Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Pubers!

<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Aug 2025 06:28

Re: Pubers!

Mijn dochter (13) gaat 21.30 naar bed. Zoon (15) meestal 22.30, maar dat is minder strict die gaat ook nog wel eens later. De bedoeling is dat ze gaan slapen, maar ik hoor ze vaak nog wel wat rommelen.

In het weekend gaat dochter rond 22.15. Voor zoon hebben we geen vaste tijd.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 30 Aug 2025 06:50

Doordeweeks 22.00 erin, maar meteen gaan slapen gebeurt zelden heb ik het idee. Weekenden en vakantie's als wij gaan, en als wij eerder gaan vanwege werk de volgende ochtend, moet hij om 23.15 naar boven. Mijn zoon is bijna 13
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 30 Aug 2025 16:45

Afgelopen weken tijdens de vakantie was het vaak tussen 2:00 en 4:30 en dan slapen ze (beiden 15) ook wel tot minimaal 12:00 uur.

Mijn zoon start aankomende week weer met school en dan verwacht ik dat hij rondom 00:00 wel een keer gaat slapen als er de volgende dag vroeg school/werk/wedstrijd is. Vaak gaat hij op traindagen wel eerder. Mijn dochter gaat aankomend jaar niet naar school, misschien dat ik het voor haar naar 01:00 verleng omdat haar vrienden tot 22:00 werken. Ze zorgen altijd wel dat ze voldoende slaap krijgen.

Tot hun 14de verjaardag moesten ze om 22:00 en in het weekend 00:00 naar boven en de telefoon inleveren.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Aug 2025 19:25

Hm, verschillend dus.
Het is ook lastiger omdat ze net terug is van 3,5 maand op een eiland werken waardoor ze zelf alles kon bepalen.

Filoria, nou precies dat, voor mij speelt dat ook wel wat mee in dit verhaal 😅
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Okt 2025 20:52

Zijn er meer forumkinderen bezig met het kiezen van een studie?

T zit nu in 6vwo en gaat de komende weken naar meerdere open dagen en meeloopdagen van universiteiten. Hij vindt het best lastig, hij heeft vaak al moeite met het kiezen van een pizza of een t-shirt of zo 🙈

Ik ben zo benieuwd wat het gaat worden! En hoe hij studeren vindt. Ik vind het zelf ook helemaal spannend, hahaha.
T (2008) en I (2013)
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 07 Okt 2025 08:56

Ja, hier ook twee die een studie moeten gaan uitzoeken. Ze weten het echt nog niet. Hebben beiden wel hun interesses maar daar kleven ook veel nadelen aan waardoor ze niet weten of dat echt is wat ze moeten gaan doen. Het zou ook een tussenjaar kunnen worden om dat nog verder uit te zoeken i.c.m. veel werken. Is ook lastig met 15 jaar. We gaan binnenkort naar de open dagen in onze eigen stad en ook nog wel in andere steden en ben dan inderdaad ook wel benieuwd wat eruit gaat komen.

Heeft hij wel enig idee welke richting hij op wil of zijn het compleet verschillende studies waarbij hij de meeloopdagen gaat doen?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Okt 2025 10:31

Signature ik weet niet wat hun vooropleiding is maar kinderen tussen de 16 en 18 hebben een kwalificatieplicht. Dat betekent dat ze minimaal een HAVO-VWO of MBO-2 diploma moeten hebben. Anders zijn ze verplicht om onderwijs te volgen. Met een VMBO diploma mag je dus niet eerst een tussenjaar hebben voor er gestart wordt met een vervolgopleiding.

Wel bizar trouwens hoe jong er dus al keuzes gemaakt moeten worden. Vind ik ook met vakkenpakket. Aan de andere kant ben ik weer geen voorstander van een 3-jarige brugklas.
2015 💙
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 07 Okt 2025 11:17

Ik had het nu over een tussenjaar op het mbo. Dan volg je een oriëntatieprogramma om uit te zoeken wat bij echt bij je past i.p.v. dat je start aan iets omdat je iets moet. Ik ben mij bewust van de kwalificatieplicht maar daar is hier nu geen sprake van i.v.m. vrijstelling leerplicht.

Ik vind het ook echt jong om echt te kiezen met 15 jaar, mijn dochter heeft in de tweede ook een vakkenpakket voor de derde gekozen wat haar totaal niet blijkt te liggen. Dat is dan wel weer een positief puntje met betrekking tot een vervolgopleiding want ze weet nu wel heel zeker dat zij die wereld niet in wil. Zij gaat nu naar een particuliere school en daar zijn ze wel fantastisch in het begeleiden en meedenken en kijken wat bij haar past voor een vervolgopleiding dus hopelijk komt daar nog iets moois uit de komende maanden.

Mijn zoon hoefde pas in de derde periode van leerjaar 3 een profiel te kiezen waarbij ze in die laatste periode van het jaar konden kijken of ze dat ook voor de vierde zagen zitten of dat ze dit schooljaar nog een andere richting op zouden willen. Die paar maanden (9) maken daarin best een groot verschil volgens mij.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 07 Okt 2025 13:38

Mijn zoon zal 17 zijn als hij naar de universiteit gaat, maar is nu in het keuzetraject nog 16. Ik vind dat al erg jong, laat staan als je 15 bent!

Eens met jou Minx. Profielkeuze en zo, dan zijn ze ook nog zo jong...

T. had achteraf gezien liever biologie in plaats van informatica in zijn vakkenpakket gehad. Bij informatica leert hij namelijk bijna niks nieuws 😅

Qua studies twijfelt hij tussen Natuur- en Sterrenkunde, Scheikunde, Wiskunde, Informatica en een wat meer specifieke opleiding aan de TU. Hij wil misschien een dubbele bachelor gaan doen zodat hij de definitieve keuze nog wat uit kan stellen.

Signature: klinkt goed, zo'n oriëntatieprogramma! Is dat dan binnen een bepaald vakgebied, of echt nog alle mogelijkheden open?
T (2008) en I (2013)
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 10 Okt 2025 10:54

Heeft hij al een baan voor ogen voor de toekomst of zijn dit puur studies waar zijn interesses nu bij liggen en ziet hij later wel wat hij ermee wil/kan?
Als hij het in zijn mars heeft om te beginnen met een dubbele bachelor zou ik dat zeker doen indien het op dezelfde locatie is. Heb ik ook gedaan! Was toen prima te doen doordat de hoorcolleges terug te kijken waren en ik niet bij beiden aanwezig hoefde te zijn.

Nee, het oriëntatieprogramma is niet in een bepaald vakgebied, maar echt algemeen om uit te zoeken wat bij je past. Ze krijgen gastsprekers die vertellen over hun banen en wat daarbij komt kijken, doen workshops en challenges, korte stages en gaan kijken waar hun eigen krachten liggen. Denk dat het best verhelderend is voor de jongeren die het niet weten. Ik vind dat er op een middelbare school veel minder aandacht voor is dan wat ze eigenlijk nodig hebben om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Wat ook logisch is gezien de hoeveelheid leerlingen een coach of mentor heeft en tegen de tijd dat ze een leerling een beetje hebben leren kennen is het jaar voorbij en komt er een andere mentor/coach dus dat is ook niet te doen voor ze.

Dan is het mooi dat er nog zo'n jaar mogelijk is en ik denk dat de motivatie om het jaar door te komen hierbij ook groter is dan wanneer ze ergens aan beginnen wat ze toch niet ligt. Bijvoorbeeld door hetzelfde te gaan doen als vriend(inn)en, maar denk dat dat wel meer voor komt bij het mbo dan bij het hbo omdat de meeste toch al wel wat verder zijn in hun ontwikkelingen en toekomst ideeën wanneer ze 5 of 6 jaar middelbaar onderwijs hebben gevolgd dan onzekere 15/16 jarige pubers.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 10 Okt 2025 17:44

Wat goed, zeg. Wat zou het mooi zijn als alle pubers zich op deze manier zouden kunnen oriënteren, in plaats van dat je ineens zo'n keuze moet maken.

En leuk om te lezen dat jij ook een dubbele bachelor hebt gedaan en dat het haalbaar was! Heb je uiteindelijk ook echt twee diploma's gehaald?

T. weet nog niet wat hij later voor werk wil gaan doen. Hij wil niet alleen maar achter een computer zitten en liefst iets doen wat ook praktisch is. Tegelijkertijd vond hij bij de open dagen theoretische natuurkunde interessanter klinken dan technische/toegepaste natuurkunde. Zelfde met wiskunde. Dus dat maakt de keuze lastiger!
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 25 Okt 2025 17:19

Heeft iemand hier toevallig ervaring met agora onderwijs? Er komt hier een agora school in de buurt en om niet bij voorbaat van alles uit te sluiten zoek ik hier toch wat meer info over.
2015 💙
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Okt 2025 09:05

Minx schreef:Heeft iemand hier toevallig ervaring met agora onderwijs? Er komt hier een agora school in de buurt en om niet bij voorbaat van alles uit te sluiten zoek ik hier toch wat meer info over.

Geen ervaring, maar het lijkt me een heel mooi concept. Een mooie nieuwe stap in onderwijsvernieuwing.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen