Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Roken in de omgeving van kinderen

<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 13:31

Roken in de omgeving van kinderen

Het valt me de laatste tijd (weer meer) op dat er regelmatig gerookt/gevaped wordt in de buurt van kinderen. Soms is dat buiten, maar dan spelen de kinderen wel in de directe omgeving. Ook heb ik gemerkt dat er bij speelafspraakjes soms binnen gerookt wordt. Ik merk dat ik dat lastig vind. Vooral als mijn dochter thuiskomt en haar kleding sterk naar rook ruikt.

Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Hoe is dat in jullie omgeving geregeld? En wat doen jullie bijvoorbeeld als er kinderen bij jullie thuis komen spelen, of andersom?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 13:38

Re: Roken in de omgeving van kinderen

Mijn kinderen mogen niet spelen met kinderen waar binnen wordt gerookt. Ze spelen wel met die kinderen als het op het veldje is maar dus niet binnen. Gelukkig ken ik maar 1 gezin die dat doet. Ook ik vind dat er veel gerookt mag worden overal. In de zomer op een terrasje wat drinken of eten met de kids wordt vaak verstoord doordat roken op het terras mag. Ik was maandag aan het sporten en moest heen en weer 12 minuten van rotonde naar sportschool rennen en stonden ze notabene voor de sportschool te roken. Dus elke keer als ik daar aan kwam rennen nam ik een paar ademhalingen rook mee terug. Ik vind het onwijs vies.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 13:46

Ik vind het dus lastig omdat ik me niet altijd besef dat ouders roken/ binnen roken (in het bijzijn van andermans kind). Ik heb nu twee keer achter elkaar meegemaakt dat ik dat pas bij het ophalen merk. Naast dat ik het ongezond/vies vind, heeft mijn dochter ook astmatische klachten en jarenlang pufjes gebruikt. Het gaat nu goed, dat wil ik graag zo houden. Ik heb nu met mijn dochter afgesproken dat die kinderen bij ons mogen spelen, maar niet meer bij die kinderen thuis.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 14:08

Toen ik nog rookte (toen de kinderen klein waren) rookte ik alleen buiten.
Ook probeerde ik dit altijd uit het zicht van de kinderen te doen, maar goed soms komen ze dichterbij en dan hou je het toch niet helemaal tegen.
Ze hadden een paar vriendjes waarvan (1 van de) ouders rookte, maar die rookte ook buiten, dus veel last heb ik er niet van gehad.
Vapen deed ik wel veel meer in het bijzijn van de kinderen, maar dat werd in het begin nog als de 'gezonde' versie van roken gezien natuurlijk.
(Ik ben gaan vapen om te kunnen stoppen met roken, dat is mij op die manier ook wel gelukt)
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

LauraLinde

Noob

Bericht 22 Okt 2025 14:32

Ik bedenk me nav dit topic dat er niemand in onze familie- of vriendenkring rookt. En ook geen ouders van vriendjes van de kinderen, ik ken er geen. Gelukkig. Het lijkt me wel lastig om je kind daar meerdere uren achter elkaar te laten spelen in een huis waar gerookt wordt. En al helemaal als het dus zo erg is dat je kind naar rookt stinkt als ze terugkomt, bleghh wat vies. Ik geloof dat ze dat dan van mij ook niet zouden mogen inderdaad.
Als er buiten gerookt wordt door ouders zou ik er minder problemen mee hebben. En van sporadische een vleugje rook op een terrasje doe ik ook niet zo moeilijk, dat is maar zo kort en zo weinig frequent, geloof niet dat ze daar vanalles van krijgen. (Buiten dat vind ik het wel enorm vies hoor, maar oke).
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 14:34

Ik las laatst dat kinderen die veel hebben meegerookt in hun jeugd een verhoogde kans hebben op allerlei narigheid (kanker etc.) als ze volwassen zijn, maar ook op middenoorontstekingen als ze nog kind zijn. Meteen een knoop in mijn maag toen ik dat las. Mijn ouders rookten vroeger in huis en ik had heel vaak middenoorontsteking. Zo'n vreselijke pijn deed dat. Ik heb echt gehuild van de pijn, weet ik nog.
T (2008) en I (2013)
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 22 Okt 2025 14:36

Mijn dochter kwam ook ooit eens thuis met rookgeur aan haar kleding. Ik heb haar toen ook gezegd dat ik liever niet meer wilde dat ze daar ging spelen. Het meisje was hier wel welkom. Ik vond het toen ook echt zo'n gevoel geven van: Mijn kind heeft in de rook gezeten terwijl ik daar niet voor heb gekozen. Echt naar vond ik dat.

Onze zoon (van 11 en een half) gaat af en toe naar een dierenopvang om te helpen met voederen en verzorgen. Nu werken daar ook tieners die roken en ik vind dat ook lastig merk ik. Dat hij dat daar dan ook echt meemaakt zeg maar, want het roken gebeurt alleen buiten dus niet schadelijk voor hem, maar wel alvast zo'n invloed of zo, op hem. Nu ga ik ervan uit dat hij zelf niet snel zal roken, maar je weet het maar nooit.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 14:44

Wilde de info over de middenoorontstekingen ergens opzoeken, toen las ik dat het zelfs kwaad kan om de rooklucht uit iemands kleding in te ademen:

https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/sto ... n-meeroken

Brrr, ik wíl er eigenlijk niet te veel over nadenken. Het rook bij mij thuis vroeger altijd naar rook binnen. Toen we mijn ouderlijk huis leeghaalden viel het me pas op hoe ontzettend vergeeld de muren ook waren. Echt zo vies. Daar heb ik mijn kindertijd in doorgebracht.

Zelf nooit ook maar één sigaret gerookt, maar wel al die verhoogde kansen op ziektes. Het voelt niet eerlijk.
T (2008) en I (2013)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 18:52

Herkenbaar Filoria, mijn moeder rookte zelfs in de auto! En tijdens de zwangerschap van m'n jongste zusje (die ook zware astma heeft). Ik ken gelukkig ook niemand verder in mijn directe omgeving, behalve m'n moeder nog steeds, maar we komen daar toch niet thuis.

Ik vind terrassen wel goor, ik heb ook echt een hekel aan de geur. Op het station vind ik ook irritant. Ik kan dan gewoon nergens anders heen en word dus verplicht in die stank te zitten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Okt 2025 19:02

ik vind dat zo vies. Mijn broers roken nog. En als we met z'n allen zijn vind ik dat zo vies. Ze gaan vaak wel ergens anders staan maar toch altijd die stink rook bij ons.

Mijn ene broer heeft kinderen en rookt altijd buiten. Ik heb wel eens tegen hem gezegd waarom niet stoppen voor je kinderen maar vond die dikke onzin.

Mijn moeder rookte vroeger ook toen ze zwanger was. Toen ik klein was haalde ik altijd sigaretten voor mijn ouders bij de benzine pomp. Bizar toch nu,
Afbeelding
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 22 Okt 2025 19:13

Als ex-roker heb ik echt een enorme hekel aan roken nu. Gelukkig ken ik eigenlijk niemand meer die rookt, hoewel ik m'n moeder niet helemaal vertrouw op dat vlak en de geur gaat ook niet meer uit haar huis. Maar als er ouders van een vriendinnetje zouden roken, zou ik m'n dochter daar denk ik niet laten spelen.
❤️ 7 juni 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Okt 2025 19:33

Degene in mijn ex-schoonfamilie die nog roken, roken in elk geval buiten, maar ook dat vind ik al niet prettig (nooit gedaan ook). Gelukkig betreft het nog maar 1 persoon in de hele familie.

Verder zijn hier nog geen speeldates geweest met kinderen van ouders die roken.. ik zou ook niet weten wie er rookt, maar wel dat die dus allemaal niet roken. Als ze binnen zouden roken, zou ik al helemaal niet willen dat ze daar gaan spelen. Sowieso, wie doet dat nog?? Zeker als je kinderen hebt??

En ik vind het buiten al vervelend als ik er aan bloot wordt gesteld, ik vind dat op alle plekken met kinderen er sowieso gewoon niet gerookt (of gedronken) moet worden.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 19:33

In mijn omgeving roken best wel wat mensen. Degenen uit mijn directe familie en vriendenkring die roken, doen dat doorgaans niet in bijzijn van (mijn) kinderen en roken zelf ook niet binnen. Bij 1 vriendin wordt op feestjes wel gerookt (en veel gedronken). Daar neem ik mijn kinderen bewust niet mee naar toe. Eigenlijk meer om de drank die ik in die hoeveelheden niet gepast vindt bij een feestje waar veel kinderen zijn, dan het roken (wederom daar ook wel buiten).
Van een vriendje waar mn zoon vaak speelt weet ik dat de moeder rookt in hun bijzijn, maar niet binnen. Voor zover ik weet doen andere ouders waar mn kinderen vaak komen dat niet. Binnen roken en al helemaal in bijzijn van kinderen, dat heb ik gelukkig al heel lang niet meegemaakt. Weet ook niet hoe ik dat zou vinden als mn kinderen daar vaak bij zouden zijn maar hopelijk hoef ik daar ook in de toekomst niet over na te denken 😅.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 19:36

Ik leef echt een beetje in een droomwereld denk ik. Ik ga er vanuit dat niemand rookt (waarom zou je dat doen en snap het al helemaal niet als je kinderen hebt). Ik ken ook bijna niemand die rookt, zo ook geen ouders van vriendjes. Ik zag laatst iemand roken achter de kinderwagen en schrok er gewoon van. Zo naïef ben ik dus wat roken betreft. Ik zou mijn kinderen niet laten spelen in een huis waar gerookt wordt. Buiten roken vind ik trouwens ook slecht, je neemt die rook altijd met je mee.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 22 Okt 2025 19:46

Ik zeg trouwens net dat ik bijna niemand meer ken die rookt, maar bij mijn nieuwe baan was ik dus wel even in shock hoeveel collega's er nog roken! Zelfs een collega met twee jonge kinderen, waarvan één baby. Hoe dan?! Gelukkig moeten ze sinds kort een heel stuk verderop gaan staan om te roken, maar ik snap gewoon überhaupt niet waarom je dit nog zou doen.
❤️ 7 juni 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Okt 2025 19:54

Lot, ik leef denk ik in dezelfde wereld. Afgelopen weekend was ik in de Efteling en zag opeens iemand in de wachtrij met een vape. Ik schrok toen ook daar best van. Zeker omdat we in de rij stonden van een kinderattractie en dus met allemaal kinderen eromheen. Maar die mevrouw was wel de enige die ik heel de dag iets heb zien roken. Verder dus gewoon niemand!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 20:10

We plaatsten onze berichten tegelijk maar dus gelijke gedachten. Ik dacht toen ook: “ik moet naar die mevrouw toe, dit kan niet!”. Ze was lekker met haar baby aan het babbelen en tegelijkertijd aan het roken en blies de rook dan naar rechts van de baby af zeg maar. Maar dacht toen: dat weet ze vast zelf ook wel dat dat niet echt slim is. Maar zielig voor die baby ja.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2025 20:30

Ik heb wel vriendinnen die alleen roken als we ergens gaan dansen en dan altijd buiten. Dat ben ik al gewend sinds we pubers zijn. Gezelligheidsrokers zijn dat, nooit thuis.

Overigens is op m’n werk ook een lachertje. Ik had vorig jaar een foto gemaakt van zeker 10 studenten die tegen een bord aanstonden waarop campus rookvrij stond, een stoeptegel met een sigaretten verboden teken én op het raam erachter: hier niet roken. Ik vond het zó Nederlands (vertel me niet wat te doen!).

En heb er vroeger ook echt ruzie om gehad op werk. Al die rookpauzes tussendoor en ik maar doorploeteren. Vond en vind het belachelijk. Las toevallig vandaag dat er ergens een bedrijf is die paar extra vrije dagen per jaar geeft aan niet rokers ter compensatie.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 22 Okt 2025 22:14

In mijn omgeving roken er nog wel mensen hoor. Op mijn werk rookt bijna iedereen (klinkt heel veel maar we hebben maar 5 man personeel haha).

Van ouders van vriendinnetjes van dochter roken er wel een paar ouders, maar voor zover ik weet alleen buiten. Een rookt wel binnen maar m'n dochter speelt daar niet binnen (niet om het roken, maar omdat ze niemand in haar huis laat). Ik ben een gezelligheidsroker, maar dat weet mijn kind niet. Op een feestje of met een borrel op het terras vind ik het wel lekker om te roken.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Okt 2025 07:08

Oeh ik vind dat lastig. Ik heb gelukkig geen rokers meer in mijn directe omgeving. Op het gezin van een vriendin van mijn dochter na. Als we daar op verjaardag zijn en buiten zitten rookt iedereen. Haar vader, opa en oma, ooms en tantes en zelfs al haar minderjarige neefje. En dan zit ik daar tussen met mijn kind. Ik vind het vreselijk, om het nog maar niet te hebben over de hoeveelheid alcohol. Maar vind het ook moeilijk om te zeggen dat ik om die reden niet kom. Dat zullen ze niet begrijpen.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 23 Okt 2025 07:47

Ik vind er niks van, roken mag alleen nog buiten en hoewel ik het na een avond stappen vroeger wel iets vond hebben dat een dag later nog terug te ruiken vind ik dat wel een goede ontwikkeling.
Als je kind stinkend thuis komt kan ik me voorstellen dat je dat vervelend vind.

High Heels, ik ben gestopt met vapen en rook ipv daarvan 2 a drie sigaretten op een dag. Ik vapete echt heel veel dus voor mij is dit een goede stap.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Okt 2025 07:54

In mijn directe omgeving rookt niemand. Mijn ex heeft tot een jaar geleden gerookt en deed dit ook waar de kinderen bij waren. Ik heb daar eindeloos veel discussies over gehad, maar het lukte hem niet om het buiten het zicht van de kinderen te doen. Hij deed het wel altijd buiten. De dochter van mijn ex rookt ook en ook zij steekt buiten toch in het bijzijn van de kinderen vaak een sigaret op, ook haar moet ik er steeds op aanspreken, maar zij luistert dan meestal wel. Verder geen familie, vrienden of collega's die roken. Mijn kinderen vinden de lucht heel erg vies, dus op een terras verplaatsen we meteen als er rokers in de buurt zitten. Ik vind het zelf ook vies om in de rooklucht te zitten, ik verplaats zelf ook meteen als er een roker naast me staat. Mijn zoon zit in het demo team van breakdance en danst ook met oudere jongens. Een aantal van hen zie ik weleens vapen en of roken. Dat vind ik wel lastig. Het zijn voor mijn zoon natuurlijk stoere grote jongens, dus dat hij hen ziet vapen en roken vind ik niet zo'n fijn idee.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 23 Okt 2025 07:59

GSTQ, wat is het demo team? M’n schoondochter danst op hoog niveau maar heb die term nog nooit voorbij zien komen. Wel echt super cool trouwens!
In de crew ( en volgens mij in de hele scène)van m’n schoondochter smoken ze ook. M’n kinderen zijn volwassen inmiddels en weten de gevaren maar met jongere kinderen is het misschien iets om rekening mee te houden.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Okt 2025 08:01

Tabbie schreef:Lot, ik leef denk ik in dezelfde wereld. Afgelopen weekend was ik in de Efteling en zag opeens iemand in de wachtrij met een vape. Ik schrok toen ook daar best van. Zeker omdat we in de rij stonden van een kinderattractie en dus met allemaal kinderen eromheen. Maar die mevrouw was wel de enige die ik heel de dag iets heb zien roken. Verder dus gewoon niemand!

Niemand zien roken in de Efteling zegt niet zoveel helaas. Ze hebben op meerdere punten in het park 'afgesloten' plaatsen wat ze als rookplaatsen hebben gemaakt. Ik weet inmiddels waar die zijn en daar staan altijd mensen, altijd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Okt 2025 13:28

Nou ik heb daar dan dus gelukkig totaal geen weet van.

Ik zou ook echt niet met een roker op het terras kunnen zitten ofzo. Ik ben gewoon blij dat niemand in mijn omgeving dus rookt. En niemand die mij kent in mijn buurt een peuk opsteekt.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen