28 Aug 2025 01:53 door Maple
Als ik online iets bestel en de geboortedatum is verplicht, dan vul ik die vaak wel gewoon in. Waarschijnlijk is dat voor hun een stukje marktonderzoek om meer te weten over hun publiek, en ik hoop ergens dat er voor mij dan maar een leuke korting rond mijn verjaardag aan hangt als dank 😊
Bsn en paspoort deel ik nooit zomaar. Ik kan überhaupt niet meer herinneren wanneer de laatste keer is geweest dat ik mijn bsn-nummer in heb moeten vullen. Meestal als mijn bsn nodig is, dan gaat het om bedrijven die ook werken met digiD dus dan log je al daarmee in.
Telefoonnummer zou ik wel wat bewuster mee om kunnen gaan. Die vul ik bij webshops vaak wel in, zonder na te denken. Bij winacties ben ik wel heel stellig, ik vind het leuk om aan winacties mee te doen maar daar vul ik nooit een telefoonnummer in, sterker nog, vaak haak ik af als ik zie dat een telefoonnummer gevraagd wordt omdat ik dan de bui al Ie hangen dat ik wekelijks gebeld ga worden door bedrijven. Één keer eerder ingevuld zonder bij stil te staan en we zijn vervolgens jarenlang gebeld door allerlei energieleveranciers. Vaak worden je gegevens bij winacties ook doorverkocht aan andere bedrijven.
Verder denk ik weleens dat ik lang niet voorzichtig genoeg ben. Ik accepteer vaak overal klakkeloos cookies, heb social media waar ze via je zoek- en surfgedrag natuurlijk ook al heel wat over je te weten kunnen komen, heb twee Google Nest hub's thuis staan waarvan ik me soms af vraag of zulk soort apparatuur echt alleen maar luistert als ik 'hey google' zeg, of dat ze misschien wel meer opslaan dan wij ons realiseren. Met de technologie van tegenwoordig denk ik dat het onmogelijk is om nog 100% anoniem en ongetraceerd door het leven te gaan. Dat idee beangstigd me wel soms.