Re: Onderwijs in N'land 'te leuk'?
Wat ik wel heel vervelend vind is wanneer mensen voor gevaarlijke situaties zorgen rondom school. Prima om met de auto te komen, doe ik zelf ook ivm de afstand. Maar rondom school rij ik niet te hard, parkeer in een parkeervak en als dat betekent een stukje verder lopen bij drukte, prima. Ik zie echter ook geregeld gevaarlijke situaties ontstaan door bijvoorbeeld mensen die vlak voor het hek stoppen middenin tussen de mensen die naar het plein lopen (en daar lopen ook kleine kinderen tussen). En er is een stukje waar mensen de auto neerzetten waar niet geparkeerd mag worden, maar wel naast de school is en dus aantrekkelijk. Zorgt voor hinderlijke situaties voor de mensen die er iets tegenover uit een echt parkeervak komen en soms niet weg kunnen.
De manier waarop mensen naar school komen vind ik niet zo belangrijk, al is lopen of fietsen wel gezond. Maar er zijn zat redenen om met de auto te moeten. Hoe iemand ook naar school gaat, ik vind het vooral belangrijk dat het veilig is voor iedereen. Zowel rondom school, daar kunnen we als ouders zelf op letten. Als ook wel in het algehele verkeer vind ik dat er gemiddeld wel beter uitgekeken mag worden. Wij wonen dus verder van school en komen met de auto, maar stel dat ik mijn zoon zou laten fietsen, zou ik hem ook niet alleen durven laten gaan. Terwijl hij al 11 is. Maar op de route zitten een aantal beruchte, minder overzichtelijke plekken waar geregeld fietsers worden aangereden (terwijl ze daar voorrang hebben). Ik zou er geen rust van hebben om hem drie kwartier laten fietsen dan. Daarnaast kijkt hij zelf wellicht niet altijd top uit (volgens mij wel prima maar goed het is nog wel een kind) en de hoeveelheid fatbikes met jongeren die zich aan geen enkele regel lijken te houden lijkt hier ook de pan uit te rijzen. Wij gaan in elk geval tot eind basisschool fijn met de auto. Daarna gaat zoon waarschijnlijk een stuk dichterbij huis naar school en kan dan lopen of fietsen afhankelijk van de school. Hij is dan ook ouder, de route korter en waarschijnlijk minder van die beruchte plekken op de route.