Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Eetgedrag 8/9-jarige

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Aug 2025 22:29

Eetgedrag 8/9-jarige

Onze dochter van 8,5 (groep 6) was altijd een hele goede eter. Lustte veel, at met smaak, wilde ook altijd dingen proeven. Maar sinds een aantal maanden, verandert haar eetgedrag. Er komen steeds meer dingen die ze 'nu niet meer lust', ze laat steeds vaker delen van haar avond eten liggen en vooral haar lunchtrommel van school komt bijna nooit leeg terug. Ze krijgt voor lunch 1,5 wrap mee met kaas, een paar plakjes komkommer en een maiswafel. Ze eet meestal 1 wrap en een halve maiswafel. Ik vind het zo weinig voor een kind van haar leeftijd (en lengte, ze is ongeveer 150 cm). Ze heeft ook altijd honger als ze uit school/bso komt. Dan krijgt ze haar lunchtrommel onder haar neus en mag ze die leeg eten. Maar dat geeft weer strijd. Diverse eetmomenten worden nu een strijd, niks wat we koken is goed, lunch is niet goed... ze kan ook op geen enkele manier uitleggen waarom ze dingen niet meer lust of waar het vandaan komt.

Is dit herkenbaar? Ik maak me zorgen of ze wel genoeg eet op een dag, maar ook dat eten ineens een probleem lijkt te worden. Wat zouden we hiermee kunnen?
december 2016
juli 2019
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 06:09

Re: Eetgedrag 8/9-jarige

Kan ze niet zelf haar lunch klaarmaken? Dan kan ze meenemen waar ze zin in heeft.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 06:54

Dat zou ik ook doen. En misschien eens in de supermarkt samen bijv brood uitkiezen.
2016
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 08:44

Ik herken het wel, met dat verschil dat mijn dochter nooit goed gegeten heeft. Ze is van dezelfde leeftijd, maar wel een stuk kleiner. Brood komt steevast mee terug naar huis. Op school eet ze alleen haar fruit en een liga/koekje. Tenzij ze pasta meeneemt. Dan eet ze haar hele lunchtrommel leeg.
Ik zou dus eens kijken of ze niet liever wat anders wil dan die wrap. Wat zegt ze daar zelf over?
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 08:49

Probeer eens met haar te overleggen wat ze graag mee wil naar school. Misschien vind ze een wrap wel niet lekker en eet ze bijvoorbeeld liever gewoon brood.
Wat is ze trouwens groot? Nouja mijn dochter is klein dus verschil valt op. Nora is 11 en ongeveer 143 cm 🫣
Ook altijd wel een moeilijker eter geweest al gaat dat nu echt steeds beter.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 09:08

Ik zou ook eens met haar bespreken wat ze zou willen meenemen naar school. Mijn dochter wil over het algemeen altijd hetzelfde mee maar eens in de zo veel tijd slaat het toch om en wil ze ineens wat anders. Sinds een tijdje doet ze zelf haar broodtrommels de avond van te voren. Helemaal een win- win ;).

Mijn dochter had trouwens ook rond die leeftijd dat ze ineens dingen niet meer lekker vond. Ik ben ze gewoon blijven voorschotelen en heb er weinig aandacht aan besteed. Inmiddels is daar geloof ik nog maar 1 ding van overgebleven en dat geloof ik eigenlijk ook nog steeds niet haha. Ze is verder wel een goede eter dus als ze iets echt niet wil dan ga ik er verder ook niet al te moeilijk over doen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 09:28

Ik herken het ook wel en zie ook dat het per kind heel erg verschilt wat ze eten.

Mijn 11,5 jarige eet veel minder dan de 9 jarige. Hij krijgt altijd 2 boterhammen mee en 9/10 keer eet hij daar eentje niet van op. De 9 jarige krijgt al vanaf groep 2 er 3 mee en zijn broodtrommel is altijd leeg. Het is aan hun bouw wel ook te zien hoor. En wat de oudste eet vind ik eigenlijk echt te weinig. We hebben wel de afspraak dat het brood op moet, anders doe ik vaak een tijdje niets ‘lekkers’ ernaast. Maar alsnog lukt het hem vaak niet.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 11:14

Dankjewel voor jullie reacties!

We overleggen al veel met haar. Ze heeft zelf al aangegeven dat ze geen brood mee naar school wil, maar graag die wrap. Ze zegt alleen dat ze 1,5 wrap teveel vindt. Ze kiest zelf elke ochtend wat erop gaat. Meestal dus kaas, maar soms kiest ze zuivelspread, hummus of kipfilet.

Onze zoon van 6 is altijd een slechte eter geweest, dus bij het avondeten zijn er meestal ook meerdere opties omdat hij anders niet eet. Vaak laten we dochter dan op voorhand kiezen welke optie ze wil eten. Vroeger waren beide opties meestal gewoon prima (at/lustte ze beide) maar nu is het vaak 'geen van beide'. Vorige week hadden we bijvoorbeeld iets oosters met wokgroenten en kipfilet. Voor de jongste had ik de kipfilet apart en broccoli erbij. En dan was er een optie om nog noodles of bloemkoolrijst te kiezen. Ze wilde het allemaal niet, niet de wokgroenten met saus, niet het vlees en broccoli apart en uiteindelijk heeft ze alleen een bord droge bloemkoolrijst op.

Als we haar vragen wat ze wil eten, is het alleen sushi of pizza. Ze heeft een klasgenootje dat daadwerkelijk sushi mee naar school krijgt als lunch en dat wil zij ook, maar dat gaat ons te ver. Voor ons gevoel bieden we dus al best wat keuzes aan en bewegen we mee. Maar het is misschien goed om nog eens te praten hierover.
december 2016
juli 2019
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 11:20

Krijgt haar broertje veel aandacht doordat hij slechter eet?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 11:20

Ik herken het heel erg, onze zoon had dit vorig jaar. Hij is nooit grote eter geweest. Maar waarom geen sushi? Zelfgemaakt is zo klaar en is nog gezonder dan een wrap met kaas ook. Dan eet ze tenminste en misschien is ze daarna juist weer opener op iets anders te eten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 13:33

Mijn dochter heeft dit met tijden heel erg. Ze heeft vandaag alleen paprika mee naar school met een bifi worstje.
Bij haar komt het door overprikkeling.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2025 13:57

Heb je ook al eens geprobeerd op te scheppen zonder overleg? Als je weet dat ze iets voorheen gewoon at, dan zou ik dat doen.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 10:12

Hier ook een omslag qua eten. Niets is meer lekker. Ineens lust ze geen 100% pindakaas meer (nadat ze ergens gewone heeft gehad), geen brood met pitjes, bijna geen fruit etc. Ik verwacht dat het een fase is. Het helpt al wel enorm om haar zelf haar lunch te laten maken, mee te nemen met boodschappen doen en te laten helpen met koken.

Ze vindt smoothies ook heel lekker, dus dat maak ik vaak in de avond voor het ontbijt. Verder maak ik me er niet druk om, maar ze ziet er ook gewoon gezond uit verder.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 14:57

Ik had nog niet op iedereen gereageerd.

Zelf haar lunch laten klaarmaken is misschien een optie, maar dat ziet ze zelf nog niet zitten. Ze heeft een behoorlijk ochtendhumeur en is niet vooruit te branden dan. Dus we zouden even moeten kijken hoe we dit dan in de avondroutine zouden kunnen inbouwen :)

(Zelfgemaakte) sushi voor lunch gaat me echt een beetje te ver. Er zitten enorm veel koolhydraten in rijst, het is duur en het zelf maken is ook veel werk. Ze kan haar lunch ook niet in de koelkast zetten op school, dus dan valt heel veel vulling ook al af.

Haar broertje krijgt eigenlijk geen aparte aandacht omdat hij slecht eet. We houden enorm veel rekening met wat we eten in de avond, zodat hij het in elk invloed geval lust. Ik heb niet de indruk dat dit van invloed is op het eetgedrag van de oudste in elk geval.

Misschien is het ook wel weer een fase en hoort het bij de algehele pre-puber attitude waar ze volop mee aan het oefenen is :12:
december 2016
juli 2019
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 15:28

Kinderen hebben koolhydraten nodig? Zitten jouw kinderen op een dieet, is het daarom dat ze een wrap mee krijgen ipv brood? Ik krijg juist door deze reactie beetje het gevoel alsof eten bij jullie een al beetje een onderwerp is dan?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 15:44

Vervelend zeg. Het klinkt wel alsof je je er zorgen om maakt. Is ze ook te licht? Heeft ze te weinig energie? Lijkt ze er last van te hebben (los van de discussie hierover)?

Ik weet niet welke wraps je meegeeft (qua grootte en wit/volkoren) maar een wrap heeft best veel calorieën en een plak kaas ook dus dan is het helemaal niet zo gek als ze die één zou eten toch?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Aug 2025 15:51

Je schrijft dat je rekening houdt met zoon en iets kookt wat hij altijd lust. Doe je dit ook voor dochter? Geen aanvallende vraag, maar soms kun je zo met de één bezig zijn, dat de ander wat vergeten wordt in wat zij lekker vindt?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 16:54

Ze hebben zeker koolhydraten nodig, maar rijst vind ik zo'n enorme koolhydraten-bom. Maar dat is dan misschien mijn eigen idee erover? De kinderen zitten zeker niet op dieet, ze hebben een normaal gewicht bij hun lengte. Dochter kreeg eerst altijd brood mee naar school, maar dat vond ze dus ook ineens niet meer lekker en toen vroeg ze zelf om wraps. En omdat ze dus bijna altijd met honger uit school/bso komt, denk ik dat ze op school te weinig eet.

We doen altijd in het weekend boodschappen voor (ongeveer) de hele week en we laten vrijwel altijd de kinderen meedenken over wat ze willen eten. Zo houden we dus met beide kinderen rekening. We sturen het wel een beetje, want we geven aan dat er ook genoeg groenten gegeten moet worden en bieden op een gegeven moment dan een paar opties waar ze uit kunnen kiezen. Want anders komt het dus niet verder dan pizza en sushi.

Eten was niet echt een ding, maar dat is het inmiddels wel aan het worden en daar baal ik van. De jongste is een dus een slechte eter, maar sinds we een aantal dingen hebben die hij in elk geval eet, hebben we de momenten dat hij niks wil ook goed los kunnen laten. Alleen nu de oudste ook elke keer een stempel drukt op het avond eten (of eigenlijk gewoon vanaf school/bso) is het wel weer een ding aan het worden. Ik ben zelf absoluut geen moeilijke eter, integendeel zelfs. Als ik volwassenen zie die dingen niet lusten, stukjes uit hun eten plukken, op sommige plekken geen eten kunnen kiezen omdat ze vanalles niet eten, hoop ik altijd dat ik mijn kinderen ook tot makkelijke eters kan opvoeden. Maar de manier om daar te komen... ik weet het niet meer. En misschien is het ook wel niet realistisch.
december 2016
juli 2019
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2025 20:44

Veel ouders hebben de illusie dat ze dat in de opvoeding kunnen verwerken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het zo niet werkt. Mijn ouders hebben met mij ook van alles geprobeerd en niets lukte. Wellicht juist ook door die aandacht er constant op. Daardoor vond ik eetmomenten ook nooit leuk voor heel lang. Pas toen ik ouder werd ben ik meer gaan proberen (on my own terms zeg maar) en nu lust ik gelukkig een stuk meer want een moeilijke eter zijn is ook gewoon niet leuk. En mijn ouders hebben meer kinderen, ik was de enige die moeilijk was dus qua opvoeding zou ik daar niet al te veel op focussen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je al genoeg doet om het iedereen naar de zin te maken. Enige dat ik me nog afvraag is hoe de lunch gaat op school aangezien ze altijd met honger thuis komt. Is er te veel afleiding waardoor ze wellicht te langzaam eet? Of kan ze gewoon niet zo veel in 1 keer op en zou een extra eetmoment haar helpen? Zeker als ze naar de BSO gaat. Daar eten ze toch vaak fruit in de namiddag? Wellicht kan ze dan haar andere wrap opeten.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2025 17:37

Ik heb ook een slechte eter en als ze met trek uit school komt dan mag ze altijd fruit en rauwkost pakken. Ook als haar lunchtrommel niet leeg is. Ik heb met lunchtijd ook niet altijd evenveel trek. Dan eet ik later op de middag zelf ook nog iets. Ik vind het belangrijker dat ze wat eet dan dat ze haar lunch niet op heeft gegeten. Met een kind met ondergewicht ga ik de strijd hier niet over aan.

Terug naar Zwangerschap & kinderen