Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verjaardag peuter vieren

<<

MaLou

Noob

Bericht 11 Mrt 2025 08:48

Re: Verjaardag peuter vieren

Marin schreef:
MaLou schreef:Ik heb nergens gezegd dat Hema-gebak te min is. Ik zei alleen dat mensen in mijn omgeving dat niet zouden eten, dus dan heb je het voor niks gekocht en gaat het de kliko in. Dat vind ik ontzettend zonde en niet duurzaam. Was dus bedoeld als tip, om te voorkomen dat dat gebeurt.

Maar waarom is het dan not done? Want dat zei je wel en ben ik dan wel benieuwd naar waarom en hoe je dat weet van mensen. Zeggen ze dat?

Ik zei inderdaad dat het not done is, omdat het dat is. In onze cultuur wordt dat niet gegeten. Dus dan is het toch zonde, verspilling en niet duurzaam om te kopen? Er wordt alleen van gegeten als het van een goede, lokale bakker komt. Ik woon inmiddels al 20 jaar een paar honderd kilometer verderop, en de spullen van de lokale bakker daar worden gewoon meegenomen mijn kant op. Ik heb het ook niet bedacht, dat is hoe het gaat.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 11 Mrt 2025 09:14

Om hoeveel mensen gaat het? Wij vieren de verjaardag ook altijd thuis en inderdaad je bent wel veel bezig, maar ik heb ook wel tijd om er even bij te gaan zitten.
Bij binnenkomst iedereen koffie/thee/fris en een stukje gebak. Als ze dit op hebben (niet meteen opspringen) nog een rondje aanbieden.
Daarna chips, nootjes, kaasjes worstjes enz op tafel. Dit snij ik de avond ervoor al, zodat ik alleen schaaltjes hoeft te vullen. Tussendoor een rondje fris aanbieden en er lekker bij gaan zitten.
Als je lunch of avondeten wilt doen dan als een soort buffetje klaar zetten en ook zelf rustig wat te eten pakken en erbij gaan zitten. Daarna een opruim rondje. Op de momenten van gebak/koffie even mensen vragen om te helpen en bij het klaarzetten van het buffetje even vragen om te helpen. Mijn ervaring is dat het dan wel mee valt.

Ik heb ooit bij een (avond) feestje een nichtje gevraagd om te helpen. Misschien heb je iemand in de omgeving (buurmeisje/jongen) of via familie/collega iemand die je kunt vragen om te helpen, eventueel tegen een vergoeding.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Mrt 2025 09:17

MaLou schreef:
Marin schreef:
Maar waarom is het dan not done? Want dat zei je wel en ben ik dan wel benieuwd naar waarom en hoe je dat weet van mensen. Zeggen ze dat?

Ik zei inderdaad dat het not done is, omdat het dat is. In onze cultuur wordt dat niet gegeten. Dus dan is het toch zonde, verspilling en niet duurzaam om te kopen? Er wordt alleen van gegeten als het van een goede, lokale bakker komt. Ik woon inmiddels al 20 jaar een paar honderd kilometer verderop, en de spullen van de lokale bakker daar worden gewoon meegenomen mijn kant op. Ik heb het ook niet bedacht, dat is hoe het gaat.

Oké fascinerend! Om wat voor cultuur gaat het?
Let's discover the world together.
<<

MaLou

Noob

Bericht 11 Mrt 2025 09:19

Marin schreef:
MaLou schreef:

Oké fascinerend! Om wat voor cultuur gaat het?

Fascinerend?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 09:34

Waarom wordt er zo ingegaan op cultuur? Ik moet bij mijn schoonfamilie ook niet aankomen met gekochte taarten hoor haha. Nu vind ik taarten bakken ook echt leuk, dus dat komt niet voor bij ons, maar ik snap wel wat ze zegt. De Hollandse manier zoals Ster het vertelt, daar krijg ik dan weer kriebels van ook: het verplichte kringetje en op volgorde eten en de hele tijd mensen dingen aanbieden. Jij drinkt toch ook geen wijn uit een karton Marin, terwijl anderen dat wellicht wel lekker vinden? Ieder zijn eigen toch?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 11 Mrt 2025 09:48

Marsy31 schreef:... De Hollandse manier zoals Ster het vertelt, daar krijg ik dan weer kriebels van ook: het verplichte kringetje en op volgorde eten en de hele tijd mensen dingen aanbieden...

Dit is ook niet hoe wij alle verjaardagen vieren, ligt ook een beetje aan het weer en voor wie het feestje is. Maar als wij kiezen voor een rustige (kinder)verjaardag, waar je ook bij wilt gaan zitten, dan is dit een prima opzet naar mijn idee.
<<

MaLou

Noob

Bericht 11 Mrt 2025 09:50

Marsy31 schreef:Waarom wordt er zo ingegaan op cultuur? Ik moet bij mijn schoonfamilie ook niet aankomen met gekochte taarten hoor haha. Nu vind ik taarten bakken ook echt leuk, dus dat komt niet voor bij ons, maar ik snap wel wat ze zegt. De Hollandse manier zoals Ster het vertelt, daar krijg ik dan weer kriebels van ook: het verplichte kringetje en op volgorde eten en de hele tijd mensen dingen aanbieden. Jij drinkt toch ook geen wijn uit een karton Marin, terwijl anderen dat wellicht wel lekker vinden? Ieder zijn eigen toch?

Dat is precies wat ik bedoel, Marsy. Dank.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 09:57

Ster schreef:
Marsy31 schreef:... De Hollandse manier zoals Ster het vertelt, daar krijg ik dan weer kriebels van ook: het verplichte kringetje en op volgorde eten en de hele tijd mensen dingen aanbieden...

Dit is ook niet hoe wij alle verjaardagen vieren, ligt ook een beetje aan het weer en voor wie het feestje is. Maar als wij kiezen voor een rustige (kinder)verjaardag, waar je ook bij wilt gaan zitten, dan is dit een prima opzet naar mijn idee.

Naar mijn idee is dat juist niet een relaxte manier van vieren. Ik ben gewend verjaardagen te vieren waar alles staat en mensen zichzelf kunnen bedienen en dus ook helpen opruimen. Maar ik merk ook erg dat dit in Nederland er zó inzit dat ik verjaardagen hier vieren super stressvol vind haha.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Mrt 2025 09:59

Ik raakte wel geïntrigeerd doordat je het woord cultuur erbij haalde ja. Ben dan benieuwd naar wat voor cultuur. Dus ja dat vind ik fascinerend.

Overigens maak ik de taarten zelf ivm de allergie van m'n dochter.
Let's discover the world together.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 10:16

Ik vind het ook vreemd dat het geen hema taart mag zijn.
Niet iedereen heeft tijd om zelf te bakken of geld om naar de bakker te gaan.
Je zegt toch ook niet 'wie lust er een stukje taart van de Hema?'
Als je niet wil, dan laat je het maar staan of kom je gewoon niet als het niet goed genoeg is.

Ik haal mijn taart ook gewoon van de supermarkt, scheelt de helft met de prijzen van de bakker en er zijn echt hele lekkere bij.
De driptaart van de Hema is trouwens heerlijk!
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 11 Mrt 2025 10:30

Wij wonen in Limburg en het is dan wel gebruikelijk om vlaai bij de bakker te halen. Ook familie hoger in het land vraagt vaak of wij vlaai mee brengen om bij een verjaardag te serveren.

Er wordt hier over het algemeen wel 'minderwaardig' gekeken naar supermarkt gebak, maar het is niet dat het niet gegeten zal worden als iemand dat koopt. In die zin snap ik het wel dat er bij verjaardagen bepaalde verwachtingen zijn, omdat het vaak dezelfde groep mensen is. Toch vind ik, dat je je daar niet aan hoeft te houden en vanwege welke reden dan ook (geld/smaak bijvoorbeeld) het ook best kunt eten als mensen eens iets anders in huis halen.

Ik heb bij een kinderverjaardag dus vaak wel een Hema taart (voor het foto moment), maar daarnaast ook de keuze tussen 2 of 3 andere soorten vlaaien.
<<

MaLou

Noob

Bericht 11 Mrt 2025 10:51

Prima als iemand taart, gebak of vlaai van de supermarkt of Hema wil serveren, maar wat ik net al zei, het wordt bij ons niet gegeten. En ik heb een hekel aan weggooien of verspillen. Dus dat haal ik niet in huis.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mrt 2025 11:02

Haal je dan altijd taart bij de bakker? Of moet je echt zelf aan de slag?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 11:09

Siesa schreef:Ik vind het ook vreemd dat het geen hema taart mag zijn.
Niet iedereen heeft tijd om zelf te bakken of geld om naar de bakker te gaan.
Je zegt toch ook niet 'wie lust er een stukje taart van de Hema?'
Als je niet wil, dan laat je het maar staan of kom je gewoon niet als het niet goed genoeg is.

Ik haal mijn taart ook gewoon van de supermarkt, scheelt de helft met de prijzen van de bakker en er zijn echt hele lekkere bij.
De driptaart van de Hema is trouwens heerlijk!

Je praat erg vanuit je eigen referentiekader, in andere culturen wordt anders met verjaardagen of eten omgegaan. En dat is ook ok. Als zij bij jou komen passen ze zich vast aan jou aan en als jij zelfgemaakte taart ergens krijgt zeg jij vast ook niet: ik wil een hema taart. Het is gewoon zoals het is.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 11:10

En trouwens: een taart zelf bakken is 1) goedkoper en 2) als je tijd hebt naar de Hema te fietsen, heb je ook tijd om een taart te bakken, zoveel werk is dat nou ook weer niet.
Afbeelding
Afbeelding
<<

MaLou

Noob

Bericht 11 Mrt 2025 11:23

Tabbie schreef:Haal je dan altijd taart bij de bakker? Of moet je echt zelf aan de slag?

Sowieso geen taart, dat wordt niet gegeten. Het wordt meegenomen van de lokale bakker, zoals ik zei. Ik bak ook wel eens zelf iets, maar alleen als ik tijd heb.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 11:29

Ja maar er mag toch gevraagd worden bij welke cultuur dat dan past? Of mag dat ook niet. Ik vind het ook echt fascinerend, vooral omdat er over gepraat wordt alsof je een spacecake wil aanbieden. Als het iets cultureels is vind ik dat je niet meteen heel minachtend over een Hema taart hoeft te doen.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 11:32

Ster schreef:Wij wonen in Limburg en het is dan wel gebruikelijk om vlaai bij de bakker te halen. Ook familie hoger in het land vraagt vaak of wij vlaai mee brengen om bij een verjaardag te serveren.

Er wordt hier over het algemeen wel 'minderwaardig' gekeken naar supermarkt gebak, maar het is niet dat het niet gegeten zal worden als iemand dat koopt. In die zin snap ik het wel dat er bij verjaardagen bepaalde verwachtingen zijn, omdat het vaak dezelfde groep mensen is. Toch vind ik, dat je je daar niet aan hoeft te houden en vanwege welke reden dan ook (geld/smaak bijvoorbeeld) het ook best kunt eten als mensen eens iets anders in huis halen.

Ik heb bij een kinderverjaardag dus vaak wel een Hema taart (voor het foto moment), maar daarnaast ook de keuze tussen 2 of 3 andere soorten vlaaien.

Ik woon ook in Limburg en zie eigenlijk zelden dat er bij een bakker taart of Vlaai gehaald wordt. Het zal wel gebeuren maar als ik een kruimelvlaai zie staan vraag ik me niet af of die van de bakker of de supermarkt komt.
<<

MaLou

Noob

Bericht 11 Mrt 2025 11:34

Ik zie niet waar er minachtend gedaan wordt. In mijn reacties heb ik alleen gezegd dat Hema- en supermarkttaart niet gegeten wordt. Prima toch. En om weer in herhaling te vallen; ik haal het daarom niet in huis, want verspilling.

En nee, het gaat niet over een spacecake. Dat vul je zelf in, en dat is onzinnig, dat weet je ook wel.
Laatst gewijzigd door MaLou op 11 Mrt 2025 11:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

MaLou

Noob

Bericht 11 Mrt 2025 11:35

Kira schreef: Ik woon ook in Limburg en zie eigenlijk zelden dat er bij een bakker taart of Vlaai gehaald wordt. Het zal wel gebeuren maar als ik een kruimelvlaai zie staan vraag ik me niet af of die van de bakker of de supermarkt komt.

Als dat zelden zou gebeuren, zou een bakker geen bestaansrecht hebben. Dit is jouw perceptie.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mrt 2025 11:52

Marsy31 schreef:
Ster schreef:

Naar mijn idee is dat juist niet een relaxte manier van vieren. Ik ben gewend verjaardagen te vieren waar alles staat en mensen zichzelf kunnen bedienen en dus ook helpen opruimen. Maar ik merk ook erg dat dit in Nederland er zó inzit dat ik verjaardagen hier vieren super stressvol vind haha.

Ik doe ook niet aan kringetjes verjaardagen. Hoewel er altijd wel mensen zijn die vanzelf in een kringetje gaan zitten. Maar er gaat ook vaak wel ergens een groepje staan of aan de eettafel zitten. En dan met zelfbediening wordt het best relaxed.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 11:53

Jip schreef:
Marsy31 schreef:

Ik doe ook niet aan kringetjes verjaardagen. Hoewel er altijd wel mensen zijn die vanzelf in een kringetje gaan zitten. Maar er gaat ook vaak wel ergens een groepje staan of aan de eettafel zitten. En dan met zelfbediening wordt het best relaxed.

Ja, zoiets zou voor TO dus ideaal zijn, maar dan moet je wel familie hebben die dan ook zelf pakken want ik heb dus zo'n kringetjes familie die zelf dan geen initiatief nemen en dan voel ik me alsnog verplicht.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mrt 2025 11:54

Marsy31 schreef:En trouwens: een taart zelf bakken is 1) goedkoper en 2) als je tijd hebt naar de Hema te fietsen, heb je ook tijd om een taart te bakken, zoveel werk is dat nou ook weer niet.

Nou... Ik heb een tijd taarten op bestelling gemaakt en ik was er echt wel een paar uur mee bezig!

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Mrt 2025 11:56

Marsy31 schreef:
Jip schreef:

Ja, zoiets zou voor TO dus ideaal zijn, maar dan moet je wel familie hebben die dan ook zelf pakken want ik heb dus zo'n kringetjes familie die zelf dan geen initiatief nemen en dan voel ik me alsnog verplicht.

Mijn broer en ik roepen allebei wel een keertje 'als je naar huis gaat met dorst of honger, dan ben je zelf niet genoeg opgestaan' of iets in die trant.
Ik schenk wel vaak in op de verjaardag van mijn moeder bij mijn ooms en tantes. Die zijn 80+ en staan gewoon zelf niet meer zo makkelijk op. Zo onlast ik mijn moeder ook weer een beetje.

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Mrt 2025 12:09

Jip schreef:
Marsy31 schreef:En trouwens: een taart zelf bakken is 1) goedkoper en 2) als je tijd hebt naar de Hema te fietsen, heb je ook tijd om een taart te bakken, zoveel werk is dat nou ook weer niet.

Nou... Ik heb een tijd taarten op bestelling gemaakt en ik was er echt wel een paar uur mee bezig!

Ja, maar nu ga je uitersten zoeken toch? Dat hóeft niet en is een keuze. Ik maak de taarten altijd zelf en de ene duurt langer dan de andere, en als ik echt geen tijd heb worden het de simpelere versies. Alhoewel we elk jaar een taart voor de kinderen maken op verzoek en man en ik wisselen af. Maar dat vind ik ook leuk om te doen. Maar eet smakelijk een Hema taart mee bij anderen hoor.
Afbeelding
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen