Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Psycholoog en vergoeding

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Aug 2025 11:13

Psycholoog en vergoeding

Hallo, misschien weet iemand hier hoe dit zit. Ik heb me laten doorverwijzen naar een psycholoog, maar deze geeft aan geen contracten met zorgverzekeraars te hebben en dan wordt het slechts deels vergoed. Dat is geen optie voor mij. Ik dacht ook dat dit gewoon vanuit de basisverzekering vergoed werd eigenlijk. Maar op de website van mijn verzekeraar lees ik dat als er geen sprake is van een psychische stoornis er niks vergoed wordt?! Heel gek allemaal. Mijn man gaat ook al een jaar naar een psycholoog en krijgt dit gewoon vergoed.

Wie weet hoe dit zit?
❤️ 7 juni 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 11:37

Re: Psycholoog en vergoeding

Wat de verzekeraar aangeeft klopt. Om voor vergoeding in aanmerking te komen moet je een diagnose hebben die in de DSM 5 is vastgelegd. Heb je dat niet dan kom je niet in aanmerking voor vergoeding. Tijdens mijn burn-out kreeg ik het vergoed omdat ze dat onder gegeneraliseerde angststoornis weg konden schrijven. De laatste keer was het geloof ik PTSS waar het onder viel.
2015 💙
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 26 Aug 2025 11:53

Heb je deze psycholoog zelf uitgezocht of heeft de huisarts of bedrijfsarts je naar deze doorverwezen? Wanneer je bent doorverwezen zou je kunnen vragen om een verwijzing naar een psycholoog die wel contracten met zorgverzekeraars heeft.

Maar het hangt ook wel af van de reden waarom je naar de psycholoog gaat. Bij rouw, stress en burn-out bijv. wordt het vaak niet vergoed vanuit de basisverzekering. De reden van jouw man komt dan misschien wel in aanmerking voor een vergoeding en die van jou misschien niet.

Maar krijg je bij deze psycholoog sowieso geen vergoeding of wel gedeeltelijk? Als er geen sprake is van een stoornis kun je wel een (gedeeltelijke) vergoeding krijgen vanuit de aanvullende zorgverzekering wanneer je daar het juiste pakket hebt. Misschien komt de vergoeding bij je man daar vandaan?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 26 Aug 2025 13:09

Ik heb dit een paar jaar geleden ook gehad. Ze waren niet aangesloten bij mijn zorgverzekering dus ik moest twintig procent zelf betalen. Dat was balen maar ik heb het er wel voor over gehad. Nu heb ik het geluk dat mijn werk alles vergoedt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 13:31

Het wordt idd alleen vergoed bij een DSM diagnose, stap 1 als je bij een psych komt is dan ook een diagnose stellen.

Hoeveel je vergoed krijgt als er wel een DSM diagnose is hangt af van je verzekeraar, dat kan je in je polis vinden of je kunt het navragen. Vaak rond de 70%.

Je kunt je ook laten verwijzen naar een psych met een contract.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Aug 2025 13:40

Pff wat stom zeg. Het stomme is helemaal dat ik de afspraak bij de huisarts eigenlijk had gemaakt omdat ik toch wel erg veel herken in ADHD en ik dit toch wel graag wilde laten onderzoeken. Maar de avond voor de afspraak dacht ik ineens: ik zit momenteel met zo veel dingen aan m'n hoofd, misschien is het toch beter om eerst eens met een psycholoog te gaan praten. Dus in overleg met haar hebben we dat toen zo afgesproken.

Nu vraag ik me af of ik toch niet beter een ADHD-onderzoek kan laten doen dan, en bijvoorbeeld toch maar een paar keer met de POH gaan praten.

Scandic: kan een psycholoog wel een diagnose stellen? Ik dacht dat een psychiater dat moest doen.
❤️ 7 juni 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 13:43

Een basispsycholoog mag idd geen diagnose stellen. Een GZ-psycholoog, klinische psycholoog of psychotherapeut mogen dat wel.
2015 💙
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 26 Aug 2025 14:00

Misschien moet je het idee van een diagnose loslaten en gewoon er naar toe gaan met de dingen waar je tegenaan loopt. En dit dan wel via een huisarts. Mocht het adhd lijken dan kunnen er altijd nog onderzoeken ingezet worden.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Aug 2025 14:03

Dat was nu ook mijn plan, maar dit zelf (deels) bekostigen is nu helaas geen optie.
❤️ 7 juni 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 14:05

Wat een kutsysteem zeg. Verder heb ik niks bij te dragen. Maar wat irritant zo voor je Bliss.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 15:15

Dan kan je toch een verwijzing vragen voor een psycholoog die wel wordt vergoed? In ieder geval wordt de intake en het onderzoek sowieso vergoed. Mocht je uiteindelijk niet in aanmerking komen voor vergoeding dan kan je altijd nog een beslissing nemen. Maar vaak schrijven ze het wel zo weg dat je onder een of andere diagnose komt te vallen hoor.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 16:49

Enige oplossing is dus een psycholoog zoeken die wel gecontracteerd is. Even bij je zorgverzekeraar navragen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Aug 2025 17:13

Maar een gecontracteerde psycholoog wordt dus volgens mij alsnog niet vergoed als er geen stoornis is vastgesteld, toch?

@ Scandic: is dat zo, dat de intake en onderzoek wel worden vergoed?
❤️ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Aug 2025 17:15

Overigens is het ook nog zo dat bijna alle praktijken een wachttijd hebben van vier tot vijf maanden. De moed is me alweer een beetje in de schoenen gezakt eerlijk gezegd.
❤️ 7 juni 2018
<<

Maple

Kletskop

Bericht 26 Aug 2025 18:27

Wat vreemd, is dat sinds dit jaar anders? Afgelopen jaar heb ik redelijk wat sessies vanuit de basis ggz gehad (terwijl ik geen officiële diagnose heb). Dit is allemaal vergoed geweest.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 26 Aug 2025 18:31

Ik had overigens een psycholoog via Caredate. Ook nu geven zij op de website aan dat hun zorg nog steeds vanuit de basisverzekering vergoed wordt.

https://www.caredate.nl/praktisch/vergoedingen
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 18:31

Kun je ook niet bij de POH GGZ beginnen?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 18:32

Bliss schreef:
@ Scandic: is dat zo, dat de intake en onderzoek wel worden vergoed?

Ja, zo uit mijn hoofd hoef je bij die prestatiecodes geen diagnose mee te sturen. Maar uiteraard wel alleen bij een gecontracteerde psycholoog.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om alleen een diagnose te laten stellen zonder voornemen van een behandeling (weet niet of je dat in je hoofd hebt hoor).

Hier is de wachttijd trouwens ook heel lang, voor ADHD onderzoek nog veel langer.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 26 Aug 2025 18:49

Bliss schreef:Overigens is het ook nog zo dat bijna alle praktijken een wachttijd hebben van vier tot vijf maanden. De moed is me alweer een beetje in de schoenen gezakt eerlijk gezegd.

De wachtlijst voor een ADHD onderzoek is volgens mij nog langer. Hier in ieder geval wel. Mijn zus wacht al ontzettend lang hierop.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 26 Aug 2025 18:49

Als je ook wil weten of je mogelijk ADHD zou hebben zou ik in elk geval zorgen dat je niet naar een basispsycholoog wordt doorverwezen. Wachttijden zijn helaas wel lang, dat is al langere tijd zo. Hou er wel rekening mee dat het wel van je eigen risico af gaat als je die nog niet verbruikt hebt.

Dat zou ik, als je toch nog even wachttijd hebt, wel zo plannen dat je dan niet ergens begin december naar een psycholoog gaat en in januari nogmaals je eigen risico moet uitgeven. Tenzij je al weet dat je die toch elk jaar op maakt.

Mijn nichtje heeft met spoed een psycholoog nodig gehad, was er alleen 1 beschikbaar die ook geen contracten had. Werd dus niet vergoed en mijn zus was in 1 maand bijna 800 euro kwijt. Later in het jaar kon ze terecht bij een psycholoog die wel diagnoses mocht stellen en heb ik het met de verzekering nog wel voor elkaar kunnen krijgen dat ze met terugwerkende kracht, ik meen 70%, terug hebben kunnen krijgen over 3 maanden bij de psycholoog zonder contract en zonder diagnose.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2025 19:52

Maple schreef:Wat vreemd, is dat sinds dit jaar anders? .

Dat was 10 jaar geleden ook al zo, alleen kunnen ze het soms op een slimme manier wegschrijven waardoor het wel vergoed wordt.
2015 💙
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 21:22

Ik had een jaar geleden last van zowel complexe rouw (geen vergoeding voor behandeling mogelijk) als een angststoornis (wel vergoeding mogelijk).

Voor de rouw ging ik op eigen kosten naar een rouwtherapeut en voor de angst volgde ik een vergoed traject van +- 8 weken bij een grotere psychologiepraktijk. Wat een verschil, zeg.

De rouwtherapeut kijkt waar ik behoefte aan heb, neemt de tijd voor me... Het is een soort maatwerk. Ik heb het gevoel dat ze me écht kent en met me meebuigt. Ze werkt vanuit een gebouwtje op de heide en we doen de sessies wandelend door de natuur. Ik ga nu nog steeds 1x per maand naar haar toe en heb er heel veel aan.

De 'standaardpsycholoog' draait een standaardriedeltje af. Je hebt vooraf een nulmeting, dan een behandelplan, dan voer je dat plan precies zoals vooraf bedacht uit en dan is er weer een meting en is het de bedoeling dat je beter scoort. Je mag het in principe alleen maar hebben over de klachten die horen die bij je diagnose, want dat is waar de vergoeding en het behandelplan op is toegespitst. En het levert allerlei administratie op met portalen waar je moet inloggen, lange vragenlijsten die je moet invullen, altijd weer diezelfde G-schema's die je moet maken, van die suffe uitgeprinte huiswerkopdrachten bwugh...

Je moet het geld kunnen missen natuurlijk, om zelf een therapeut te betalen, maar zelf vind ik het wel waard. Ik maak het financieel behapbaar door niet wekelijks te gaan.
T (2008) en I (2013)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 23:14

Je moet een gecontracteerde psycholoog zoeken. Ik kreeg van de huisarts destijds een website waarop ik alle zorgaanbieders kon zien dan kon ik zelf kiezen wat me aansprak. Ik heb toen zelf gekeken op hun websites, of ze gecontracteerd waren, welke personen er werkten en wat de wachttijden waren. Hier was er een wachtlijst van minimaal 6 maanden bij gecontracteerde aanbieders dus ik heb toch gekozen voor een praktijk zonder contract en zelf deels vergoed en kon toen binnen twee weken terecht. Je hebt voor vergoeding geen diagnose voor nodig zover ik weet (of ze schrijven het idd stiekem weg).
<<

Maple

Kletskop

Bericht 27 Aug 2025 05:21

Minx schreef:
Maple schreef:Wat vreemd, is dat sinds dit jaar anders? .

Dat was 10 jaar geleden ook al zo, alleen kunnen ze het soms op een slimme manier wegschrijven waardoor het wel vergoed wordt.

Toch klopt het niet wat hier gezegd wordt. Ik heb de vergoedingswijzer van mijn zorgverzekeraar (Menzis) gecheckt en zij vergoeden basis ggz gewoon vanuit de basisverzekering. Bij UMC zorg waar ik afgelopen jaar zat (onderdeel van VGZ) werd dit ook vanuit de basisverzekering vergoed. Ik heb dat destijds nog uitgezocht. Daarom verbazen jullie antwoorden me zo. Over diagnoses wordt niet gesproken.
Ik heb daarnaast even de vergoedingen van een paar willekeurige andere zorgverzekeraars bekeken en die vergoeden het tot nu toe allemaal vanuit de basisverzekering.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 06:34

Zie hier Maple: https://www.menzis.nl/zorg-en-vergoedin ... zorgvinder

Menzis heeft idd veel contracten maar dat is niet bij iedere zorgverzekeraar zo. Een contract is wel echt nodig voor volledige vergoeding.
Volgende

Terug naar Persoonlijk