26 Mei 2025 18:55 door minoessepoes
Mijn man en ik hebben hier uitgebreid samen over gesproken en de conclusie is dat onze zoon een smartphone heeft gekregen op zijn tiende verjaardag.
Hij is een jonge leerling en bijna de laatste in de klas die tien werd en ook bijna de laatste die een telefoon kreeg, er is op dit moment nog maar 1 klasgenoot zonder telefoon.
Buitensluiten gebeurd dan automatisch en zonder opzet, want er wordt via Whatsapp besloten om met zijn allen naar het voetbalveld te gaan, maar die jongen heeft geen Whatsapp.
Na overleg hebben wij besloten dat wij meer geloven in ons kind begeleiden, checken, uitleggen wat de gevaren zijn en begrenzen dan helemaal verbieden. Smartphones horen nou eenmaal bij deze tijd en zijn niet meer weg te denken.
Daarnaast is de school verhuisd ivm een verbouwing en fietst ons 10 jarig kind 6 km per dag, ik vind het een fijn idee dat hij ons kan bellen als er iets is.
Voor nu is zijn telefoon gekoppeld aan mijn man zijn account en kan mijn zoon niks downloaden zonder mijn man zijn toestemming. Social media zoals Snapchat, Insta of TikTok verbieden wij nog volledig. Foto’s komen ook binnen op mijn man zijn filmrol. Wij weten de inlogcode en kijken soms mee in zijn appjes.
Daarnaast hebben wij er heel bewust voor gekozen om nu nog geen internet buiten de deur te geven, hij kan alleen bellen en sms’en en op Wifi. Dat betekend dat als hij met zijn vriendjes op het voetbalveld is, hij gaat voetballen en niks met zijn telefoon kan. Thuis kan hij op Wifi maar kunnen we dat ook in de gaten houden.
De telefoon heeft een tijdslot en na 19:30 kan hij er niet meer op.
Wij denken nu dat wij onze zoon hier zo goed als wij kunnen in begeleiden en gaan hem in de toekomst langzaam aan steeds meer vrijheid geven.
25-11-2014 & 09-06-2017