26 Aug 2025 21:22 door Filoria
Ik had een jaar geleden last van zowel complexe rouw (geen vergoeding voor behandeling mogelijk) als een angststoornis (wel vergoeding mogelijk).
Voor de rouw ging ik op eigen kosten naar een rouwtherapeut en voor de angst volgde ik een vergoed traject van +- 8 weken bij een grotere psychologiepraktijk. Wat een verschil, zeg.
De rouwtherapeut kijkt waar ik behoefte aan heb, neemt de tijd voor me... Het is een soort maatwerk. Ik heb het gevoel dat ze me écht kent en met me meebuigt. Ze werkt vanuit een gebouwtje op de heide en we doen de sessies wandelend door de natuur. Ik ga nu nog steeds 1x per maand naar haar toe en heb er heel veel aan.
De 'standaardpsycholoog' draait een standaardriedeltje af. Je hebt vooraf een nulmeting, dan een behandelplan, dan voer je dat plan precies zoals vooraf bedacht uit en dan is er weer een meting en is het de bedoeling dat je beter scoort. Je mag het in principe alleen maar hebben over de klachten die horen die bij je diagnose, want dat is waar de vergoeding en het behandelplan op is toegespitst. En het levert allerlei administratie op met portalen waar je moet inloggen, lange vragenlijsten die je moet invullen, altijd weer diezelfde G-schema's die je moet maken, van die suffe uitgeprinte huiswerkopdrachten bwugh...
Je moet het geld kunnen missen natuurlijk, om zelf een therapeut te betalen, maar zelf vind ik het wel waard. Ik maak het financieel behapbaar door niet wekelijks te gaan.
T (2008) en I (2013)