27 Aug 2025 16:54 door Niekske
Ze hebben zeker koolhydraten nodig, maar rijst vind ik zo'n enorme koolhydraten-bom. Maar dat is dan misschien mijn eigen idee erover? De kinderen zitten zeker niet op dieet, ze hebben een normaal gewicht bij hun lengte. Dochter kreeg eerst altijd brood mee naar school, maar dat vond ze dus ook ineens niet meer lekker en toen vroeg ze zelf om wraps. En omdat ze dus bijna altijd met honger uit school/bso komt, denk ik dat ze op school te weinig eet.
We doen altijd in het weekend boodschappen voor (ongeveer) de hele week en we laten vrijwel altijd de kinderen meedenken over wat ze willen eten. Zo houden we dus met beide kinderen rekening. We sturen het wel een beetje, want we geven aan dat er ook genoeg groenten gegeten moet worden en bieden op een gegeven moment dan een paar opties waar ze uit kunnen kiezen. Want anders komt het dus niet verder dan pizza en sushi.
Eten was niet echt een ding, maar dat is het inmiddels wel aan het worden en daar baal ik van. De jongste is een dus een slechte eter, maar sinds we een aantal dingen hebben die hij in elk geval eet, hebben we de momenten dat hij niks wil ook goed los kunnen laten. Alleen nu de oudste ook elke keer een stempel drukt op het avond eten (of eigenlijk gewoon vanaf school/bso) is het wel weer een ding aan het worden. Ik ben zelf absoluut geen moeilijke eter, integendeel zelfs. Als ik volwassenen zie die dingen niet lusten, stukjes uit hun eten plukken, op sommige plekken geen eten kunnen kiezen omdat ze vanalles niet eten, hoop ik altijd dat ik mijn kinderen ook tot makkelijke eters kan opvoeden. Maar de manier om daar te komen... ik weet het niet meer. En misschien is het ook wel niet realistisch.
december 2016
juli 2019