Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zorgen over je kind - topic

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2025 07:05

Re: Zorgen over je kind - topic

Ja hebben we maar het duurt allemaal zo lang... maar het loopt alleen maar verder uit de hand.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Sep 2025 12:22

Knuffel Siesa, echt naar dat het zo uit de hand loopt.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 21 Sep 2025 07:41

Weet je wat ik het ergste vindt? Het lange wachten op alles en iedereen.
Vorige week donderdagmorgen was het crisis hier thuis dus ik bel onze gezinscoach maar neemt niet op. Dus ik app haar. Einde van de middag krijg ik een appje dat ze die dag niet meer kan bellen dus ik vraag haar bel volgende week dan terug.
Je raadt het al, niets meer gehoord.
Ik heb gebeld naar de organisatie die ons moet helpen (met een beetje geluk zijn we in december aan de beurt) met de vraag kunnen jullie eerder iets betekenen. Ze gingen het uitzoeken en zouden vrijdag bellen.
Weer niet gebeld dus om 4 uur bel ik, nu bellen ze maandag waarschijnlijk.
De dokter zou nog terugbellen vrijdag want ook daar mijn zorgen geuit. Ook niet teruggebeld.

Je geduld wordt zo wel op de proef gesteld.

Ik zit er zelfs over te denken om haar maandag thuis te houden voor een week. Enerzijds zodat ze tot rust kan komen maar ook omdat als ze thuis zit, ze sneller in actie zullen komen.

De leerkracht heeft 2 weken geleden bij de directie aangegeven dat hulp echt spoed moet zijn, dit hebben ze doorgegeven bij de gemeente.
Waarom laten ze ons dan zo wachten?
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Sep 2025 08:37

Siesa schreef:Weet je wat ik het ergste vindt? Het lange wachten op alles en iedereen.
Vorige week donderdagmorgen was het crisis hier thuis dus ik bel onze gezinscoach maar neemt niet op. Dus ik app haar. Einde van de middag krijg ik een appje dat ze die dag niet meer kan bellen dus ik vraag haar bel volgende week dan terug.
Je raadt het al, niets meer gehoord.
Ik heb gebeld naar de organisatie die ons moet helpen (met een beetje geluk zijn we in december aan de beurt) met de vraag kunnen jullie eerder iets betekenen. Ze gingen het uitzoeken en zouden vrijdag bellen.
Weer niet gebeld dus om 4 uur bel ik, nu bellen ze maandag waarschijnlijk.
De dokter zou nog terugbellen vrijdag want ook daar mijn zorgen geuit. Ook niet teruggebeld.

Je geduld wordt zo wel op de proef gesteld.

Ik zit er zelfs over te denken om haar maandag thuis te houden voor een week. Enerzijds zodat ze tot rust kan komen maar ook omdat als ze thuis zit, ze sneller in actie zullen komen.

De leerkracht heeft 2 weken geleden bij de directie aangegeven dat hulp echt spoed moet zijn, dit hebben ze doorgegeven bij de gemeente.
Waarom laten ze ons dan zo wachten?

Omdat er helaas een enorme druk op de jeugdzorg staat, wachtlijsten, ziekteverzuim, personeelstekorten. Iedereen werkt zich een slag in de rondte en mensen draaien caseloads boven hun kunnen. Omdat er super veel gezinnen met crisis situaties zijn waar men bij betrokken is.

Ik heb geen idee waar je woont en wat de crisis precies is maar wanneer er sprake is van crisis, wordt spoedhulp regelmatig ingezet. Dit gaat via de casemanager. Dit is een kort en intens traject van 4 tot max 8 weken om echt de crisis eraf te halen met het gezin.

Mijn ervaring is helaas dat een week thuiszitten voor een kind niet heel urgent is voor betrokken instanties. Ik ben betrokken bij kinderen die soms al 1,5 jaar of langer thuis zitten.

Ik vind het heel naar voor jou en je gezin Siesa, hopelijk worden jullie snel geholpen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Sep 2025 08:40

Ff snelle reactie, reageer op de rest als ik op de laptop zit, net even wat makkelijker.

Hoe voel je je erbij om haar een week thuis te houden? En blijft het dan ook echt bij een week? Hoeveel schade heeft het haar om elke dag naar school te moeten?
Denk dat dit belangrijke vragen zijn. Aan de andere kant wat niet gaat, dat gaat niet. Ze is niet de enige die uitvalt en als zij rust nodig heeft dan heeft ze rust nodig. Bij een volwassene zou je ook zeggen blijf thuis maar bij kinderen vinden we het normaal dat ze even door moeten zetten. Ik ga het nog een keer zeggen: uit je berichten blijkt voor mij dat jij heel goed aanvoelt wat ze nodig heeft. Twijfel niet aan jezelf. Theorie en praktijk liggen soms mijlenver uit elkaar.
2015 💙
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 29 Sep 2025 12:25

Siesa, wat een heftige situatie! Hoe gaat het nu?

Wij hadden vanochtend de controle in het ziekenhuis.

Wij dachten dat de controle was ivm met een hartruisje maar ze hadden toen 5a6 jaar zo ziek is geweest ook heel iets verdikte hartspier gezien, totaal niet tot me doorgedrongen toen blijkbaar. Vandaag controle om te kijken of dit weg getrokken.
Dus ecg gehad en een lange uitgebreide echo. Waar ze hoopten dat ze nu gewoon niets meer zagen, zagen ze nog steeds die kleine verdikking, gewoon net anders zeg maar.
Ze gaan Nora nu eind november (dan is er weer overleg met cardioloog umcg) bespreken en dan belt de kinderarts me daarna of het voor nu toch gewoon goed is of dat ze misschien nog een mri willen maken voor verder onderzoek.
Ik heb nog gevraagd of haar vermoeidheid die ze nog geregeld heeft hiermee te maken kan hebben maar dat wuifde ze eigenlijk meteen weg.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Sep 2025 12:56

Spannend noor, vooral omdat je het eigenlijk niet zo aan zag komen. Hoe is je dochter er onder?

@siesa hoe gaat het bij jullie?

Hier het eerste MDO gehad en nog ff wat extra dingen besproken. Het gaat eigenlijk heel goed. Mijn hoofd saboteert dat lekker die blijft in de ‘wanneer komt het addertje boven’ zitten. Hij heeft ook zn eerste waterpolo wedstrijd gespeeld. Gewoon een rustig jongetje dat fanatiek meedoet, het leuk vind en het niet erg vind om dik te verliezen. Heel mooi om te zien.
2015 💙
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 29 Sep 2025 13:19

Minx schreef:Spannend noor, vooral omdat je het eigenlijk niet zo aan zag komen. Hoe is je dochter er onder?

@siesa hoe gaat het bij jullie?

Hier het eerste MDO gehad en nog ff wat extra dingen besproken. Het gaat eigenlijk heel goed. Mijn hoofd saboteert dat lekker die blijft in de ‘wanneer komt het addertje boven’ zitten. Hij heeft ook zn eerste waterpolo wedstrijd gespeeld. Gewoon een rustig jongetje dat fanatiek meedoet, het leuk vind en het niet erg vind om dik te verliezen. Heel mooi om te zien.

Ja ik weet het niet zo goed. Ze is de rest van de dag ook niet naar school geweest. Is hangerig/moe nu. Maar vanochtend heeft haar ook veel energie gekost. Ze heeft door alle onderzoeken toen ze zo ziek was echt een trauma overgehouden aan alles wat met het ziekenhuis te maken heeft.

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat bij jullie. Snap je gevoel wel hoor, zou ik ook nog een tijd houden.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 29 Sep 2025 20:06

Spannend hoor Noor, duurt nog wel even voordat ze het gaan bespreken, hoe ben je daar onder?

Vervelend dat ze zelf zo'n last er van heeft gehad vandaag.

@Minx, wat fijn dat het zo lekker gaat, ik snap ook je gevoel wel van het kan elk moment als een kaartenhuis in elkaar storten. Maar laten we gewoon duimen dat dat niet gaat gebeuren.

Hoe gaat het nu met school? Hij vond het wel pittig toch? Begint hij er een beetje aan te wennen? En is het nou de bedoeling dat hij weer in gaat stromen op regulier onderwijs? En hoe gaat het met dat kind waarmee ze dachten dat het wel zou botsen?
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 29 Sep 2025 20:40

Pompoen schreef:Spannend hoor Noor, duurt nog wel even voordat ze het gaan bespreken, hoe ben je daar onder?

Vervelend dat ze zelf zo'n last er van heeft gehad vandaag.

@Minx, wat fijn dat het zo lekker gaat, ik snap ook je gevoel wel van het kan elk moment als een kaartenhuis in elkaar storten. Maar laten we gewoon duimen dat dat niet gaat gebeuren.

Hoe gaat het nu met school? Hij vond het wel pittig toch? Begint hij er een beetje aan te wennen? En is het nou de bedoeling dat hij weer in gaat stromen op regulier onderwijs? En hoe gaat het met dat kind waarmee ze dachten dat het wel zou botsen?

Daar ben ik wel prima onder want ja in principe heeft ze dit sowieso al 5.5 jaar en misschien al wel sinds haar geboorte. En ze hebben 1x keer in de zoveel weken/maanden overleg als ziekenhuis met de kindercardioloog van het umcg en dan word dus ook Nora besproken.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 29 Sep 2025 21:04

Wel fijn dat ze het in elk geval gaan bespreken. En fijn dat jij je daar rustig onder voelt. Het is inderdaad ook zo, ze heeft het al zo lang en blijkbaar gaan er ook niet gelijk allemaal alarmbelletjes rinkelen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Sep 2025 06:47

Het doel is instromen op regulier VO. Die jongen waar ze dachten dat het mee zou botsen valt mee. Het gedrag is niet op J gericht en dan gaat het goed. Als J het gevoel heeft dat hij gepest wordt dan wordt hij boos. Dat zit er bij deze jongen helemaal niet in. J heeft wel een opmerking gemaakt over hem dat hij hem wel raar vond. Nu is zijn gedrag ook verre van standaard. Ze zijn dus eigenlijk best positief.
2015 💙
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Sep 2025 18:36

Oh ja, suf, dat wist ik eigenlijk wel. In welke 'groep' zit hij nu en hoe lang denken jullie dat hij ervoor nodig heeft voor hij kan instromen op VO?

Wat fijn dat het gewoon goed gaat en ze best positief zijn. Ook voor J erg fijn dat hij nu goede ervaringen opdoet.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Sep 2025 18:56

Hij zit qua leeftijd in groep 7, maar met rekenen zijn ze nu bijvoorbeeld aan het kijken waar hij staat. Dus hij maakt 1 les en vervolgens de toets. Donderdag maakt hij de laatste toets van groep 7. Dus daarin gaat hij wel snel. Ik hoop gewoon dat het gaat lukken want dan kan hij weer naar school.

Heb hem net ook zelf voor het eerst naar z’n sport laten gaan. Is wel echt even een lesje loslaten maar ook heel belangrijk.
2015 💙
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Sep 2025 21:35

Oh dat gaat wel hard inderdaad! Ik duim ook echt voor jullie dat het gaat lukken en dat hij op het VO weer fijn naar school kan.

Wat worden ze dan groot he, als ze zulke dingen zelf gaan doen. En soms inderdaad lastig om los te laten, maar tegelijkertijd kan ze dat zoveel vertrouwen geven.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Okt 2025 14:20

Weten jullie dat je in sommige gevallen dubbele kinderbijslag kunt aanvragen? Ik wist dat niet. En heb er even naar gekeken en (gelukkig) ik kan er geen aanvraag voor doen. Maar wellicht iemand van jullie wel.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Nightingale

Noob

Bericht 02 Okt 2025 09:33

Zijn er hier mama's met een kind met ADHD?

Ik heb het vermoeden dat mijn oudste (in november 6) wel eens ADHD zou kunnen hebben. Hij is dit jaar in het eerste leerjaar begonnen (dus groep 3 in Belgie) en dat valt hem enorm zwaar. Nu is hij natuurlijk ook gewoon nog heel jong voor groep 3, maar ik maak me toch wat zorgen en weet niet goed hoe ik hem hiermee kan begeleiden. De afgelopen periode heb ik zijn zwemlessen en beeldende vorming lessen allemaal al afgezegd, maar hij blijft moe, boos, verdrietig en gefrustreerd. Iedere nacht ligt hij weer bij mij in bed en hij geeft regelmatig aan dat hij heel moe is en even geen opdrachten/regeltjes kan handelen. Ik laat hem dan ook veel buiten spelen en zijn eigen ding doen, maar vind het heel lastig hem zo te zien worstelen hiermee.

Is er iemand die weet hoe ik hem hierin kan ondersteunen en ook zijn zin in school weer een beetje op de rails krijg? Hij doet het verder wel goed, kan echt al prima woordjes lezen, zijn eerste rekentoets had hij ook 29/30 gescoord, de juf zegt dat hij goed mee kan. Schrijven is wel lastig, maar hij is ook linkshandig en ik denk dat hem dat ook af en toe wat frustreert.

Kanttekening:
Mijn man is afgelopen week ook eindelijk gediagnosticeerd met ADHD en gaat maandag naar de neuroloog (kennelijk is dat in Belgie de procedure) om zijn medicatievoorschrift te krijgen en te kijken of hij daarmee wat geholpen is. Voor zoon wil ik dat eigenlijk liever nog niet, maar zijn neefje neemt ook op schooldagen een pilletje om alles wat beter af te kunnen (heeft dan ook al een ADHD en HSP diagnose, maar hij is wel ondertussen al 10). Dat helpt hem wel en ik wil onze zoon dan ook alle mogelijkheden geven op rust in zijn hoofd en lijf dus sta daar niet negatief tegenover, maar ik hoop soms ook gewoon nog dat het ligt aan dat hij slim + gewoon nog erg jong is waardoor hij nu wat ADHD trekjes lijkt te hebben en wil hem niet voor niets een traject in slepen wat misschien toch niet nodig is.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Okt 2025 11:03

Heb je er al met de leerkracht over gesproken dat het hem zo zwaar valt? Misschien kunnen ze op school wat meer rust inbouwen en hierin meedenken zodat hij niet zo totaal oververmoeid en overprikkeld thuiskomt. En het klinkt ook of hij gebaat zou kunnen zijn bij rust, in NL komt de herfstvakantie er aan, ik weet zeker dat mijn zoon (die in groep 3 zit) dan enorm moet gaan bijtanken (hij heeft ook ADHD achtige klachten overigens). Als er geen vakantie in het verschiet ligt zou ik misschien wel overwegen om hem een keer een paar dagen thuis te houden om bij te tanken.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 02 Okt 2025 11:28

Tussen geen medicatie en wel medicatie zijn er misschien nog wel andere opties die je alvast zou kunnen proberen. Volgens mij zijn visolie en/of LTO3 voedingssupplementen die een goede uitwerking kunnen hebben op de verschijnselen passend bij adhd. Misschien zou je je daar in kunnen verdiepen?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Okt 2025 14:07

En wat maakt dat je denkt aan ADHD? Want ik lees in jouw verhaal eigenlijk niks wat me aan ADHD doet denken. Hij klinkt vooral heel erg vermoeid, wat ook niet gek is denk ik na de start van zijn eerste leerjaar.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Nightingale

Noob

Bericht 03 Okt 2025 09:38

@Pompoen In België is het pas de week van 27 oktober vakantie, maar thuishouden durf ik ook niet goed omdat hij echt iedere dag wel met een nieuwe letter naar huis komt en ik bang ben dat hij iets mist daardoor. We hebben dus wel al zijn creatieve vorming dinsdagmiddag voorlopig afgezegd in samenspraak met de leerkracht. Dus op die manier is er wel meegedacht vanuit school. We proberen ook als ik langer moet werken toch oma de kinderen op te laten halen zodat hij niet naar de naopvang moet. Dat lukt ook meestal wel. En ook zwemles heb ik al meerdere keren afgezegd de afgelopen weken, maar hij zit tegen het afzwemmen aan dus eigenlijk wil ik daar wel echt even mee doorzetten. Verder doet hij scouting op zaterdagochtend, maar dat lijkt mij meer ontspanning. We proberen echt te investeren in regelvrije 'rust' momenten.

@Maple, dankjewel voor de tips, ik ga daar eens naar zoeken wat de voordelen daarvan kunnen zijn en dan ga ik dat gewoon proberen. We gebruiken wel ook een diffuser die rustgevend is, dat helpt soms ook. Die moet ik eens even uit de kast gaan halen!

@Lady, heel veel ADHD trekjes hoor, maar die had ik hier niet per se opgelijst. Hij kan bijvoorbeeld aan tafel niet normaal stil zitten, raakt alles kwijt (ik heb letterlijk een extra afstandsbediening in de kast liggen waar niemand bij kan omdat mijn man en zoon hem dus constant overal achter laten). Hij maakt alles kapot wat hij in zijn handen krijgt omdat hij overal mee prutst, kan zijn kleding niet schoon houden, bij huiswerk maken is hij continu afgeleid en wordt boos wanneer hij gevraagd wordt zich even te concentreren, hij kan bij het aankleden zich niet concentreren op het aankleden en gaat andere dingen doen, raakt letterlijk zijn schoenen kwijt in de tuin, is slecht in volgorde van taken te bepalen, maakt onbeheerste geluiden, 'vergeet' basisregels zoals schoenen uit te doen als je binnen komt, vergeet doppen op stiften te doen ook als je hem eraan herinnert... ik kan nog wel even door gaan. Het is een optelsom van heel veel kleine dingen en het is natuurlijk ook gewoon echt de vermoeidheid nu, hij heeft dat al jaren altijd al gehad en bij de kleuters hield ik hem regelmatig een dagje thuis om te ontprikkelen. Maar ik denk dat het nu echt de samenloop van die (minstens) twee factoren is. Die mogelijke ADHD trekjes van hem worden nu voor ons ook wel meer zichtbaar.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Okt 2025 10:55

Je schrijft in je eerste bericht dat hij slim is. Dan lijkt een letter missen niet iets waardoor hij direct achterloopt. Je kunt hem denk ik beter nu een of twee dagen thuishouden dan dat hij langdurig uitvalt. Dan mist hij nog veel meer.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Okt 2025 11:03

Hier ook kinderen die jong in groep 3 zijn begonnen en toen niet lekker in hun vel zaten.

Eerlijk gezegd denk ik dat het niet het meest ideale moment is om naar een diagnose te kijken. De eerste maanden in groep 3 zijn zo'n gekke periode, zeker voor vroege leerlingen. Je bent eigenlijk nog een kleuter, maar moet ineens heel veel stilzitten en werkjes maken. Als je dan ook nog eens slim bent, zijn die werkjes niet eens moeilijk. Eigenlijk niet gek dat kinderen dan beweeglijk/verveeld/vermoeid raken.

Ik zou het even op zijn beloop laten en kijken of het beter wordt in groep 4 en 5 als je kind zich wat meer ontwikkelt qua concentratieboog etc. en het werk op school uitdagender wordt.

En eens met wat June adviseert. Beter even wat rust inbouwen hier en daar. Achterstanden zal hij niet oplopen.
T (2008) en I (2013)
<<

Nightingale

Noob

Bericht 04 Okt 2025 09:03

Ja misschien moet ik hem gewoon even wat thuis houden. Dankjewel voor het meedenken, hij zal inderdaad niet zomaar een grote achterstand oplopen en dat best bij kunnen werken.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Okt 2025 09:43

Ik hield mijn dochter bij de kleuters ook regelmatig een dagje thuis. En nu heb ik dat in gr3 ook alweer een dag gedaan. Een extra dagje rust scheelt hier echt heel veel. En ik denk ook dat ze daardoor alle anderen dagen dat ze er wel is, juist beter kan leren.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen