Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Nav massaclaim: hoe oplettend ben jij met het delen...

<<

Elijulia

Noob

Bericht 27 Aug 2025 09:21

Nav massaclaim: hoe oplettend ben jij met het delen...

...van jouw persoonsgegevens?

Mijn vader is onlangs overleden en ben met mijn moeder naar hun boekhouder geweest voor wat zaken. Die man heeft kennelijk vanuit 'vroeger' het bsn van mij en mijn broertje geregistreerd. Hebben mijn ouders destijds onwetend doorgegeven.
Heb verzocht eruit te halen omdat ik niets met die man en zijn kantoor te doen heb.

Mijn man heeft ook een boekhouder gehad tijdens zijn beginjaar als zelfstandige. Die man wilde voor de volledigheid gegevens inclusief bsn, van mij en onze kinderen. Ook niet relevant voor die man. Zo'n zelfstandige boekhouder heeft vast geen ultra beveiligd systeem.

Ander voorbeeld: als ik online iets bestel en geboortedatum is verplicht, dan gebruik ik altijd een andere datum.

Kortom...hoe bewust ben jij met het delen van persoonsgegevens?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Aug 2025 09:44

Re: Nav massaclaim: hoe oplettend ben jij met het delen...

Sommige gegevens ben ik niet zo moeilijk mee. Een beetje Google search kun je die al wel mee vinden. Andere gegevens zoals bsn en paspoort ben ik wel heel voorzichtig mee. Ik stuur bijvoorbeeld nooit zomaar een kopie van mijn paspoort ergens heen. Ik streep ook altijd alle niet relevante gegevens weg. Al denk ik ook dat als ze willen dat ze er san toch wel uitkomen. Voor mijn werk moeten wij nu een verplichte veilig online training volgen. Ik krijg dus ook elke maand een nep phishing mail die ik dan moet rapporteren. Alleen de eerste is fout gegaan die heb ik op de verkeerde manier gemeld omdat de knop toen nog niet gecommuniceerd was. Wat ik dan wel schokkend vind is dat er op intranet een bericht stond waar mensen nogmaals op deze training gewezen werden en we mensen reageerden met: oh daarom krijg ik elke keer de melding dat ik er ingetrapt ben. Je ziet dus wel dat er mensen zijn die zomaar op links klikken.
2015 💙
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 12:31

Nou ik bestel dus niet bij chinese websites o.a. vanwege de datahandel.

En bsn en paspoort o.i.d. alleen bij overheidsinstellingen en bank. Maar dat is voornamelijk omdat het verplichte velden zijn dan. Wat ook tegelijkertijd het probleem is, soms kom je gewoon niet verder door bepaalde gegevens in te vullen. Een fictief telefoonnummer lijkt mij geen probleem, maar voor bsn is dat al lastiger.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 15:11

Geboortedatum vind ik niet zo erg. Mijn roepnaam is anders dan mijn paspoortnaam. Mijn paspoortnaam gebruik ik nooit. En mijn geboortedatum is gekoppeld aan mijn paspoortnaam. Maar mijn BSN en en kopie paspoort ben ik veel voorzichtiger mee. Ik accepteer ook nooit cookies op websites. Mijn e-mail filtert gelukkig heel goed alle spam en phishing. Ik bestel ook nooit op Alie of Temu. Sowieso troep die ik niet in mijn huis wil hebben en ik wil mijn gegevens daar niet hebben.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 20:51

Ik geef geen gegevens die ik niet nodig acht. Maar meestal zit hem dat in het telefoonnummer. Bedrijven doen er ook alles aan om die te bemachtigen lijkt het wel. Desnoods vul ik 06-12345678 in maar ze krijgen hem echt niet haha.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 28 Aug 2025 01:53

Als ik online iets bestel en de geboortedatum is verplicht, dan vul ik die vaak wel gewoon in. Waarschijnlijk is dat voor hun een stukje marktonderzoek om meer te weten over hun publiek, en ik hoop ergens dat er voor mij dan maar een leuke korting rond mijn verjaardag aan hangt als dank 😊
Bsn en paspoort deel ik nooit zomaar. Ik kan überhaupt niet meer herinneren wanneer de laatste keer is geweest dat ik mijn bsn-nummer in heb moeten vullen. Meestal als mijn bsn nodig is, dan gaat het om bedrijven die ook werken met digiD dus dan log je al daarmee in.

Telefoonnummer zou ik wel wat bewuster mee om kunnen gaan. Die vul ik bij webshops vaak wel in, zonder na te denken. Bij winacties ben ik wel heel stellig, ik vind het leuk om aan winacties mee te doen maar daar vul ik nooit een telefoonnummer in, sterker nog, vaak haak ik af als ik zie dat een telefoonnummer gevraagd wordt omdat ik dan de bui al Ie hangen dat ik wekelijks gebeld ga worden door bedrijven. Één keer eerder ingevuld zonder bij stil te staan en we zijn vervolgens jarenlang gebeld door allerlei energieleveranciers. Vaak worden je gegevens bij winacties ook doorverkocht aan andere bedrijven.

Verder denk ik weleens dat ik lang niet voorzichtig genoeg ben. Ik accepteer vaak overal klakkeloos cookies, heb social media waar ze via je zoek- en surfgedrag natuurlijk ook al heel wat over je te weten kunnen komen, heb twee Google Nest hub's thuis staan waarvan ik me soms af vraag of zulk soort apparatuur echt alleen maar luistert als ik 'hey google' zeg, of dat ze misschien wel meer opslaan dan wij ons realiseren. Met de technologie van tegenwoordig denk ik dat het onmogelijk is om nog 100% anoniem en ongetraceerd door het leven te gaan. Dat idee beangstigd me wel soms.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Aug 2025 07:16

Ik vul altijd een foutief telefoonnummer in op websites waar ik iets bestel.

BSN nummer wordt nooit ergens gevraagd eigenlijk.

Terug naar Algemeen