Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Begrijpend Lezen

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 07:42

Re: Begrijpend Lezen

Gaat het trouwens over de VO-gids? Daar staat dit jaar een foto van mijn dochter in dus ik wel de papieren versie zelf eigenlijk ook graag hebben 😁 Ze had 100 euro aan schoolspullen gewonnen met een fotowedstrijd.

Het is het meisje met skateboard:

https://www.devogids.nl/opjescherm/2026 ... STREEK/74/
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Okt 2025 08:41

Ah leuk, het gaat idd om de VO-gids maar dan van onze woonplaats. Die heeft heel wat minder pagina’s haha.

Dit is overigens de vraag die ik gesteld heb:

Ik heb een vraag. Mijn zoon volgt op dit moment buiten X onderwijs, maar het idee is wel dat hij in X naar het VO gaat. Nu krijgt hij de scholengids daardoor niet op school. Is er ook een andere mogelijkheid om aan de papieren versie van de scholengids te komen?
2015 💙
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Okt 2025 08:59

Filoria schreef:Sorry, derde post achter elkaar (ik doe ook mee aan de stroom prikkels 🤣) maar er schoot me nog iets te binnen:

Minx, kan het er niet ook mee te maken hebben dat je hb bent en op een ander niveau communiceert? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier op het forum soms ook moeite heb om jou te volgen. Heb op mijn werk en in mijn privé-omgeving ook wat hb-mensen en die hebben soms de neiging om aannames te doen dat de andere partij de context wel snapt, terwijl dat niet zo is.

Op het forum denk ik inderdaad minder na en sla ik nog wel eens stappen over. Op mijn werk en als ik bepaalde mails stuur lees ik het 100x over om er geen gaten in te laten vallen. Kost alleen wel meer energie daardoor. Collega’s maken daar inmiddels ook gebruik van. Ze laten mij wel eens stukken reviewen en dan is het: welke vragen kunnen we verwachten als we dit op deze manier communiceren.

Wij zien op het werk echt dat er slecht of niet gelezen wordt. Daarnaast wordt er ook nog eens regelmatig benoemd dat de mensen in de zorg niet computervaardig zijn. Alle communicatie gaat natuurlijk digitaal vanuit het hoofdkantoor want het is niet meer van deze tijd om papieren nieuwsbrieven naar medewerkers te sturen. En de communicatie wordt niet of heel slecht gelezen. Wij zijn met sommige dingen ook echt op een punt dat we gewoon echt niet meer weten hoe we het op een andere manier duidelijk moeten maken.
2015 💙
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 26 Okt 2025 10:33

Filoria schreef: Als zender vind ik het ook erg irritant, maar ik moet toegeven dat ik als ontvanger ook soms lange appberichten en e-mails 'negeer' omdat het er even niet bij past in mijn al drukke hoofd.

In persoonlijke situaties hoef je mij ook niet te appen met lange whatsappjes of hele gesprekken daar proberen te voeren. Ik heb daar geen tijd voor en geen zin in. Mijn appjes zijn privé dan ook vrij zakelijk en over het algemeen beperkt tot iets afspreken en de meesten zijn nu zelf ook kort en duidelijk in appjes, bijv. " update, morgen 10u koffie?" wanneer er een update is over een bepaald onderwerp waar ze (snel) iets over kwijt willen.

Maar ik vind het een heel ander verhaal wanneer je aan het werk bent. Wanneer het in je hoofd niet past omdat je op dat moment druk (bezig met wat anders) bent in je hoofd, dan kun je een mail toch beter niet openen of markeren als ongelezen waardoor je het op een later tijdstip kunt oppakken? Niet antwoorden of maar op een fractie van de mail vind ik echt heel onprofessioneel.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Okt 2025 11:18

Signature schreef:
Filoria schreef: Als zender vind ik het ook erg irritant, maar ik moet toegeven dat ik als ontvanger ook soms lange appberichten en e-mails 'negeer' omdat het er even niet bij past in mijn al drukke hoofd.

In persoonlijke situaties hoef je mij ook niet te appen met lange whatsappjes of hele gesprekken daar proberen te voeren. Ik heb daar geen tijd voor en geen zin in. Mijn appjes zijn privé dan ook vrij zakelijk en over het algemeen beperkt tot iets afspreken en de meesten zijn nu zelf ook kort en duidelijk in appjes, bijv. " update, morgen 10u koffie?" wanneer er een update is over een bepaald onderwerp waar ze (snel) iets over kwijt willen.

Maar ik vind het een heel ander verhaal wanneer je aan het werk bent. Wanneer het in je hoofd niet past omdat je op dat moment druk (bezig met wat anders) bent in je hoofd, dan kun je een mail toch beter niet openen of markeren als ongelezen waardoor je het op een later tijdstip kunt oppakken? Niet antwoorden of maar op een fractie van de mail vind ik echt heel onprofessioneel.

Ik heb een training plannen en organiseren met Outlook gedaan. Heel veel dingen deed ik al uit mezelf op een handige manier. Wat ik nu doe met dit soort mails is dat ik ze echt inplan als ik niet direct tijd heb om ze uitgebreid te beantwoorden. Ik geef dan wel een korte reactie met wanneer mensen antwoord kunnen verwachten als het niet dezelfde dag is. De mail gaat dan wel in de juiste map, en wordt aan een taak toegevoegd in mijn agenda. Zo heb ik niet de hele dag Outlook voor mijn neus met oppoppende mails.
2015 💙
<<

Maple

Kletskop

Bericht 26 Okt 2025 12:33

Toch denk ik dat begrijpend lezen twee kanten op werkt, ik lees in de reactie die je hebt gekregen namelijk wél een (ietwat onhandige en omslachtig geformuleerd) antwoord op je vraag. Er ligt een papieren versie op scholen in de wijde omtrek en er staat op de website een digitale versie die je kunt uitprinten. Ik denk altijd: had ik de vraag duidelijker/kleiner kunnen formuleren? Veel mensen (waaronder ikzelf) gaan echt beter op een duidelijke vraag en komen dan met een beter antwoord. Bijvoorbeeld: kunnen jullie me een papieren versie toezenden.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 14:39

Prikkels kan best inderdaad maar ik ben me daarvan bewust en houd e-mails daarom dan ook zo kort mogelijk. Ik geef aan dat ik inderdaad kan doen voor ze wat ze graag zouden willen maar dat ik daarbij graag antwoord wil op de volgende vragen. Ik zet beide vragen dan daaronder met bij elke vraag een bolletje ervoor. Ik spel het nog net niet uit zeg maar :nopompom:.

Als ik dan alsnog maar antwoord krijg op 1 vraag en er staat ook wederom niet eens een telefoonnummer in hun handtekening (want stel je voor dat mensen je gaan bellen, ooehoee) dan ben ik toch wel op zijn minst verbaasd. Kijk, ik kan me er niet heel druk om maken want zij willen iets van mij wat daardoor alleen maar langer duurt (ze willen het snel). Het verbaasd me vooral dus en moest hier gelijk aan denken toen ik dit topic zag.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 15:07

Ik stel m’n vragen tegenwoordig vaak zo:

Ik heb 3 snelle vragen:
1) …
2) …
3) …

Vaak krijg ik dan ook antwoord als 1), 2), 3)
Afbeelding
Afbeelding
<<

LauraLinde

Noob

Bericht 26 Okt 2025 20:28

Minx, je geeft aan dat je het op je werk veel meemaakt dat er niet goed gelezen wordt. Als ik het goed onthouden heb werk jij in de VVT-sector toch? Besef je dan dat het overgrote deel van de werknemers in de zorg MBO niveau 1,2,3 zijn, en een enkele verpleegkundige (niveau 4) en een nog schaarsere HBO verpleegkundige? Het is natuurlijk lastiger om een tekst goed te begrijpen en erop te reageren als je denkniveau wat lager is.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 20:44

LauraLinde schreef:Minx, je geeft aan dat je het op je werk veel meemaakt dat er niet goed gelezen wordt. Als ik het goed onthouden heb werk jij in de VVT-sector toch? Besef je dan dat het overgrote deel van de werknemers in de zorg MBO niveau 1,2,3 zijn, en een enkele verpleegkundige (niveau 4) en een nog schaarsere HBO verpleegkundige? Het is natuurlijk lastiger om een tekst goed te begrijpen en erop te reageren als je denkniveau wat lager is.

Nou het meeste zal toch gewoon 2F zijn, en dat zouden de voorbeelden die je noemt ‘gewoon’ moeten beheersen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Okt 2025 21:23

LauraLinde schreef:Minx, je geeft aan dat je het op je werk veel meemaakt dat er niet goed gelezen wordt. Als ik het goed onthouden heb werk jij in de VVT-sector toch? Besef je dan dat het overgrote deel van de werknemers in de zorg MBO niveau 1,2,3 zijn, en een enkele verpleegkundige (niveau 4) en een nog schaarsere HBO verpleegkundige? Het is natuurlijk lastiger om een tekst goed te begrijpen en erop te reageren als je denkniveau wat lager is.

Dat realiseer ik zeker, sterker nog dat is iets waar we dagelijks mee bezig zijn. We zien het alleen ook heel veel bij de managementlaag. Daarnaast zien we dus ook heel veel dat er simpelweg niet gelezen wordt. De instructie wordt dan bijvoorbeeld gewoon weggeklikt.
2015 💙
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 21:52

Signature schreef:Niet antwoorden of maar op een fractie van de mail vind ik echt heel onprofessioneel.
Helemaal mee eens en ik vind het ook onprofessioneel als mensen dat bij mij doen. Ik bedoel meer dat ik lange e-mails soms wat langer op ongelezen laat staan dan korte e-mails. Ik moet dan echt even energie verzamelen om er goed naar te kijken.
T (2008) en I (2013)
Vorige

Terug naar Algemeen