Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Stotteren

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Okt 2024 06:52

Re: Stotteren

Wij gaan als het zo blijft wel iets doen, misschien hoeven we maar een paar keer heen en kunnen we met wat tips zelf verder aan de slag. Vooral omdat hij dus zelf bewust is en gefrustreerd raakt dat iets zeggen niet lukt. Zo sneu om te zien. Het wordt ook vergoed door de verzekeraar dus geen reden om het niet te proberen.
08/2018
05/2021
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 07 Mei 2025 12:51

Even een up van dit topic want inmiddels is mijn oudste van 4 ook aan het stotteren. Het begon 4 maanden geleden en hij heeft in die periode regelmatig ook momenten gehad waarop het wel even goed ging. Alleen begint hij er nu echt last van te krijgen. Het lukt hem soms echt niet om een woord te zeggen en wordt daar ook verdrietig van als dat niet lukt. In hoeverre lukte het jullie kinderen om woorden wel of niet te zeggen. Ik heb namelijk ook ergens gelezen dat als het echt niet lukt om een woord uit te spreken, dat het mogelijk echt stotteren kan zijn i.p.v. een ontwikkelingsstotter?
2019 ons engeltje*
2021
2023
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 13:33

Dat herken ik van onze zoon erg. Het heeft bij hem echt te maken met mentaal een sprong maken; hij gaat nu ook weer door zo’n enorme fase dat hij het woord niet uit z’n mond krijgt. Gek genoeg alleen in het Nederlands, Engels stottert hij niet. Ik zeg ook tegen hem: we hebben de tijd, je hersenen zijn aan het groeien, over een paar weken gaat het wel weer. En dat is ook altijd zo. Zusje lijkt er voor nu aan te ontkomen, maar vaak hebben siblings het ook.
Laatst gewijzigd door Marsy31 op 27 Aug 2025 17:05, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Mei 2025 18:54

Ik stotter al heel mn leven en merk dat in tijden van stress of 'vroeger' idd in tijden van ontwikkeling het erger was.

Toen ik klein was stotterde ik echt heel erg en ben dus al heel vroeg naar de logopedist gegaan, ook omdat ik sliste.

Maar uiteindelijk kan ik zeggen dat het de meeste mensen niet eens meer opvalt 💃🏼
30-04-2017
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Mei 2025 18:58

MissEnergy schreef:Wij gaan als het zo blijft wel iets doen, misschien hoeven we maar een paar keer heen en kunnen we met wat tips zelf verder aan de slag. Vooral omdat hij dus zelf bewust is en gefrustreerd raakt dat iets zeggen niet lukt. Zo sneu om te zien. Het wordt ook vergoed door de verzekeraar dus geen reden om het niet te proberen.

Na 1 bezoek aan de stottertherapeut verdween het eigenlijk als sneeuw voor de zon. We hebben zelf eigenlijk weinig anders gedaan dan we deden. Wel is hij van peuterspeelzaal gewisseld naar wat oudere kinderen en kinderen die de Nederlandse taal (beter) beheersen. Mogelijk had dat ook een positieve bijdrage. Inmiddels kletst hij de oren van je hoofd in ingewikkelde volzinnen. Het lijkt erop dat zijn hoofd 10 stappen sneller wilde dan zijn mond kon volgen.
08/2018
05/2021
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Mei 2025 20:02

Wellicht kan je informatie inwinnen bij een logopedist?

Hier werd een soortgelijke situatie wel echte stotter.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 07 Mei 2025 20:33

Ik ga het zeker overleggen met de logopedist. M heeft al logopedie omdat hij nog steeds moeite heeft met bepaalde klanken, en tot nu toe werd er over het stotteren gezegd dat het vanzelf over zou gaan. Maar nu heeft hij er zo'n moeite mee dat hij soms echt niet meer uit zijn woorden komt en er ook om begint te huilen dat het niet lukt. Gelukkig heb ik morgen weer een afspraak en kan ik ook bespreken dat het nu wel echt erger wordt. Mij is wel verteld dat het stotteren in de moedertaal vaak het meest naar voren komt en in het catalaans gaat het over het algemeen wel beter. De logopedist heeft hem dan ook nog niet eerder horen stotteren maar op school wel af en toe.
2019 ons engeltje*
2021
2023
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 27 Aug 2025 16:59

Onze zoon van 5 stottert ook, nu sinds drie maanden ongeveer. We wilden de zomer even aankijken maar ik ga nu toch maar eens een logopedist bellen. Ik kan me herinneren dat hij een aantal jaar geleden ook heeft gestotterd maar toen ging het wel vanzelf over en duurde het ook niet “zo lang”. Ik vind het wel lastig, hij is al best wel introvert en durft in nieuwe situaties niet altijd te praten. En dan dit er bij zal niet echt helpen. Ben daarom ook wel bang dat hij bij een logopedist niets wil zeggen. Zelf lijkt hij er trouwens nog 0,0 last van te hebben.

Hoe is het met de kinderen in dit topic?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 17:05

Marsy31 schreef:Dat herken ik van onze zoon erg. Het heeft bij hem echt te maken met mentaal een sprong maken; hij gaat nu ook weer door zo’n enorme fase dat hij het woord niet uit z’n mond krijgt. Gek genoeg alleen in het Nederlands, Engels stottert hij niet. Ik zeg ook tegen hem: we hebben de tijd, je hersenen zijn aan het groeien, over een paar weken gaat het wel weer. En dat is ook altijd zo. Zusje lijkt er voor nu aan te ontkomen, maar vaak hebben siblings het ook.

Deze was van mij, toen kwam hij niet uit zijn woorden en had hij ook weer een tic (wegkijken) en nu zijn beide weer volledig weg sinds eind juli ongeveer. Ik was er jaren geleden ook erg bezorgd over en intussen ben ik het zo gewend en weet hij het zelf ook dat het weer weggaat. Maar dit komt wel nadat ik ook met logopedisten heb gesproken (de makers van Het Lidcombe program, ik zat daar toevallig naast op kantoor en gaf les bij de opleiding logopedie). Een gesprek is altijd goed denk ik, ik ben alleen kalm omdat ik zie dat het bij ons steeds hetzelfde gaat
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 18:08

Tove_ schreef:Onze zoon van 5 stottert ook, nu sinds drie maanden ongeveer. We wilden de zomer even aankijken maar ik ga nu toch maar eens een logopedist bellen. Ik kan me herinneren dat hij een aantal jaar geleden ook heeft gestotterd maar toen ging het wel vanzelf over en duurde het ook niet “zo lang”. Ik vind het wel lastig, hij is al best wel introvert en durft in nieuwe situaties niet altijd te praten. En dan dit er bij zal niet echt helpen. Ben daarom ook wel bang dat hij bij een logopedist niets wil zeggen. Zelf lijkt hij er trouwens nog 0,0 last van te hebben.

Hoe is het met de kinderen in dit topic?

Onze zoon heeft ook een periode gestotterd. Wij zijn naar het stottercentrum gegaan hiervoor. Bij onze zoon ging het vanzelf over. Hij wordt nog een jaar gevolgd, dat vind ik wel heel prettig. Je kunt altijd overleggen met een logopedist en horen wat zij ervan vinden.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 27 Aug 2025 18:25

Ja ik denk ook dat ik het prettig vind even te kunnen overleggen met een een logopedist! Verder negeren we het uiteraard tegen hemzelf, maar wel lastig als je dan naar iemand toe moet. Dan worden ze er zelf natuurlijk ook bewust van dat er iets is.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Aug 2025 07:21

Bij mijn jongste is het sinds de zomervakantie ook weer even terug. Geen idee waarom eigenlijk, misschien inderdaad een ontwikkelingssprong? We negeren het maar een beetje. Enige wat we wel doen is dat als het heel erg is we even tegen hem zeggen dat ie even rustig moet ademhalen/de tijd moet nemen, dat we geen haast hebben. Dat helpt dan eigenlijk ook altijd wel meteen (op dat moment). Hopelijk gaat ook dit weer gewoon voorbij…
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 29 Aug 2025 10:59

Apart he Zora! Hoop ook voor jullie dat het snel weer voorbij is.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 29 Aug 2025 17:32

Ja hoop ik ook! Hij heeft er zelf geen last van voor zover ik kan inschatten dus dat scheelt.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 29 Aug 2025 19:10

Dat vind ik altijd zo apart hè, mijn zoon lijkt het ook totaal niet te deren! Kan me er niks bij voorstellen maar wel heel fijn voor henzelf haha.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 29 Aug 2025 20:34

Ik stotter ook maar het zal me een rot zorg zijn.
Het is niet heel erg bij mij meestal maar met buien dus wel erger, kan er niet wakker van liggen en praat er niet minder om.
30-04-2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Aug 2025 22:00

Kees schreef:Ik stotter ook maar het zal me een rot zorg zijn.
Het is niet heel erg bij mij meestal maar met buien dus wel erger, kan er niet wakker van liggen en praat er niet minder om.

Nou dat laatste klopt wel 🤣😘
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Aug 2025 07:58

Idd Tove!

Kees, als volwassene kan ik me wel voorstellen dat je dat in perspectief kunt plaatsen maar ik had me wel kunnen voorstellen dat mijn zoon het heel vervelend zou vinden. Misschien komt dat nog, maar ik hoop het niet :)
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Aug 2025 13:22

Jip schreef:
Kees schreef:Ik stotter ook maar het zal me een rot zorg zijn.

Nou dat laatste klopt wel 🤣😘

😇
30-04-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Aug 2025 13:25

Zora schreef:Idd Tove!

Kees, als volwassene kan ik me wel voorstellen dat je dat in perspectief kunt plaatsen maar ik had me wel kunnen voorstellen dat mijn zoon het heel vervelend zou vinden. Misschien komt dat nog, maar ik hoop het niet :)

Ik geloof niet dat ik het als kind wel erg vond. Vast weleens en zeker niet altijd even tof maar ik heb me er nooit iets níet om gedaan.
Het is denk ik vooral afhankelijk van de omgeving of het kind er last van heeft of niet.
Zeker ben ik er vroeger weleens mee gepest maar niet super erg. (Gelukkig)
30-04-2017
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen