Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Begrijpend Lezen

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Okt 2025 10:55

Begrijpend Lezen

Ik merk dat steeds meer mensen ontzettend slecht lezen. Niet alleen in mijn werk maar ook privé.

Een voorbeeld is dat ik net een mail stuur met de vraag hoe ik aan de papieren versie van de scholengids kan komen aangezien J niet op een school zit die deze gids ontvangt.

Wat krijg ik als antwoord. Scholen in wijde omtrek van woonplaats ontvangen deze gids, op de site is er een digitale gids.

Ik heb hier aardig kribbig op gereageerd dat dat geen antwoord op mijn vraag is. Ik zie dit niet alleen privé terug komen, maar op mijn werk is het nog veel erger. Het lijkt alsof mensen steeds minder willen lezen. Ik vind dit echt een hele slechte ontwikkeling.

Hoe ervaren jullie dit?
Laatst gewijzigd door Minx op 24 Okt 2025 12:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
2015 💙
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 24 Okt 2025 11:55

Re: Begrijpend Lezen

Dat is toch antwoord op je vraag? Het is alleen niet het antwoord wat je wilt horen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Okt 2025 12:06

Zie dat ik het net niet goed over heb genomen. Het was ‘daarnaast is er een digitale gids.’ Dat was dus niet het antwoord op mijn vraag. Ik wilde weten hoe ik aan de papieren versie kon komen.

Overigens is jouw reactie ook niet het antwoord op mijn vraag en reageer je alleen op het voorbeeld.
2015 💙
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 24 Okt 2025 12:36

Ik vind het een vaag voorbeeld, want je krijgt in pricipe antwoord. Ze delen die gidsen uit in de omgeving van de scholen die de gidsen ontvangen. Je wil graag weten hoe jij er aan komt, maar dan had ik zelf ook in de vraag geformuleerd dat jouw kind op een andere school zit. En daarnaast kun je het ook nog eens digitaal vinden.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 24 Okt 2025 12:55

Ik snap je voorbeeld ook niet helemaal, ik vind het behulpzaam dat de persoon je naar de digitale versie verwijst. Deze kun je vast printen toch als je een papieren versie wil?

On topic: ik denk inderdaad dat begrijpend lezen achteruit gaat, mensen zijn gewend aan vluchtige communicatie en scannen snel wat een vraagsteller wil. Het helder formuleren van een vraag of boodschap is dan ook weer een kunst, dus het mes snijdt aan twee kanten wat mij betreft.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Okt 2025 13:01

Dat had ik ook in de vraag al gezet. Het was even een kort voorbeeld waarbij ik dus geen antwoord op mijn vraag kreeg omdat er slecht gelezen werd. Sowieos valt me dat dus heel erg op. Dat mensen slecht of helemaal niet meer lezen. Dat vind ik dus slecht.
2015 💙
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Okt 2025 13:15

Ja dat valt mij ook op inderdaad. Had het er gisteren nog over met mijn collega's.

Ook als je bijvoorbeeld in je bericht meerdere vragen stelt. Dan krijg je vaak antwoord op één vraag en de rest gaan ze aan voorbij. Kun je er weer achteraan mailen dat er nog meer vragen instaan.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Bericht 24 Okt 2025 13:23

Minx schreef:Ik merk dat steeds meer mensen ontzettend slecht lezen. Niet alleen in mijn werk maar ook privé.

Een voorbeeld is dat ik net een mail stuur met de vraag hoe ik aan de papieren versie van de scholengids kan komen aangezien J niet op een school zit die deze gids ontvangt.

Wat krijg ik als antwoord. Scholen in wijde omtrek van woonplaats ontvangen deze gids, op de site is er een digitale gids.

Ik heb hier aardig kribbig op gereageerd dat dat geen antwoord op mijn vraag is. Ik zie dit niet alleen privé terug komen, maar op mijn werk is het nog veel erger. Het lijkt alsof mensen steeds minder willen lezen. Ik vind dit echt een hele slechte ontwikkeling.

Hoe ervaren jullie dit?

Je vraagt hoe je aan een papieren gids komt. Het antwoord is dat alle scholen in de wijde omtrek deze hebben --> oftewel je kunt het bij hen vragen of je 'm mag lenen en anders is er een digitale gids --> die je kunt printen.

Volgens mij heb je gewoon antwoord gekregen op je vraag en ben jij degene die niet goed begrijpend kunt lezen. Het valt mij trouwens niet op dat men hier steeds slechter in wordt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 24 Okt 2025 14:11

Ik denk (weet wel zeker) dat dat met AI nog veel meer gaat veranderen. Dan vraag je gewoon aan chatgpt om de kern uit een verhaal te halen, samen te vatten of kritische vragen eruit te halen. Wel worden we waarschijnlijk beter in goede prompts schrijven.

Op mijn werk kom ik ook dagelijks vragen tegen van mensen die niet goed hebben gelezen. Hoort wel beetje erbij.

In jouw geval is toch gewoon het antwoord dat jij geen 'recht' hebt op de papieren versie omdat je te ver weg woont? Althans dat is mijn interpretatie ervan, misschien was het inderdaad niet heel duidelijk.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Okt 2025 15:56

@marin vind je dat er echt bij horen? Ik vind het echt schokkend als ik zie wat voor vragen er binnen komen. Wij hebben hierdoor ook echt een grote marketingafdeling die teksten herschrijft in zo simpel mogelijk Nederlands en dan nog is het vaak voor niets omdat mensen simpelweg niet lezen.

De catalogus krijg ik overigens opgestuurd. Daar kreeg ik net een mail van.
2015 💙
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 24 Okt 2025 17:15

Ik heb dit al best een tijdje. Niet alleen met lezen, maar ook met luisteren.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2025 19:47

Zo herkenbaar. Vooral als je 2 vragen stelt in een e-mail of appje. Ik kan al bijna voorspellen dst ik alleen op de laatste vraag antwoord krijg.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 24 Okt 2025 19:52

DronkenTaart schreef:Zo herkenbaar. Vooral als je 2 vragen stelt in een e-mail of appje. Ik kan al bijna voorspellen dst ik alleen op de laatste vraag antwoord krijg.

Dit merk ik vooral bij m'n stiefdochter. Die moet ik maar één vraag per keer stellen, anders beantwoordt ze inderdaad alleen de laatste vraag. De jeugd van nu leest ook nauwelijks meer volgens mij, best triest!
❤️ 7 juni 2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Okt 2025 19:55

Bliss schreef:
DronkenTaart schreef:Zo herkenbaar. Vooral als je 2 vragen stelt in een e-mail of appje. Ik kan al bijna voorspellen dst ik alleen op de laatste vraag antwoord krijg.

Dit merk ik vooral bij m'n stiefdochter. Die moet ik maar één vraag per keer stellen, anders beantwoordt ze inderdaad alleen de laatste vraag. De jeugd van nu leest ook nauwelijks meer volgens mij, best triest!

Behalve als het in hun voordeel is of ze iets van je moeten 🖕🏻
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Okt 2025 20:15

Valt mij niet op. Ik lees ook een antwoord op je vraag in de OP.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 24 Okt 2025 22:45

Minx schreef:@marin vind je dat er echt bij horen? Ik vind het echt schokkend als ik zie wat voor vragen er binnen komen. Wij hebben hierdoor ook echt een grote marketingafdeling die teksten herschrijft in zo simpel mogelijk Nederlands en dan nog is het vaak voor niets omdat mensen simpelweg niet lezen.

De catalogus krijg ik overigens opgestuurd. Daar kreeg ik net een mail van.

Ja wij sturen zoveel informatie, dat ik dat wel snap. Dat is heel veel voor mensen om in één keer te lezen, ook al staat het er. Daar heb ik wel begrip voor en dat vind ik ook een kracht in mijn werk om daar bij de honderdste keer nog evenveel geduld te hebben als bij de eerste.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2025 07:27

Ik heb te maken met studenten en die vragen ook vaak zaken die ze zelf wel zouden kunnen vinden of dat ik al behandeld heb, hoort bij m’n baan vind ik. Het valt me op maar het stoort me niet. Waar ik wel een godsgruwelijke hekel aan heb is passief agressief gedrag: ‘zoals ik al zei in m’n vorige mail’ - flikker op, het is me ontschoten, ik weet het niet, geef me gewoon even antwoord. Kost jou net zoveel tijd en dan weet ik het weer. De assistente van mijn manager heeft hier handje van en dus krijg ik elke keer het gevoel dat ik echt alle mails moet doorzoeken of het niet per ongeluk ergens staat. Komt weinig voor dat ik iets niet weet maar kan dat soort reacties niet uitstaan.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Okt 2025 08:30

Ik had toevallig vorige week op m’n werk een dingetje met notabene een communicatieadviseur. Hele mailwisseling met steeds een losse vraag van haar terwijl de antwoorden al heel duidelijk in mijn eerste mail stonden. Ik ben op een gegeven moment maar gaan arceren en vetdrukken in die eerste mail om het duidelijker te maken. En dat was geen lange mail waardoor je eroverheen had kunnen lezen. Ik heb ook nog collega’s mee laten lezen om te vragen of ik nou zo onduidelijk was, maar zij vonden van niet.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 25 Okt 2025 09:03

Het valt me in algemene zin niet zo op geloof ik. Of ik erger me er niet zo aan, dat kan ook. Vragen en informatie helder verwoorden is ook een vaardigheid dus daar kan het soms misschien ook in zitten natuurlijk als je 'slechte' antwoorden krijgt.

Marsy31 schreef:Ik heb te maken met studenten en die vragen ook vaak zaken die ze zelf wel zouden kunnen vinden of dat ik al behandeld heb, hoort bij m’n baan vind ik. Het valt me op maar het stoort me niet.

Dit herken ik ook heel erg, de meeste studenten lezen en luisteren slecht en zijn ook niet altijd even actief in het zelf op zoek gaan naar het antwoord. Dat hoort een beetje bij de doelgroep denk ik en is volgens mij niet per se iets van de laatste tijd. Ik geef ook gewoon altijd netjes antwoord al kan ik me er ook weleens aan ergeren hoor. Zo heb ik een student die al jaren bij elke toets een mail stuurt: hallo mevrouw, weet u wanneer de toets is, ik kan het niet vinden? En ik stuur elke keer netjes terug: dat kun je vinden in het toetsrooster, dat staat op Xnet. Maar goed, hoort er ook bij denk ik dan maar.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Okt 2025 15:33

Lady schreef:
Bliss schreef:

Behalve als het in hun voordeel is of ze iets van je moeten 🖕🏻

Maar het gaat hier om lezen toch? En bij kinderen kan ik me er nog wel in vinden dat te veel vragen in 1 keer nog niet zo werkt. Mijn dochter leest best veel. Ze heeft hele boekenboxen voor kerst gevraagd. Tis ook maar net waar ze van houden en waarin ze aangemoedigd worden. Maar haar moet ik ook geen 2 vragen of opdrachten te geven. Dan krijgt ze echt een error en dat zegt ze dan ook "mam, vraag niet zo veel tegelijk!" hahaha!

Ik bedoel gewoon werk e-mails waarbij ik dus een service verleen aan een collega op een andere locatie maar wel antwoord nodig heb op een aantal vragen. Dan krijg ik dus heel vaak maar antwoord op de laatste vraag. Het zou dus best in hun voordeel kunnen werken als ze gelijk op alles antwoord geven want dan heb ik snel geregeld wat ze van me willen. Maar als je ze dan belt (want dat gaat tenslotte gewoon sneller) dan nemen ze niet op. Ook zoiets van de nieuwere generaties. Bellen vinden ze helemaal niks. Maar hee, mss ben ik wel gewoon oud aan het worden :haha:
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 25 Okt 2025 17:18

Ik merk het momenteel vooral heel erg in de communicatie met de middelbare school. Ik ben al 2 maanden bezig wat dingen te regelen en te ontvangen en/of op te kunnen halen en afspraken in te plannen. Ik begrijp ook gewoon echt niet waarom ze niet alles kunnen beantwoorden, dan hoef ik ook niet continu door te drammen, alles wat ik nodig heb en wil weten staat in de mail. Dat kun je toch terug lezen? Ik vind het zeer slordig en gehaast overkomen om dan maar op een klein percentage te antwoorden terwijl de mail heel duidelijk is.

De mentor van de klas waar mijn dochter ingedeeld is is ook echt problematisch. Ik probeer haar al 2 maanden duidelijk te maken dat mijn dochter het hele schooljaar niet terug komt naar school en toch blijft ze elke keer vragen wanneer ze weer naar school komt en noteert ze haar wekelijks weer als ongeoorloofd afwezig, waardoor ik weer moet bellen en dan vraagt ze nogmaals of ze er volgende week wel is. Ik heb haar begin september 8 heldere vragen gesteld en tot op heden heb ik er 2 beantwoord gekregen, ik heb om 9 boeken gevraagd en er inmiddels nog steeds maar 5 kunnen ophalen ondanks dat de eerste examens naderen. Misschien moet ik haar gewoon nog 6 mails sturen met 1 vraag per mail, kijken of er dan wel antwoord komt.

Ik vraag mij dan echt af hoe de jeugd wel fatsoenlijk begrijpend lezen kan leren als de docenten er zelf al niks van bakken. En ik dacht echt nog dat het misschien aan mijn manier van mailen/verwoorden lag dus ik heb alles doorgestuurd naar degenen die haar nu les geven maar die vonden alle punten duidelijk en helder verwoord maar blijken tegen hetzelfde probleem aan te lopen met haar school.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 07:01

Volgens mij is het bewezen dat het leesniveau in Nederland achteruit gaat, maar bij de voorbeelden die in dit topic genoemd worden vraag ik me af of er niet ook iets anders speelt?

Heeft het niet meer te maken met de enorme stroom aan prikkels die we allemaal dagelijks binnenkrijgen? Is een lange e-mail met meerdere vragen erin, of wat wollig geformuleerde vragen, dan misschien gewoon te veel?

Op mijn werk moet ik ook heel vaak collega's en studenten ertoe bewegen een e-mail te beantwoorden of informatie te sturen. Ik heb het idee dat je anno nu allerlei trucjes uit moet halen om te zorgen dat mensen reageren én dat ze al je vragen beantwoorden.

Dan probeer ik het bij één duidelijke vraag te houden in mijn e-mail. Of ik maak een webformulier dat ze in kunnen vullen. Lange e-mails werken niet meer.

Als zender vind ik het ook erg irritant, maar ik moet toegeven dat ik als ontvanger ook soms lange appberichten en e-mails 'negeer' omdat het er even niet bij past in mijn al drukke hoofd.
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 07:05

O ja, waar ik als ontvanger ook moe van word: e-mails van banken, verzekeraars of overheidsinstellingen die verwijzen naar een online berichtenbox waar je eerst op moet inloggen. Gedoe! Zet op zijn minst een onderwerp in de e-mail zodat ik weet of het de moeite waard is om te gaan inloggen en zo. Vooral UWV is gekmakend wat dit betreft.
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 07:10

Sorry, derde post achter elkaar (ik doe ook mee aan de stroom prikkels 🤣) maar er schoot me nog iets te binnen:

Minx, kan het er niet ook mee te maken hebben dat je hb bent en op een ander niveau communiceert? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier op het forum soms ook moeite heb om jou te volgen. Heb op mijn werk en in mijn privé-omgeving ook wat hb-mensen en die hebben soms de neiging om aannames te doen dat de andere partij de context wel snapt, terwijl dat niet zo is.
T (2008) en I (2013)
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 07:22

Dat laatste wat je zegt vind ik een goed voorbeeld van ook de vraag van het topic. Want Minx krijgt gewoon een antwoord terug waar ikzelf dus gewoon tevreden mee zou zijn. Plus het is misschien ook niet aan hen een boekje op te sturen bijvoorbeeld, zij regelen dat die gidsen op scholen aankomen en er is een digitale versie. Daar houdt hun taak op, zo zie ik het.
Ik regel de communicatie voor de vereniging en we merken ook dat mensen selectief lezen, toch niet alles opslaan terwijl ik dus echt zo duidelijk mogelijk ben. Maar als de informatie verstuurd is en er komen vragen verwijs ik dus regelmatig naar wat er al verzonden is. Mijn taak is gedaan, het zijn volwassen mensen dus ik reken er dan ook een beetje op dat zij ook de verantwoordelijkheid nemen iets op te schrijven, op te zoeken wat al verstuurd is etc.
Ik denk dat het ook met gemakzucht te maken heeft, even snel een appje sturen hoe het ook alweer zat. Iemand direct een mail sturen met een vraag ipv zelf even op onderzoek uit gaan etc.
Het is natuurlijk ook zo dat je heel snel met iemand gecommuniceerd hebt, dat is vaak sneller dan het zelf even uitzoeken.
Volgende

Terug naar Algemeen