Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #4

<<

LauraLinde

Noob

Bericht 22 Okt 2025 08:40

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #4

Oke, laten we voorop stellen dat ik geen expert ben hoor. Maar ik ben er redelijk van overtuigd dat een kind zelf aangeeft als het eraan toe is om zindelijk te worden. En als je dat moment afwacht, kost het geen enkele moeite. En geen natte broeken. Ik heb mijn (oudste 3) kinderen nooit op het potje gezet o.i.d., maar op een bepaald moment gaven ze zelf aan dat ze moesten plassen en toen was het in 1 keer geregeld, en de natte broeken bij de 3 kinderen samen in hun hele leven zijn op 2 handen te tellen. En elk kind is er op een ander moment aan toe. Mijn dochter was nog maar 2.5, maar een zoon was al 3.5, en andere zoon net 3.
Ik zag bij mij schoonzusje ook, dat ze al met net 2 begon, en maar pushen en op het potje zetten en continu natte broeken. Dit leidt tot veel frustratie en gedoe en nu is ze bijna 4 en nog steeds soms plast ze in haar broek. Dus tja.
En ik geef toe, ik ben ook gewoon een luie ouder en heb geen zin in die natte broeken en gedoe. Maar het komt dus ook gewoon goed. Ik geloof dus ook niet in klokzindelijk, wat jouw zoontje nu dus blijkbaar een beetje is Char. Hij moet het zelf kunnen voelen.
Overigens is mijn 4e kind nu ook 2.5 jaar en volstrekt nog helemaal niet zindelijk, heeft nog nooit iets op een potje gedaan.. maar heb er helemaal vertrouwen in dat dat ook goed gaat komen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Okt 2025 09:36

Ja, hier dezelfde ervaring LauraLinde. Bij de oudste hadden we een paar pogingen gedaan en het daarna losgelaten. Kwam vanzelf goed toen ze 3 was. Bij de tweeling hadden we geen puf voor steeds natte broeken en natte bedden en hebben we het toen ze ruim 3 waren lichtjes gestimuleerd. Toen ze er aan toe waren ging het ook pijlsnel, ook meteen de nachten droog en bijna nooit een natte broek.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 10:54

Mijn zoon is zindelijk geworden met luier. Op een gegeven moment ben ik naar luierbroekjes gegaan en heb hem regelmatig op de wc gezet, dat werkte goed. Soms nog in de luier maar uiteindelijk steeds vaker op de wc. Op een gegeven moment gaf hij het zelf aan, luierbroekje aangelaten tot het moment dat die ongeveer een week lang elke dag droog was. Zonder iets tegen hem te zeggen heb ik de luier toen achterwege gelaten en toen was hij zindelijk. Ik heb dus nooit de nadruk erop gelegd, hij was zo’n 3,5 toen hij zindelijk was.
Ik had ook echt geen zin om met natte en droge kleding te gaan hannesen of bedden uit te wassen dus dat broekje bleef gewoon aan.
Vind 2,5 erg jong, en snap de opvang dus wel.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 11:54

Ook ik ben van mening (en ik heb jarenlang een kinderopvang gehad en 2 kinderen zindelijk laten worden) dat 95% van de kinderen gewoon zindelijk worden. Je biedt ze natuurlijk toilet/potje aan maar als er veel ongelukjes zijn, dan zijn ze nog niet zindelijk. Het is voor het kind ook niet leuk. Je kind is nog erg jong. Ik heb mijn beide kinderen nooit hoeven ‘trainen’, ze waren op een dag gewoon droog. Potje en toilet stimuleerden we en op een dag waren ze gewoon hele dag droog. Dat raad ik je dus ook aan: doe luierbroekjes en laat ze inderdaad gewoon naar het toilet gaan. Over een half jaar zijn de broekjes waarschijnlijk gewoon droog. Maar elke keer een natte urine broek, dat wil niemand, ik snap ook dat de opvang daar niet op zit te wachten. En het kan ook stress geven bij het kind, die er inderdaad nog geen controle over heeft en er dus niks aan doen. Straks met nacht zindelijk merk je ook dat de nachtluier opeens droog is en dan zijn ze zover. Je kunt ze van die leuke stoffen luierbroekjes (dikke onderbroeken zeg maar) aandoen als je ze wil laten merken dat ze al heel groot zijn maar dan is er wel bescherming.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 19:55

Bedankt voor al jullie meningen en ervaringen nog! Het zijn er teveel om op iedereen persoonlijk te reageren, maar ik heb ze allemaal gelezen. En ik lees wel; zoveel mensen, zoveel aanpakken. Ik geloof dat ik niet helemaal ben van de aanpak van; we laten het helemaal los en het komt vanzelf goed. Daar zijn we voor mijn gevoel al te ver in, voelt als zonde om het nu helemaal los te laten. Want er zijn ook heel wat dagen dat het (bijna) de hele dag goed gaat en dan is hij ook echt wel trots (al snap ik het argument van frustratie als het misgaat ook hoor). Maar ik heb dan liever elke dag een extra broek in de was dan al het gedoe of afval van luiers.
Ook goed om te lezen dat er ook meerdere mensen het wel wat overdreven vinden als hij weer de héle dag een luier aan zou moeten op de opvang. Ik ga dat voor de overige dagen deze week denk ik wel doen, tenzij hij het zelf niet wil. En daarna maar even het gesprek aangaan wat zij een goede aanpak zouden vinden.

@Maple, even uit nieuwsgierigheid. Jij schrijft dat je de verwachting hebt dat kinderen dan makkelijke kleding aankrijgen. Spreek je die verwachting ook uit naar ouders? Ik merk namelijk dat ik hier weleens zo’n tussen neus en lippen door opmerking krijg over iets dat ze verwachten (niet alleen met zindelijkheid, maar met vanalles) waarvan ik als ouder denk: nooit bij stilgestaan, en het zou handig zijn als jullie dat even gezegd hadden (vaak hoor je het pas als zij er een soort frustratie bij hebben). Een kind 1 op 1 thuis hebben is natuurlijk heel wat anders dan er 16 tegelijk hebben rondlopen. Helpen met broek uitrekken vind ik bijvoorbeeld thuis volkomen logisch en geen probleem.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 22 Okt 2025 20:20

Ja dit bespreek ik zeker met ouders, al verwoord ik het dan meer als een tip. Uiteindelijk is het ook wat je als ouder wilt natuurlijk, dat je kind zelfstandig de wc opzoekt als hij voelt dat hij moet plassen, en dan goed zijn broek naar beneden kan krijgen.

Meestal is het bespreken niet nodig trouwens, vaak hebben kinderen al makkelijke kleding aan, of zijn ze al redelijk handig in het zichzelf uit- en weer aankleden waardoor ik alleen maar een hemd in de onderbroek hoef te doen en een knoop dicht moet doen.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 14:22

2,5 jaar is niet per se te jong. Mijn zoontje is ongeveer even oud als die van Char en is ook zindelijk (nog niet in de nacht). Hij geeft zelf aan wanneer hij moet. Ik herinner 'm er weleens aan als 'ie diep in z'n spel zit, maar ik zie dat hij moet plassen. Dat is denk ik hooguit 1x per dag.
Ik snap wel dat je niet meer "terug naar af" wilt, maar ik denk ook dat als hij na zo'n lange tijd nog steeds ongelukjes heeft het wellicht nog wat te vroeg is. Zou een trainingsbroekje werken? Dat z'n broek niet nat wordt, maar hij de nattigheid zelf wel voelt. En anders een luierbroekje dat hij alsnog makkelijk naar de wc kan wanneer hij dat zelf aangeeft. Ik denk dat hij er nog net niet is, maar dat wel snel gaat gebeuren.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 15:36

Mijn zoontje is sinds kort zindelijk (hoera!). Hij gebruikt het gewone toilet met een verkleiner erop. Het liefst zou ik m aanleren om het toilet te gebruiken zonder verkleiner.

Maar hoe zorg je ervoor dat je kindje niet in de pot valt?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 15:40

Ik heb trouwens met beide kinderen wel soort van zindelijkheidstraining gedaan. Ik vind het een fijne skill voor een kind om te hebben en mits eraan toe, ook prima aan te leren en te stimuleren.
Mijn dochter was op die manier met 2j en 3 mnd zindelijk in een week. Met zoon vanaf 2.5j geprobeerd. Na een week was hij klokzindelijk maar gaf hij het niet zelf aan. Klokzindelijk zag ik niet als 'bijna' zindelijk. Dus weer luier gegeven en hij taalde er zelf ook niet naar. Dat zelf voelen en aangeven kun je ook niet helemaal afdwingen dus ik dacht; ook voor niemand leuk als we maanden in deze klokzindelijkheidsituatie zitten.
Tijdje later weer een week geïnvesteerd en zelfde resultaat. Toen dacht ik wel, ik ga dit niet om de zoveel weken doen, dat is voor niemand motiverend dus wat langer gewacht.
Met 3j en 2mnd luier af gedaan. Toen was het 1/2 dagen voor hem wennen aan de nieuwe situatie met naar de wc gaan maar toen was het ook wel klaar.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 15:43

Max schreef:Mijn zoontje is sinds kort zindelijk (hoera!). Hij gebruikt het gewone toilet met een verkleiner erop. Het liefst zou ik m aanleren om het toilet te gebruiken zonder verkleiner.

Maar hoe zorg je ervoor dat je kindje niet in de pot valt?

Geen idee hoe dit aan te leren. Hangt dat er niet vanaf hoe groot je kind is of dit haalbaar is. Lijkt me niet echt relaxt zitten als het veel te groot is.
Jouw zoon is ook vrij groot toch? Denk dat jouw zoontje iets jonger zindelijk is maar mijn grote peuter kon met net 3 prima zonder verkleiner.
Mn dochter met net 2 destijds was de verkleiner echt wel handig.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 15:47

Hij is heel lang voor z’n leeftijd, maar hij is heel smal. De gewone bril is te breed voor m.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 15:50

Maya houdt zich hoog door de bril vast te houden links en rechts. Het is alleen met afvegen een beetje tricky voor haar want dan moet ze balanceren als ze wc papier afscheurt. Maar dat gaat prima. Rafi had een weeman: een urinoir (want dat deed papa ook) maar kon zichzelf voor de grote boodschap ook aan de bril vasthouden.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Okt 2025 15:57

Voor het ontspannen van de bekkenbodem is jezelf 'omhoog' houden met de handen aan de bril niet aan te raden. Dus ik zou hem nog gewoon op de verkleiner laten zitten. Nu is dat niet overal natuurlijk, maar dan ga je denk ik wel mee naar het toilet en kun je hem zelf ondersteunen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 16:09

Leren op de zitting zonder verkleinen heb ik nog geen ervaring mee, dus daar kan ik niet mee helpen. Maar bij de opvang weet ik dat ze jongetjes bewust ver naar achteren zetten op de bril. Misschien helpt dat bij een grote zitting ook om wat stabieler te zitten? Dan hang je in ieder geval niet in het breedste deel.

Hier gelukkig weer progressie. De afgelopen dagen thuis gaat het echt heel goed, geen ongelukjes en ook poepen netjes op het potje. Op de opvang met luierbroekje aan vertikt hij het, waar ik al bang voor was. Een oefenbroekje waardoor hij het natte gevoel heeft is niet veel verschil met de wasbare luiers die hij had (behalve makkelijker uitrekken), dus ik denk dat dat geen verschil gaat maken. Ik houd het wel in gedachten als we hierin blijven hangen. Maar met dat het de afgelopen dagen zo goed gaat thuis heb ik er wel weer vertrouwen in dat het toch binnenkort wel écht gaat lukken. Alleen nog wel even in overleg met de opvang hoe we het ook daar op een haalbare manier weer kunnen gaan oppakken.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Okt 2025 12:23

Ik zoek een grotere maat buitenspeelpak a la iElm. maat 134. Vinted ed hebben niks in die maat.

Iemand een tip of er toevallig eentje liggen voor een meisje?

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Okt 2025 16:25

Bij Ielm zelf hebben ze nu sale zag ik gisteren. Deze hebben ze nog in 134: https://ielm.nl/waterproof-softshell-ov ... n-jumpsuit

Ik vind de pakken van Ielm zelf toch het fijnste tot nu toe.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Okt 2025 19:43

Ik vind €40 nog best een beetje veel. Dank voor je tip in elk geval!

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Okt 2025 20:37

Ik heb net een vergelijkbare zoektocht gedaan voor 116/122. Uiteindelijk een luxere regenbroek gekocht in de sale voor 15 euro. Samen met z'n winterjas voldoet dat ook prima voor buitenspelen of in een plas stampen.
08/2018
05/2021
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen