Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zelfde klas als grote broer/zus

<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Sep 2025 20:44

Re: Zelfde klas als grote broer/zus

Ysa schreef:‘Ik wil gewoon dat ze het direct naar haar zin heeft’. De wereld is niet maakbaar hè. Bereid je er op voor dat de klassenindeling de komende 8 jaar jaarlijks op de schop gaat.

Geef haar de kans om er zelf een succes van te maken. Kinderen zijn normaliter enorm flexibel, worden niet afgerekend op het feit dat ze het broertje of zusje zijn van een ander. Het lijkt mij dat alertheid in bijvoorbeeld oudergesprekken voldoende is (vanuit jouw kant).

Het is de kunst om als ouder wat meer los te laten, vertrouwen te geven en haar aan te moedigen in deze nieuwe samenstelling te gaan ontdekken en zich te ontwikkelen. Ze blijven niet de hele dag tussen 4 muren, komen op het plein iedereen tegen, spelen wellicht samen in hoeken en desnoods arrangeer je een playdate na schooltijd.

Ik krijg eerlijk gezegd de kriebels van de stelligheid en je wensen, maar wellicht komt dat omdat ik in het dagelijks leven aan de andere kant van de tafel zit. Laat gaan en vertrouw op jouw dochter. Komt goed!

Zoiets wilde ik ook typen (ben ook een juf) 😉
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 04 Sep 2025 20:54

Ik heb vroeger ongeveer 2 maanden bij mijn broer in de klas gezeten; hij ging na de zomer naar groep 3. Aangezien hij echt bij de oudste kleuters hoorde en ik bij de jongste geloof ik niet dat dat ook maar érgens vervelend is geweest. Ik denk dat we ons weinig van elkaar aantrokken. Over dat stukje zou ik me echt niet druk maken als ik jou was.
Over het stukje dat de juf jou niet echt ligt kan ik me voorstellen dat je dat vervelend vindt. Maar meestal zijn het inderdaad de ouders die daar vooral last van hebben en niet de kinderen. Dus ik denk dat je af moet wegen voor wie je het het vervelendst vindt en of het je het waard is om daar nog op door te gaan vragen op school.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Sep 2025 06:36

Voor de juffen wel een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben: kunnen jullie iets zeggen waarom sommige scholen ervoor kiezen broers en zussen wel bij elkaar in de klas te plaatsen (als er ook andere opties zijn natuurlijk) en waarom ze daar niet vooor kiezen.
Onze school kiest er uitdrukkelijk niet voor.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Sep 2025 09:21

Ysa schreef:‘Ik wil gewoon dat ze het direct naar haar zin heeft’. De wereld is niet maakbaar hè. Bereid je er op voor dat de klassenindeling de komende 8 jaar jaarlijks op de schop gaat.

Geef haar de kans om er zelf een succes van te maken. Kinderen zijn normaliter enorm flexibel, worden niet afgerekend op het feit dat ze het broertje of zusje zijn van een ander. Het lijkt mij dat alertheid in bijvoorbeeld oudergesprekken voldoende is (vanuit jouw kant).

Het is de kunst om als ouder wat meer los te laten, vertrouwen te geven en haar aan te moedigen in deze nieuwe samenstelling te gaan ontdekken en zich te ontwikkelen. Ze blijven niet de hele dag tussen 4 muren, komen op het plein iedereen tegen, spelen wellicht samen in hoeken en desnoods arrangeer je een playdate na schooltijd.

Ik krijg eerlijk gezegd de kriebels van de stelligheid en je wensen, maar wellicht komt dat omdat ik in het dagelijks leven aan de andere kant van de tafel zit. Laat gaan en vertrouw op jouw dochter. Komt goed!

Hier ben ik het ook wel mee eens. Al gaat de klas zelf nooit zo op de schop qua nieuwe kinderen hier maar veranderen ze wel elke langere vakantie de tafeltjes qua groepjes. Elke keer zit ze dan weer met andere kinderen. En de ene keer is ze daar blij mee en de andere keer niet. Daar leert ze dan ook weer mee om gaan. Ze zit nu in groep 8 en dit jaar zijn er eigenlijk voor het eerst 2 nieuwe kinderen bijgekomen. Tot nu toe zijn er slechts 2 weggegaan (wegens verhuizing en speciaal onderwijs). Ik vind dat best meevallen. Voor het eerst hebben ze nu ook een juf die helemaal niet zo leuk is. Echt heel jammer vind ik dat zo voor het laatste jaar, maar ook dat heb ik niet in de hand en laat ik los. Op de hogere school (en in het grote mensen leven) zijn vast ook niet alle leraren (/mensen) even gezellig en ze mag in haar handjes knijpen met alle juffen die ze tot nu toe gehad heeft. Gelukkig heeft ze 1 dag in de week een andere juf. Daar heb ik ook weinig goeds over gehoogd maar tot nu toe vind ze die wel leuk dus dat komt vast goed. Hun klas is ook niet zo moeilijk dus wellicht ontdooit haar andere juf ook nog wel :).
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 05 Sep 2025 09:51

Ja DT daar ben ik het volledig mee eens. Zo had zoon in groep 7 een meester waar zowel hij, en ik niks mee konden. Toch moest hij het er mee doen. Dat is dan ook meteen een les voor het leven, niet iedereen is leuk.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Sep 2025 12:53

Met 4 kinderen en een relatief kleine school zijn onze kinderen altijd naar dezelfde klas gegaan (niet tegelijk, maar dus wel met dezelfde leerkracht) en heb nooit het idee (gehad) dat ze daar last van hebben. Onze tweede had 3 jaar achter elkaar dezelfde juf en vervolgens kreeg direct na die 3 jaar onze 3e haar als juf. Die heeft er nu 2 jaar op zitten en grote kans dat onze 4e straks dus wéér dezelfde juf krijgt (momenteel wel 2 kleuterklassen dus zou in dit geval ook kunnen van niet). Ik zie dus het probleem niet zo. Broertje/zusje van zijn ze altijd, los van in welke klas ze zitten toch?
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Sep 2025 14:12

Ik vond en vind het juist altijd leuk als iemand me ziet als 'de zus van'! Krijg er een warm gevoel van. Ik weet niet waarom. Het idee dat er twee mensen zijn die heel erg bij mij horen en dat dat wordt gezien? Ik vind het moeilijk onder woorden te brengen, maar het geeft mij juist een fijn en vertrouwd gevoel als ik 'de zus van' word genoemd.

Bij zowel mijn eigen broer en zus als bij mijn kinderen geldt dat er grote leeftijdsverschillen zijn (steeds 5 jaat ertussen) en dat we op verschillende basisscholen en verschillende middelbare scholen hebben gezeten. Het maakt dat je een beetje gescheiden opgroeit. Je wordt altijd als individu gezien, maar dat heeft ook iets eenzaams of zo.
T (2008) en I (2013)
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 05 Sep 2025 19:09

Bij ons op school kan dat niet eens. Er is maar 1 kleuterklas, de juffen rouleren jaarlijks/tweejaarlijks welke klas ze les geven, en mijn dochter heeft nooit op de opvang gezeten en kende dus geen kindjes. :)
Ik zou er niet zo'n probleem van maken, het komt echt wel goed :)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Sep 2025 19:50

En relativeert dit topic?

Sommige mensen lezen het alsof ze samen in een klas komen maar dat is niet. Het is de klas waar grote broer eerder in heeft gezeten.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2025 06:37

Zeker relativeert dit. Alleen jammer dat veel denken dat ik denk dat de juf haar dan zie als het zusje van. Ik had het echt over de kinderen in die klas. Wellicht komt het ook door mijn eigen gevoelens toen ik altijd en overal het zusje van was. Ik ben daardoor ook expres naar een andere middelbare gegaan. Maar wellicht heb ik vooral geen zin om weer 2 jaar met die juf opgescheept te zitten.

Maar ik hoorde dat ze donderdag al ging oefenen in de klas wanneer ze op de opvang is, dus ik kan er sowieso niet echt iets aan doen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2025 06:51

Je bedoelt dan kinderen die nu in groep 2 zitten en eerst in groep 1 met je zoon? Kleuters zien dat helemaal niet zo. Die denken daar niet eens over na. Die leven in het nu en als broer nu in een andere klas zit dan is broer weg en is zusje gewoon een nieuw kindje in de klas. Ik zou me daar echt geen zorgen om maken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 06 Sep 2025 06:55

Eens Carra! Mijn kinderen hebben ook op die manier met dezelfde kinderen in 1 klas gezeten maar ik geloof niet dat die kinderen dat ook maar opvalt hoor. Het viel ons als ouders meer op en als je dan soms wel zei dat die en die het broertje of zusje van was dan werd je vooral wat glazig aangekeken.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 07 Sep 2025 07:58

Ja eens. Het is bij kinderen op deze leeftijd echt nog uit het oog uit het hart. En daarbij waarschijnlijk heeft de halve klas een oudere broer of zus ergens zitten, daar zijn die kinderen echt niet mee bezig.

Waar ik dan vooral benieuwd naar ben, wat is er mis met deze juf?
Smile, it's free!
<<

Nightingale

Noob

Bericht 08 Sep 2025 16:33

Mijn jongste zit momenteel ook bij een juf waar de oudste bij heeft gezeten en wat ik niet zo'n topjuf vind, maar ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. Misschien omdat het een klein schooltje is. De jongste is ook wel 'het broertje van', ook omdat ze tijdens speeltijd veel naar elkaar toe trekken. Ik heb niet het idee dat er kinderen zijn die daar een probleem van maken. Er zijn nog meer 'broertjes van' en 'zusjes van', maar naast dat zijn die ook hun eigen identiteit. Heeft dit misschien meer te maken met je eigen ervaring zoals je al aangaf? En dat dan gecombineerd met een juf waar je niet enthousiast over bent? Kan me voorstellen dat je dat wel jammer vindt. Ik had mijn jongste ook liever bij een andere juf gezien, maar ach, zo lang hij blij uit school komt, wie ben ik dan om er iets van te vinden?
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 13 Okt 2025 20:22

Het komt vast goed met je dochter! En zelf, ach wat is nu (een kleine) 2 jaar? Je hoeft de juf niet elke dag te spreken toch?

Of ben ik nu een loedermoeder en moet ik elke dag aan de juf vragen hoe het ging?

Hier komt mijn dochter in een klas waar ze volgens mij niemand kent. En ik krijg elke keer te horen ‘ohhhh wat jammer hè, dat M niet bij de elfjes komt hè (blahah)’. Ik ben blij dat ze in een andere klas komt waar niet zo gehypt over wordt gedaan 😅 Lekker lowkey. Hang zelf de slingers maar op haha.

Nog zo flexibel! Het komt echt goed Tabbie!
11.21
10.23
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Okt 2025 20:43

Jeetje gaat M alweer bijna naar school joh Archie!
Let's discover the world together.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 14 Okt 2025 08:09

Haha ja! Ook hier vliegt de tijd ;)

Ik vind het soms wel gek. Dat sommige periodes een soort van ellenlang duren en dan ineens is ze al (bijna) 4.

Het leek ook altijd alsof jouw M en mijn M (haha) een heel groot leeftijdsverschil hadden. Maar volgens mij valt dat best mee.
11.21
10.23
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen