Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Onderwijs in N'land 'te leuk'?

<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Apr 2025 18:53

Re: Onderwijs in N'land 'te leuk'?

Hier ook met de auto naar school. Altijd al gedaan ook. Het had me heel fijn geleken om te kunnen lopen of fietsen naar school, maar wij wonen daarvoor echt te ver weg. Dus altijd met de auto. Als de school wel dichterbij zat dan zou het tegenwoordig nog de vraag zijn of ik dan kon fietsen, net als Tabbie heb ik lichamelijke klachten. Ik kan gelukkig wel fietsen, maar geen grote afstanden. En zo zijn er vast veel meer mensen met uiteenlopende redenen om de auto te pakken. Ik probeer me daar ook niet zo mee bezig te houden, iedereen moet zelf weten hoe ze naar school gaan en ik ga daar niet over te oordelen.

Wat ik wel heel vervelend vind is wanneer mensen voor gevaarlijke situaties zorgen rondom school. Prima om met de auto te komen, doe ik zelf ook ivm de afstand. Maar rondom school rij ik niet te hard, parkeer in een parkeervak en als dat betekent een stukje verder lopen bij drukte, prima. Ik zie echter ook geregeld gevaarlijke situaties ontstaan door bijvoorbeeld mensen die vlak voor het hek stoppen middenin tussen de mensen die naar het plein lopen (en daar lopen ook kleine kinderen tussen). En er is een stukje waar mensen de auto neerzetten waar niet geparkeerd mag worden, maar wel naast de school is en dus aantrekkelijk. Zorgt voor hinderlijke situaties voor de mensen die er iets tegenover uit een echt parkeervak komen en soms niet weg kunnen.

De manier waarop mensen naar school komen vind ik niet zo belangrijk, al is lopen of fietsen wel gezond. Maar er zijn zat redenen om met de auto te moeten. Hoe iemand ook naar school gaat, ik vind het vooral belangrijk dat het veilig is voor iedereen. Zowel rondom school, daar kunnen we als ouders zelf op letten. Als ook wel in het algehele verkeer vind ik dat er gemiddeld wel beter uitgekeken mag worden. Wij wonen dus verder van school en komen met de auto, maar stel dat ik mijn zoon zou laten fietsen, zou ik hem ook niet alleen durven laten gaan. Terwijl hij al 11 is. Maar op de route zitten een aantal beruchte, minder overzichtelijke plekken waar geregeld fietsers worden aangereden (terwijl ze daar voorrang hebben). Ik zou er geen rust van hebben om hem drie kwartier laten fietsen dan. Daarnaast kijkt hij zelf wellicht niet altijd top uit (volgens mij wel prima maar goed het is nog wel een kind) en de hoeveelheid fatbikes met jongeren die zich aan geen enkele regel lijken te houden lijkt hier ook de pan uit te rijzen. Wij gaan in elk geval tot eind basisschool fijn met de auto. Daarna gaat zoon waarschijnlijk een stuk dichterbij huis naar school en kan dan lopen of fietsen afhankelijk van de school. Hij is dan ook ouder, de route korter en waarschijnlijk minder van die beruchte plekken op de route.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Apr 2025 19:23

Mijn man haalt mijn dochter vaak op van de middelbare school en ik was laatst een keer mee. Ik was helemaal verbaasd dat daar dus ook gewoon nog heel veel auto's rondom de school verkeerd geparkeerd staan om hun kinderen op te halen. In combinatie met de vele fietsers ook best wel gevaarlijk af en toe. Vroeger was het echt not done als je ouders je op kwamen bij ons op de middelbare school, dat is duidelijk veranderd.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Apr 2025 19:56

Dat viel mij ook al op Lexi, bij de school van mijn dochter. Volgens mij was het vroeger echt een uitzondering als je naar school werd gebracht of bij school werd opgehaald door je ouders, op de middelbare. Als je bij de school van mijn dochter kijkt, en zeker met slecht weer, dan staat regelmatig de kleine parkeerplaats (die al ongeveer bezet is door auto's van personeel) vol met een opstopping van ouders die staan te wachten of komen afzetten. Mijn dochter kan prima zelf want we wonen hier heel dichtbij, maar het komt wel eens een enkele keer voor dat ik haar ophaal of juist even afzet ivm een een doktersafspraak of iets in die trant. Valt mij ook op hoeveel ouders er dan vaak nog af en aan rijden. Ok, ik kom er zelf ook af en toe. Maar ik had echt niet gedacht dat er zoveel ouders met de auto bij een middelbare school kwamen, kan me dat echt niet herinneren van vroeger. Overigens had ik dat ook een beetje awkward gevonden juist, toen ik op de middelbare zat. Wilde echt niet opgehaald of gebracht worden, tenzij het om een speciale reden een keer nodig was. Mijn dochter boeit het juist helemaal niks en geeft ook aan dat er genoeg kinderen zo nu en dan gebracht of gehaald worden.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Apr 2025 22:02

Ja, dit ken ik ook van de basisscholen en middelbare scholen hier. Een flinke regenbui en het staat er ineens vol auto's. Mijn vermoeden is dat dat toch vooral mensen zijn die het zielig vinden voor de kinderen / voor zichzelf om nat te worden. De paar uitzonderingen met een goede reden daargelaten.

Volgens mij hebben we het hier laatst ook al over gehad op het forum trouwens!

Als ik nu in dit topic lees dat er ouders zijn die wel met de auto móéten brengen omdat ze anders niet op tijd op hun werk zijn, denk ik: heb je dan wel handige keuzes gemaakt qua school, woon-werkafstand, werktijden etc? Maar misschien heb ik makkelijk praten en zijn dat soort dingen lastiger tegenwoordig. Een paar afleveringen Kopen zonder Kijken en je ziet wel dat ouders van nu weinig te kiezen hebben. Huizen in steden als Utrecht en Amersfoort, waar overal scholen zijn en werkgelegenheid, zijn vreselijk duur. Lijkt me best ingewikkeld!
T (2008) en I (2013)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Apr 2025 07:00

Wij zijn bewust in een dorp gaan wonen waar zoon zelf naar school kan lopen/fietsen. Groot huis want ik wil wel graag wat ruimte. We wonen in Friesland en ik werk in Amsterdam. Ik pendel paar keer per week op en neer, werk in de trein en mag dat als werktijd rekenen. Werkt perfect voor ons.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Apr 2025 09:54

Filoria schreef:Ja, dit ken ik ook van de basisscholen en middelbare scholen hier. Een flinke regenbui en het staat er ineens vol auto's. Mijn vermoeden is dat dat toch vooral mensen zijn die het zielig vinden voor de kinderen / voor zichzelf om nat te worden. De paar uitzonderingen met een goede reden daargelaten.

Als ik nu in dit topic lees dat er ouders zijn die wel met de auto móéten brengen omdat ze anders niet op tijd op hun werk zijn, denk ik: heb je dan wel handige keuzes gemaakt qua school, woon-werkafstand, werktijden etc? Maar misschien heb ik makkelijk praten en zijn dat soort dingen lastiger tegenwoordig. Een paar afleveringen Kopen zonder Kijken en je ziet wel dat ouders van nu weinig te kiezen hebben. Huizen in steden als Utrecht en Amersfoort, waar overal scholen zijn en werkgelegenheid, zijn vreselijk duur. Lijkt me best ingewikkeld!

Inderdaad, een paar druppen en hop; iedereen in de auto. Bij ons in de omgeving vind ik dat sowieso al die kids als prinsjes en prinsesjes worden behandeld. Niet alleen als het aankomt op fietsen in de regen overigens.

Wat jij in je laatste stukje zegt denk ik ook regelmatig en vraag me oprecht af of je daadwerkelijk sneller bent als je met de auto naar school rijdt en daar vervolgens vast staat in de straat tussen alle bakfietsmoeders, andere ouders in auto’s en loslopende kinderen, dan wanneer je op de fiets zou gaan en snel weer naar huis fietst om de auto te pakken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Apr 2025 10:12

Ja ik zeker wel. Ik parkeer de auto expres wat verder weg ná de school zodat we dan wat verder moeten lopen maar dan ben ik daarna sneller de wijk uit. Ik kan echt niet heen en weer lopen naar school / huis, ik ben al te laat op m'n werk door schooltijden. Anders zou ik namelijk met de auto alsnog weer die school drukte door moeten.
Valt me trouwens vaak op dat jullie dat schrijven over jullie regio qua bepaald gedrag. Hier een vergelijkbare regio qua huisprijzen om 't zo te zeggen en ik herken dergelijk gedrag echt helemaal niet. (gelukkig maar).
Let's discover the world together.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Apr 2025 13:44

Fijn, Marin!

Hier vind ik kinderen soms echt verwend, ja. Als ik dan denk aan het onderwerp van dit topic, heb ik soms ook wel het idee dat zeker bij kinderen van de welgestelde ouders om me heen het leven altijd maar leuk moet zijn. Ze gaan regelmatig in gewone weekenden een nachtje naar een hotel. Maken vrijwel elke schoolvakantie een vliegreis. Voor een kinderfeestje wordt er speciaal een nieuwe outfit gekocht en afloop worden er goodiebags met dure mascara en doucheschuim uitgedeeld. Mooie spullen en leuke uitjes lijken geen luxe meer, maar iets vanzelfsprekends.

Mijn dochter vertelde vanochtend bij het ontbijt dat haar huidige juf na een vakantie altijd vraagt: "Wie is er allemaal in het buitenland geweest?" En dan komen eigenlijk alleen de kinderen die verre reizen hebben gemaakt aan het woord. Terwijl je toch ook thuis hartstikke leuke dingen gedaan kan hebben in de vakantie? Soms vraag ik me af in wat voor vreemde wereld ik ben beland hier.

Ik vraag me ook af of de juf erbij stilstaat hoe haar vraag aankomt bij kinderen die geen geld hebben om elke vakantie naar het buitenland te gaan. Of bij kinderen die zo'n nare thuissituatie hebben dat ze überhaupt geen leuke vakantie hebben gehad en blij zijn dat ze weer op school zijn?

Als de norm is dat kinderen het altijd maar leuk moeten hebben, wat doet dat dan met kinderen waarbij het leven gewoon even niet zo leuk is? Door armoede, ouders die in scheiding liggen, een ziek broertje?
T (2008) en I (2013)
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Apr 2025 14:10

Ik zou de juf die vraag gewoon eens stellen! Wellicht heeft ze het zelf niet door, want de gevolgen zijn van zo’n vraag.
(Edit; ik las vanochtend een post op LinkedIn over ‘huidskleur’ tape en dat de fysio zich niet gerealiseerd had dat huidskleur natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde is)
Laatst gewijzigd door Tom op 22 Apr 2025 14:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 22 Apr 2025 14:11

Filoria, wat jij beschrijft voel ik ook. We wonen in een dure buurt dus het is hier ook echt de norm. Mijn kinderen voelen zich wel eens wat vreemd weggezet, omdat we niet op vakantie gaan. We hebben een mooi huis, en we hebben het heel goed, en dat weten onze kinderen ook. Maar en-en is niet haalbaar voor ons op dit moment. En dat hoeft ook niet, want we maken er thuis wat fijns van.

Ontopic: Ik vind het onderwijs soms ook te leuk. En ik merk het wel vaker bij de jongere leerkrachten, zij willen geloof ik naast lesgeven ook leuk gevonden worden op een bepaalde manier, door hun leerlingen. De koningsspelen zijn hier afgelast door het slechte weer. Bij zoon hebben ze de hele dag leuke dingen gedaan en dochter heeft gewoon haar schooldag gehad. Onze zoon krijgt ook best vaak een film te zien voor mijn gevoel. Er zijn sowieso in-school vaker van die niet-les momenten. Nu is dat voor onze zoon niet erg want die ligt erg voor. Uitstapjes zijn hier ook niet heel zuinig, maar de meeste uitstapjes zijn wel zinvol in mijn ogen.

Hier wonen we lopend tussen de 600-700 meter van school. Gezien ik niet zo ver aan een stuk op en neer kan lopen ga ik nooit meer mee richting school. Auto's worden hier ook ontmoedigd en dat vind ik een goede zaak. Het is een hele grote school, dus ook erg druk bij het brengen en halen. Ik vind het soms wel eens een jammer gevoel geven dat ik nooit mee ga, maar ik voel me er nog minder prettig bij om mee te gaan in de rolstoel.
<<

Juliet

Kletskop

Bericht 22 Apr 2025 15:44

Wat jammer zeg Peinture dat je daardoor niet naar school gaat. Dan zou ik toch af en toe de auto overwegen. Ikzelf kan door m’n fysieke beperking ook dochter niet lopend van school halen, ik ga, wanneer ik haar ophaal, op m’n driewielfiets heen. Krijg ik ook vaak genoeg “blikken” maar ik vind het vooral fijn dat ik zo wel m’n dochter kan brengen/ophalen. En daarnaast is het voor kinderen ook goed om te zien dat iedereen anders is denk ik dan maar 😅😊
Hier zijn voor mij de parkeerplaatsen relatief ver van school en geen invalidenparkeerplaats. Hopelijk komt die er wel bij de nieuwbouw☺️

Of school te leuk is dat vind ik niet. Het is vooral niet meer te vergelijken met toen wij klein waren. Ze leert veel buiten en spelenderwijs dat vind ik alleen maar goed. Daarbij heb ik ook een dochter die de speciale dingen onthoud als in: alle kinderen met tuinbroek mogen deze aan naar school, knuffel mee naar school etc.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Fantine

Bericht 22 Apr 2025 17:04

Filoria schreef:Ja, dit ken ik ook van de basisscholen en middelbare scholen hier. Een flinke regenbui en het staat er ineens vol auto's. Mijn vermoeden is dat dat toch vooral mensen zijn die het zielig vinden voor de kinderen / voor zichzelf om nat te worden. De paar uitzonderingen met een goede reden daargelaten.

Je hebt makkelijk praten denk ik. Ik werk voor een detacheringsbureau en heb al geluk dat ik redelijk dichtbij mijn huidige opdracht woon. Het is niet zo simpel als dan ga je toch dichterbij je werk wonen. Als ik dat met mijn werk zou doen, zou ik dat qua privacy echt niet fijn vinden. Niet te snel oordelen hierover vind ik.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 22 Apr 2025 21:21

Ah ik ben een ouder die als het hard regent de kinderen met de auto brengt. We moeten 5 minuten fietsen en ik daarna nog 20 minuten naar werk en met harde regen wil ik niet naar mijn werk fietsen. Heb het echt wel geprobeerd met regenjas, maar mijn gezicht wordt nat en make-up loopt uit. Dus kinderen weten dat wij met flinke regen met de auto gaan. En daar mag iedereen wat van vinden.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Apr 2025 22:38

Ik draag geen make-up en heb geen auto dus dit staat allemaal een beetje ver van mijn belevingswereld af. Sowieso vind ik make-up al onzin 🤷🏼‍♀️ Maar goed, ik werd laatst lacherig nageroepen bij de supermarkt toen ik daar in mijn (niet zo sexy) regenpak mijn fiets wegzette dus blijkbaar hebben mensen daar ook een mening over. Soms zo vermoeiend om een vrouw te zijn! Je doet het nooit goed!

@Fantine: daar had ik inderdaad niet aan gedacht, dat het met bepaald soort werk juist fijn is om wat verder van je werk te wonen.

Ik neem me altijd voor om minder te oordelen, maar ik vind het zo moeilijk. En zo draag ik eigenlijk zelf weer bij aan het probleem dat ouders - vooral moeders - zo streng voor elkaar zijn.

Maar in het algemeen vind ik wel echt dat we kinderen wat minder hoeven te bedelven onder cadeautjes en activiteiten en dat het prima is als ze ook ervaren hoe het voelt om een lange, saaie rondleiding door een museum te doorstaan of door een hoosbui te fietsen. (En hoe het dan is als je na afloop lekker met een kopje thee onder een dekentje kunt kruipen.)

Als elke dag alles maar de hele tijd leuk en comfortabel moet zijn, in hoeverre ben je dan voorbereid op de echte wereld? Want in de echte wereld ga je tegenslagen en teleurstellingen tegenkomen. En dingen die saai zijn en lang duren, maar nu eenmaal moeten gebeuren.

Niet specifiek tegen jullie gericht hoor GSTQ en Fantine, maar gewoon globaal mijn mening over dit topic.
T (2008) en I (2013)
<<

Reva

Yipyapper

Bericht 23 Apr 2025 07:34

Ik herken het eigenlijk totaal niet, wij hebben alle drie de kinderen op een andere basisschool en bij alle drie de scholen vind ik geen overdaad aan uitjes of info. De jongste zit nu precies 1 jaar op school en er staan precies nul foto's in de schoolapp vanuit juf. Denk een stuk of 20 foto's van koningsdag (van de hele school, niet zijn klas) en van carnaval misschien 10 (wederom van de hele school). We ontvangen ook niet wekelijks een verhaaltje wat ze die week hebben gedaan. Ze besteden de tijd liever aan de kinderen zelf, zeiden ze met de intake al. De meest infoberichten zijn logistieke dingen. De studiedagen zijn er wel veel (al vind ik die met de jongste meestal heerlijk) en van alle 3 de scholen altijd op andere dagen, dat maakt het wel onhandig. Evenals de koningsspelen en paasontbijt. Ze hadden vorige week alle 3 op een andere dag Koningsspelen en Paasontbijt/lunch. Dat is wel chaotisch 😂

Mijn zoon is zwaar geïrriteerd als ik met de auto kom, die wil door weer en wind, maar ik vind het zelf gewoon erg lekker af en toe. Bij de oudste 2 verbaas ik me wel over het grote percentage wat nog wordt gebracht. Dat ze hier nog alle 3 gebracht werden gingen ze wel elke dag met de auto, omdat het anders niet haalbaar was met 3 locaties.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 23 Apr 2025 07:41

Ik vind dit heel veroordelend en ook sprekend uit privilege.
Het leven is enorm duur, dus beide ouders moeten wel werken. Over de huizenprijzen nog maar niet te spreken. Je wilt het op een plek waar je 32/36/40 uur bent het naar je zin hebben. Van een energieloze negatieve ouder worden kinderen pas echt de dupe.
Dan moet je dus OOK nog dat leuke werk dat je energie geeft vinden vlak bij je huis vinden, zodat je je kinderen wel met de fiets of lopend op school af kunt zetten. Of zelfs verhuizen naar je werkplek. En die "arme" kinderen dan? Weg rukken bij hun vriendjes en vertrouwde school, omdat de ouder alles netjes voor elkaar moet hebben en niet aangekeken wilt worden door andere ouders dat ze met de auto hun kind af zetten.

Je moet al zoveel. Dit is voor mij echt een perfect voorbeeld van de spagaat waar veel ouders in zitten. Kinderen weg brengen, nooit op tijd op werk kunnen zijn (hallo file, reistijden en huizen prijzen) en dan als kers op de taart ook nog veroordeeld worden door (nota bene) een andere ouder.

Volgens mij doen we allemaal ons best om een goede ouder te zijn en soms moet je dan ergens op inleveren. Nu lijkt me je kind met de auto naar school brengen dan wel echt zo'n miniscuul inleverpunt. Ik verbaas me dan ook om deze reactie.

Overigens doe ik zelf alles lopend of op de fiets, omdat ik midden in de stad woon en werk. Voor mij is het sneller op de fiets dan met de auto. Het gaat hier dus niet om mijzelf, maar er zijn vast veel forummers die dit gelezen hebben die zich hierdoor negatief aangesproken voelen.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 23 Apr 2025 11:37

Peinture schreef:Filoria, wat jij beschrijft voel ik ook. We wonen in een dure buurt dus het is hier ook echt de norm. Mijn kinderen voelen zich wel eens wat vreemd weggezet, omdat we niet op vakantie gaan. We hebben een mooi huis, en we hebben het heel goed, en dat weten onze kinderen ook. Maar en-en is niet haalbaar voor ons op dit moment. En dat hoeft ook niet, want we maken er thuis wat fijns van.

Ontopic: Ik vind het onderwijs soms ook te leuk. En ik merk het wel vaker bij de jongere leerkrachten, zij willen geloof ik naast lesgeven ook leuk gevonden worden op een bepaalde manier, door hun leerlingen. De koningsspelen zijn hier afgelast door het slechte weer. Bij zoon hebben ze de hele dag leuke dingen gedaan en dochter heeft gewoon haar schooldag gehad. Onze zoon krijgt ook best vaak een film te zien voor mijn gevoel. Er zijn sowieso in-school vaker van die niet-les momenten. Nu is dat voor onze zoon niet erg want die ligt erg voor. Uitstapjes zijn hier ook niet heel zuinig, maar de meeste uitstapjes zijn wel zinvol in mijn ogen.

Hier wonen we lopend tussen de 600-700 meter van school. Gezien ik niet zo ver aan een stuk op en neer kan lopen ga ik nooit meer mee richting school. Auto's worden hier ook ontmoedigd en dat vind ik een goede zaak. Het is een hele grote school, dus ook erg druk bij het brengen en halen. Ik vind het soms wel eens een jammer gevoel geven dat ik nooit mee ga, maar ik voel me er nog minder prettig bij om mee te gaan in de rolstoel.

Mijn dochter gaat nu altijd met de fiets zelfstandig. Maar de afgelopen jaren bracht en haalde ik ze gewoon met de auto omdat fysiek lopen en fietsen niet mogelijk is voor mij. Moet zeggen dat het wbt drukte qua auto's bij onze school wel te doen is.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 23 Apr 2025 20:51

Wij wonen 5 minuten fietsen van school en daarna fiets ik binnen 10 minuten door naar mijn werk. Mijn man werkt maar 2 dagen op locatie en verder thuis. Als het echt heel slecht is, of dochter moet naar de plusklas in een andere plaats, brengt hij ons met de auto op z'n thuiswerk dagen (Ik rij geen auto). Maar zijn inderdaad sneller op de fiets, want de parkeerplaats afkomen bij school op regenachtige dagen is echt drama
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Apr 2025 20:52

Tom schreef:Ik zou de juf die vraag gewoon eens stellen! Wellicht heeft ze het zelf niet door, want de gevolgen zijn van zo’n vraag.
(Edit; ik las vanochtend een post op LinkedIn over ‘huidskleur’ tape en dat de fysio zich niet gerealiseerd had dat huidskleur natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde is)

Ik probeer mijn kinderen (en leerlingen als pabo student/stagiaire juf) ook te leren dat huidskleur voor iedereen anders is. Op de school van mijn kinderen is zo'n 20% nt2 (dus veel verschillende huidskleuren) maar nog steeds is beige huidskleur, zo jammer!
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Apr 2025 21:44

@Max: heb je alleen het dikgedrukte stukje gelezen of ook wat eronder staat en wat ik mijn laatste post schreef? Ik snap wel dat het niet voor iedereen even makkelijk is hoor.

Weet trouwens niet of het zozeer met privileges te maken heeft. Ik ben opgegroeid in een gezin zonder auto en tot mijn 38e ook zelf geen auto gereden. Altijd alles moeten lopen en fietsen. Ook als het stormde, onweerde of tijdens een hittegolf. En werk? Dat moet bereikbaar zijn met fiets of OV. Anders kom ik er simpelweg niet. Heb dat niet per se als privilege ervaren 🙃
T (2008) en I (2013)
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen