Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Roken in de omgeving van kinderen

<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Okt 2025 13:33

Re: Roken in de omgeving van kinderen

Kira schreef:GSTQ, wat is het demo team? M’n schoondochter danst op hoog niveau maar heb die term nog nooit voorbij zien komen. Wel echt super cool trouwens!
In de crew ( en volgens mij in de hele scène)van m’n schoondochter smoken ze ook. M’n kinderen zijn volwassen inmiddels en weten de gevaren maar met jongere kinderen is het misschien iets om rekening mee te houden.

Zo noemen ze op de dansschool van mijn zoon het selectie team/wedstrijdteam. En dat team krijgt extra trainingen en doet mee aan landelijke wedstrijden en battles. Er wordt door de jongeren dus inderdaad gerookt en dat zijn wel de voorbeelden voor mijn zoon. Ze doen het meestal niet in zijn bijzijn, maar als we voor de trainingen naar binnenlopen, dan zien we buiten bij de ingang er altijd wel een aantal roken/vapen.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 23 Okt 2025 14:31

Aah ja, de eerste crew dus eigenlijk . Super cool, ben heel benieuwd welke school het is. Zou je me dat willen omen? Komt hij ook naar IBE in Heerlen?
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 23 Okt 2025 19:06

Mijn moeder rookt in huis maar nooit als de kinderen er zijn. Veel discussie over gehad dat het gewoon in huis hangt. Maar ja, haar huis dus dan moeten we maar niet komen?

Mijn dochter heeft maar 1 vriendin. Haar moeder, opa en oma roken ook in huis terwijl de kinderen er spelen.
Dochter vindt het vies en snapt niet dat ze het doen.
Ze is er 4x geweest afgelopen schooljaar dus ik laat het maar. Ben er niet blij mee maar het is haar enige vriendin.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Okt 2025 20:05

Schoonmoeder rookt ook. Bij ons natuurlijk niet in huis, maar bij haar thuis wel. Echt zo ontzettend smerig, we komen er ook echt bijna nooit, eigenlijk alleen nog maar met Sinterklaas. En de cadeautjes die we dan krijgen moeten ook altijd eerst nog buiten liggen voordat ze mee in huis kunnen. Een paar jaar geleden de fout gemaakt om voor L sierkussentjes te vragen, de stank ging er niet meer uit.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Okt 2025 08:57

Dat er nu nog mensen in huis roken, ik vind het onbegrijpelijk.

Mijn schoonvader rookt(e) heel fors. Hij zit nu in een oncologie traject en is flink geminderd maar stoppen lijkt onmogelijk. Mijn schoonzusje en zwager roken ook allebei. Zij hebben twee tienerkinderen. Gelukkig roken ze niet in huis maar toch.

Ik heb nog een paar vriendinnen die roken, sommigen hebben kinderen. Ik snap oprecht niet dat je blijft doorroken als je kinderen hebt. Heb zelfs een kennis die tijdens haar zwangerschap heeft gerookt omdat het stoppen haar teveel stress gaf. Geen goed woord voor over.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2025 09:07

Ik heb veel rokers in mijn omgeving maar ken echt niemand die nog binnen in huis rookt. Zelfs mijn ouders die heel hun leven binnen hebben gerookt doen dit niet meer sinds een paar jaar.

Wij roken niet in het bijzijn van kinderen, op een verjaardag of feestje bij vrienden in de tuin lopen wij dan gewoon even weg. Op het terras of een openbare plek houd ik ook zoveel mogelijk rekening met mijn omgeving, of er nou wel of geen kinderen bijzijn. Ik rook bijvoorbeeld ook nooit ergens “recht voor de deur”, probeer altijd even iets verderop te gaan staan zodat rook niet naar binnen waait en mensen niet door mijn rook naar binnen of buiten hoeven te lopen.

Ik begrijp mensen die roken terwijl ze zelf kinderen hebben ook niet goed.. Ik hoop oprecht dat als het ons gegund is, dit genoeg motivatie geeft om nooit meer te roken.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 24 Okt 2025 09:50

Dat mensen blijven doorroken noemen ze een verslaving. Daar ben je niet zomaar van af.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2025 10:18

Hier wordt door een enkeling zelfs gerookt bij de ingang van het schoolplein notabene bovenop zo'n rookvrije generatie tegel. Hun eigen kinderen zijn dan al/nog binnen, maar ik moet er dan wel nog langs met mijn kinderen of sta er met de jongste te wachten. Bah.

Heb ook een keer zoon ergens opgehaald waarvan ik wel wist dat ouders rookten, maar ik had niet bedacht dat ze dit ook binnen zouden doen. Hij stonk zo verschrikkelijk van die paar uurtjes dat hij daar was geweest. Daar mag hij niet meer spelen van mij. Als ouders buiten roken dan heb ik er geen problemen mee dat mijn kinderen er spelen.

Verder rookt mijn vader, maar gelukkig niet binnen. Dus alleen zomers in het bijzijn van de kinderen als ze/we daar buiten zijn.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Okt 2025 18:22

Ik heb in mijn omgeving nauwelijks rokers, en gelukkig pas 1 keer een kind opgehaald bij een vriendje waar gerookt bleek te zijn. Dat was bij de grootouders van dit vriendje en daar mocht hij dus niet meer spelen.

Wel zie ik veel ouders in het rookhok van voetbal staan op zaterdag. Dat vind ik echt onbegrijpelijk, op de sportclub van je kind..
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Plum

Kwebbel

Bericht 24 Okt 2025 20:37

Mijn man rookt helaas. Niet binnen, nooit gedaan. Hij rookt uit het zicht, achter in de schuur. Gelukkig blijft de rookt daar niet hangen. Hij rookt nooit in het bijzijn van onze dochter, ze heeft het nog nooit gezien en ook nog nooit iets over gezegd. Dus ze weet het niet, ze is 6.
Helaas komt hij maar niet van deze verslaving af, sinds ik hem ken is hij al meerdere keren een paar maanden gestopt. Maar toch steeds weer begonnen. Hij rookt niet de hele dag door, op werk kan het maar 1x tijdens pauze buiten de poort. Thuis na het ontbijt, avondeten en voor het slapen zoiets. Hij heeft adhd en voor hem geeft de sigaret ook iets van rust in zijn hoofd.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2025 06:26

Voor zover ik weet hebben we via school geen rokende ouders waar onze kinderen mee in contact komen. De nicht van m'n man rook wel, maar doet dit buiten. Zij zegt tegen haar zoon dat 'mama iets voor zichzelf gaat doen'. Onze zoon prikte er mooi doorheen en zei: 'jij gaat sigaretten'. Je ruikt de rook erna duidelijk in haar kleren, bah. Haar zoon is ook nog een astmatisch, misschien een reden om ooit te stoppen?

Ik snap sowieso niet dat mensen zoveel geld aan roken uitgeven; het is onderhand een euro per sigaret! Je kunt zoveel meer leuks met de kinderen ondernemen voor dat geld.
08/2018
05/2021
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2025 06:54

MissEnergy schreef:Ik snap sowieso niet dat mensen zoveel geld aan roken uitgeven; het is onderhand een euro per sigaret! Je kunt zoveel meer leuks met de kinderen ondernemen voor dat geld.

Het is voor mij gemakkelijk om erover te oordelen, want ik ben niet verslaafd. De industrie heeft zoveel geld om mensen verslaafd te maken én houden en nu komt er weer een hele generatie rokers bij met de vapes. Ik vind dat je in dit topic juist ook leest over veel mensen die hun best doen om buiten te roken, het te verbergen etc. Die zijn echt niet heel blij met hun verslaving.
Niet iedereen is zo. Er zijn ook verstokte rokers die het prima vinden en vinden dat ze er recht op hebben, maar heel veel mensen lukt het ook gewoon niet om te stoppen.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 25 Okt 2025 07:09

June eens, vind het vooral heel veroordelende reacties allemaal. Het is niet voor niks een verslaving, wat ik al eerder zei daar kom je nu eenmaal niet makkelijk van af.
En er zijn ook redenen om dat niet te willen. Je hoeft dat als niet roker niet te begrijpen maar om er zo ontzettend veroordelend over te doen snap ik ook niet goed.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 09:01

Ik heb geprobeerd om de openingspost zonder oordeel te verwoorden. Dat is natuurlijk lastig bij dit onderwerp, want mensen die niet roken zijn vaak enorm tegen roken. Inclusief ikzelf. Tegelijkertijd besef ik heus dat het een verslaving is, maar roken in het bijzijn van kinderen vind ik wel echt anders dan je eigen verslaving. En eigenlijk vind ik roken in bijzijn van andermans kinderen nog ingewikkelder.

En ik denk dat veel rokers dus niet roken in het bijzijn van kinderen omdat ze het daar mee eens zijn. Er zijn ook rokers die bijvoorbeeld zeggen 'dood gaan we allemaal' of 'je kan overal kanker van krijgen'. Allemaal (een soort van) waar, alleen vind ik het dus wel lastig om mijn kind in die omgeving 'los' te laten. Of eigenlijk zegt alles in mij dat mijn kind daar niet mag spelen. Maar het zijn kinderen. Ook het kind van de rokende ouders. En ik vind dat dus een moeilijke beslissing. Wat weegt zwaarder?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Okt 2025 09:40

Hier toch nog aardig wat rokers om ons heen. Mijn broertje rookt als hij (te veel) drank op heeft en anders niet. Zijn schoonouders die we regelmatig zien ook. Mijn beste vriendin rookt ook. Ik heb zelf een bloedhekel aan roken. Vind het enorm stinken en snap het ook niet. Ik vind het ook doodeng dat vapen tegenwoordig erbij is gekomen. In dat opzicht hoop ik ook heel erg dat J op mij lijkt. Ik kon vroeger echt in een groep zitten waar ik als enige niet rookte.
2015 💙
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 09:47

Olivia schreef:Ik heb geprobeerd om de openingspost zonder oordeel te verwoorden.

Ik reageerde ook niet per se op jou, dus ook goed je niet aangesproken te voelen.

Je mag wat mij betreft overigens prima oordelen over roken bij kinderen in de buurt, want daar heb je veel invloed op als roker. Alleen niet snappen waarom mensen geld uitgeven aan roken, vind ik wel veel oordeel met weinig aandacht voor de hele tabaksindustrie die er alles aan doet om mensen verslaafd te maken en te houden.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 26 Okt 2025 14:16

Kira schreef:June eens, vind het vooral heel veroordelende reacties allemaal. Het is niet voor niks een verslaving, wat ik al eerder zei daar kome je nu eenmaal niet makkelijk van af.
En er zijn ook redenen om dat niet te willen. Je hoeft dat als niet roker niet te begrijpen maar om er zo ontzettend veroordelend over te doen snap ik ook niet goed.

Daar heb je ook wel gelijk in hoor Kira, ik ben zelf ook vrij veroordelend in mijn post. Een verslaving is niet iets waar je zomaar van af komt. Als het allemaal zo makkelijk was dan was de wereld nu volledig alcoholvrij waarschijnlijk en zou er veel minder overgewicht zijn. Dus dat mensen niet zomaar stoppen met roken begrijp ik in die zin nog wel (ben zelf ex-roker maar vrij makkelijk kunnen stoppen gelukkig) maar ik snap niet dat mensen het fijn vinden om in huis te roken. En als daar ook nog kinderen wonen, tja dat vind ik eigenlijk wel echt not done in 2025.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen