24 Feb 2025 19:34 door Loïs
Onze oudste van 12 wil geen cola. Heel soms fanta. De middelste 9 is dol op cola. Op vrijdag koop ik een 0,5 flesje en die mag in het weekend op. Wel de zero suiker variant. Als we bezoek krijgen die cola drinkt heeft hij mazzel, want dan halen we een grote fles en blijft er soms wat over. Dat mag dan gewoon op maandag opgedronken worden. De jongste van 4 vindt het lekker, maar mag het niet van ons.
Onze kinderen krijgen naar school water mee, dat is ook het beleid van school. Thuis drinken ze water, melk, thee, optimel, Dubbelfris of taksi zonder suiker of aanmaak zonder suiker.
Qua eten zijn we heel makkelijk. Vooral de oudste die op de middelbare zit, controle houden is dan toch lastig. We eten in de basis best gezond, koken 5 tot 6x per week. Onze middelste is een heel lastige eter. Als wij wraps eten met rouwkost, sla, kip en groente dan eet hij een wrap tosti. Hij krijgt wat minder gezonde voeding. Broodbeleg beperkt zich bij hem tot vruchtenhagel en schuddebuik helaas. Hij is nooit ziek en zn gebit is gezond, dus ik kan mij er nu niet druk om maken. Hopelijk veranderd zijn eetpatroon als hij ouder wordt.
Uit school een snoepje, na het eten een bakje yoghurt. Vrijdag en zaterdag chips of popcorn. En in het weekend overdag ook 2x een snoepje of koekje. Als we uiteten gaan dan kiezen ze maar wat ze willen.
Bolletje ijs, meestal 2. Jongste 1. Ikzelf neem er ook maximaal 1, dus ze klaagt er niet over. Ligt ook een beetje aan de grootte van de bol, de prijs per bol en de omstandigheden. Als we die week al ijs op hebben, of ze al meer zoetigheden gehad hebben bijvoorbeeld.