Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

's Avonds in bed nog lezen

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 23 Jun 2025 16:31

's Avonds in bed nog lezen

Oké, ik heb een leuke.
We hebben onze zoon tot in den treure moeten motiveren om 's avonds in bed nog te mogen lezen. Hij las zo weinig, terwijl hij het goed kan, maar de motivatie ontbrak. En ineens (toeval of niet sinds hij op de nieuwe school zit), leest hij 's avonds nog voor het slapen gaan!

Maar het zal je niet verbazen, natuurlijk kent hij daar geen grenzen in en leest hij tot 's avonds laat, laatst was het 22.15 oeps. Ik vind het lastig, want ik wil hem niet begrenzen in z'n enthousiasme en stimuleer dit juist zooo erg en een beetje stiekem lezen hoort ook wel bij deze fase en vind ik stiekem alleen maar leuk, maar hij heeft ook z'n rust nodig.

Hoe gaan jullie hier mee om? Zet je een strakke eindtijd? Kom je controleren en echt zeggen dat je kind dan moet slapen? Hoe laat? Nu het zomer wordt, ga je hier coulanter mee om?

Ik ben benieuwd!
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 23 Jun 2025 16:45

Re: 's Avonds in bed nog lezen

Wij hebben het bij de oudste nu laten gaan want het in slaap vallen is bij hem de laatste tijd nogal moeilijk. Ik heb graag dat hij een beetje probeert inzicht te krijgen dat hij moet gaan slapen als hij moe is. Dat is natuurlijk niet elke dag op hetzelfde moment dus we proberen het nu even los te laten. Dat gaat wel ok. Vroeger zeiden we dan inderdaad dat hij tot tijd x mocht lezen. Jongste bedenkt zelf dat hij moe is en stopt dan, meestal na 1 blz 🤪

Ik zou er zelf niet mega dicht op zitten. Lezen ontspant ook. Tenzij je de volgende ochtend merkt dat hij er last van heeft.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2025 17:21

Hier is zoon ook zo gek op lezen en moeten we hem daar echt in sturen want hij leest ook zo uren lang in bed. Zo herkenbaar want dat deden zijn vader en ik vroeger ook altijd als kind. Wij hebben wel een tijd ingesteld dat zijn verlichting automatisch uit gaat, tot dan mag hij lezen.
Laatst lag hij toch stiekem met een zaklamp te lezen, haha. Die ligt nu dus niet meer op zijn slaapkamer.
10.04.17
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2025 17:38

Hier lezen ze beide 's avonds ook altijd in bed. Doen ze beide echt al sinds ze kunnen lezen. Ze hebben hier een eindtijd en dan gaan ze netjes slapen
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Jun 2025 17:49

J was ook zo’n beperkte lezer maar nu leest hij ‘‘s avonds in bed zeker nog 1,5 uur. Ik beperk het niet want heb liever dat hij ‘‘s ochtends wat langer doorslaapt. Hij is altijd een korte slaper geweest dus 06:30 is al enorme winst tov 05:00 war het eerst was. Ik las zelf vroeger ook altijd door tot ik moe werd en deed dat ook stiekem. Het gaat goed zo dus geef geen strakke tijden mee. Nu kan hij ook zelf besluiten ik ben moe en wil naar bed dus echt een goede graadmeter is het niet.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 23 Jun 2025 18:09

Oh ja dan is z'n ritme gewoon anders idd Minx!
O wordt steevast om 7 uur wakker maar slaapt nu dus wel korter. Zo voor de zomer vind ik 't op zich niet zo erg maar vind 't met de nieuwe school wel belangrijk dat hij uitgerust is. Maar waarschijnlijk gaat ie juist lekker aan nu. Dus lastige balans.

Noor, hoe laat is die eindtijd?
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2025 18:58

Marin schreef:Oh ja dan is z'n ritme gewoon anders idd Minx!
O wordt steevast om 7 uur wakker maar slaapt nu dus wel korter. Zo voor de zomer vind ik 't op zich niet zo erg maar vind 't met de nieuwe school wel belangrijk dat hij uitgerust is. Maar waarschijnlijk gaat ie juist lekker aan nu. Dus lastige balans.

Noor, hoe laat is die eindtijd?

Voor dochter is dit rond 20.50-21.00 ze word bijna 11. Voor zoon 21.15, hij word bijna 13. Zoon komt trouwens geregeld daarna nog weleens naar beneden als hij niet kan slapen, al gaat dit de laatste 2 weken weer steeds beter.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2025 19:24

Wij zeggen tegen zoon dat de lamp om een bepaalde tijd uit moet. Voorheen met een wekkertje maar inmiddels kan hij dit zelf.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2025 19:31

T is nu 9 maar ik wil dat hij op schooldagen om 20.15 de lamp uit doet.
Dan heeft hij nog even nodig om in slaap te vallen. Ik denk dat hij dan 10 uur slaap per nacht krijgt en dat vind ik wel nodig.
2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Jun 2025 19:42

Ik zou misschien een lampje instellen die op een bepaald tijdstip uit gaat. Dat is voor hem dan een teken dat hij moet gaan slapen. Zou zoiets werken?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2025 20:39

Hier stricte bedtijd want slaaptekort doet echt veel met haar gedrag. Lezen is prima maar dan iets eerder ermee beginnen en zeker wel op tijd naar bed. In het weekend en vakanties ben ik wel wat coulanter, mits ze niet elke ochtend om 6 uur op staat want dan ontstaat er net zo goed een slaaptekort en heksengedrag.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2025 22:02

Zoon (7,5) leest ook altijd nog in bed. Hij gaat op tijd naar bed, eigenlijk te vroeg voor slapen, ik weet dat hij nog gaat lezen. Ik geef hem geen eindtijd, tot nu toe gaat ie vanzelf wel slapen als die moe is. Ik liep om 21 uur toevallig boven en toen lag die lekker te slapen gewoon.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Jun 2025 08:08

Wij hebben het laten gaan. We vinden de middelste meestal slapend met zijn boek nog in zijn hand 😅. Dat is mijn eigen ervaring ook, ik word vaak zo moe van lezen dat ik daarna snel vertrokken ben.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 24 Jun 2025 08:27

Jaa heelijk he Lady. Dat probeer ik ook altijd uit te leggen aan m'n zoon en lijkt hij nu ook te snappen, dus ik vind 't ook heel erg fijn voor 'm. Gisteren had ie goed geluisterd en na 21.00 z'n boek weggelegd. Ik ging zelf om 21.20 naar bed en nog even bij hem kijken en toen sliep hij. Dus dat is heel oké!
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 24 Jun 2025 08:47

21 uur vind ik nog best laat eigenlijk. Hier gaat de oudste rond 19.30 richting bed, dan mag hij nog lezen tot 20 uur. Hij houdt niet zo van lezen, dus meestal gaat hij meteen slapen (na eerst nog met van alles tijdrekken).
Hij is s 'morgen wel vroeg wakker en mag om 6.30 uur van zijn kamer af, meestal heeft hij dan wel al een half uur gelezen. De tijd verleggen lukt helaas niet, hij is altijd om 6 uur wakker, hoe laat hij ook naar bed gaat.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Jun 2025 15:27

Ster schreef:21 uur vind ik nog best laat eigenlijk. Hier gaat de oudste rond 19.30 richting bed, dan mag hij nog lezen tot 20 uur. Hij houdt niet zo van lezen, dus meestal gaat hij meteen slapen (na eerst nog met van alles tijdrekken).
Hij is s 'morgen wel vroeg wakker en mag om 6.30 uur van zijn kamer af, meestal heeft hij dan wel al een half uur gelezen. De tijd verleggen lukt helaas niet, hij is altijd om 6 uur wakker, hoe laat hij ook naar bed gaat.

Dat hangt toch helemaal van je kind af. Mijn oudste ging toen hij 9 was rond 21.30 naar bed ofzo (en dan nog lag hij vaak "stiekem" te lezen tot ik naar bed ging). Die hoefde ik echt niet om 19.30 naar bed te brengen, dan kwam hij nooit in slaap. En hij was ook gewoon tussen 6.30 en 7.00 wakker.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Jun 2025 15:34

Tja, je kunt qua slaaptijd heel veel willen, maar als je kind moeilijk in slaap komt, heb je er weinig over te zeggen hoe laat ze in slaap vallen. Onze jongste mag ook graag lezen in bed. Hij gaat rond 19.30 uur naar boven. Het liefst zou ik hebben dat hij dan rond 20.00 uur slaapt, hij is momenteel namelijk erg moe, maar het lukt hem gewoon niet om in slaap te komen. Momenteel slaapt hij dus rond 21.00/21.30, daar ben ik allang blij om.
2011 2012 2017
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Jun 2025 18:43

Je kunt hoogstens het boek afpakken, licht uit doen, dat soort dingen

Ik ging zelf als kind onder mijn dekbed lezen met een zaklamp, hahaha. Dat boek móést uit.
T (2008) en I (2013)
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 26 Jun 2025 22:16

Hier lezen ze ook beide in bed.
De oudste is 12 en kan slecht in slaap komen. Heeft ie geërfd van mij. Die is gerust nog om 23.00 wakker. Hij heeft wel moeite met opstaan helaas.
Maar lezen is beter dan schermpjes gluren vind ik. Hij gaat wel rond 21.00 zijn bed in.

De jongste van 9 leest altijd een klein stukje. Soms moet ik zeggen hoeveel ze leest en anders bepaalt ze zelf maar die doet wel tijdig het licht uit in ieder geval.
Ze ligt rond 20.15 in bed en leest dan maximaal een half uurtje. Als ze moe is leest ze niet.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Nightingale

Noob

Bericht 03 Jul 2025 19:33

Mijn kinderen zijn daar nog niet aan toe, maar ik voorzie wel dat dit met mijn oudste gaat gebeuren. Jongste trouwens ook. Ik was als kind ook zo, had altijd een boek onder mijn kussen liggen. Soms werd ik zelfs midden in de nacht wakker en las dan zo'n heel boek uit van Floortje of De olijke tweeling ofzo. Als ik daar aan terugdenk - ik ben er niet slechter van geworden. Als ik moe werd viel ik toch wel in slaap.

Ik denk dat ik als ik zelf naar bed ga en mijn kinderen liggen nog te lezen en slapen nog niet ik wel het licht uit kom doen. Dus rond 22:00/22:30. Klein beetje controle erop, maar dus niet extreem strikt zijn erin. Lezen is alleen maar iets positiefs.

Terug naar Zwangerschap & kinderen