Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Biechttopic #2

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Feb 2025 08:28

Re: Biechttopic #2

Oh Biechtje, wat moeilijk. Dan heb je het al zwaar met die slapeloze nachten en dan komt dit gevoel van steun missen er nog bij.

Hier is het nooit beter geworden, mijn moeder is altijd op de achtergrond gebleven in mijn volwassen leven en in het leven van mijn kinderen. Inmiddels is ze overleden.

Qua oppas hebben wij het opgelost met betaalde oppassen. Verschillende meisjes (en jongens trouwens!) van een jaar of 14 die als bijbaantje bij ons kwamen oppassen. Soms inclusief slapen zodat mijn man en ik echt even een nachtje weg konden. Is dat voor jullie een optie, of is er eventueel andere familie die kan helpen?

Emotioneel gezien is het ook een soort verwerkingsproces he? Wat het denk ik moeilijk maakt voor zowel jou als je moeder is dat de norm in 2025 zo anders is. Je ziet allemaal oma's die geïnteresseerd, warm, betrokken en behulpzaam zijn naar hun kinderen en kleinkinderen toe. Maar zo'n intensieve en emotioneel diepgaande band hebben zij zelf waarschijnlijk nooit met hun eigen moeder en oma gehad (zo was het vroeger niet, toch?) en niet elke oma lukt het om aan dit moderne ideaalplaatje te voldoen.

Ik denk hier veel over na en begin steeds meer te denken dat het misschien oneerlijk is om zo veel druk en verwachtingen bij opa's en oma's neer te leggen, terwijl het eigenlijke probleem is dat de maatschappij geïndividualiseerd is en we onze kinderen niet meer (zoals vroeger) even bij de buurvrouw kunnen laten spelen.

Daarom vang ik nu zelf mijn neefje en de overbuurkinderen op. It takes a village to raise a child, dat idee. Is zo jammer dat dat niet meer leeft anno nu.
T (2008) en I (2013)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Feb 2025 14:19

Wat jammer dat je je zo teleurgesteld voelt. Zo te lezen is de band tussen jullie wel een complexer probleem dan alleen dit. Slaaptekort maakt dealen met emoties en op een rijtje krijgen wat je nodig hebt nog moeilijker vind ik. Als je je moeder om hulp vraagt en ze geeft die (op jouw aanwijzing), heb je er dan iets aan? Of kost het dan nog meer energie? Als ze het zelf niet aanbiedt maar wel helpt als jij het vraagt en je hebt er dan iets aan zou ik het gewoon vragen.

Zijn er wel andere mensen die hulp kunnen bieden?
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Jun 2025 21:25

Even anoniem :)
Wij krijgen binnenkort een erfenis. Afhankelijk van de verkoopprijs van het huis zal het gaan om ongeveer 130.000. Flink bedrag dus!
Wat zouden jullie daar mee doen?
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Jun 2025 21:31

Wat zijn je wensen?
Mijn ouders hebben er in het verleden hun huis/keuken mee verbouwd en nog een stuk gespaard/opgepot voor onze studies.
Misschien als je een woning wilt kopen bijleggen?
Een mooie reis die al jaren op je verlanglijst staat?
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem Antwoord

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 11 Jun 2025 23:08

Heb je nog speciale wensen, iets dat je altijd al heb willen doen? Ik heb onlangs ook een flinke erfenis gekregen, bijna 3ton. Maar waar ik 100 wensen had als ik het geld zou winnen, heb ik er geen nu het een erfenis is. Ik kan het niet zien als fijn geld.
Onze hypotheek aflossen is niet voordelig en dan zit ook alles in de stenen. Ik zou mij erin willen verdiepen hoe ik het vermogen kan laten groeien, nu wil ik toch niks met het geld. Het gevoel dat mn kinderen sowieso heel goed hun studietijd door kunnen komen is in ieder geval al een hele fijne geruststelling.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Jun 2025 23:14

Ik heb twee erfenissen gekregen en kom opgeteld ook ongeveer op dat bedrag. Mijn man en ik hebben er verschillende dingen mee gedaan:

- aan goede doelen geschonken
- hypotheek gedeeltelijk afgelost
- tuinrenovatie
- huis flink verbouwd en verduurzaamd
- duurdere vakanties dan we normaal doen
- wat leuke dingen voor mezelf en mijn gezin gekocht (trompet voor mezelf, nieuwe fiets voor mijn dochter, dat soort dingen)

Ik ben er wel echt eentje van 'geld moet rollen' 😁 Heb tot nu toe geen spijt van iets!
T (2008) en I (2013)
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 12 Jun 2025 08:31

Dat ligt helemaal aan de situatie, hoe je woont, hoe je er financieel voorstaat enz.
Ik zou van ongeveer 30.000 leuke dingen doen, uiteten, vakanties, luxer shoppen, nieuwe fiets/auto.
Een deel in het huis investeren, verduurzamen, verbouwen, indien nodig.
Een groot deel zo ik sparen, beleggen of investeren, voor een later moment.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 12 Jun 2025 09:26

Ik hoop dat het nog heel lang duurt tot ik mijn erfenis krijg. Dat zal dan een erg groot bedrag zijn. Als ik het nu zou krijgen zou ik mijn hypotheek er volledig mee kunnen aflossen en dan zou ik nog een substantieel bedrag overhouden. Ik hoop dat ik het op een leeftijd krijg als ik mijn hypotheek al volledig zelf heb afgelost. Ik zal het bedrag dan waarschijnlijk in gaan zetten om mijn kinderen te helpen bij het kopen van een huis.
<<

Mand

Noob

Bericht 12 Jun 2025 10:04

Daar zijn heel veel mogelijkheden voor. Waar je je in kan verdiepen en ik zou zeker diversifiëren met verschillende opties.

Vergroot je pensioen door zelf je pensioen aan te vullen: hiervan krijg je ook weer 50% terug bij de belasting van het jaar erop waardoor je dat geld weer door kan investeren. Hou hiermee rekening met je pensioenruimte en zoek dit uit, vul dan aan tot je aan je max bent gekomen. Het jaar erop kan je dit aftrekken van je inkomen en krijg je meer terug. Dit kan je herinvesteren door de onderstaande dingen te doen (hiermee jaag je het vliegwiel nog meer aan).

In ETF/ wereldwijde indexen. Leg een bedrag per maand in, zonder dat je omkijkt naar de huidige beurskoersen maar alloceer een bepaald gedeelte van je erfenis door maandelijks te beleggen. Gemiddeld rendement is hiervan iig meer dan op de bank en dit kan zeker zorgen voor een vermeerdering van je vermogen.

Je kan investeren in dividend aandelen. Ook hierbij: koop gespreid in. Het voordeel hiervan is dat je ook weer dividend krijgt uitgekeerd op de momenten dat die aandelen dat uitkeren. Hiermee creëer je passief inkomen.

Daarnaast kan je denken aan je geld wederom gespreid te investeren in edelmetalen zoals goud, zilver of Bitcoin. Goud of zilver zijn goede, lange termijn aankopen die altijd in tijden van onzekerheid hoger worden in prijs. Goud staat nu heel hoog, dat komt door de wereldwijde onzekerheid. Dat betekent niet dat goud niet kan zakken maar als je niet actief wil handelen, dan kan je het beste bijv via Goldrepublic maandelijks inkopen en op die manier goud verzamelen.

Dat zouden mijn tips zijn. Ik ben het met je eens dat aflossen vaak minder rendement geeft dan actief beleggen. Dus ik zou dat niet adviseren als je op zoek bent naar vermogen vermeerdering. Als je je geld 'op' wil maken zijn daar heel veel mogelijkheden voor. Het kan ook fijn zijn als je íets achter de hand houdt op je spaarrekening voor leuke dingen. Want je mág ervan genieten, geld is niks vies/ vervelend. Ga er wijs mee om, laat het voor je werken en dit bedrag kan levensveranderd zijn.

Let wel, als je 0 ervaring hebt kan dit overweldigend zijn. Start dan met één onderdeel.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Jun 2025 10:06

Ik heb van mijn erfenis de hypotheek volledig afgelost. De rest heb ik gebruikt voor aandelen en op de spaarrekening gezet.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 12 Jun 2025 14:12

Als ik geen tienerkinderen had gehad, was ik me denk ik ook wat meer gaan verdiepen in sparen, beleggen, investeren, schenken etc. Maar we zitten nu in een fase van ons leven dat je enorm kunt genieten van een zak geld (om het maar even zo te zeggen) omdat je er samen leuke dingen mee kunt doen. En nog met elkaar in één huis woont en je dus ook met zijn allen profiteert van verbeteringen aan dat huis 😊
T (2008) en I (2013)
<<

Maple

Kletskop

Bericht 12 Jun 2025 17:09

Wij hebben een financieel adviseur, dit zou ik echt net haar bespreken. De kans is dan denk ik groot dat het hier op de pensioenspaarrekening zou belanden (idd voordelig qua belastingaftrek), een deel gebruikt zou worden om de hypotheek af te lossen en een klein deel bewaard zou blijven voor een vakantie en eventuele verbeteringen aan het huis.

Maargoed, ik zou je vooral aanraden om in gesprek te gaan met een financieel adviseur.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Jun 2025 17:48

Ik zou nooit iets voor pensioen vastleggen. Ik leef heel erg in het nu, zo zonde als je voor je pensioen overlijdt. Ik zou er een investment property voor kopen of de hypotheek verlagen (of er vrij van zijn). Of een vakantiehuisje kopen. Of op de spaar van de kinderen een deel. Of de wereld meer zien.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Maple

Kletskop

Bericht 12 Jun 2025 18:26

Ja en als ik níét voor mijn pensioen overlijd en ik nog 30 jaar doorleef, moet ik op een houtje bijten. Dus wij sparen wel. Sinds kort pas hoor, dat wel. En anders is dat geld gewoon voor mijn nabestaanden, wie dat tegen die tijd ook mag zijn.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 12 Jun 2025 19:29

Ik denk dat mand hele goede tips geeft. Met de juiste beleggingen kun je een heel stuk sneller met pensioen dan over 30 jaar.

Ik zou het beleggen. Met een erfenis van 3 ton zou ik ruimschoots financiële vrijheid hebben bereikt en direct kunnen stoppen met werken.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Jun 2025 19:56

Maple schreef:Ja en als ik níét voor mijn pensioen overlijd en ik nog 30 jaar doorleef, moet ik op een houtje bijten. Dus wij sparen wel. Sinds kort pas hoor, dat wel. En anders is dat geld gewoon voor mijn nabestaanden, wie dat tegen die tijd ook mag zijn.

Een erfenis is toch ‘extra’? Als jij op een houtje moet bijten zonder erfenis, dan zou ik dat inderdaad anders aanpakken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Mand

Noob

Bericht 12 Jun 2025 21:18

Wat Maple zo treffend zegt, is een belangrijke overweging: als je enkel rekent op AOW en je zelf opgebouwde pensioen via je werkgever, houd je waarschijnlijk niet heel veel over zodra je stopt met werken. Jouw visie om in het hier en nu te leven is prachtig en inspirerend, maar in dit geval ging de vraag van Biechtje specifiek over manieren om meer vermogen op te bouwen. Misschien heeft ze al een rijk en vol leven en wil ze gewoon een steviger financiële basis voor de toekomst. En dat is natuurlijk helemaal haar goed recht.

Wat velen soms uit het oog verliezen – en dat zie ik hier ook terug – is dat het geen keuze is tussen 'nu leven' óf 'investeren'. Het is juist een 'en-en' benadering als het gaat om beleggen. Zelfs met een bescheiden €100 die je consistent investeert in een doorsnee ETF of indexfonds, en daarmee 8% rendement behaalt, levert dat veel meer op dan sparen. Je laat je geld voor je werken, waardoor je kapitaal groeit. En met dat groeiende potje kun je juist méér leuke dingen doen, zoals reizen of meer tijd doorbrengen met je gezin, nu al! Slim met geld omgaan is niet een verkeerd iets, net zoals het nu uitgeven als dat beter bij je gezin past.
<<

Mand

Noob

Bericht 12 Jun 2025 21:24

Marsy31 schreef:Ik zou nooit iets voor pensioen vastleggen. Ik leef heel erg in het nu, zo zonde als je voor je pensioen overlijdt. Ik zou er een investment property voor kopen of de hypotheek verlagen (of er vrij van zijn). Of een vakantiehuisje kopen. Of op de spaar van de kinderen een deel. Of de wereld meer zien.

Absoluut! Een beleggingspand is inderdaad een investering voor de toekomst, ongeacht of dat nu specifiek gericht is op je pensioen, een vroegere stop op je 55e, of zelfs als vermogensoverdracht voor je kinderen. Het draait allemaal om het opbouwen van activa die voor jou werken.

En wat betreft het versneld aflossen van je hypotheek: dat kan zeker een heerlijk gevoel van mentale rust geven, wetende dat je schuldvrij bent. Maar financieel gezien is het niet altijd de meest voordelige zet. De grote vraag is dan: wat doe je met het geld dat je anders in die aflossing zou steken? Want als het doel is om financiële vrijheid te creëren, is het dan niet de moeite waard om te onderzoeken welke opties het hoogste rendement opleveren?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Jun 2025 21:32

Mand schreef:Wat Maple zo treffend zegt, is een belangrijke overweging: als je enkel rekent op AOW en je zelf opgebouwde pensioen via je werkgever, houd je waarschijnlijk niet heel veel over zodra je stopt met werken. Jouw visie om in het hier en nu te leven is prachtig en inspirerend, maar in dit geval ging de vraag van Biechtje specifiek over manieren om meer vermogen op te bouwen.

Nou nee, ze vroeg: 'wat zou jij ermee doen' en dit is wat ík ermee zou doen :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Jun 2025 21:36

Van mijn vaders pensioen (hij is overleden), ontvangt mijn moeder slechts de helft. Ik weet niet of ik extra zou sparen voor die wassen neus. Ik zou het zelf ook in mijn hypotheek stoppen voor een deel om mijn maandlasten te verlagen en de rest sparen tot ik zeker weet wat ik precies wil.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 13 Jun 2025 06:42

Dat mijn nabestaanden dan de helft krijgen, dat is dan maar zo. Deze constructie doen we in eerste instantie voor onszelf, niet voor eventuele nabestaanden. Ons streven is ook om de vaste lasten te verlagen en -hopelijk- hypotheekvrij te kunnen leven tegen die tijd. Tot nu toe lijkt dat te gaan lukken en ook als er een eventuele verhuizing komt in de komende jaren, zal dat ons streven blijven. En dan dus dat extra spaargeld erbij. Het nieuwe pensioenstelsel is mij te onzeker, ik durf er niet op te vertrouwen dat ik daarmee, in combinatie met de aow, leuk kan leven. Ik wil dan ook wel kunnen genieten van mijn oude dag. En ik geniet overigens op dit moment echt niet minder daardoor. Het zijn gewoon keuzes die je maakt en een balans die je moet zien te vinden.

Edit, nog even voor DT: overigens sparen wij op een speciale levensloop spaarrekening oid, ben de naam even kwijt. We stoppen het niet in ons pensioen. Ik denk dat jij het nu hebt over partnerpensioen na overlijden? Dat is wat anders.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Jun 2025 07:37

Marsy31 schreef:
Mand schreef:in dit geval ging de vraag van Biechtje specifiek over manieren om meer vermogen op te bouwen.
Nou nee, ze vroeg: 'wat zou jij ermee doen' en dit is wat ík ermee zou doen :)
Is zo!

Je kunt je afvragen of de manier waarop je het meeste rendement hebt ook de beste manier is om geld te besteden. Zijn gelukkige gevoelens tijdens een mooie vakantie - die je met een jong en fit lijf kunt maken - niet ook een soort rendement?
T (2008) en I (2013)
<<

Max

Yipyapper

Bericht 13 Jun 2025 09:16

Ik denk dat je voor 3 ton meerdere hele mooie vakantie kunt maken en met je geld weer extra geld kunt maken. Ik denk dat de boodschap van mand is dat je met dit bedrag niet hoeft te kiezen daarin maar dat het beide kan.
<<

Mand

Noob

Bericht 13 Jun 2025 10:12

Absoluut! En iedereen mág ook heerlijk met zijn eigen geld doen wat hij/ zij wil. Dus als je 5 paar Louboutins wil kopen omdat je je daar vrouwelijk en rijk door voelt: vooral doen! Ik geef alleen andere opties aan die misschien niet bekend zijn.

Want het is nu eenmaal zo dat het menselijk brein graag in het eigen straatje denkt en met een andere invalshoek kan dat minder veilig voelen. En dan gaan mensen hun eigen redenen nog breder uitmeten. Wat mij betreft hoeft allebei niet, het is een open platform en het is juist heel fijn andere invalshoeken te horen.

En zoals Max ook zegt: met geld kan je geld maken. Dus om nu én lekker te genieten om korte termijn geluksgevoelens te creëren en om een (nog) financieel vrijere toekomst te maken.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Jun 2025 15:02

Max schreef:Ik denk dat je voor 3 ton meerdere hele mooie vakantie kunt maken en met je geld weer extra geld kunt maken. Ik denk dat de boodschap van mand is dat je met dit bedrag niet hoeft te kiezen daarin maar dat het beide kan.
Mijn reacties in dit topic waren wat meer op het biechtje dat het had over 130.000 euro. Met een flinke verbouwing aan je huis en tuin en een paar dure vakanties is dat zo op, kan ik je vertellen 😅

@Mand: doel je op mij met dat breed uitmeten? Wat een psychologie laat je allemaal op me los joh, jeetje. En de langste reacties in deze discussie zijn van jouzelf! Haha
T (2008) en I (2013)
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk