Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Gezonde voeding voor je kind(eren)

<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 22 Feb 2025 08:46

Re: Gezonde voeding voor je kind(eren)

Ik maak me eigenlijk ook niet zo’n zorgen over de cafeïne. De grens wordt bij een vijfjarig kind na twee blikjes pas (al) overgeschreden en ze krijgen er maar eentje. In een restaurant af een toe een tweede. Maar ik heb lieve dat ze suikervrije cola drinken dan bijvoorbeeld appelsap of Fristi. 7 up of suikervrije Fanta zou ook nog een optie zijn, dan kiezen ze soms ook wel. Of Rivella. Maar ik heb niet zoveel moeite meer twee blikjes cola zero per week.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Feb 2025 08:48

Hier twee pubers (14) en een pré puber (10). Van 14 heb ik geen controle op.

Tot en met groep 8 was het voor de oudste twee na school iets lekkers ter waarde van rond de 100 kcal en daarna bij trek brood, fruit, groente, yoghurt. Mijn jongste zit nu in groep 7 en sinds dit schooljaar heb ik het aangepast en mogen ze op de dagen dat ze 1,5u sporten na school een grote mars, snicker of kitkat pakken of een bol ijs bij de ijssalon.

We eten thuis gezond, veel groente, kip en van alles de volkorenvariant, met 1 keer per week een keer friet of pizza, ze verkiezen thuis ook de gezonde voeding boven chips en snoep. Ipv chips (wat ze wel mogen als de jongste slaapt) eten ze liever lekker en gezond belegde pitabroodjes. Zoon heeft een erg hoge verbranding en eet wat vaker hagelslag of jam op brood.

Buitenshuis maakt het mij niet zoveel uit wat ze eten, de basis thuis is gezond, dus daar bemoei ik me niet mee zolang ze veel sporten en thuis groente/fruit eten. Vraag wel altijd wat ze hebben gehaald, maar puur uit interresse. Mijn oudste dochter haalt vooral sushi, vaak wel twee keer per week, belegde stokbroodjes en ijsthee. Eens per maand ongeveer McDonalds maar dat zal nu het lekkere weer weer komt wat vaker worden denk ik, ze moeten er 30 min voor fietsen dus ook prima.
Mijn zoon haalt kaneelbroodjes bij de supermarkt of panini's in de kantine. Soms een zak chips of popcorn tijdens een tussenuur. Na training in de warme maanden ijs. Op zaterdag slaapt één van zijn vrienden meestal hier, dan halen ze een zak pinda's, zak snoep of zak chips. Verder eet hij in de avonden liever een extra maaltijd dan snacken.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Feb 2025 08:59

Mijn oudste dochter houdt niet van prik, maar drinkt wel ijskoffie. Koffie zelf mag ze van mij ook drinken als ze dat zou willen. Mijn zoon mag cola drinken als hij dat wil, moet hij wel zelf kopen, ik haal alleen in het weekend 1 fles fris en 1 pak ijsthee. Met name omdat mijn jongste dat alleen in het weekend mag. Zij mag dan best 1 glas cola maar dan wel overdag.

Met bolletjes ijs halen krijgen ze er 1 van mij, hier zijn de bollen groot en ik kan daar wel 4u op teren. Meer is absoluut niet nodig. Mijn zoon haalt tijdens de warme maanden na training, met zijn teamgenoten, wel 2 bollen. De 1ste betaal ik, de 2de betaald hij zelf.
Wanneer er ergens bolletjes zijn die net zo klein zijn als de ijsschepper kan ik 2 bollen wel overwegen als we al flink in beweging zijn geweest.
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 22 Feb 2025 11:46

Wij eten normaal gesproken 6x per week gezond avondeten, 1 dag ongezond. Bijna altijd volkoren brood met worst (meer gezond beleg lust ze niet) maar af en toe een witte boterham met chocopasta. Ze eet elke dag fruit, groente bij de lunch (komkommer, tomaatjes oid). We eten elke dag een toetje. Dat kan vla oid zijn, maar meestal een beetje skyrr of kwark ofzo. Drinken vooral thee, water, melk, soms optimel en ranja zero.
Ze zit op 2 sporten en speelt veel buiten.
Maaaarrrr daarnaast zijn wij ook wel snoepers en zij ook. Dus elke dag na school mag ze een snoepje/koekje/chocolaatje pakken, en soms rond 16 uur nog wat lekkers. Als we ergens zijn of in het weekend drinkt ze graag sprite, kindercola of chocomel. Gewone cola mag ze trouwens soms een paar slokjes van mij, verder niet.
Wij zijn er niet super streng op.
Een vriendin van mij heeft 3 kinderen en die js thuis wel heel streng. Merk dan inderdaad ook dat ze op een feestje of als ze dan wat krijgen het ook bizar is hoe ze er op aanvallen en alles in een recordtempo naar binnen werken. Vind ik ook niet nodig. Maar goed, ieder z'n ding.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 22 Feb 2025 13:41

Amelie dat is idd het andere uiterste.
Ik ben niet superstreng daarin maar hier zeuren ze er nooit om. Ze krijgen vaak een zakje snoep met een verjaardag maar die geef ik altijd weg. Dat gaat hier gewoon niet op. Ze lusten het wel maar denken er niet aan?
Op een verjaardag snoepen ze wel omdat het dan in het zicht staat. Thuis zet ik gewoon fruit en rauwkost in het zicht.
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 22 Feb 2025 14:29

Mijn kinderen krijgen bijna geen suiker en ik let ook veel op e-nummers. Er zitten tegenwoordig zoveel gekke dingen in de meest normale producten. Daarom maak ik ook heel veel dingen zelf. Hun broodjes maak ik altijd zelf met volkoren en roggemeel. Ook maak ik regelmatig zelf lekkere broodjes met bijvoorbeeld pesto, ham en kaas. Dat vinden ze heerlijk. Als broodbeleg krijgen ze meestal diverse notenpasta’s (pinda, cashew, amandel), ghee met amandelmeel/kokosmeel, roomkaas, ham, of kaas. Als tussendoortje krijgen ze pepsels, zelfgemaakte crackers van amandelmeel, olijven, augurk of een paar losse cornflakes maar dan wel van een gezondere variant, fruit en soms ook een stukje pure chocolade 85%.
Ze drinken meestal water of zelfgemaakte kombucha, waterkefir of melkkefir. In mijn kombucha en waterkefir zit 2% suiker dus dat vind ik een prima alternatief voor andere limonades of frisdrank. Als toetje geef ik meestal een melkkefir-shake met banaan en avocado erin.
Soms drink ik in een restaurant wel eens cola en dan mogen de kinderen alleen een klein slokje mee drinken. En als er een feestje is mogen ze ook best een klein stukje taart, dus dan wil ik best een kleine uitzondering maken. Maar het is dan ook niet dat ze zich op de zoetigheid storten. Bij de laatste verjaardag stonden er olijven op tafel en dat was juist hetgeen wat de kinderen voornamelijk gegeten hebben.
2019 ons engeltje*
2021
2023
<<

Marit Eline

Bericht 24 Feb 2025 12:20

Wat betreft cola, mijn oudste heeft dit voor het eerst gedronken toen hij 9 was geloof ik. Hij is nu 10, bijna 11. Hij drinkt het denk ik overall 1x per maand? (Als we ergens zijn, terrasje ofzo). Niet thuis, wij drinken ook geen cola. Hij drinkt dan wel de gewone normale variant, dus met cafeïne. Vind dat geloof ik niet zo'n probleem met zo'n lage frequentie.

Oh en bolletjes ijs, in principe 1. Zeker als we met zijn allen zijn. Als ik alleen met oudste zoon of dochter ben dan willen we nog weleens 2 doen. Maar dat is de uitzondering

Wat ik soms wel lastig vind: mijn oudste zoon is heel dun, eet heel goed maar beweegt ook heel veel, is echt wel een beetje mager. Mijn dochter van 8 is normaal en mijn zoon van 5 een beetje chubby, wel nog puppuvet denk ik hoor wat er af gaat als hij gaat groeien, maar toch wil ik voor hem een beetje oppassen wat hij eet. Terwijl zoon en dochter dat niet echt hoeven. Dus dat vind ik met eten/snoepjes/gezonde dingen weleens lastig. Oudste zoon krijgt 4 boterhammen mee naar school. Voor dochter vind ik 3 wel genoeg. En zoon van 5 zou ik eigenlijk 2 wel genoeg vinden, maar hij zegt dan honger te hebben en dat vind ik toch ook wel zielig dus doe ik toch maar 3. Na school zou ik oudste eigenlijk wel noten willen geven. Maar zoon 5 jaar wil het dan ook en die heeft al dat vet eigenlijk niet nodig.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 24 Feb 2025 12:29

Het ligt denk ik ook aan het formaat bolletje. Waar wij vaker komen is 1 bolletje gelijk aan 2 bollen op een andere plek. Toen de kinderen jonger waren, vroeg ik echt specifiek om een klein kinderbolletje. Toen deden ze 1 bolletje verdelen over 2 hoorntjes voor ons.
Maar daarnaast vind ik het ook vrij duur worden om steeds 2 bolletjes te pakken. Dan af en toe 1 bolletje, krijgen ze vaker een ijsje.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 24 Feb 2025 19:34

Onze oudste van 12 wil geen cola. Heel soms fanta. De middelste 9 is dol op cola. Op vrijdag koop ik een 0,5 flesje en die mag in het weekend op. Wel de zero suiker variant. Als we bezoek krijgen die cola drinkt heeft hij mazzel, want dan halen we een grote fles en blijft er soms wat over. Dat mag dan gewoon op maandag opgedronken worden. De jongste van 4 vindt het lekker, maar mag het niet van ons.

Onze kinderen krijgen naar school water mee, dat is ook het beleid van school. Thuis drinken ze water, melk, thee, optimel, Dubbelfris of taksi zonder suiker of aanmaak zonder suiker.

Qua eten zijn we heel makkelijk. Vooral de oudste die op de middelbare zit, controle houden is dan toch lastig. We eten in de basis best gezond, koken 5 tot 6x per week. Onze middelste is een heel lastige eter. Als wij wraps eten met rouwkost, sla, kip en groente dan eet hij een wrap tosti. Hij krijgt wat minder gezonde voeding. Broodbeleg beperkt zich bij hem tot vruchtenhagel en schuddebuik helaas. Hij is nooit ziek en zn gebit is gezond, dus ik kan mij er nu niet druk om maken. Hopelijk veranderd zijn eetpatroon als hij ouder wordt.
Uit school een snoepje, na het eten een bakje yoghurt. Vrijdag en zaterdag chips of popcorn. En in het weekend overdag ook 2x een snoepje of koekje. Als we uiteten gaan dan kiezen ze maar wat ze willen.
Bolletje ijs, meestal 2. Jongste 1. Ikzelf neem er ook maximaal 1, dus ze klaagt er niet over. Ligt ook een beetje aan de grootte van de bol, de prijs per bol en de omstandigheden. Als we die week al ijs op hebben, of ze al meer zoetigheden gehad hebben bijvoorbeeld.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Feb 2025 20:41

Ik probeer ook zo gezond mogelijk maar ik vind het echt BIZAR hoeveel zooi ze nog steeds ergens anders krijgt zoals op school of bij vriendinnetjes. Ook zo’n leuke; “Bij oma mag dat.” Leuk, maar ze heeft 4 oma’s die we regelmatig zien. Mijn man is ook veel makkelijker dan ik hierin. Gelukkig is de basis gezond. Typ ik terwijl we vanavond nog naar de Mc Donalds zijn geweest maar dat had een reden. 😅
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Feb 2025 22:27

Gezond is ook een moeilijk begrip. Wat is gezond?

Ik zou wel graag willen dat mijn kinderen nóg gezonder zouden eten. Ze krijgen gezond eten maar ook snoep/chips/ijs en idd ook vaak als ze op een ander zijn. Mijn man kan er ook wat van qua traktaties kopen voor ze. Vooral nu ze nog klein zijn kan ik er nog veel invloed op uitoefenen dus zou het graag heel bewust doen. Maar dat lukt me dus zeker niet altijd (of heel vaak niet :-)). De kinderen zijn zich er al wel van bewust wat voeding met je doet of kan doen.

Ik vind bijvoorbeeld rijst met kipfilet en sperziebonen gezond. Of kipfilet met gekookte aardappels en broccoli. Ik vind gebakken aardappeltjes met kip krokant schnitzel en witlof met ham en kaas bijvoorbeeld al minder gezond. Daar zal een ander misschien anders over denken.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 04 Mrt 2025 20:25

Hier een snackerige peuter. Ik vind het lastig om 3-4 eetmomenten aan te houden. Als ze dan een wafel (linzenwafel/rijstwafel), soepstengel, boterham, appel, druiven oid vraagt dan denk ik echt, prima meid.

Snoepjes vraagt ze sinds kort ook (bijna 3,5). We hebben meestal 1 of 2 dagen iets in huis en dan mag ze dat ook gewoon proberen/eten. Soms een klein koekje of snoepje. Maar soms ook een donut (eet ze aleen de bovekant af haha) of een stuk taart of tompouce ofzo als we bezoek hebben of een verjaardag. Bij oma krijgt ze wel eens chips/pombar. Thuis eigenlijk nooit.

We maken ook vaak gezonde ijsjes (yoghurt met fruit invriezen) en dat vraagt ze ook op random momenten (bij het ontbijt bijv.), en dat mag ze eigenlijk ook altijd wel. En soms krijgt ze ook dingen met zoetstoffen erin. Ik heb daar niet zoveel problemen mee als het met mate is. Volgens mij heeft ze al prima door dat sommige voeding energie voor het buikje is en snottebellen wegjaagd en dat snoepjes dat niet echt doen haha.

Het enige wat ze ‘slechter’ eet is avondeten. Meer dan de helft van de week raakt ze het niet eens aan. Groente eet ze vaak in rauwe vorm als snackje als ik kook. Krijgt ze nog iets binnen. Maakt ook geen drol uit wat ik maak, pasta niet (rood, groene saus. Gepureerd of niet), geen curry’s, geen rijst, geen noedels. Niet met de saus apart of door elkaar. De afgelopen weken vindt ze zelf aardappels of frietjes spannend om te eten. Zal wel een heeeele lange fase zijn.

Mijn zoon (bijna 1,5) krijgt nog geen snoep. Wel af en toe een biscuitje. Hij heeft kma dus sowieso wat makkelijker af te houden. Ook op verjaardagen etc. Al kreeg hij van oma laatst een heeeeel zoet vegan toetje. Kind had de dag van zijn leven haha.

Overigens vind ik friet uit de oven of airfryer niet zoveel mis mee. Dus dat krijgen ze beide wel. Bij zoon ook wel makkelijker als we onderweg zijn en de hoofdmaaltijd is ongezonder.
11.21
10.23
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen