Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Smartphonevrij opgroeien ouderpact

<<

Fantine

Bericht 28 Mei 2025 09:47

Re: Smartphonevrij opgroeien ouderpact

Godsavethequeen schreef:
Fantine schreef:
Dan lees ik het dus goed dat ze nu in groep 6 zit en kinderen dus al een smartphone hebben op die leeftijd? Dan ben je rond de 9/10 jaar toch. Ik vind dat echt bizar jong. Vond dit een treffende zin van de site van smartphone vrij opgroeien: Wanneer we onze kinderen toegang geven tot de hele wereld in hun broekzak, geven we de hele wereld toegang tot onze kinderen.

Mooi om te lezen dat jouw dochter, ondanks dat ze geen telefoon heeft, absoluut niet buitengesloten wordt. Ik hoop echt dat 14 jaar voor mijn kind een haalbaar streven gaat zijn.

In groep 6 worden de meeste kinderen 10 en op de school waar mijn kinderen naartoe gaan krijgen de meeste kinderen op hun 10e verjaardag een telefoon. Er zijn daarom ook jonge leerlingen (september tot en met december) die met 9 al een telefoon krijgen. In groep 7 hebben op de school waar mijn kinderen zitten verreweg de meeste kinderen al een telefoon.

Welke leeftijd houd jij aan voor jouw kinderen? Ik vind het echt heel mooi om te zien dat je hier niet in meegaat.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Mei 2025 10:22

Fantine schreef:
Minx schreef:De school waar J ingeschreven staat staat niet eens op de lijst. Vind het ook een lastige om zo te ondertekenen, want welke school?

Volgens mij kun je zijn school aanmelden op de lijst.

Ik hoop op een schoolwissel. Ik spreek ook geen ouders verder. Mochten we wel een school vinden dan meld ik me daar aan.

Verder heb ik deze discussie in een andere groep gegooid. Daar lees ik ook veel ‘huistelefoons’ die dan mee mogen.
2015 💙
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Mei 2025 12:12

Mijn oudste zit ook in groep 6. Een aantal kinderen uit zijn klas heeft al een telefoon (1 heeft een Nokia maar dat telt volgens mijn zoon niet 🤪). Ik heb er gister ook lang met hem over gesproken. Ik had verwacht dat hij verdrietig of teleurgesteld zou zijn maar hij leek het juist te begrijpen! Zeker als de meeste van zijn vrienden het ook nog niet mogen vindt hij het geloof ik niet eens zó erg. Hopelijk blijft dit zo.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Mei 2025 12:41

Fantine schreef:
Godsavethequeen schreef:
In groep 6 worden de meeste kinderen 10 en op de school waar mijn kinderen naartoe gaan krijgen de meeste kinderen op hun 10e verjaardag een telefoon. Er zijn daarom ook jonge leerlingen (september tot en met december) die met 9 al een telefoon krijgen. In groep 7 hebben op de school waar mijn kinderen zitten verreweg de meeste kinderen al een telefoon.

Welke leeftijd houd jij aan voor jouw kinderen? Ik vind het echt heel mooi om te zien dat je hier niet in meegaat.

Als ze in groep 8 zitten en 12 worden, maak ik opnieuw de balans op. Voor de kinderen is het nu duidelijk dat ze voor die tijd (dus de komende 1,5 jaar) sowieso geen telefoon krijgen. Ik hoop dat er in de komende periode een grote beweging op gang komt en meer bewustzijn over de gevolgen van smartphone gebruik bij kinderen en jongeren ontstaat. En het daardoor niet meer ongebruikelijk is om in de onderbouw van de middelbare school geen smartphone te hebben. Mocht die beweging en bewustzijn onvoldoende op gang zijn gekomen, dan maak ik op dat moment om met oog op sociale dynamiek en erbij horen op de middelbare school opnieuw de overweging en dan zou het kunnen zijn dat ze halverwege of eind groep 8 toch een telefoon krijgen. Maar ik streef naar 14 jaar.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Mei 2025 15:28

Zoveel kinderen op de basisschool al een telefoon. Die snap ik eigenlijk ook niet zo goed. J zat vandaag met een oud klasgenoot te mailen. Was echt wel heel lief en zij had het ook over een appgroep. Toen dacht ik ook ja maar J heeft nog helemaal geen telefoon. Dus hoe zou hij dan moeten appen. Gaan we dus ook niet doen.
2015 💙
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Mei 2025 17:21

Ik teken het niet, maar dat komt omdat ik 14 te laat vindt om nog samen het gebruik te 'leren' en te controleren.

De oudste is bijna 6 en krijgt nog lang geen telefoon hoor. Maar ik vind dus 14 te laat voor deze tijd en wat ik hoor wat er nu op de middelbare mee gebeurt en rondgestuurd wordt.
<<

Daby

Noob

Bericht 28 Mei 2025 20:18

Hier heeft de oudste (11 en in groep 7) sinds kort een mobiel. Hij mag nu vanuit school naar huis om plaats van naar de bso en is dan ongeveer 2 uurtjes alleen thuis.
Er zit family link op, whatsapp en een paar spelletjes met beperking. Hij zit nu in de groepsapp van zijn klas en hij is er even veel mee bezig geweest maar inmiddels kijkt hij nog amper naar zijn mobiel om. We hadden het liever langer uitgesteld maar aan de andere kant heeft hij nu nog wel de leeftijd dat hij er goed in begeleid kan worden. We kijken sowieso nog met hem mee, voor hoe lang weten we nog niet
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Mei 2025 21:01

Mijn oudste kreeg ook pas een telefoon toen hij in het zesde leerjaar (= groep 8) zat, op het einde van het schooljaar. Hij was ook, samen met nog één jongen uit zijn klas, de enige zonder telefoon maar wij zijn ook blijven vasthouden aan ons standpunt.

De voornaamste reden om hem een telefoon te geven was dat hij naar het middelbaar ging. Hij gaat met de fiets en moet zo'n 15 km fietsen dus wel fijn als hij ons dan kan bereiken als er iets is. Hij mag hem op zijn middelbare school niet gebruiken (hele fijne regel van de school!) maar heeft hem wel al een paar keer nodig gehad onderweg van of naar school met fietspech.

We hebben er family link opstaan en hij weet ook dat we in zijn telefoon kijken soms. Daar heeft hij ook geen problemen mee en hij doet er verder ook geen rare dingen mee gelukkig.
2012 & 2016
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Mei 2025 23:30

Onze oudste dochter zit in groep 7, wordt in de zomer 11. In haar klas heeft een groot deel van de kinderen al wel een mobiele telefoon. Zij nog niet en als het alleen aan mij had gelegen had ze het prima nog even zonder kunnen stellen, beste vriendinnetjes hebben er ook nog geen 1. Mijn man staat daar anders in, we zien samen een aantal voors en tegens en daarin hebben we het compromis gemaakt dat ze er tot groep 8 in elk geval niet 1 zou krijgen. Dat is dus bijna zover. Tot die tijd heeft ze het afgelopen half jaar wat mogen oefenen met een 'huismobiel'. Daarin staan enkel de telefoonnummers van ons als ouders, heeft geen Whatsapp en dergelijke en wordt puur gebruikt als ze alleen thuis is. Sinds kort is ze af en toe een paar uur uit school alleen thuis, maar ik wil wel dat ik haar dan kan bereiken en zij ons. Ze stuurt dan een smsje dat ze thuis is (en of ze dit of dat te eten mag pakken haha). Als ze eenmaal een eigen telefoon krijgt, zullen we daar ook duidelijke afspraken over hebben en wil ik dus ook niet dat die mee naar school of naar buiten e.d. gaat.

Dat valt me wel direct op in het pact en de brandbrief erbij: daarin wordt gesteld dat kinderen 24/7 toegang hebben. Ik vind er ook nog wel heel veel verschil in zitten als een kind inderdaad op jonge leeftijd volledig zonder toezicht toegang krijgt tot internet / social media etc. óf een kind met duidelijke afspraken en toezicht ondersteund wordt in het leren omgaan hiermee. Ik streef als ouder dat laatste na en ik doe dat graag in kleine stappen waarin dochters gaandeweg steeds iets meer vrijheid krijgen. Ik vraag me sterk af of het realistisch is om te verwachten dat je als ouder van een 14-jarige nog voldoende zicht, sturing etc. kunt bieden daarin.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Mei 2025 07:00

Mijn beide kinderen hebben een telefoon. De oudste van 12 sinds kort met een abbonement zodat hij hem ook buiten kan gebruiken, om te oefenen voor de middelbare. Dat buiten gebruiken is overigens bellen en locatie delen, niet rondhangen en spelletjes doen.
Hij heeft whatsapp maar geen andere social media en mag ook niet op youtube shorts bijvoorbeeld.

De jongste heeft whatsapp, storytell en wat spelletjes. Die gebruikt hem dus nog niet echt als smartphone.
De kinderen zijn regelmatig alleen thuis en we willen dat ze dan bereikbaar zijn, daarom hebben ze er beide een.

Het zijn gelukkig geen stilzitters dus ze doen ook gewoon weinig met de telefoon. In de wijk hebben ze een soort jachtseizoen bedacht waarbij hij nodig is, maar verder zijn ze vooral in de weer met voetballen, vissen, steppen etc. Daarom maak ik me ook geen zorgen over het gebruik op dit moment.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Fantine

Bericht 18 Jun 2025 06:25

De richtlijn gezond scherm gebruik is gedeeld:

https://assets-us-01.kc-usercontent.com ... versie.pdf
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Jun 2025 07:50

Ik vind het bijzonder dat dit nu als ‘nieuws’ wordt gebracht want de richtlijn voor schermgebruik voor jonge(re) kinderen was er al lang al.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Jun 2025 08:03

Er is nu ook een Nederlands advies over social media ed. Het is uitgebreider dan alleen schermtijd.

Wij hebben sinds gister overigens een compromis. Ik heb een Sim in een oude telefoon gestopt. Dat blijft mijn telefoon en hij is ook helemaal ‘dom’ gemaakt. Internet zit er niet op bijvoorbeeld. Hij is zo ingesteld dat er geen nummers toegevoegd kunnen worden zonder toe. Moest dat zelfs even uitzetten omdat het zo goed geblokt was dat ik de sim niet kon activeren. Dit is ook echt voor noodgevallen als ik bv een keer wegmoet. Eigenlijk dus meer een huistelefoon. Het is ook niet de bedoeling dat J de telefoon ergens mee naar toe neemt.
2015 💙
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen