Voor basis GGZ is een diagnose nodig:
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... szorg.aspxIk heb een ADHD-diagnose, angststoornis en meerdere periodes gehad dat ik stress- of depressieve klachten had dus heb e.e.a. gezien in mijn leven aan psychologen en psychiaters 😅 Het valt mij op dat ze je in toenemende mate in één hokje willen stoppen en een standaardtraject voor dat hokje willen laten doorlopen.
In de GGZ is er meer vraag dan aanbod en het lijkt wel alsof er een eenheidsworstfabriek van is gemaakt om alles maar zo efficiënt mogelijk te maken.
Psychologen die een vergoede behandeling 'stiekem wegschrijven' onder een bepaalde diagnose, maar het eigenlijk over andere onderwerpen hebben met je, moeten alsnog voldoen aan allerlei administratie die wel samenhangt met je officiële diagnose. Je moet als patiënt dan dus toch die stomme vragenlijsten invullen de hele tijd. En jouw behandelaar is druk met verantwoording van zorgminuten en niet per se met de beste zorg voor jou.
Het is treurig dat het zo is, maar als je geholpen wilt worden door iemand die jou mag zien als compleet mens met een lijf, een hoofd en allerlei verschillende gevoelens en gedachten kun je beter zelf je portemonnee trekken.
Als je een simpel label als ADHD of depressie wil om bijvoorbeeld bepaalde medicijnen te kunnen krijgen, dan kun je dat krijgen in zo'n efficiënte fabriek. Maar dan is er een wachttijd van +- 5 maanden tot soms wel een jaar.