Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Buiten eten met jonge kinderen

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Apr 2025 14:36

Buiten eten met jonge kinderen

Met het mooie weer zijn we nu vaak een groot deel van de dag buiten. En buiten eten vind ik ook fijn, lekker ontspannen. Maar mijn peuter is buiten niet tot ‘gewoon’ eten te krijgen. Er is denk ik teveel afleiding. De lunch duurde vandaag een uur en in die tijd was er in ieder geval een broodje op (dat al drie keer was weggegooid) en een paar druiven. Hij lijkt er wel van te genieten op zich, maar dit wordt me toch wat te gek. Gisteren met avondeten niet veel beter. Ik vind het zonde om de hele zomer binnen te “moeten” eten voor een beetje structuur en hem buiten ineens weer helemaal vastzetten in een kinderstoel lijkt mij ook niet geweldig (binnen kan hij zelf zijn stoel op en af). Marihuana (**edit; maar hij) lijkt wel wat meer behoefte te hebben aan duidelijke kaders ofzo?

Wat zijn jullie tips om wel normaal buiten te kunnen eten met jonge kinderen?
Laatst gewijzigd door Char op 28 Apr 2025 19:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 28 Apr 2025 16:19

Re: Buiten eten met jonge kinderen

Marihuana is misschien inderdaad wel de oplossing :smile: .

Ik denk dat het wel beter kan worden door gewoon te blijven doen en te oefenen. Ik weet niet hoe oud je kind precies is maar soms is weer even vastzetten dan juist wel wat ze nodig hebben. Of het gewoon loslaten en er op een ander moment nog een boterhammetje in stoppen.
<<

Fantine

Bericht 28 Apr 2025 16:38

Marihuana haha, lijkt me een goede oplossing voor een beweeglijke peuter.

Avondeten doen wij gewoon binnen, veel makkelijker eten dan buiten. Lunch buiten in de tuin zou ik het broodje in kleine stukjes snijden zodat ze elke keer een klein stukje kunnen pakken, bakje met gesneden fruit erbij, kom je een heel end denk ik. En beetje loslaten. Ik ga er vanuit dat je niet elke dag in de zomer buiten luncht of het avond eten buiten eet? Dan maakt het toch niet zoveel uit als ze een dagje wat minder eten, met heel warm weer eet je zelf vaak ook minder.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2025 17:50

Vol blijven houden, zet een timer hoe lang hij aan tafel moet blijven zitten. Wat bij ons werkten was veel meer fingerfood. Dus tomaatjes, komkommers, stokbrood, worstjes. Dan snoepten ze tussen het spelen door. En uiteindelijk bleven ze langer zitten.
Nu blijven ze netjes zitten maar tijdens een bbq gaan ze ook gewoon nog even spelen.

Maar door het warme weer gaan ze ook minder eten dus dan zet ik op meerdere momenten even eten neer (gesneden watermeloen is bv altijd een succes).
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2025 17:57

Ik zou die kinderstoel dan ook buiten zetten. Dat is dan in elk geval een herkenbaar iets voor hem en dan associeert hij dat wellicht ook met eten. En wat er al gezegd is, wellicht het eten aanbieden in stukjes, dat het makkelijk te pakken/eten is. En inderdaad volhouden en loslaten. Onze kinderen zijn ouder, maar met warm weer kijken we ook niet zo nauw dat ze elke keer goed eten. Als ze tussendoor dan toch honger krijgen, dan zetten we een monkey platter (rauwkost, fruit, crackertjes etc) neer en dan eten ze een beetje door tijdens het spelen.
december 2016
juli 2019
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2025 18:08

Als we aan de grote tafel buiten eten, zit de jongste in de kinderstoel.
Aan de kleine picknicktafel kunnen ze wel zelf zitten, maar gaat het veel minder goed (steeds eraf, spelen etc)
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marit Eline

Bericht 28 Apr 2025 19:08

Mijn jongste is geloof ik ongeveer even oud? (2 jaar en een beetje). En hij gaat ook buiten gewoon vast in zijn kinderstoel hoor. Als hij 'los' ergens zit dan gaat hij ook zeker buiten continu eraf omdat er 100 dingen zijn die interessanter zijn dan eten. En daar heb ik echt geen zin in en het geduld niet voor.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Apr 2025 19:23

Haha, dat was inderdaad een fijne autocorrect, die marihuana🤔

Maar fijn om ook de herkenning te lezen. Hij is net 2 inderdaad. Misschien toch weer het vastzetten overwegen dan of anders inderdaad misschien maar zowel letterlijk als figuurlijk het een beetje loslaten. Ik geloof inderdaad wel dat kinderen eten wat ze echt nodig hebben hoor, dus verhongeren zal hij vast niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Apr 2025 20:34

Wat is er aan afleiding wat buiten anders is dan binnen? Hier is binnen veel meer afleiding (speelgoed) dus ik probeer me even een voorstelling te maken van de afleiding voor ik tips kan geven. Gaat het om vogels? Geluid? Buitenspeelgoed? Zou het helpen om tijdens het eten een soort spelletje van de afleiding te maken. Bijv een soort bingo kaartje waar als ie een vogel hoort een kruisje mag zetten, maar tegelijkertijd ook een hap moet nemen, zoiets. Ik bedenk maar iets hoor. Ik ik vind met 2 jaar in de kinderstoel trouwens ook niet zo gek hoor. Je zou zelfs als je wilt een ikea kinderstoel buiten kunnen zetten standaard, dat dat dan zijn buitenstoel wordt. Is ie vast zo aan gewend.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Apr 2025 07:45

Ik eet zelf niet graag buiten 😂 ik heb ook geen tafel buiten dus wij eten sowieso gewoon binnen. En daarna mogen ze weer lekker naar buiten. Het is op die manier ook even een 'rustmoment'.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Apr 2025 20:05

Marin schreef:Wat is er aan afleiding wat buiten anders is dan binnen? Hier is binnen veel meer afleiding (speelgoed) dus ik probeer me even een voorstelling te maken van de afleiding voor ik tips kan geven. Gaat het om vogels? Geluid? Buitenspeelgoed? Zou het helpen om tijdens het eten een soort spelletje van de afleiding te maken. Bijv een soort bingo kaartje waar als ie een vogel hoort een kruisje mag zetten, maar tegelijkertijd ook een hap moet nemen, zoiets. Ik bedenk maar iets hoor. Ik ik vind met 2 jaar in de kinderstoel trouwens ook niet zo gek hoor. Je zou zelfs als je wilt een ikea kinderstoel buiten kunnen zetten standaard, dat dat dan zijn buitenstoel wordt. Is ie vast zo aan gewend.

Wij hebben best een grote en avontuurlijke tuin, dus voor een buitenkind zoals mijn zoon is dat op zichzelf al heel veel afleiding. Niet iets concreets, maar gewoon het feit dat hij rond kan lopen, stampen, steentjes kan pakken, bloemen kan plukken, voor bij de straat kan kijken. Echt vanalles. Van de week lag er ook best veel speelgoed, maar dat ligt er binnen ook en dan heeft hij daar geen last van qua afleiding. Ik ben er inmiddels wel achter dat hij sowieso een beetje een “grenzen opzoeken” week heeft. Dus misschien was dat icm het “nieuwe” van buiten eten ook niet zo’n goede combinatie. Ikeastoel hebben we nog wel ergens liggen, dus kan ik nog wel proberen als het niet beter wordt. Maar in de huidige fase ben ik eerder bang voor de halsbrekende toeren die hij dan ongetwijfeld gaat uithalen🤔 dan liever rondlopen😉
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 29 Apr 2025 21:08

Dat klinkt als een hele fijne tuin! En snap ik wel dat hij af is geleid. Op die leeftijd geloof ik niet dat wij heel strak waren op het blijven zitten. Wij deden ook wel hapje eten, spelen, hapje eten, spelen. M'n zoon had daar een naam voor maar ben ik even vergeten. Ik vind dat niet zo erg op die manier. Maar als je het niet prettig vindt dat hij zo eropuit gaat tijdens het eten zou ik hem inderdaad niet in de verleiding brengen. Ik kan me voorstellen dat dat soort prikkels om te gaan spelen voor een tweejarige nog lastig zijn te onderdrukken. En ik zou een keer gaan picknicken lekker in de tuin.
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Apr 2025 10:43

Wij hebben een houten tuintafel met stoelen, dus in principe dezelfde set-up als de eettafel binnen met daaraan ook een hoge stoel voor de jongste ( kan eigenlijk wel weg, maar stiekem toch nog een betere hoogte), van de IKEA https://www.ikea.com/nl/nl/p/urban-kind ... -00165213/

Onze structuur is ook hetzelfde met buiten of binnen eten, wij eten de hele zomer buiten, dus het is hier voor onze ( wat oudere kinderen) ook gewoon, misschien is het ook even doorzetten en wachten tot het nieuwe er vanaf is?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Apr 2025 13:38

Ah, thanks ook voor de tip van die stoel! Ik heb buiten nu voor hem een klein stoeltje en de gewone stoelen die aan tafel kunnen en ik kan uiteraard de kinderstoel pakken. Maar juist een wat hogere stoel die gewoon aan de tafel kan is misschien (ook voor de komende jaren) nog wel handig. Ga ik tweedehands even in de gaten houden!
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mei 2025 22:27

Wij eten buiten als het maar even kan en dat heb ik vanaf jongs af aan gedaan. Ik heb ook de kinderstoel buiten gezet en gebruikte net als hier al werd aangegeven de plastic kinderstoelen van de IKEA. Ik heb ook altijd een tuin gehad met veel speelafleiding. Ik denk dat je gewoon moet oefenen en het vaker moet doen, zodat het gewoon wordt. En dus een kinderstoel gebruiken.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Mei 2025 16:37

Godsavethequeen schreef:Wij eten buiten als het maar even kan en dat heb ik vanaf jongs af aan gedaan. Ik heb ook de kinderstoel buiten gezet en gebruikte net als hier al werd aangegeven de plastic kinderstoelen van de IKEA. Ik heb ook altijd een tuin gehad met veel speelafleiding. Ik denk dat je gewoon moet oefenen en het vaker moet doen, zodat het gewoon wordt. En dus een kinderstoel gebruiken.
Bij ons ook exact zo.
2012 & 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen