Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Massa claim n.a.v. datalek bevolkingsonderzoek

<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 19:37

Massa claim n.a.v. datalek bevolkingsonderzoek

Heb je ook een brief gekregen van het bevolkingsonderzoek dat je gegevens gelekt zijn?
Je kunt je nu aanmelden om mee te doen aan de massa claim https://datalekbevolkingsonderzoek.nl/
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 19:43

Re: Massa claim n.a.v. datalek bevolkingsonderzoek

Die was ik nog niet tegen gekomen. Dankjewel heb me aangemeld
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Aug 2025 19:44

Ik heb geen brief ontvangen, dus dan zijn mijn gegevens niet gelekt denk ik?
❤️ 7 juni 2018
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 19:48

Bliss schreef:Ik heb geen brief ontvangen, dus dan zijn mijn gegevens niet gelekt denk ik?

Klopt inderdaad, als je geen brief hebt ontvangen kun je er vanuit gaan dat jou gegevens niet gelekt zijn.
Ik heb vorige week dinsdag de brief ontvangen.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Aug 2025 20:00

Ik heb ook een brief gehad idd, heb het ingevuld.
30-04-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 20:20

Heel terecht dat er een massaclaim komt. Dit lek kan zoveel gevolgen hebben. Ik heb gelukkig geen brief gehad maar ben benieuwd wat voor shit er nog meer naar boven gaat komen.
2015 💙
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 26 Aug 2025 20:23

Ik heb ook een brief gehad.
Dank je voor de link, heb me aangemeld.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 20:49

Ik wilde net hetzelfde topic openen.

Heb ook de brief gehad vorige week dus heb me net ook aangemeld.
<<

Elijulia

Noob

Bericht 26 Aug 2025 20:59

Maar waar gaat het jullie dan precies om? Puur om het geld?
Want stel dat het over x tijd toegekend wordt, dat geld moet ook weer ergens vandaan komen.
Houden jullie daar ook rekening mee?
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 21:39

Het gaat erom dat je zoiets niet ongestraft kan laten gebeuren. Als het zover komt kunt je kiezen voor een schikking of een procedure. Ik zou persoonlijk graag voor procedure gaan zodat wetgevingen hierover worden aangepast. Het moet niet kunnen dat al deze gegevens bij elkaar worden verzameld. Dit kan hele grote gevolgen hebben voor de slachtoffers (wij dus).

Ik vind t daarnaast ook een prettig idee dat als er straks identiteitsfraude wordt gepleegd met mijn gegevens ik op deze lijst sta. Een stukje extra bewijs.

Ik vind je reactie een beetje ongepast. Je hebt je duidelijk niet ingelezen.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 21:47

Max schreef:Het gaat erom dat je zoiets niet ongestraft kan laten gebeuren. Als het zover komt kunt je kiezen voor een schikking of een procedure. Ik zou persoonlijk graag voor procedure gaan zodat wetgevingen hierover worden aangepast. Het moet niet kunnen dat al deze gegevens bij elkaar worden verzameld. Dit kan hele grote gevolgen hebben voor de slachtoffers (wij dus).

Ik vind t daarnaast ook een prettig idee dat als er straks identiteitsfraude wordt gepleegd met mijn gegevens ik op deze lijst sta. Een stukje extra bewijs.

Dankjewel Max, goed verwoord. Sluit me volledig bij je reactie aan!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 21:48

Wie straffen we hiermee? De kliniek of het bevolkingsonderzoek zelf? Het geld voor een claim komt uiteindelijk uit eigen zak en dan blijft er nog een stuk hangen bij de organisator van de claim.

Ik denk dat de berichtgeving in de media al genoeg effect heeft en stof tot nadenken dat de huidige manier van gegevenshandeling niet acceptabel is.

Beter stoppen ze de energie / geld voor een massa claim in gegevensbescherming dan in een juridische strijd. We doen wat we kunnen maar zulke hacks zijn toch echt de huidige realiteit.
08/2018
05/2021
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 21:51

Er zijn grove fouten gemaakt aan de kant van het bevolkings onderzoek. Dat moeten we dan maar ok vinden omdat er al media aandacht voor is geweest? Ze hebben niks aangepast dus het kan zo nog een keer gebeuren.
<<

Elijulia

Noob

Bericht 26 Aug 2025 22:21

Max schreef:Het gaat erom dat je zoiets niet ongestraft kan laten gebeuren. Als het zover komt kunt je kiezen voor een schikking of een procedure. Ik zou persoonlijk graag voor procedure gaan zodat wetgevingen hierover worden aangepast. Het moet niet kunnen dat al deze gegevens bij elkaar worden verzameld. Dit kan hele grote gevolgen hebben voor de slachtoffers (wij dus).

Hoezo ongepast? ik vraag enkel of mensen zich aanmelden voor een louter eventuele financiële vergoeding. Elders lees ik namelijk wel dergelijke reacties en dat vind ik vrij kortzichtig. Dus dan komt bij mij de vraag op, wat is de reden dat jullie meewerken aan deze claim. Wellicht had ik het anders moeten formuleren.

Zelf heb ik mij ook aangemeld. Exact om de reden die jij aanhaalt.
Ik begrijp ook niet wat een lab met een bsn (en meer persoonsgegevens) moet. Het lijkt mij niet heel complex om aan een bsn een ander uniek nummer oid te koppelen en op basis daarvan te corresponderen.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 22:46

Nou ik vind een massaclaim niet de weg. Want dat ziet wel degelijk op verhaal van schade. Niet op het aanpassen van wetgeving. Dat dit niet zou moeten kunnen ben ik uiteraard met jullie eens, maar het is aan de politiek daar wat aan te doen.

Er is overigens ook een claim geweest over het datalek bij de ggd tijdens corona. Een vergelijkbare zaak, maar met ook wel belangrijke verschillen denk ik. De rechtbank
is daarin tot niet-ontvankelijkheid gekomen. Kort gezegd omdat niet vaststaat dat persoonsgegevens zijn misbruikt. Voor de geïnteresseerden https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:4264
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 23:13

Ik heb ook een brief en wat jij noemt over de fraude is voor mij ook een reden om me aan te melden, zo heb je er “iets” aan gedaan.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Max

Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 08:03

Bij het datalek van corona is er geen combi van bsn, naam, telefoonnummer en adres gelekt. Zij hadden dat wel gescheiden opgeslagen.

Oftewel er was wel gelekt, maar niet al je gegevens bij elkaar.
Niet vergelijkbaar. Lijkt me ook heel eenvoudig om data seperaat op te slaan om zoiets te voorkomen. Doen we bij mij op m’n werk in elk geval wel en wij zijn een redelijk klein bedrijfje zonder overheidssteun.

Dit is het enige wat ik persoonlijk kan doen om hier verandering in te krijgen. Dus dan doe ik dat.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 27 Aug 2025 08:59

"Dit lab gebruiken we niet meer. De andere 2 zijn betrouwbaar."

Vind ik een hele bijzondere zin. Iedereen kan gehackt worden, waarom zijn deze 2 wel betrouwbaar? En wat maakt dat hun betrouwbaar zijn?
30-04-2017
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 09:08

Misschien ben ik beetje onnozel maar.. wat is er zo erg als mensen die gegevens van je hebben? Begrijp me niet verkeerd: ik vind het hacken heel erg en heel erg fout. Maar wie verzint er nou dat hackers het bevolkingsonderzoek gaan hacken. De fout ligt echt vooral bij die eikels. Natuurlijk moet beter beveiligd maar ik geloof niet dat ik nou echt een claim zou moeten indienen hiervoor? Ik ga ervan uit dat deze mensen ook niet gedacht hebben dat het ooit zo misbruikt zou worden, dit is echt geen onwil toch? Een fout en een verkeerd systeem misschien eerder. Vind dat ze zo echt onwijs gestraft worden al. Maar misschien denk ik er te makkelijk over hoor.. Maar BSN en adres, wat kunnen mensen daar nou mee?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Elijulia

Noob

Bericht 27 Aug 2025 09:12

Luisa schreef:Nou ik vind een massaclaim niet de weg. Want dat ziet wel degelijk op verhaal van schade. Niet op het aanpassen van wetgeving. Dat dit niet zou moeten kunnen ben ik uiteraard met jullie eens, maar het is aan de politiek daar wat aan te doen.

Er is overigens ook een claim geweest over het datalek bij de ggd tijdens corona. Een vergelijkbare zaak, maar met ook wel belangrijke verschillen denk ik. De rechtbank
is daarin tot niet-ontvankelijkheid gekomen. Kort gezegd omdat niet vaststaat dat persoonsgegevens zijn misbruikt. Voor de geïnteresseerden https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:4264

Vanuit het betreffende advocatenbureau ligt de focus in hun communicatie ook vooral op het financiële. Vandaar ook dat mijn aanname is dat veel vrouwen zich aanmelden voor het evt geld. Al zal dat misschien een paar honderd euro zijn, echt geen Amerikaanse taferelen.

Maar het is ook dit moment de enige manier om je te laten horen, en een signaal af te geven dat hier veel mensen zijn getroffen. Het geeft een onveilig gevoel.
En hopelijk wordt dat door de politiek opgepikt en vindt uitkomst in de uiteindelijk wetgeving.

En tjah, het bevolkingsonderzoek is wmb net zo schuldig als het lab. Zij weten welke data het lab heeft, en zij hadden hier ook meer verantwoordelijkheid in kunnen nemen.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 09:13

Je identiteit stelen en daarmee frauderen bijvoorbeeld.

Ik weet niet of een massaclaim de manier is, maar je hebt een grote verantwoordelijkheid als je dit soort data moet opslaan. Data-experts zeggen massaal dat hier voor de doeleinden te veel data lijkt te worden gebruikt. Je kunt mensen ook op een andere manier onderscheiden dan met hun bsn. En hoe meer je opslaat, hoe interessanter voor hackers. Niemand denkt dat iemand dit expres heeft gedaan. De intentie is vast niet verkeerd, maar er hoort een verantwoordelijkheid bij het opslaan van data en als dat misgaat (maar veel liever voorkom je dat door een goed plan), dan moet je die verantwoordelijkheid ook nemen.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Elijulia

Noob

Bericht 27 Aug 2025 09:14

Marsy, identiteitsfraude.
Met een bsn, geboortedatum, naam, tel nr, evt adresgegevens kun je heel veel.
Ze kunnen mij nu een gerichte mail of app sturen met een phishing link, om nog meer van mij te weten te komen of om gericht geld af te troggelen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 09:22

Hmm, ik zal wel naïef zijn. Als mensen dat te weten willen komen dan halen ze wel ergens anders informatie vandaan. Online is veel te vinden. Ook ik heb zo’n onderbuikgevoel dat mensen hier een slaatje uit willen slaan. Niet hier in het topic specifiek maar zo’n claim gaat echt niet meer schrik of straf veroorzaken dan dat ze nu al voelen. Het is even extra hard schoppen naar mensen die waarschijnlijk nu al dagen niet kunnen slapen. We hebben het over mensen van een bevolkingsonderzoek, geen criminelen. Mensen die daar werken willen juist mensen helpen, dit raakt ze vast enorm. Ik vind die hackers walgelijk en hoop dat ze de energie erin stoppen deze te vinden. Ik vind dit bijna een geval van victim blaming, echt. En ik snap ook dat ze eerst niet wilden openbaren, ik zou ook eerst kijken wat ik kon doen om het te stoppen en te zorgen dat het niet verder uit de hand loopt want moet je eens kijken wat er nu gebeurd allemaal. Maar goed, vooral doen wat goed voelt natuurlijk, ik vraag me alleen sterk af wat de claim, behalve wat geld voor jullie straks, nog meer gaat doen dan wat ze nu waarschijnlijk al aan het doen zijn. Alleen zijn ze straks heel veel geld kwijt aan mensen weer zoet maken, terwijl ik denk: verdorie, dat geld moet blijven voor goed en correct onderzoek. Ik hoop dat ze goed verzekerd zijn.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 09:40

Marsy31 schreef:Hmm, ik zal wel naïef zijn. Als mensen dat te weten willen komen dan halen ze wel ergens anders informatie vandaan. Online is veel te vinden. Ook ik heb zo’n onderbuikgevoel dat mensen hier een slaatje uit willen slaan. Niet hier in het topic specifiek maar zo’n claim gaat echt niet meer schrik of straf veroorzaken dan dat ze nu al voelen. Het is even extra hard schoppen naar mensen die waarschijnlijk nu al dagen niet kunnen slapen. We hebben het over mensen van een bevolkingsonderzoek, geen criminelen. Mensen die daar werken willen juist mensen helpen, dit raakt ze vast enorm. Ik vind die hackers walgelijk en hoop dat ze de energie erin stoppen deze te vinden. Ik vind dit bijna een geval van victim blaming, echt. En ik snap ook dat ze eerst niet wilden openbaren, ik zou ook eerst kijken wat ik kon doen om het te stoppen en te zorgen dat het niet verder uit de hand loopt want moet je eens kijken wat er nu gebeurd allemaal. Maar goed, vooral doen wat goed voelt natuurlijk, ik vraag me alleen sterk af wat de claim, behalve wat geld voor jullie straks, nog meer gaat doen dan wat ze nu waarschijnlijk al aan het doen zijn. Alleen zijn ze straks heel veel geld kwijt aan mensen weer zoet maken, terwijl ik denk: verdorie, dat geld moet blijven voor goed en correct onderzoek. Ik hoop dat ze goed verzekerd zijn.

Ja hierin ben je dan zeker wel naïef.
Met de gegevens die de hackers hebben gevonden zoals je bsn icm met andere persoonsgegevens kunnen criminelen identiteitsfraude plegen door leningen aan te vragen, producten te kopen, of je bankrekening te plunderen, vaak door je als fraudeur te laten voorkomen. Dit kan leiden tot onverklaarbare rekeningen, schulden etc.

Dit is voor mij een reden om me aan te melden. Gaat mij helemaal niet om geld krijgen maar idd wat door andere ook al gezegd werd dat het wel ergens genoteerd staat.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 09:53

Volgens mij kan dat helemaal niet met alleen een bsn en adres..

Ik vind de claim heel.. Amerikaans.
Afbeelding
Afbeelding
Volgende

Terug naar Algemeen