Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Tot welke leeftijd bso?

<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 07:47

Tot welke leeftijd bso?

Ik ben even benieuwd, tot welke leeftijd ging jouw kind naar de bso?

Mijn dochter is nog maar net 5 dus het is nog niet aan de orde. Maar ze telt al af naar de dag dat ze niet meer hoeft.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 01 Jul 2025 08:00

Re: Tot welke leeftijd bso?

Denk dat het ook een beetje aan de omgeving en het kind zelf ligt.

Onze oudste gaat komend jaar naar groep 6 en ik zou hem wel thuis durven laten. We wonen naast de school, dus hij hoeft geen drukke weg ofzo over te steken en hij zou zich zelf ook thuis wel redden. Toch gaat hij komend jaar nog wel. Bij de bso voetballen ze de hele middag met vriendjes, thuis verwacht ik dat hij vooral achter schermpjes zal belanden. Daarnaast denk ik dat na een paar keer, 3 uur alleen thuis zijn, ook wel saai is. Meestal gaan ze na school voetballen met vriendjes, maar dit is ook op het terrein van de bso, dus dan kan hij net zo goed gewoon naar de bso.
Bij ons noemen ze het ook de gevangenis, maar ze hoeven gelukkig maar 1 middag in de week.

Als ik bij ons kijk gaan de meeste zeker tot en met groep 6.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 08:02

Ze was een jaar of 6 toen Covid kwam. Dat heeft veel invloed gehad want als daar een kindje ziek werd, moest zij ook in quarantaine. Ik heb haar dus heel lang thuis gehouden van de opvang omdat dan het risico alleen vanuit haar klas kwam en ik wilde dat ze zo min mogelijk school zou missen. Ik werkte toen thuis dus dat kon ik gelukkig regelen met werk (tussendoor halen). Na een jaar thuis te zijn geweest heb ik de opvang stop gezet omdat ze ook niet meer wilde. Ze zal dus een jaar of 7 geweest zijn maar kon inmiddels prima omgaan met de 1,5 uur dat ik nog moet werken en zij al vrij is. Zonder Covid had ik waarschijnlijk wel langer gewacht hoor want ze had het in der tijd erg naar haar zin en het was ook zo fijn in de zomervakantie vol vermaak want ik ben natuurlijk veel korter vrij dan 6 weken. Ik denk dat ik er zelf mee had willen stoppen als ze een jaar of 9 was geweest? Maar dat is gissen. Ik vind het ook van het kind afhangen en hoe het op de opvang is en of je zelf thuis bent of niet. Alleen naar huis en 1 dag in de week alleen thuis doet ze sinds ze een jaar of 10 is. Alleen thuis zijn vindt ze helemaal de bom. Soms kom ik eerder thuis, dan is ze teleurgesteld :haha:
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Jul 2025 08:06

Mijn oudste is na de kerstvakantie groep 7 gestopt met BSO. De jongste na de zomervakantie groep 7, net iets eerder dus.
Ze zijn nu één dag per week alleen thuis uit school tot +/- 16:00 uur.
Het was wel anders geweest als wij pas rond 18:00 uur thuis waren geweest. Maar die 1,5 uur was te overzien voor ons.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 08:34

Hier is de oudste sinds maart van de BSO af, hij is toen 10 geworden!
Hij zit nu in groep 6, na de vakantie groep 7.

Het gaat dan om alleen de donderdagmiddag, hij is dan alleen thuis vanaf kwart voor 3 tot een uurtje of 5.
Om 17u wandelt hij naar de BSO om zijn zusje op te halen en als ze thuiskomen zijn mijn man of ik er ook!
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 01 Jul 2025 09:08

Bij ons is de school iedere dag om 14 uur uit, ik vind van 14 tot 17 uur best een lange tijd. Als het korter zou zijn, zou ik het ook eerder overwegen.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 09:21

Mijn oudste was nog net 10 toen ze er af ging. De jongste 8.

Ze gingen nog 1 dag per week naar de bso dus het viel te overzien. Ze gaan wel altijd samen naar huis en mogen ook geen vriendjes of vriendinnetjes meenemen. De jongste is af en toe nog een ongeleid projectiel dus strikte afspraken zijn nodig. Soms komen ze vanuit school naar mijn werk en hangen ze daar de middag rond.

Ze zijn om 14:45 uur uit en ik werk tot 17:30 op 5 minuten afstand van huis.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 11:07

Hier gaan ze 2 dagen (voorschool en naschool) en ook de oudste van 11 gaat nog(de anderen zijn 6 en 9). Hij heeft wel een lvb dus misschien niet goed te vergelijken met leeftijdsgenootjes, maar hij is wel verantwoordelijk en kan best prima even alleen thuis zijn. Maar we werken beide niet in de buurt (minimaal 20 minuten rijden) en hem van de bso halen zou in de vakanties betekenen dat we dan ook voor hele dagen andere oppas moeten regelen.
Ze klagen eigenlijk nooit, zeggen wel dat het niet leuk is, maar heb wel eens een eerder moeten ophalen vanwege niet fit zijn en dan willen de anderen niet eens mee naar huis 😅. Dus nouja we vinden het nog wel even prima zo.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Jul 2025 12:20

Ik zie het bij mij op mijn werk dat de kinderen vaak wel tot groep 7 op de BSO zitten.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Jul 2025 14:56

De oudste is tot en met groep 7 gegaan. Ze mocht begin groep 7 ook wel stoppen, maar dat wilde ze nog niet. De middelste gaat straks ook naar groep 7 en mag nog niet stoppen van ons. Hij zou dan de hele middag gaan gamen, dan liever naar de BSO.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 15:15

Hier is het nog niet aan de orde, de oudste gaat na de zomer naar groep 6. Beide kinderen gaan graag naar de bso en klagen regelmatig dat we ze te vroeg ophalen 🤣
december 2016
juli 2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Jul 2025 15:31

Mijn zoon zit in groep 6, bijna groep 7 en net 10 jaar. Wat mij betreft blijft hij nog even. Hij kan zich in z’n eentje slecht vermaken dus dan zou hij zich thuis zitten te vervelen. Hij vindt de BSO over het algemeen leuk maar het is wel een leegloop van vriendjes daar dus ik hoop dat het nog lang genoeg leuk blijft.

Ander probleem is dat ik de stad nog wel spannend vind voor hem zelf om alleen naar huis te fietsen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 18:34

Mijn zoon is 10 en is iedere ochtend 15 minuten alleen voor school. Hij vindt dat niet leuk, het is saai terwijl hij dan ook nog 5-10 minuten belt met mij of zijn vader.
Dus heb je iets achter de hand voor het geval het tegenvalt? Het lijkt leuk in het begin maar als er niemand op je wacht na school, kan dat wel saai zijn.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 20:04

Goed om te lezen dat ik haar verwachtingen wat moet temperen. Voorlopig zit ze er dus nog wel. In de baan waarin ik nu werk kan ik flexibel thuiswerken als ze thuis is. Dus dan zou ze misschien iets eerder kunnen stoppen. Maar goed, ik zal haar zeggen dat ze mag stoppen met aftellen. 😬
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 20:05

Onze oudste gaat sinds groep 8 niet meer naar de gastouder. Daarvoor vond ze het nog wel prima. Onze jongste gaat naar groep 7 en de gastouder stopt. Wij hebben besloten niet voor nieuwe opvang te gaan. Het gaat gemiddeld om een dag per week (14-17). Dat gaat vast wel goedkomen.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 20:09

Weet je ook waarom ze het niet leuk vindt? Misschien overwegen om haar naar een andere bso te doen of is dat geen optie? Of een andere dag dat er meer vriendjes zijn? Hier moesten ze van ons wel echt tot halverwege groep 7 blijven, omdat het in een ander dorp is dan dat we wonen. Beide oudsten vonden de bso niet leuk, dat kwam vooral omdat er toen weinig leeftijdsgenoten op zaten. Onze jongste gaat straks naar groep 5 en vindt de bso superleuk. Dit komt vooral omdat zijn vriendjes op dezelfde dag gaan en hij dan met ze kan spelen na schooltijd.
2011 2012 2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jul 2025 20:47

Ik heb de bso net voor onze oudste opgezegd, ingang na de zomervakantie, hij gaat naar groep 8 en is nu 10.5.

Hij fietste het afgelopen jaar al zelf vanuit school naar de bso en 45 minuten later fietste hij zelfstandig naar de voetbal en daarna naar huis. Hele dure 45 minuten dus maar we hebben de bso nog aangehouden voor de vakanties. Mijn man en ik werken beide voornamelijk op kantoor en we hebben geen familie om de hoek. Vakantiedagen waarbij hij ruim 8 a 9 uur alleen thuis is vonden we nog wat lang.
Voor nu hebben we herfstvakantie al geregeld en zien we het met de kerstvakantie wel weer hoe verder.
Hij gaat van 5-6 voetballen en is dan dus ongeveer twee uur alleen thuis, maar hij moet wel zelf de tijd in de gaten houden, zich omkleden en naar voetbal gaan. Ik ben er alle vertrouwen in dat hij het kan.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Jul 2025 06:15

Zo’n middagje alleen zal met de tijd wel kunnen, alleen gaat het me meer om de vakanties dan, dat zijn héle dagen alleen.

Zoon is nu 7,5 en vermaakt zich met z’n vriendjes, maar heel uitdagend vindt ie het niet, mja gaat pas naar groep 4, dus moet echt nog wel tijd naar de bso wat mij betreft.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 02 Jul 2025 09:00

Mijn oudste is na de kerstvakantie in groep 7, toen was hij 10, gestopt. Zijn school was om 15.00 uit en mn man was altijd 16.30 thuis. Verantwoordelijk kind dat ik met een gerust hart thuis kon laten. Tijdens vakantie zochten we wel andere oplossingen, want hele dagen alleen vond ik toen nog echt te lang. Dat hebben we sinds de 1e klas wel losgelaten.

De middelste is een jaar ouder als hij in groep 7 zit, maar ook minder verantwoordelijk. We zien het tegen die tijd. Hij gaat nu naar groep 6 en hij vindt het leuk op de bso, al zn vrienden gaan op dezelfde dagen. En hij is om 14.00 uit, en mn man fietst nu ipv auto en is dan 17.00 thuis. Vind ik net wat langer dan wat de oudste destijds alleen was.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Jul 2025 13:43

Hier is de oudste gestopt na de kerstvakantie in groep 7. Hij werd toen bijna 11. Er waren toen niet heel veel leeftijdsgenootjes meer. Het is echt een binnen hang kind dus ik vond de BSO voor hem ook fijn want dan kwam hij buiten en ging hij lekker voetballen.

De jongste is 9 en gaat na de zomer naar groep 6. Ze wil eigenlijk stoppen, maar de vakanties redden wij gewoon niet. Er is elke dag wel iemand die thuiswerkt, maar onze kinderen kunnen niet fijn samen zijn. Dit zou dus een regelrechte hel worden elke vakantie. Ze gaat nu 3 middagen.
Zij is wel een buitenspeelkind dus wellicht mag zij wel wat eerder stoppen dan haar broer. Mogelijk dat ik ook een dagje eraf haal.
De oudste gaat straks naar de middelbare school. Ik wil even kijken hoe dat allemaal verloopt en beslis dan over de BSO. Het scheelt namelijk wel heel veel geld.

We hebben hier een sport BSO dus ze zijn lekker in beweging en dat vind ik heel fijn. De meeste kinderen zitten er wel tot halverwege groep 7.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Nightingale

Noob

Bericht 03 Jul 2025 19:25

Mijn kinderen zullen tot einde basisschool naar de BSO moeten als ik niet in de gelegenheid ben ze op te halen (maximaal twee keer per week). Hier is dat dan ook korter want onze scholen zijn uit om 15:30 en ik ben vaak uiterlijk 17:15 daar. Op woensdag zijn ze 12:05 uit, maar dan heb ik mijn vrije dag.
We wonen op 10 minuten met de auto van school af, met de fiets zouden ze er 20 minuten over doen denk ik, maar als de jongste daar oud genoeg voor is, dan is de oudste al naar de middelbare.

Scheelt dat ze (tot nu toe) de naschoolse ook niet erg vinden. Ze tekenen daar wat of spelen buiten. Voor een uurtje of anderhalf is dat prima.

Terug naar Zwangerschap & kinderen