Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Kinderen en de zon

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 19:36

Kinderen en de zon

Ik weet heel goed hoe het moet. Smeren met factor 50, draag een hoofddeksel en houdt kinderen tussen 12u-16u uit de zon.

Maar.. nu gingen wij vandaag zwemmen op het heetst van de dag (13.3u-16.00u). Mijn kinderen droegen zwemkleding en heb ze meerdere keren ingesmeerd. Uiteindelijk heb ik ze een t-shirt aan gedaan omdat ik bang was dat het te hard zou gaan. Het voelde toch een beetje onverantwoord.

Op het strandje zag je van alles, kinderen in gehele UV pakken (armen en benen bedekt) en hoedjes met een nekflap en kinderen in alleen zwemkleding.

Nu dacht ik toch een UV shirt te kopen met een zwembroekje erbij. Veilig en makkelijk. Ik vind bruine beentjes best schattig, maar is dat dan onverantwoord? Wat is nu écht het beste? Gewoon nooit aan zon toon stellen (UV pak). Of UV pak tussen 12u-16u en daar buiten goed smeren. Of alleen bij bepaalde temperaturen/UV straling? Hoe gaan jullie hiermee om en waarom?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 20:20

Re: Kinderen en de zon

Hier hadden ze altijd een uv shirt, altijd aan in de zomer, en in het voorjaar op het heetst van de dag, en verder goed smeren.
Tussen 12 en 15 vermijd ik de zon het liefst maar dat is niet altijd aan de hand. Dan smeer ik elk uur/anderhalf uur. Gaat hier met enorm lichte en gevoelige huid van de kinderen wel goed. Alleen dacht nu deze vakantie toch wel weer dat ik weer uv shirts wil hebben.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Mei 2025 20:26

E heeft altijd gewoon badkleding aan en smeert zich 2 of 3x in gedurende de dag.
Ik ben er zelf echt heel slecht in om er op te letten omdat ik zelf totaal niet tegen zonnebrand kan en me dus niet insmeer.
Gelukkig verbranden we eigenlijk nooit.
Op het heetst van de dag proberen we minder in de zon te zijn maar dat lukt gewoon niet altijd en soms hebben we daar gewoon geen zin in.

Best slecht dus allemaal.
30-04-2017
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Mei 2025 20:35

De zon mijden tussen 12 en 16 lijkt me nagenoeg onmogelijk. Wij doen daar in ieder niet aan. Heb ook nooit Uv shirtjes ofzo gehad voor de jongens. Gewoon regelmatig insmeren.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 20:37

Je kunt ook in de schaduw spelen of jezelf bedekken. Of binnen gaan zitten of boodschappen gaan halen of zo 😀.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mei 2025 20:40

Ik vind dit best moeilijk. Ik heb echte buiten kinderen. Deze vakantie (thuis) zijn ze van half 9 in de ochtend tot 21.00 uur buiten. Ik smeer ze (soms) wel in, maar niet om de zoveel uur. Ze dragen ook geen UV shirtjes. Ze verbranden niet van de lentezon, maar hebben wel al bruine benen, armen en snoet. Op vakantie als UV index hoger is smeer ik ze wel om de zoveel uur in met een hoge factor. Als we in de zomer in Curaçao zijn dan ben ik er wel heel erg alert op, maar in de lentezon eerlijk gezegd niet zo.

Ik houd de kinderen nooit binnen. Wel raad ik ze aan in de schaduw te spelen als UV index hoog is. Ze gaan uit zichzelf dan sowieso niet in de volle zon zitten.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 21:05

Lot schreef:Je kunt ook in de schaduw spelen of jezelf bedekken. Of binnen gaan zitten of boodschappen gaan halen of zo 😀.

En met jongere kinderen vond ik dat nog echt wel te doen. Vooral ook omdat een middagslaap in die tijd valt.
We zijn nu op vakantie en eergisteren zaten we wel tussen 11 en 15u op het strand en dan laat ik het er ook niet om. Maar zoals vandaag zijn we wel bewust na 15 uur pas naar het strand gegaan omdat we toch niet uren zouden gaan. Dan bedoel ik met zon mijden vooral de volle zon aan het water mijden.
De uv kracht is hier ook wel een stuk hoger. En daar kijk ik de laatste jaren ook meer naar dan de temperatuur.

Als je buiten speelt hebt je doorgaans ook kleding aan en dan lijkt verder insmeren met prima.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 21:08

Hier werkt smeren en blijven smeren het beste. UV kleding hebben we gehad toen ze kleiner waren, vinden ze nu te warm als de zon schijnt. Ze hebben een pet/zonnehoedje, maar die zit met spelen op een gegeven moment in de weg. De zon mijden tussen 12.00 en 16.00 beperkt enorm in wat je kan doen op een dag en binnenhouden werkt ook niet voor onze kinderen. Dus: smeren. Als ze tussendoor iets willen eten of drinken, zet ik ze altijd wel in de schaduw onder een parasol ofzo. In onze tuin hebben we veel schaduw door een enorme boom, dus dat scheelt ook.
december 2016
juli 2019
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 02 Mei 2025 21:44

Als ze klein zijn is het makkelijker te realiseren. Idd UV shirt aan, zonnehoedje oid en in de schaduw of binnen houden.

Mijn kind is bijna 9, speelt hele dagen met buurtkinderen buiten. Ik meer haar regelmatig in (en ze doet het zelf ook regelmatig trouwens), en als ze het te warm heeft komt ze binnen afkoelen en drinken/ijs eten. Uv shirt wil ze echt niet meer aan (heb wel een bikini met mouwtjes voor op t strand, die schouders en bovenrug gaan toch altijd zo snel) en oo vakantie afgelopen week heeft ze een middag met zo'n dun zomerjurkje met lange mouwen gelopen omdat ze toch een beetje verband was op de schouders. Een pet af en toe (maar vaak ook te warm)
<<

Marit Eline

Bericht 02 Mei 2025 23:49

Ja ik vind het ook wel een lastige. Hoe jonger mijn kinderen zijn, hoe voorzichtiger ik ben. Nu scheelt het wel dat onze jongste van 2 zijn middagslaapje doet tussen half 1 en half 3 zeg maar, dus dan is hij automatisch niet in de zon. Ik probeer vaak de andere kinderen op dat moment ook even uit de zon te halen, maar dat lukt niet altijd.
En verder insmeren. Met factor 50. Alhoewel ik ook weleens heb gehoord dat factor 30 beter is omdat je ook zonlicht nodig hebt, een volledig 'block' met factor 50 is ook niet perse goed. Maargoed, onze kinderen komen ook wel buiten op momenten dat ze niet ingesmeerd zijn. Dus daarom toch maar factor 50.
Ik ben altijd wel heel precies in het regelmatig insmeren van hoofden en oren. Omdat daar veel de huidkankers voorkomen. Ik ben minder precies in armen en benen. Omdat die ook minder zonlicht in een leven krijgen.
Wat ik op het moment lastig vind is dat mijn 2 jarige echt geen petje of hoedje op wil. Hij trekt het gewoon meteen eraf steeds. Heel irritant. Ik wil zeker straks op zomervakantie dat hij het wel op doet. Dus als jullie tips hebben om dit voor elkaar te krijgen, graag.
Voor de rest heb ik wel mazzel dat onze kinderen niet echt snel verbranden, ze zijn nog weinig verbrand in hun leven. Worden best snel bruin. Hebben ze van mijn man, ik heb een veel lichtere huid.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Mei 2025 06:13

Het beste zal zijn idd helemaal niet in de zon en zoveel mogelijk insmeren en in de schaduw houden. Ik ben hier niet goed in en wil dat eerlijk gezegd ook niet. We zijn nu in Griekenland en het is hier fantastisch weer. De jongens liggen de hele dag in het zwembad, of we zijn op pad naar strandjes of andere natuur en stadjes. Alleen als ze echt willen gaan liggen bakken zeg ik er wat van, maar verder smeer ik ze gewoon zoveel mogelijk in… ze dragen geen uv-kleding. Wel doe ik ze af en toe een shirt aan 🤷🏼‍♀️
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Max

Yipyapper

Bericht 03 Mei 2025 07:19

Mijn vriend is hier heel streng in. Altijd factor 50, zonder hoed mag er niet buiten gespeeld worden en op t strand in de zomer of buitenland altijd uv shirt met lange mouwen aan.

In het buitenland proberen we 12:00-16:00 wel de volle zon te mijden. Dan doen we iets waarbij je ook de schaduw kunt opzoeken.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Mei 2025 07:23

Toen ze kleiner waren hadden ze altijd een uv shirt aan. Dat wil de oudste echt niet meer. Wel met als gevolg dat ik had echt heel vaak insmeert. Er gaat in de vakantie heel de dag een timer elke 2u op mijn horloge af. Ze wil ook geen pet op. Maar het is de laatste jaren ook niet echt tropisch heet of enorm zonnig geweest waar we waren. Dus dan snap ik het ook wel weer.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mei 2025 08:08

Toen hij echt nog klein was was hij altijd wel goed bedekt met UV pakje, hoofddeksel en zonnebrand, veel in de schaduw. Nu heeft ie met zwemmen alleen een zwembroek aan. We smeren wel altijd goed en regelmatig. Hij zoekt ook zelf altijd wel veel de schaduw op na een tijdje in de zon en we zorgen ook altijd wel voor een plek met schaduw waar mogelijk. Hij is nog nooit verbrand maar je ziet wel aan hem dat hij veel buiten is want hij is nu al best bruin.
<<

Poi_son

Noob

Bericht 03 Mei 2025 08:25

Aangezien mijn zoon (13) door zijn nierziekte en medicatie een verhoogd risico op huidkanker heeft ben ik heel erg streng. Vanaf vroege voorjaar altijd om de 2 uur smeren bij buiten zijn ( met factor 50 op advies kinderarts) en met zwemmen/strand altijd uv-shirt aan. Mijn dochter (11) doet dat automatisch ook. Beiden nooit een probleem van gemaakt tot nu toe. En hier hebben ze ook niks in te willen. Bruin worden ze evengoed wel, ze zijn veel buiten. Tussen 12-16 uur zoveel ala mogelijk in de schaduw, maar wel veel buiten evengoed.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Mei 2025 08:50

We smeren onze kinderen altijd goed in voordat we langere tijd naar buiten gaan met factor 50 en smeren dan nog een keertje bij zo nodig. Op hele zonnige schooldagen in de zomer proberen we er ‘s ochtends ook aan te denken. Op de bso smeren ze zelf bij.

UV shirtjes dragen ze niet meer. Eigenlijk zijn ze nooit hele dagen in de zon. Wel regelmatig tussen 11 en 16u, anders kun je bijna niks.

Ze zijn ook nog nooit verbrand dat ik me herinner.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 03 Mei 2025 08:57

Hier hetzelfde als bij Teun eigenlijk. M'n dochter heeft wel een enorm lichte huid, dus smeren is belangrijk en ze wordt ook sowieso nauwelijks bruin. 😆 Maar verbrand is ze gelukkig ook nog nooit.
❤️ 7 juni 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Mei 2025 12:22

Ik word er lakser in en daar baal ik van. Weer even beter op letten. J wil gelukkig nog wel een uv-shirt aan. Hij vind dat prettig zitten.
2015 💙
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mei 2025 13:38

Ik ben de afgelopen maanden behandeld aan huidkanker in m’n gezicht en het was vreselijk: m’n hele gezicht lag open en ik heb er superveel last van gehad. Mijn ouders vonden smeren niet heel belangrijk en ik ben er zo alert op nu. Sowieso hadden we al goed zongedrag in Australië met altijd hoeden op en insmeren; ook een verplichting op school.
Afbeelding
Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mei 2025 17:24

Mijn kinderen hebben een zeer witte huid ( van hun vader) en mijn oudste ook heel veel sproetjes. Vooral de oudste wordt ook gewoon niet bruin, hij heeft dat pigment niet.

De jongste is heel erg allergisch voor gewone zonnebrandcrème, hij krijgt er een soort van brandwonden van.

Inmiddels hebben we een zonnebrandcrème gevonden waar mijn zoon wel tegen kan, daar staat zijn naam groot op en sleept hij dagelijks mee naar school/ bso ed.
Op dit soort mooie dagen zoals afgelopen week gaan ze ‘s morgens pas naar buiten als ze ingesmeerd ( met factor 50) zijn en dat herhalen we later op de dag ook. En ze dragen wel gewone kleding.

Op vakantie zijn ze de hele dag in het zwembad en buiten meestal en dragen ze de hele dag een UV-shirt met lange mouwen en dan wel gewoon een zwembroek er onder. Vooral in het zwembad komen de armen en romp veel meer in de zon als de benen, vandaar wel een shirt en geen lange broek.

Vorig jaar waren ze voor het eerst verbrand en dat was in hun gezicht. Daar baalde ik toen zo ontzettend van, hier dus ook vaak wel een pet op, maar in het zwembad gaan ze dat echt niet meer doen met duiken en onderwater zwemmen e.d. dus dat is hier ook een struggle. Daarom hebben we ze uiteindelijk wel elke dag op het warmst van de dag uit het zwembad gehouden.

Mijn beide ouders hebben al huidkanker laten verwijderen waarbij het bij één van hen om een zeer kwaadaardig melanoom ging. Dat maakt ook wel dat ik er met de kinderen echt voorzichtig mee ben.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 03 Mei 2025 17:28, in totaal 2 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mei 2025 17:25

Dubbel
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Mei 2025 22:51

Ik probeer de kinderen om de paar uur in te smeren, maar dat lukt niet altijd. Oudste van 12 was bijvoorbeeld donderdag met een vriendje naar het openluchtzwembad en best verbrand op zijn rug omdat hij daar zelf niet bij kan.

De jongste heeft een tintje en wordt alleen maar bruiner dus vergeet ik het ook gewoon wat sneller.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Mei 2025 19:34

Ik smeer ze in. De oudste doet het ondertussen vaak zelf. Die zoekt ook wel bewust de schaduw op.

UV shirtjes heb ik wel liggen, maar dragen ze bijna nooit. Ze willen toch 9 van de 10 keer een van hun leuke jurkjes aan. En de jongste loopt eigenlijk het liefst in alleen een onderbroek en hemdje als het warm is. Vaak gaat de jurk al uit bij het spelen. Dus smeren is toch de beste oplossing. Volgens mij zijn ze nog nooit verbrand. Niet dat ik me kan herinneren.

Opa en oma moet ik als ze oppassen er wel altijd aan herinneren dat er ingesmeerd moet worden. Anders gebeurt het niet.
<<

Fantine

Bericht 21 Mei 2025 19:40

Smeren jullie je kinderen ook in op zonnige dagen dat ze naar school gaan? Thuis in de zon smeren we altijd met factor 50 maar op zonnige schooldagen en daarna bso vergeet ik het echt weleens.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Mei 2025 19:45

Ik smeer ze op zonnige dagen inderdaad in de ochtend in. Is ook een verzoek vanuit de opvang en school van m’n kinderen. Kan ook best zijn dat ik het wel eens vergeet hoor. Of het weer niet helemaal goed heb ingeschat.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen