20 Jul 2025 10:01 door Hippie
Ik heb zelf vroeger een neuspiercing gehad (was toen ongeveer die leeftijd ook toen ik hem kreeg) en inmiddels heb ik die al heel lang niet meer. Na een paar jaar heb ik hem verwijderd. Wat je er nu nog van ziet als je heel goed kijkt is een mini putje in mijn neusvleugel. Maar dat is echt zo klein dat het alleen opvalt als je er van heel dichtbij naar kijkt.
Mijn dochter van 14 mag er overigens nog geen, maar niet omdat ik bang ben voor littekenvorming. Mijn dochter vind ik af en toe wat impulsief en ook wel snel veranderen van wat ze wil en leuk vindt. Mocht ze er langere tijd eentje willen dan mag ze er wel eentje. Piercings ben ik zelf niet enorm moeilijk mee, omdat ik er vroeger zelf ook een paar gehad heb en omdat het makkelijk weer te verwijderen is als je ze niet meer wilt. Maar ik wil wel dat mijn dochter er goed over nadenkt zoals ik vroeger ook deed. Dat ze niet deze week een piercing neemt en er over twee weken weer klaar mee is.
Navelpiercing zou ik trouwens eerder mee uitkijken. Die heb ik ook gehad en in de zwangerschap eruit gehaald. Ik denk wel dat ik toevallig pech gehad heb, maar dat is een lelijk litteken geworden. Op zich niet heel ernstig op die plek, niemand die zomaar mijn navel ziet tegenwoordig.
Edit: qua leeftijd zou ik zeggen 16 als je het er eerder zelf niet mee eens bent, dan mogen ze het namelijk ook zonder toestemming doen dacht ik. Zelf zou ik een neuspiercing vanaf een jaar of 14 denk ik wel goed vinden als er goed overna is gedacht. Piercings in oren heb ik sowieso weinig problemen mee. Navel zou ik voor mijn dochter zeggen nog niet, maar dat is ook deels omdat ik weleens gehoord heb dat als je nog niet bent uitgegroeid hij kan uitgroeien. Zelf heb ik dat ook deels gehad in de puberteit. Niet extreem, maar ik begon met een wat langer staafje en met de tijd had ik echt een kortere nodig.