets gaat merken van een verhoogde erfbelasting, zijn mensen die de komende jaren tienduizenden euro's of zelfs tonnen erven dankzij ouders met grote koophuizen. (Mijn man en ik vallen zelf in die doelgroep trouwens, en ik heb een deel van mijn erfenissen aan goede doelen geschonken omdat ik al dat geld simpelweg niet nodig had.)

Ik snap niet zo goed waar het sentiment vandaan komt dat linkse politici Jan Modaal willen plagen. Dat willen ze helemaal niet. Ze willen vermogende mensen wat meer belasten zodat dat geld gestoken kan worden in armoedebestrijding, onderwijs, de zorg...
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Okt 2025 17:42

Ik vind het altijd heel naar als er naar 1 partij gewezen wordt. Het is in Nederland nooit de schuld van 1 partij dat bepaalde wet en regelgeving er gekomen is. Dat een partij op een bepaald moment de grootste is betekend nog niet dat ze alles maar kunnen bepalen. Dat is in Nederland gewoon niet mogelijk met hoe het kiesstelsel in elkaar zit. Elke partij moet water bij de wijn doen in een regering. Een partij kan iets opgenomen hebben in z’n programma maar dan nog hebben ze andere partijen nodig.
2015 💙
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 18:14

Whooow DT en MrzMath, en Kerel ook trouwens, had de rest nog niet gelezen. Leg me geen woorden in de mond die ik niet uitgesproken heb. In mijn laatste post heb ik het over belastingen die omhoog gaan. Ik heb niks over migratie of asielzoekers gezegd? Jeetje, worden me hier nu gewoon woorden in de mond gelegd die straks compleet een eigen leven gaan leiden? Sorry maar dit vind ik echt heel erg raar.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 18:18

Filoria schreef:In het partijprogramma van de PVV staat als voornaamste manier om de problemen op de woningmarkt op te lossen, Nederlanders voorrang geven op huizen. Maar slechts +- 11% van de sociale huurwoningen gaat naar statushouders. Dus zoiets zet amper zoden aan de dijk. Je kunt dan lacherig doen over de tien nieuwe steden van D66, maar het is in elk geval progressief en ambitieus.

Als je je écht zo druk maakt om de woningnood, de zorg, of dure boodschappen, dan snap ik niet dat je stemt op een rechtse, conservatieve partij, die vooral opkomt voor mensen die het al goed voor elkaar hebben.

@Kira: wat bedoel je met je zin over erfbelasting en Jan Modaal? Want even realistisch: mensen die onder modaal verdienen, hebben vaak ouders met huurhuizen. En dus maar kleine erfenissen waar je sowieso amper belasting over hoeft te betalen. Wie echt iets gaat merken van een verhoogde erfbelasting, zijn mensen die de komende jaren tienduizenden euro's of zelfs tonnen erven dankzij ouders met grote koophuizen. (Mijn man en ik vallen zelf in die doelgroep trouwens, en ik heb een deel van mijn erfenissen aan goede doelen geschonken omdat ik al dat geld simpelweg niet nodig had.)

Ik snap niet zo goed waar het sentiment vandaan komt dat linkse politici Jan Modaal willen plagen. Dat willen ze helemaal niet. Ze willen vermogende mensen wat meer belasten zodat dat geld gestoken kan worden in armoedebestrijding, onderwijs, de zorg...

Mijn generatie heeft allemaal ouders met koophuizen die de gedachte hebben iets achter te laten voor hun kinderen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 18:41

Mensen moeten eens stoppen met scheiden, dat zou de woningmarkt pas echt helpen
Afbeelding
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Okt 2025 18:44

Marsy31 schreef:Mensen moeten eens stoppen met scheiden, dat zou de woningmarkt pas echt helpen

Stoppen met kinderen krijgen gaat ook helpen. Is wel een lange termijnoplossing maar gaat het huizenprobleem zeker oplossen. Uitstoot wordt dan ook een veel minder groot probleem. Denk dat ik maar een partij opricht en dat dat dan m’n standpunt wordt. Doe je mee? De partij tegen het scheiden en kinderen.
2015 💙
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 18:45

Ja misschien wel, maar daarentegen ken ik ook mensen die nog noodgedwongen bij hun ex partner wonen of terug naar hun ouders moeten dus ik denk niet dat dat zoden aan de dijk baat zetten. Ook beetje een gekke mening om hier te plempen vind ik.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Okt 2025 18:52

OMG ik las vandaag wat reacties onder nieuwsberichten op Facebook, WAT een haat en angst. Ik zit normaal in een vrij progressief algoritme blijkbaar.

Mensen denken massaal dat er gefraudeerd is, dat alles nu naar de verdoemenis gaat, en verder veel over de geaardheid van Jetten en over dat we nu precies weten waar alle D66 stemmers wonen en daar dus maar de AZC’s moeten komen. En ik zat nog een halve doodsbedreiging, iemand die zich afvroeg of hij ‘net zo kort’ zou moeten zitten als Volkert van de G als hij Jetten iets aan zou doen 😭.

En dit is niet een reactie, maar duizenden. Met ook nog veel likes.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 30 Okt 2025 18:58

Pff ja Facebook is wel echt het afvoerputje van de maatschappij, verschrikkelijk wat daar allemaal uitgekraamd wordt.
❤️ 7 juni 2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:06

Ja, ik herken het. Ik krijg steeds artikelen van het AD, de reacties eronder zijn walgelijk.

Het is trouwens geen mening Kira, het is algemeen bekend dat interne demografische factoren (scheidingen, vergrijzing, mensen die later gaan samenwonen), naast slechte woningsregelingen in Nederland, de belangrijkste rol spelen bij de woningnood. Er vertrekken ook veel mensen uit Nederland en het is echt niet een enorm aantal dat hier blijft en ze krijgen ook niet opeens een eensgezinswoning per asielzoeker ofzo. Technisch gezien heb ik ook een huis gepikt want ik was al 20 jaar weg en kwam opeens terug - stoute Marsy. Met een buitenlander nog wel!

Maar ik geef mijn huis liever aan iemand die geen keuze had in zijn/haar/hen levensloop, dan iemand die bij zijn/haar/hen partner weggaat omdat er geen liefde meer is. Vind laatste echt een luxeprobleem, zijn zoveel mensen die huiselijk geweld moeten ontsnappen. Ik kijk liever naar de mens, dan naar waar iemand vandaan komt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:09

Marsy31 schreef:Mensen moeten eens stoppen met scheiden, dat zou de woningmarkt pas echt helpen

Overigens ligt mijn zorg echt bij de draag en koopkracht. De woningen zijn er wel, maar ze staan leeg omdat de huren bizar hoog zijn, er een eisenlijst ligt die inkomens van 3x de huurprijs vaak.
Ik schrik echt van de belastingen die ze willen verhogen en extra willen gaan heffen. Heel leuk en goed dat het minimumloon omhoog gaat, oprecht maar wat heb je daar aan als de vaste lasten ook veel duurder worden? Ik vind dat echt zorgelijk. Mijn ouders hebben alles voor elkaar, een koophuis, krijgen AOW, ik heb veel spaargeld zodat samen met de erfenis later ik, maar ook mijn zoon in de toekomst iets op kan bouwen. Straks kan de belastingdienst daar iets van opbouwen, ik word daar echt verdrietig van gewoon.
Laatst gewijzigd door Kira op 30 Okt 2025 19:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:11

Marsy31 schreef:Ja, ik herken het. Ik krijg steeds artikelen van het AD, de reacties eronder zijn walgelijk.

Het is trouwens geen mening Kira, het is algemeen bekend dat interne demografische factoren (scheidingen, vergrijzing, mensen die later gaan samenwonen), naast slechte woningsregelingen in Nederland, de belangrijkste rol spelen bij de woningnood. Er vertrekken ook veel mensen uit Nederland en het is echt niet een enorm aantal dat hier blijft en ze krijgen ook niet opeens een eensgezinswoning per asielzoeker ofzo. Technisch gezien heb ik ook een huis gepikt want ik was al 20 jaar weg en kwam opeens terug - stoute Marsy. Met een buitenlander nog wel!

Maar ik geef mijn huis liever aan iemand die geen keuze had in zijn/haar/hen levensloop, dan iemand die bij zijn/haar/hen partner weggaat omdat er geen liefde meer is. Vind laatste echt een luxeprobleem, zijn zoveel mensen die huiselijk geweld moeten ontsnappen. Ik kijk liever naar de mens, dan naar waar iemand vandaan komt.

Ja 1 en 1 is twee, als je gaat scheiden hebben 2 mensen een huis nodig. Ik snap de rekensom wel hoor. En dus ook dat het feit is maar vond het gewoon niet zo passend hier ineens in het topic. Net of je ineens iets begon te roepen om ook nog wat toe te voegen of iets uit te lokken ofzo.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2025 19:20

Nou nee, want de woningnood is dus het stokpaardje van velen in de verkiezingen. Dat er partijen zijn die maar blijven roepen dat het door de asielzoekers komt, die vind ik de grootste ratten, want die weten de feiten namelijk wel, maar willen kiezers voor zich winnen door haat te voeden met onzin. En die vergeten dan even dat het eigenlijk gewoon komt doordat er vergrijzing is en 1 op de 3 gaat scheiden, naast een slecht woningbeleid. Maar woningbeleid zelf staat bijna bij iedereen op de agenda. Dus ik snap niet dat jij tegen D66 kan zijn (of nog erger: dat je gewoon blanco stemt, maar jij past ook in mijn plaatje van mensen die ik me daar voor me zie, zelfs zonder je te kennen).
Afbeelding
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten