Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Het hardlooptopic #2

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Aug 2025 19:06

Re: Het hardlooptopic #2

Knap marin!

Ik heb gister 18,6 gelopen in een interval vorm. Heel fijn gelopen!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Aug 2025 21:05

Lekker Jip!

Ik heb gisteren nog een herstel / zone 2 loopje gedaan. 9 kilometer, 6:42 gemiddeld.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Aug 2025 13:36

Yes ook hier eindelijk weer eens langer dan 5 km gelopen. Ik twijfelde, want ik was niet fit. Dus ik mikte op 5 km. Maar ik liep zo lekker dat het er uiteindelijk 11,5 werden. Ik blijf wel traag, maar dat is dan maar zo.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 25 Aug 2025 16:44

Lekker zeg!

<<

MaLou

Noob

Bericht 25 Aug 2025 17:04

Hoe verhogen jullie je snelheid?

In coronatijd heb ik middels een intervalschema van de fysio (i.v.m. fysieke beperkingen) in drie maanden opgebouwd naar 5 km. Toen liep ik rond de 6:30/ 6:40 per km. Daarna laten verslonzen en afgelopen mei weer opgepakt. Inmiddels bijna weer aan het einde van het schema en ik kan dus binnenkort weer een half uur onafgebroken lopen, bijna 5 km. Maar mijn snelheid is echt beduidend lager dan een jaar of twee, drie geleden. Ik zit nu rond de 07:30 per km, gewoon een minuut langzamer.

Met mijn smartwatch probeer ik in de hartslagzones te lopen, dat is meestal zone 4 of 5. Vijf houd je niet lang vol in verband met verzuring, maar ik moet dus echt zowat snelwandelen om in zone 4 te kunnen blijven. Is bijna geen hardlopen meer. Dus het frustreert me enigszins dat ik daar nog niet echt vooruitgang boek. Ik ken wel de tempoloopjes en andere tips om sneller te worden, maar voorlopig kom ik er nog niet echt uit. Heb mezelf beloofd eerst die 30 min/ 5 km maar eens te volbrengen, en dan verder uit te bouwen. Maar zoals je leest, vind ik het ergens toch irritant dat ik die juiste balans nog niet heb gevonden.

Vanochtend overigens interval gedaan van 20 min in zone 4, 5 min zone 2, 10 min zone 4. Dat was een heerlijke loop, hart en longen gingen goed en daar ben ik op zich heel blij mee. Maar die snelheid ....
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 25 Aug 2025 20:27

Intervallen en heel veel zone 2. Veel in zone 4/5 lopen doet voor je snelheid vrij weinig. Zone 2 is voor mij echt een verschrikking nog steeds maar daardoor ga je uiteindelijk wel sneller lopen. Wat ik ook nog wel eens doe is heuvel training. Nu wonen wij in een enorm vlak stuk van Nederland dus dat is echt de dijk 10x op of het parkeerdek hier in de buurt.

https://www.runnersworld.nl/nl/blog/art ... -verhogen/
2015 💙
<<

MaLou

Noob

Bericht 26 Aug 2025 08:38

Yes, die tips ken ik. Probleem is dus dat ik moet wandelen om in zone 2 te blijven. Van hardlopen is dan echt geen sprake. Wandelen doe ik al heel veel, dus geen idee hoe dit zou moeten helpen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 08:41

Je begint met hardlopen en als je hartslag te hoog is dan ga je wandelen. En dat hardlopen moet je dan zien als joggen. Vanuit daar zul je merken dat je steeds langer kunt joggen en vanuit het joggen wordt het hardlopen.

Ik ben ooit zo begonnen.

Gister liep ik in zone 1, dat is ca hf 130 voor mij. Dat kon ik 20 jaar geleden ook niet.

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 08:51

Zo doe ik dat inderdaad ook, zo kun je ook ineens mega afstanden lopen en de stukken dat je jogt worden ook steeds langer.
2015 💙
<<

MaLou

Noob

Bericht 26 Aug 2025 08:55

Maar ik doe intervaltraining dus van hardlopen naar wandelen binnen één interval is niet aan de orde. Als je in een (bijvoorbeeld) 20 minuten interval zit, moet je die ook hardlopen en niet wandelen, anders is het zinloos. Ik kan prima 20 minuten aan één stuk 'joggen'. En ik loop ook al wat jaren.

Hoe kan een hartslag van 130 overigens zone 1 zijn? Je zit dan op 50-60% van je maximale hartslag. Als ik aanneem dat je rond de 35 bent, dat is 50-60% van 185 = 93 tot 111. 130 is dan zone 2 ongeveer.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 09:03

Ik begrijp je aanvallende toon eigenlijk nu niet goed.

Omdat ik een inspanningstest gedaan heb bij een sportarts en daar is dat bepaald. Overigens ben ik 42.

<<

MaLou

Noob

Bericht 26 Aug 2025 10:18

Wat bedoel je met aanvallend? Volgens mij stelde ik je gewoon een vraag.

Als je 42 aftrekt van je maximale hartslag, kom je nog lager uit. Dus die is dan niet rond te rekenen.

Overigens denk ik dat het ook te maken kan hebben met mijn medicatie (cardiovasculair/ ARB). Maar kom er dus niet achter hoe dat te beïnvloeden en dat frustreert.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 10:21

Een inspanningstest geeft altijd een betere waarde dan een berekening. De berekening 220-leeftijd is een schatting van je max HF. Voor mij zou dat 183 zijn. Ik tik tijdens zware trainingen waarbij ik nog niet volledig Max ga dat met gemak aan. Tot aan 160 kan ik nog een gesprek voeren. Terwijl als je gaat rekenen dat echt niet zou moeten kunnen.

Wandelen tijdens een hardlooptraining is absoluut niet falen. Veel mensen maken de fout dat ze alleen maar hard willen en daardoor niet effectief trainen. Effectief trainen is de juiste prikkel toedienen op het juiste moment. Kijk bijvoorbeeld naar marathonlopers die lopen bijna nooit een marathon op wedstrijdniveau. Dat is beperkt tot enkele keren per jaar. Daar zit heel veel variatie in de trainingen. Leren lopen en sneller worden is ook je spieren en pezen laten wennen aan langdurige belasting. Ook je hart en bloedvaten moeten getraind worden en door te wandelen ben je die ook aan het trainen om effectiever bloed te gaan pompen. Ik kan hier nog heel lang doorgaan met typen maar continu zone 4/5 trainen is je lichaam echt om zeep helpen. En zone 2 dus met wandelen zorg ervoor dat je het langer vol gaat houden maar ook sneller wordt.
2015 💙
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 10:26

MaLou schreef:Wat bedoel je met aanvallend? Volgens mij stelde ik je gewoon een vraag.

Mensen geven je tips omdat je ergens tegenaan loopt. Vervolgens begin je met 'maar ik', het is zinloos, 'en ik loop ook al jaren'. En sluit je af met mijn zones in twijfel te trekken, terwijl ik dat met een gasademanalyse inspanningstest heb laten bepalen. Valt weinig aan te twijfelen dan.

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 12:25

Ik probeer de zones te begrijpen. Zone 1 is snelwandelen, zone 2 rustig rennen, 3 is joggen, 4 is rennen en 5 is sprinten? Zeg ik het zo goed? Want bij de Hyrox jog ik steeds maar ben dan steeds kapot en voel me schuldig als ik snel wandel, maar dat is dus nog steeds goed voor je? Sorry, ben hier helemaal nieuw in.
Lig nu al 48 uur plat met een overgeef virus dus kan ook niks deze week, en denk dan steeds: shit, nu moet ik dus wéér overnieuw beginnen. Ik vind het wel wat hoor: fit worden en de motivatie steeds weer te beginnen. Hoe doen jullie dat toch?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 12:43

Wat vervelend dat je ziek bent Marsy, beterschap! Fitter, sterker, sneller worden gaat met kleine stappen, dan weer eens een terugslag. Niet elke training is leuk, geeft voldoening of zie je vooruitgang. Maar consistentie is belangrijk! Als je weer fit bent gewoon weer gaan. Als je het op die manier volhoud en niet verwacht dat het altijd leuk is of dat je elke keer beter gaat, behaal je zeker resultaat en word je hoe dan ook fitter.

Mijn cyclus heeft ook veel invloed. Sommige maanden presteer ik dan echt zoveel slechter. Dan, of als ik anderzijds niet fit ben, is mijn hartslag dan ook veel sneller hoog en ik kan gewoon minder aan dan. Daar probeer ik nu wel steeds beter op in te spelen om dan rustiger aan te doen maar wel te blijven opdagen.

Hoe je de zones interpreteert klopt niet helemaal. Een minder fit iemand zit veel sneller in een hogere hartslagzone. Dus als beginneling alles joggen of rennen is wellicht niet haalbaar/nodig/verstandig. En een ervaren loper kan ook snel rennen in hartslagzone 2.
Ik sport meerdere keren in de week, al jaren, ben ook vrij fit. Maar voel me vandaag niet top, slecht geslapen en pijntjes. Als ik nu hyrox zou doen zou ik bij het joggen zo in zone 5 zitten.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 12:46

Heel technisch zeggen de zones iets over de processen in je lichaam en zijn gekoppeld aan hartslag. Zone 2 is bijvoorbeeld tussen de 60 en 70% van je maximale hartslag. Grofweg kun je dat berekenen door 220- je leeftijd te doen. Dan heb je een ruwe schatting. In de praktijk spelen veel meer factoren een rol. Zo kan het zijn dat je een groot hart hebt wat meer bloed per slag rond kan pompen. Of dat jouw hart gespierder is dan gemiddeld. Het kan ook kleiner zijn en zo heb je veel biologische factoren die meespelen. Wil je zeker zijn van jouw zones dan moet je een inspanningstest doen bij een sportarts. Aan de hand van verschillende metingen worden dan jouw zones bepaald.
2015 💙
<<

MaLou

Noob

Bericht 26 Aug 2025 13:01

Jip schreef:
MaLou schreef:Wat bedoel je met aanvallend? Volgens mij stelde ik je gewoon een vraag.

Mensen geven je tips omdat je ergens tegenaan loopt. Vervolgens begin je met 'maar ik', het is zinloos, 'en ik loop ook al jaren'. En sluit je af met mijn zones in twijfel te trekken, terwijl ik dat met een gasademanalyse inspanningstest heb laten bepalen. Valt weinig aan te twijfelen dan.

Dan heb je mijn bericht echt niet begrepen. Het is een dialoog. Ik twijfel ook niet aan je zones, ik stelde (nogmaals) een vraag.. Maar goed, ik weet weer voldoende. Zodra ik ook maar één bericht typ, is het MaLou die iets zegt en dan gaan alle registers open.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 13:06

Het is voor het eerst dat ik op jou reageer. Dus niet zo kattig doen. Ik en anderen proberen je te helpen.
Sorry dat ik je tekst verkeerd geïnterpreteerd heb.

<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 26 Aug 2025 13:07

Beterschap Marsy! Naarmate je wat langer traint zul je echt merken dat je fitter wordt en dat je na zo’n periode van ziek zijn ook sneller weer op je oude niveau bent. Spieren hebben geheugen en je raakt echt niet alles in één keer kwijt.

Wat mij motiveert is wanneer je echt gaat zien dat je traint. Heel suf, maar ik stond vanochtend in de sportschool echt met bewondering naar mijn schouders en rug te kijken. Ik ben vooral fan van beentraining en heb heel lang mijn bovenlichaam veel minder aandacht gegeven. Ik heb mooie gespierde benen en billen. Sinds een klein jaar train ik veel bewuster mijn upper body mee en ik ben echt trots op het resultaat. Mooie gespierde schouders en rug, wat ik voornamelijk tijdens het trainen duidelijk zie. Dat is mijn motivatie om door te gaan.

Dus nu lekker uitzieken, daarna weer met frisse moed gaan trainen en trots zijn wanneer je resultaat gaat zien en merken!

<<

MaLou

Noob

Bericht 27 Aug 2025 07:25

Jip schreef:Het is voor het eerst dat ik op jou reageer. Dus niet zo kattig doen. Ik en anderen proberen je te helpen.

Dit is dus wat ik bedoel. Ik doe echt niet kattig. Het is enkel dat kliekgedoe hier altijd. Als je daar niet bij hoort en iets zegt, krijg je meteen dit soort reacties. Waardeloos.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 07:53

Daar moet je nou echt mee stoppen, met dat kliek gedoe. Ik kan net als jij soms pinnig reageren en word daar ook op aangesproken. Inzicht in hoe je reageert in schrift is op een forum soms wel handig, zelfs al denk jíj dat het misschien niet onaardig staat, een ander kan dat wel interpreteren. En ook ik vond je aanvallend. En dat is prima als iemand dat even tegen je zegt. Verder niks over jou als persoon of inhoud, gewoon een tip omdat het fijner communiceert met elkaar.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Aug 2025 08:50

MaLou schreef:
Jip schreef:Het is voor het eerst dat ik op jou reageer. Dus niet zo kattig doen. Ik en anderen proberen je te helpen.

Dit is dus wat ik bedoel. Ik doe echt niet kattig. Het is enkel dat kliekgedoe hier altijd. Als je daar niet bij hoort en iets zegt, krijg je meteen dit soort reacties. Waardeloos.

Ik heb nog nooit in een conversatie met jou gezeten en ik ben iemand die niet meedoet aan kliekgedoe. Dus ja. Ik heb geen idee waar je het over hebt..

Precies wat Marsy zegt.

<<

Hunt

Kletskop

Bericht 30 Aug 2025 08:19

Ik denk dat ik ook zo'n inspanningstest moet doen om zeker te weten wat mijn zones zijn. Ik kan gewoon echt niet langere tijd hardlopen en mijn hartslag laag houden. Heb dit nu een poos geprobeerd maar ik merk geen enkele vooruitgang. En ook al is mijn hartslag 160, ik kan nog gewoon een gesprek voeren tijdens het lopen. Ik heb nu vaak langere afstanden gelopen en geprobeerd mijn hartslag laag te houden, met als gevolg dat mijn staplengte veel kleiner werd en ik een kleine blessure van mijn hamstring richting mijn kuit ben gaan ontwikkelen. Dus ik twijfel een beetje of dit slim is om door te zetten. Met grotere stappen schiet mijn hartslag meteen de lucht in. Ik probeer nu maar met helling wandelen op de loopband in een lagere hartslagzone te blijven en het hardlopen gewoon op het tempo dat ik fijn loop.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Sep 2025 20:41

Net heerlijk rustig gelopen met een gemiddelde hartslag van 174. Geen moment het idee gehad dat ik echt enorm moeite had met ademen en niet meer zou kunnen praten. Was een wedstrijd liep op 5:13 38:39. Veel langzamer dan vorig jaar. Voelde m’n heup wel iets maar niet extreem. Komende tijd dus echt even serieus versterkende oefeningen doen en goed rekken.
2015 💙
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd