25 Jan 2025 13:49 door Indigo
Interessant! Ik heb alleen geen Volkskrant helaas. Ik vond zelf de doorstroomtoets geen meerwaarde hebben, omdat wij altijd de kinderen goed doorverwijzen, dit krijgen we ook altijd terug van de middelbare scholen. Hun ervaring was inderdaad ook dat leerlingen waarbij het advies alleen op basis van de doorstroomtoets naar boven werd aangepast, eigenlijk altijd weer afstroomden. Toch is het helaas echt zo wat June zegt, dat er nog steeds scholen zijn die kinderen met een migratieachtergrond of praktisch opgeleide ouders te laag doorverwijzen. Onbegrijpelijk. Dus daarvoor is de doorstroomtoets dan wel weer goed.
Het is inderdaad wel logisch dat middelbare scholen niet willen dat kinderen afstromen, omdat ze daar door de inspectie op worden afgerekend.
Een kind wat op de mavo thuishoort, hoort een mavo advies te krijgen en geen havo/vwo. Kinderen die hoog scoren voor de mavo en twijfelachtig voor de havo, horen een mavo/havo advies te krijgen, waarbij de middelbare school ze hoort te plaatsen in een dakpanklas mavo/havo of in een havo klas. Dat is dan aan de middelbare school.
Ik snap dat gelijk op het juiste niveau zitten het beste is voor een kind, maar soms is dat ook gewoon ingewikkeld. Het heeft niet alleen te maken met 'wat je leerniveau is' maar ook met de executieve functies van een kind. Je kunt een kind ook te laag inschatten, waardoor het niet op het juiste niveau zit. Mijn zoon had een havo advies en scoorde op de doorstroomtoets havo/vwo. In de eerste klas is hij geplaatst op de havo, nu in de tweede klas toch doorgestroomd naar het vwo.
2011 2012 2017