Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Pre advies groep 7

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 08:18

Re: Pre advies groep 7

Jullie nog nieuws? Hier is het gehoopte havo/vwo-advies binnen. Vandaag naar de open dag van de school waar dochter graag naartoe wil en waar havo/vwo-dakpanklassen zijn.

Ik zit net een artikel in de Volkskrant te lezen over de doorstroomtoets. Het klinkt niet best. Veel kinderen krijgen een bijgesteld advies na de toets, maar moeten dan in de tweede klas alsnog afstromen omdat het niet haalbaar blijkt.

Hoe kijken jullie aan tegen die doorstroomtoets?
T (2008) en I (2013)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 09:54

Veel kinderen met een migratieachtergrond of praktisch opgeleide ouders worden te laag ingeschat. Voor hen biedt deze toets wel een extra kans op juiste doorstroming, dus dat vind ik er goed aan. Ik ken het onderzoek wat je aanhaalt niet, maar klinkt of het wel belangrijk is om die toets nog eens onder de loep te nemen. Daarvoor hoeft het instrument zelf niet weg.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 10:23

Filoria schreef:Jullie nog nieuws? Hier is het gehoopte havo/vwo-advies binnen. Vandaag naar de open dag van de school waar dochter graag naartoe wil en waar havo/vwo-dakpanklassen zijn.

Ik zit net een artikel in de Volkskrant te lezen over de doorstroomtoets. Het klinkt niet best. Veel kinderen krijgen een bijgesteld advies na de toets, maar moeten dan in de tweede klas alsnog afstromen omdat het niet haalbaar blijkt.

Hoe kijken jullie aan tegen die doorstroomtoets?

Ik hoor daar inderdaad ook geregeld slechte dingen over.
Zelf niet die ervaring.
Luuk had als pre advies havo/vwo en bij de doorstroomtoets kwam eigenlijk hetzelfde naar voren al ging dit iets meer richting havo.
Hier zijn alleen dakpan klassen (de 1e 2 jaar). Dus hij ging naar de havo/vwo klas. Hij zit nu een half jaar op het voortgezet onderwijs en hij doet het heel goed. Qua scores en cijfers zit hij nu op een vwo advies.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 12:40

Ik heb zelf groep 8 een aantal jaar gehad en mijn ervaring met de doorstroomtoets is dat het in bijna alle gevallen het voorlopige advies bevestigde wat wij hadden gegeven. Afgelopen jaar hadden we zelfs een paar leerlingen die op de doorstroomtoets lager scoorden dan ons advies. Het is wel zo dat je als basisschool verplicht bent om kansrijk te adviseren en als middelbare school om kansrijk te plaatsen. Bij een dubbel advies, zal de leerling altijd op het hoogste niveau geplaatst worden. Er is toch niets mis mee dat je een kans krijgt om het te proberen?
2011 2012 2017
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 13:26

Er staat dit weekend een artikel van meerdere pagina's over de doorstroomtoets in de Volkskrant. Interessant om te lezen als je er meer over wil weten!

Indigo schreef:Er is toch niets mis mee dat je een kans krijgt om het te proberen?
In het krantenartikel komen middelbare scholen aan het woord die zien dat kinderen met een kansrijk advies op havo/vwo binnenkomen, maar waarbij al gauw blijkt dat ze veel meer op hun plek zijn op de mavo. Het is voor het zelfvertrouwen en de motivatie alleen echt niet zo fijn voor die kinderen om 'af te stromen'. Middelbare scholen hebben kinderen het allerliefste gewoon meteen op de goede plek. Dat is het beste voor het kind.
T (2008) en I (2013)
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 13:49

Interessant! Ik heb alleen geen Volkskrant helaas. Ik vond zelf de doorstroomtoets geen meerwaarde hebben, omdat wij altijd de kinderen goed doorverwijzen, dit krijgen we ook altijd terug van de middelbare scholen. Hun ervaring was inderdaad ook dat leerlingen waarbij het advies alleen op basis van de doorstroomtoets naar boven werd aangepast, eigenlijk altijd weer afstroomden. Toch is het helaas echt zo wat June zegt, dat er nog steeds scholen zijn die kinderen met een migratieachtergrond of praktisch opgeleide ouders te laag doorverwijzen. Onbegrijpelijk. Dus daarvoor is de doorstroomtoets dan wel weer goed.

Het is inderdaad wel logisch dat middelbare scholen niet willen dat kinderen afstromen, omdat ze daar door de inspectie op worden afgerekend.

Een kind wat op de mavo thuishoort, hoort een mavo advies te krijgen en geen havo/vwo. Kinderen die hoog scoren voor de mavo en twijfelachtig voor de havo, horen een mavo/havo advies te krijgen, waarbij de middelbare school ze hoort te plaatsen in een dakpanklas mavo/havo of in een havo klas. Dat is dan aan de middelbare school.

Ik snap dat gelijk op het juiste niveau zitten het beste is voor een kind, maar soms is dat ook gewoon ingewikkeld. Het heeft niet alleen te maken met 'wat je leerniveau is' maar ook met de executieve functies van een kind. Je kunt een kind ook te laag inschatten, waardoor het niet op het juiste niveau zit. Mijn zoon had een havo advies en scoorde op de doorstroomtoets havo/vwo. In de eerste klas is hij geplaatst op de havo, nu in de tweede klas toch doorgestroomd naar het vwo.
2011 2012 2017
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 14:04

Helemaal met je eens dat executieve functies ook heel belangrijk zijn! Wat ik me daarbij afvraag: is het niet júíst bij kinderen met praktisch opgeleide ouders of een migratieachtergrond zo dat ze op zo'n doorstroomtoets slecht scoren op taal (want minder grote woordenschat, minder taalaanbod thuis) en dat ze die achterstand op de middelbare school kunnen compenseren met goede executieve functies? Want je komt bij vakken als Nederlands, Engels en geschiedenis ook al heel ver als je altijd netjes je huiswerk maakt, goed bent in werkstukken maken, samenwerken, hulp vragen, organiseren, op tijd beginnen met leren voor een toets etc.

Probleem is dat juist die executieve vaardigheden niet getoetst worden bij de doorstroomtoets. Wat voor zin heeft zo'n extra toets dan?

Indigo schreef:Het is inderdaad wel logisch dat middelbare scholen niet willen dat kinderen afstromen, omdat ze daar door de inspectie op worden afgerekend.
Dat is inderdaad logisch, maar ook de scholen die deze afstromers als nieuwe leerlingen binnenkrijgen zijn niet blij. Die zien dat kinderen die meteen beginnen op de praktijkschool een betere motivatie en een positiever zelfbeeld hebben dan kinderen die er later instromen omdat het op een andere school niet lukte.
T (2008) en I (2013)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 16:08

Heel veel kinderen hebben helemaal geen taalachterstand meer in groep 8, maar er wordt al aangenomen dat ze die hebben en anders naar hen gekeken. Ik heb de onderzoeken ook niet.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 16:19

Ik werk op een middelbare school (havo/vwo) en wij zien juist veel leerlingen die op basis van die doorstroomtoets een hoger advies krijgen, juist weer afstromen naar wat de basisschool adviseerde. Het is ook een trend om bijlessen te nemen voor die doorstroomtoets. Er zijn ook voorbeeldtoetsen te koop en er zijn scholen die hun leerlingen geel gericht voorbereiden op die toets om daar hoge scores te krijgen. Wat wij het meeste zien, is dat de basisschool het uiteindelijk echt bij het rechte eind had met hun originele advies.

Ergens moeten we af van 'hoger' en 'lager' opgeleid en van dingen als 'afstromen', maar dat zal een flinke opgave worden. Ik merk ook dat veel ouders en leerlingen toch minstens havo willen en het liefste vwo en dat ze echt neerkijken op mavo (of havo). Ik vind die trend echt heel zorgelijk. Uitspraken van ouders 'ja maar hij kan het echt wel' en dan dus gewoon niet kijken waar een kind gelukkig is en wat bij hem past ipv wat hij misschien wel kan.
december 2016
juli 2019
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 16:21

Niekske schreef:Ik werk op een middelbare school (havo/vwo) en wij zien juist veel leerlingen die op basis van die doorstroomtoets een hoger advies krijgen, juist weer afstromen naar wat de basisschool adviseerde. Het is ook een trend om bijlessen te nemen voor die doorstroomtoets. Er zijn ook voorbeeldtoetsen te koop en er zijn scholen die hun leerlingen geel gericht voorbereiden op die toets om daar hoge scores te krijgen. Wat wij het meeste zien, is dat de basisschool het uiteindelijk echt bij het rechte eind had met hun originele advies.

Ergens moeten we af van 'hoger' en 'lager' opgeleid en van dingen als 'afstromen', maar dat zal een flinke opgave worden. Ik merk ook dat veel ouders en leerlingen toch minstens havo willen en het liefste vwo en dat ze echt neerkijken op mavo (of havo). Ik vind die trend echt heel zorgelijk. Uitspraken van ouders 'ja maar hij kan het echt wel' en dan dus gewoon niet kijken waar een kind gelukkig is en wat bij hem past ipv wat hij misschien wel kan.

Ja, er zal iets moeten met die toets, want dit werkt duidelijk niet. En bijles zorgt ook voor toenemende ongelijkheid. Het is een ingewikkeld probleem met veel verschillende aspecten.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 25 Jan 2025 17:40

Ik ben stiekem bang dat er een te hoog advies uit de doorstroomtoets komt, vwo of havo/vwo want dat zou Lu misschien het beeld geven dat hij een hoger niveau zou kunnen doen, maar dat is eigenlijk geen optie want er is geen vwo speciaal onderwijs in de buurt en de school met mavo/havo lijkt ons echt heel passend voor hem. Dan heb ik liever dat er 'gewoon' havo uit komt. Wij merken dat Lu ook enorm het beeld heeft dat vwo doen 'het beste' is, net als naar de universiteit gaan. Terwijl ik het veel belangrijker vind dat hij iets gaat doen waar zijn sterke punten benadrukt worden en hij zich goed bij voelt. En ik zelf zie hem eerder tuinman worden dan rechten gaan studeren wat hij in zijn hoofd heeft. Dus we proberen dat ook steeds als optie te blijven geven. Maar het zou wel helpen als de doorstroomtoets gewoon het juiste niveau aangeeft zodat het ook geen faalervaring wordt (ik kon vwo maar ik moest naar de havo).
Ik denk inderdaad ook wel dat er wat gedaan moet worden aan die doorstroomtoets, maar voor zover ik weet wordt daar ook, net als aan de cito toets altijd weer aan geschaafd.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 18:01

June schreef:Heel veel kinderen hebben helemaal geen taalachterstand meer in groep 8, maar er wordt al aangenomen dat ze die hebben en anders naar hen gekeken. Ik heb de onderzoeken ook niet.
Of ze een taalachterstand hebben of juist heel goed zijn in taal (of rekenen), blijkt toch in principe al uit de methodetoetsen en de jaarlijkse citotoetsen? Ik snap gewoon niet zo goed waarom die doorstroomtoets dan nóg een keer toetst op taal (en rekenen). Misschien is de school van mijn dochter wat doorgeslagen, maar ze maakt echt elke week wel een taal- of rekentoetst dus volgens mij wordt dat echt wel genoeg getoetst...

Ik ben het met je eens dat alle kinderen dezelfde kansen verdienen.

Maar als het ene kind opgroeit in een huis vol Nederlandstalige boeken en kranten en het andere kind niet, is het dan kansenverhogend om ze allebei te toetsen op taal? Ik vrees dat dat vooral kansenverhogend is voor kinderen zoals die van Pompoen en mij en niet voor de doelgroep die jij bedoelt.

Het lijkt mij veel interessanter om in groep 8 te kijken welke andere vaardigheden bij een bepaald schooltype passen en in welke mate een kind over die vaardigheden beschikt. Bijvoorbeeld onderzoeksvaardigheden voor het vwo of handig zijn met techniek voor vmbo kader. In plaats van een doorstroomtoets af te nemen, zou je kinderen in de klas aan een 'groep-8-project', een soort profielwerkstuk, maar dan op de basisschool, kunnen laten werken en beoordelen hoe ze dat aanpakken. En bij welk schooltype de manier van werken van een kind past. O ja en dan kun je de ouders en de VO-school meteen wat tips meegeven welke vaardigheden wat extra aandacht verdienen om te ontwikkelen.

Ik zou zoiets veel boeiender vinden om met de leerkracht van groep 8 over te praten, dan dat we steeds maar weer naar de grafiekjes van de taal- en rekentoetsscores zitten te kijken.
T (2008) en I (2013)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 25 Jan 2025 20:32

Wij hebben dan toch wel ander soort gesprekken Filoria, ja we bespreken kort de uitslagen van de toetsen, maar we bespreken vooral hoe het gaat, welke vaardigheden er goed gaan en welke aandacht behoeven. Ook hebben we een deel van de gesprekken ouder-kind gesprekken, de kinderen moeten dan ook zelf aangeven welke vaardigheden ze goed in zijn en wat wat nog wat minder gaat en daar praten we dan over. Soms blijkt dat ze zichzelf over of onderschatten maar vaak zitten ze best wel goed met hun eigen beoordeling. Over niveau wordt eigenlijk bijna nooit gepraat, eigenlijk gaat het vooral er over of het kind het beste uit zichzelf kan halen en wat daar voor nodig is. ~

Ik vraag me af of simpelweg de toetsingsmethode veranderen nu wel echt kansenverhogend is voor kinderen die minder bevoorrecht zijn opgegroeid. Ik vraag me af of je die kinderen dan niet ándere kansen moet bieden. Bijvoorbeeld het doorstromen van mbo naar hbo of van mavo naar havo makkelijker maken zodat ze een kans hebben om het alsnog te doen, of weet ik wat, een tussenjaar waar ze extra onderwijs krijgen wat ze nodig hebben om het hogere niveau wat ze aankunnen ook daadwerkelijk aan te kunne.
Ik zit gewoon te brainstormen, natuurlijk kosten sommige dingen veel meer geld dan men er voor over heeft.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 26 Jan 2025 15:06

Ik heb geen verstand van de doorstroomtoets maar hij mij gingen net als bij meer mensen de nekharen rechtop staan bij het lezen van de OP.

Er is helemaal niks mis met vmbo, en als je de capaciteiten hebt en je wilt graag kun je nog overal komen. Mijn zoon heeft kader gedaan maar mocht bepaalde vakken na een jaar op TL niveau doen. Als dat 1 vak meer was geweest had hij een TL diploma gekregen.
Ik weet ook zeker dat hij volledig TL had kunnen doen als hij wilde. Maar hij leert niet graag alleen theoretisch dus dit was voor hem heel goed. Misschien achteraf gezien was basis ook goed geweest voor hem want hij merkt dat hij veel beter in z'n vel zit als hij bezig kan zijn.
Ik vind dat dat het uitgangspunt moet zijn, en niet een zo 'hoog' mogelijk niveau halen.
Uiteindelijk is hij toch een mbo niveau 4 opleiding gaan doen. En nu heeft hij besloten hiermee te stoppen, zijn AVO vakken te blijven volgen en gaat op zoek naar een opleiding, misschien een niveau lager maar waarin hij bezig kan zijn ipv hele dagen achter de laptop te zitten. En ik ben gigantisch trots op hem.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 06:54

Even klagen over onze first world problems hoor.

Dochter had in groep 7 havo-advies. Dit schooljaar, in groep 8, hebben de juffen dat bijgesteld naar havo/vwo-advies.

We hebben zowel in groep 7 als in groep 8 gekeken naar havo/vwo-brugklassen en bijvoorbeeld geen proeflesjes Latijn o.i.d. gedaan omdat gymnasium geen optie leek.

Nu heeft ze gisteren de uitslag van de doorstroomtoets gekregen en is het tóch vwo geworden. Ten eerste wil ze daar helemaal niet naartoe. Ze heeft zich nu al ingesteld op havo/vwo en had al afgesproken met vriendinnetjes dat ze elkaars naam zouden opgeven om bij elkaar in de brugklas te komen. Ten tweede hebben we ons niet op vwo-klassen en -scholen georiënteerd.

Ze moet zich over twee weken al aanmelden en de open dagen zijn al geweest.

Dit is toch een onhandig systeem zo, jongens?
T (2008) en I (2013)
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 08:02

Met een vwo advies mag je je gewoon aanmelden voor havo/vwo brugklassen. Tenminste, hier in de regio wel. Er zijn ook middelbare scholen die alleen dakpan brugklassen hebben, dus dan kom je met vwo advies sowieso in een havo/vwo brugklas.

Ik vind het overigens inderdaad bijzonder, in een jaar tijd ineens van havo naar vwo advies. Maar goed, dat systeem klopt gewoon nier.
december 2016
juli 2019
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 08:10

Ik heb overigens ook al regelmatig gehoord dat ouders niet mee willen gaan in het verhoogde advies na de doorstroomtoets. Die hebben bij school aangegeven dat ze bij het originele advies willen blijven. Hoe dat praktisch uitgevoerd is, weet ik niet, maar ze hebben het naar eigen zeggen voor elkaar gekregen. Allemaal omdat ze dat niet bij hun kind vonden passen, kind wilde het niet, bang om het dan niet te halen... wellicht kun je op school het gesprek nog aangaan?
december 2016
juli 2019
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 08:23

Kan ik beter in gesprek gaan met de basisschool of de middelbare school denk je?

Niekske schreef:Met een vwo advies mag je je gewoon aanmelden voor havo/vwo brugklassen.
Ja, toch? Ik denk dat de kans groot is dat we dat gewoon gaan doen ook.

Niekske schreef:Ik vind het overigens inderdaad bijzonder, in een jaar tijd ineens van havo naar vwo advies.
Ik denk dat de juffen het lastig vinden wat ze moeten met het verschil tussen hoe goed onze dochter is in taal versus rekenen. Ze nemen op haar school zowel een NIO-intelligentieonderzoek als de doorstroomtoets af. Uit beide komt vwo, maar in allebei de toetsen zie je ook heel duidelijk dat onze dochter vooral hééél goed is in taal en dat dat de gemiddelde score ophaalt.

Op de NIO-toets scoorde ze op de taalonderdelen rond de 130 (dan spreek je al bijna van hoogbegaafdheid) en op de doorstroomtoets had ze een score van 100% op begrijpend lezen (álle vragen goed dus).

Bij de reken-onderdelen scoorde ze bij de NIO rond de 100 (gemiddeld) en bij de doorstroomtoets op 'getallen' 60% (lijkt me ook gemiddeld?)

Ik kan me op dit moment moeilijk voorstellen dat I. blij wordt van wiskundelessen op vwo-niveau. Maar Nederlands, Engels, geschiedenis, biologie etc. zou ze allemaal prima kunnen denk ik.
T (2008) en I (2013)
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 15 Mrt 2025 08:57

Wij hebben het destijds op de basisschool besproken en zij hebben het met de middelbare scholen geregeld.
Mijn dochter had kader/mavo en zoon mavo/havo. Mijn dochter doet wel alle generieke vakken op mavo niveau en krijgt daar straks certificaten voor, maar alleen theorie zou haar doodongelukkig maken dus hebben we voor kader gekozen zodat ze ook 16u per week praktisch bezig is.

Mijn zoon scoorde op alles hoog genoeg op havo niveau behalve begrijpend lezen. Daarnaast is zijn passie voor sport altijd al groot geweest en wilden we niet dat hij door het vele huiswerk daardoor minder zou kunnen sporten. Zie en hoor dat nu terug bij zijn teamgenoten dat zij regelmatig afmelden i.v.m. huiswerk en klagen tijdens de wedstrijd ritten over de hoeveelheid huiswerk en dat zou mijn zoon doodongelukkig maken. Wiskunde, geschiedenis en Engels doet hij op havo niveau en krijgt hij certificaten voor waardoor hij daar bij een mbo opleiding vrijstelling voor krijgt.

Ze kunnen dat gewoon in hun eigen klas doen. Misschien is dat ook nog een optie voor je dochter om te doen bij de vakken die haar wel heel gemakkelijk af gaan en waar ze wel belang bij heeft op vwo niveau? Weet niet of alle middelbare scholen daar aan meewerken maar daar zou je naar kunnen informeren. Ging hier overigens wel pas na de eerste periode in, aan de hand van hun cijfers lag die optie er.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 09:06

Dan lijkt een havo/vwo klas de beste plek voor haar. Mocht alsnog blijken dat ze het vwo aankan, komt dat er tijdens dat jaar wel uit. Vwo hoeft natuurlijk absoluut geen gymnasium te zijn. En je zegt dat ze wiskunde op vwo misschien niet zou kunnen, er zijn weinig leerlingen die voor alle vakken precies hetzelfde niveau hebben. Je bent in het ene vak beter dan het andere, dat blijft een soort gemiddelde.

Wanneer je over het advies in gesprek wil, als je denkt dat ze anders niet naar een havo/vwo brugklas kan, zou ik in gesprek gaan met de basisschool. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze zich met een vwo advies daar niet voor kan aanmelden.

Het aanmelden gaat hier digitaal, een aanmeldgesprek kan ook, maar die keuze is aan ouders. Het kan altijd fijn zijn om de situatie in een gesprek toe te lichten, maar als jullie je gewoon kunnen inschrijven voor de brugklas van haar keuze, is dat misschien niet noodzakelijk.
december 2016
juli 2019
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 11:44

Ik zou gewoon voor de havo/vwo klas gaan.
Hier hebben we dakpanklassen 2 jaar zitten ze in een dakpanklas en vanaf de 3e stromen ze naar de havo of het vwo, ook hebben we daarnaast nog wel een vwo extra klas.
Luuk kreeg havo advies maar mocht toch naar de havo/vwo klas. Luuk heeft nu een klasgenoot die eigenlijk een vwo extra advies had. Maar hij had geen behoefte in de extra's die daar aangeboden worden.
Op dit moment staan Luuk en die jongen beide op bijna een zelfde gemiddelde van alles toetsen die ze nu hebben gehad..

Met andere woorden zegt het altijd wat?
Ik zou haar gewoon laten gaan na wat 2 jaar lang het advies is geweest dus havo/vwo.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 15 Mrt 2025 13:07

Ik zou ook voor havo vwo gaan. Na de tweede of derde? splitst zich het op en komt ze op het juiste niveau terecht.

Maar het is wel een vervelend systeem idd, wij hadden dat met vmbo kader en theoretisch. Scholen hier in de regio zijn bijna allemaal: vmbo B,K,T en andere scholen zijn T, havo, vwo.
Eerder was het advies in groep 7, kader. Dus wij daarop georiënteerd. Toen werd dat begin groep 8 al T, dus konden we opnieuw beginnen met oriënteren maar gelukkig hadden we nog de tijd. Maar als het begin groep 8 ook K was geweest en op de doorstroom T havo, dan hadden we een probleem gehad.
De uitslag van de doorstroom is te kort op de inschrijving op scholen.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 15:53

Als het advies op de doorstroomtoets hoger is dan het advies van de basisschool ben je als school verplicht om in overleg met ouders/kind het advies te heroverwegen. Dit betekent niet per definitie dat het een hoger advies wordt. De school had in deze contact met jullie moeten zoeken om te overleggen wat jullie dochter en jullie willen. Het advies hoeft niet omhoog te worden bijgesteld namelijk.

Je moet je kind zelf inschrijven op de middelbare school. Ik zou bij de basisschool aangeven dat je wilt inschrijven op havo/vwo en dat dan ook doen.

Mijn zoon had begin groep 8 mavo/havo advies, eind groep 8 een havo advies en daarna op de doorstroomtoets havo/vwo gescoord. Hij wilde absoluut niet naar het vwo, was bang dat hij dit niet kon, dus hij is naar de havo gegaan. Hij had in het eerste jaar zulke goede cijfers, dat hij in de tweede klas alsnog is doorgestroomd naar het vwo (atheneum, geen gymnasium).
2011 2012 2017
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 17:26

@Indigo: volgens mij is de school wel echt verplicht het advies bij te stellen, zie:

https://www.volkskrant.nl/politiek/onde ... ~b1080d61/

Goed om te lezen dat meerdere forummers positieve ervaringen hebben met het 'rustig opstarten' van de middelbare school in een gemengde brugklas!

Vandaag nog even met I. gepraat en er zit ook echt geen bewegingsruimte bij haar, ze weet wat ze wil.
T (2008) en I (2013)
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Mrt 2025 18:06

Zal inderdaad ook wel een deel bij de ouders liggen. Hier zie ik het ook gebeuren. Dochter heeft een vriendinnetje dat nagenoeg altijd slecht scoort met toetsen. Het is een schat van een kind maar is in haar eigen wereld. Met 2 chaotische ouders die haar amper lijken te begeleiden (alles op het laatste moment) wordt het haar ook niet makkelijk gemaakt. Soms mag ze niet eens een toets maken van haar ouders (omdat het haar zou demotiveren? Zeker 2 a 3 keer per maand ziek (dan is haar moeder ziek of kan haar vader haar niet brengen of heeft ze een toets niet geleerd) maar dat ze slecht scoort is natuurlijk compleet de schuld van school. Moeder hangt heel erg aan de vriendschap die onze dochters hebben. Ze heeft al meerdere keren aangegeven dat ze bang is dat ze naar een andere school zullen gaan als ze van de basisschool af gaan (bang dat haar dochter daar geen vriendschappen zal kunnen sluiten). Tja... Dochter heeft nu pre advies VMBO TL/GT/ HAVO. Ik denk dat ze prima HAVO kan, ze heeft alleen niet altijd zo'n zin om te leren. Met het "lagere advies" heb ik ook geen moeite overigens.

Maar nu sprak ik die moeder dus laatst en oh wee als haar dochter VMBO kader advies zou krijgen, dat zou ze zeker niet pikken want het enige dat het kind moeilijk vindt is rekenen en de rest is ze heel goed in alles bla bla. Ik kan het me gewoonweg niet voorstellen eerlijk gezegd de hele situatie kennende... Nu heeft ze dus inderdaad iemand ingeschakeld om bijles te geven en gaf ze aan te gaan lullen als brugman als ze toch een dergelijk advies aan haar dochter geven want met VMBO kader kom je nergens etc etc. Ik krijg zelf het gevoel dat ze haar kind aan het opkrikken is naar het niveau van mijn dochter zodat ze toch een kans heeft dat ze op dezelfde school komen. Was je kind jaren eerder gaan helpen, denk ik dan :palm:. Ik vind het gewoon zo sneu voor dat meisje.

Anyway, we hebben nu een aantal scholen en dochter is wel enthousiast over de HAVO scholen dus ze weet als ze dat wil dat ze er wat voor moet doen. En zo niet is dat ook prima en hebben we ook al een aantal leuke scholen op het oog waar ze ook graag heen zou gaan. Ik zie bij haar vriendin nog wel gebeuren dat haar ouders haar kostte wat het kost een niveau omhoog krikken en ze dan straks omkomt van de stress en geen bijles meer heeft. Ik snap niet waarom dit soort ouders het hun kind zo moeilijk willen maken.

En ik snap niet hoe mijn dochter zo snel zo groot is geworden :nopompom:
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen