Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Gezonde voeding voor je kind(eren)

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 16:08

Gezonde voeding voor je kind(eren)

Ik ben wel benieuwd hoe anderen omgaan met gezonde voeding voor je kind(eren) en hoe dat verandert als ze ouder worden.

Mijn zoon is bijna twee en ik merk dat ik langzaam soms wel wat “makkelijker” word met eten voor hem, als in; er mag vaker iets minder gezonds. We waren afgelopen week een paar dagen weg en dan gaat er best wat patat naar binnen, hij krijgt steeds vaker iets anders dan yoghurt als toetje etc. Op zich vind ik dat wel prima, als ik zelf uit eten ben kies ik ook graag iets lekkers😀 In de basis eet hij nog steeds behoorlijk gezond, in mijn ogen. Hij bedelde pas voor het eerst om een snoepje toen ik iets pakte, maar toen hij eraan likte bleek het toch niet lekker te zijn🤪 Terwijl ik pas in een winkel een leeftijdsgenootje van hem zag die in een minuut of tien zeker 10 flinke snoepjes kreeg.

Maar ik ben dus wel benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Heb je je kind tot wat hogere leeftijd suikervrij gehouden, ben je juist heel makkelijk met wat hij/zij kreeg van jongs af aan? Dit topic is niet bedoeld om de moraalridder uit te hangen, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie overwegingen hierin en of je bijv. heel bewust met het eten van je kinderen omgaat of het juist meer op z’n beloop laat. En ook hoe dat verandert als ze ouder worden. Ik neem aan dat de meesten daar bij bijv pubers toch iets minder controle over hebben😉
<<

Marit Eline

Bericht 21 Feb 2025 17:14

Re: Gezonde voeding voor je kind(eren)

Ah leuk onderwerp!
Ik vind dit ook wel lastig. Bij mijn 1e kind kon ik het 'niet ongezond eten' veel langer volhouden dan nu bij mijn 4e kind, hij ziet alles van de oudere kinderen en wil dan ook. Voorbeeld: wij hadden nooit snoepjes in huis, dus mijn oudste kreeg dat nooit. Nu de oudste kinderen op school zitten hebben we wel snoepjes in huis (want ja dat heeft iedereen in de klas) en nu krijgt de jongste dus ook al wel eens een snoepje terwijl hij nog geen 2 is, omdat hij anders moord en brand schreeuwt als de rest het krijgt en hij niet. Hetzelfde geldt voor koekjes. De oudste kregen vooral biscuitjes en rijstwafels en dat soort 'gezonde' koekjes. De jongste eet ook wel ongezondere dingen mee die de andere kinderen dan bijv als traktatie op school krijgen.
Ik ben van mening dat als de basis gezond is, dat je dan best af en toe minder gezond mag eten. De 80/20 regel ofzo. Onze bijna tweejarige eet dus ook wel af en toe patat. Met mayonaise (want hallo, als je broers en zus mayonaise bij de patat krijgen en jij niet dan ga je daar toch echt niet mee akkoord!). Maargoed, dan eten we daarna weer een week gezond dus dat is dan prima. Ik zie in mijn omgeving dat kinderen die thuis nooit snoep/koek thuis krijgen enorm gaan schranzen als je ergens bij vriendjes zijn waar het wel mag. Dus dat is ook weer niet goed.
Ik denk ook heel erg dat zelf het goede voorbeeld geven het belangrijkst is. In de basis gezond en af en toe wat ongezond. Als je als ouders veel ongezond eet kun je niet van je kind verwachten dat hij/zij wel gezond gaat eten. Als je het eetpatroon van je kind wil veranderen moet je beginnen bij jezelf. En het dan samen als gezin aanpassen.
<<

Fantine

Bericht 21 Feb 2025 17:41

In de basis eet ons 4 jarig kind gezond. Elke avond een verse gevarieerde maaltijd bijvoorbeeld en voldoende fruit. In het weekend zijn we hier makkelijker in. We eten sowieso elke week friet in het weekend en dan tussendoor echt wel een snoepje of wat lekkers. Doordeweeks is dit bij ons thuis amper het geval. Op de woensdag passen opa en oma op en zij geven zeker meer snoep dan ik zelf zou doen maar dat vinden we prima, geen zin om hierover de discussie aan te gaan. Wij snoepen zelf terwijl ons kind op bed ligt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 17:48

Ik heb beide kinderen 2 jaar zonder toegevoegde suikers opgevoed en toen langzaam dingen geintroduceerd: eerst een stukje taart op verjaardagen, een koekje met heel weinig suiker, een ijsje in de zomer. Ik hou me vast aan het aantal gram dat ze op die leeftijd aanraden (24 gram toegevoegde suiker voor onze 7 jarige, 19 gram voor onze 3 jarige). Nu leg ik dat niet op een weegschaal elke dag natuurlijk, ze was gister jarig en dan gaat er veeeel meer doorheen. Maar ik geef haar liever een koekje in de middag, dan dat ze die 19 gram binnen krijgt van beleg, gezoete yoghurt of drankjes. Dus we hebben suikervrije jam (en dus ook niet met vervangers) en letten bijvoorbeeld bij de appelsap er ook op dat het puur sap is. Of ik maak zelf ijsjes met fruit dat over is in plaats van de gekochte. Ik schrik in Nederland echt ontzettend hoe weinig pure dingen je nog kunt kopen, zeker bij de toetjes: ik heb nog geen enkel toetje gevonden zonder suiker of vervangers.

Zoon kreeg wel als snoepjes en koekjes etc. en ik heb haar gewoon uitgelegd dat dat nog niet voor haar is en wat anders aangeboden 2 jaar lang, ook op verjaardagen als er taart was. Zoon krijgt ook geen frisdrank, dat vind ik nog niet nodig. Alles stapsgewijs. Nu krijgen ze allebei ook enorme buikpijn van bepaalde snoepjes of teveel suiker,. dat scheelt wel ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 18:12

Wij hebben een hele makkelijke eter. Hij eet alles. Dat maakt t denk ik ook een stuk eenvoudiger om gezond eten te blijven aanhouden. Hij krijgt van opa’s en oma’s weleens een snoepje of chipje, maar van ons eigenlijk nooit. Simpelweg omdat hij een wortel ook een lekker tussendoortje vindt. De noodzaak is er niet en wij eten zelf ook weinig ongezond thuis.

We zijn nu al een langere tijd op vakantie en hier merken we dat alle kinder opties in restaurants super ongezond zijn. In de eerste weken weleens geprobeerd, maar hij vindt dat minder lekker dan een normale gezonde maaltijd.

Verder zijn we niet tegen snoep/ongezond etc. Heb er niet echt een visie op behalve dat ik t niet nodig vindt zolang hij er zelf niet om vraagt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Feb 2025 18:53

Max schreef:We zijn nu al een langere tijd op vakantie en hier merken we dat alle kinder opties in restaurants super ongezond zijn. In de eerste weken weleens geprobeerd, maar hij vindt dat minder lekker dan een normale gezonde maaltijd.

Dit snap ik sowieso niet, hoezo zijn de kindermenus vaak patat, pizza, pannenkoeken. Waarom hebben ze niet gewoon de optie om een kleinere portie ergens van te bestellen. Nu is mijn zoon een goede eter en 9 dus die kan rustig van de volwassenkaart bestellen. Hij heeft ook steeds meer door dat hij dat veel lekkerder vind.

Verder probeer ik hem zo’n gezond mogelijk eetpatroon aan te leren, maar da’s verrekte lastig als je zelf niet het beste voorbeeld bent. Ik probeer hem wel uit te leggen hoe voeding in elkaar zit en waarom je sommige dingen zo ongeveer onbeperkt kan eten en andere met mate moet eten. Hij lust gelukkig bijna alles dus dat is super fijn. De dingen die wij wel lekker vinden en hij minder eten we vaak als hij er niet is. We proberen hem ook echt uit te dagen om te proeven en dat gaat echt super goed.
2015 💙
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Feb 2025 18:54

Mijn kinderen hebben tot vier jaar geen snoep en chips gehad. Dat begon meteen toen ze op de basisschool zaten en traktaties kregen en tijdens speelafspraakjes snoep kregen. Vanaf twee kregen ze af en toe friet, taart op een verjaardag en een koekje maar meer niet. Eerste keer McDonalds was de tweeling 8 en jongste 7.

Nu zijn ze10 en 8 krijgen ze op zaterdagavond tijdens filmavondje een klein bakje chips. Friet krijgen ze uit de oven en nooit van de snackbar. We eten zelden pizza of pannenkoeken. Eigenlijk elke dag gezond. Na school mogen ze een snoepje en ik neem soms kleine taartjes, soesjes mee van de bakker. Ze eten erg gezond en lusten veel. Ze eten twee keer per week vis, zalm en kabeljauw, twee keer per week vlees meestal kip en de overige 3 dagen vega. Qua broodbeleg ook 90% gezond en alleen bruin brood. Tijdens het jeugdjournaal eten ze nog allemaal een appel. Ze drinken water, thee of melk. Ze krijgen nog steeds geen frisdrank en ik geef ook geen ranja.

Ik vind gezond eten best belangrijk.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 18:57

Ik denk dat wij niet bewust gezonder of ongezonder eten voorschotelen.
Er wordt zes dagen gekookt, lekker gevarieerd. De zevende dag zijn frietjes en frikandellen uit de airfryer.
We eten altijd volkoren brood, maar eens per week hebben we afbakbroodjes.
In de ochtend drinken ze water, melk bij maaltijden en zero ranja voor na de dutjes. Alleen als we uit eten/uit drinken gaan krijgen ze een glas wat anders. Vaak appelsap of fristi.
In de ochtend krijgen ze fruit. Dat mogen ze sowieso altijd, de hele dag door. Evenals groente. In de namiddag krijgen ze een koekje of snoepje.
En als ik kook een soepstengel.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 19:11

Wij kopen zelf vrijwel nooit snoep, chips en dat soort dingen. Het komt door traktaties en feestjes wel hier binnen. Avond eten is vrijwel altijd gezond, we hebben geen vaste pizza of friet avond ofzo, al eten we dat wel af en toe. Maar dan geef ik altijd groenten of rauwkost erbij.
Snoep en zo dat binnen komt via traktaties gaat in een bak en daar mogen ze af en toe iets van.
Ze drinken melk, water, ranja, ice tea green (zero) en heel soms thee.

Ze sporten allebei en bewegen daarnaast ook genoeg, dat vind ik ook belangrijk binnen het idee van 'gezond bezig zijn'. Daarom dus geen vaste regels of dingen als 'tot die leeftijd niks van dit of dat'.
december 2016
juli 2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 21 Feb 2025 19:16

Ik ben met mijn oudste ook veel ‘strenger’ begonnen dan hoe ik het deed met mijn jongste. Nu eten ze doordeweeks gezond (dus gezond broodbeleg, geen zoet toetje ofzo, en normaal avondeten). Ook geen snoep of chips. In het weekend mogen ze weleens chips, of snoepjes, en eten we met z’n allen soms wat minder voedzaam zoals pizza of patat oid. We kopen zelf eigenlijk nooit snoep. Het is wel in huis want Sinterklaas, Sint Maarten, feestjes… daar teren ze dan eigenlijk het hele jaar op.

Qua drinken hebben we thuis alleen diksap. Wij drinken zelf ook geen fris. De oudste wil nu heel graag cola als we ergens uit drinken. Dat mag nu meestal wel. De jongste kiest dan fristi of een sapje.

Ik herken idd wel wat je zegt Marit Eline, vriendjes die thuis helemaal geen snoep krijgen vragen er hier dan continu om of hoor je de oudste opstoken dat hij het moet vragen. Een van die moeders weet ook altijd het gesprek zo te draaien naar gezonde keuzes en goed voor het milieu zorgen enzo, maar meanwhile… vind ik altijd wel lastig!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Feb 2025 19:22

Mijn zoon vraagt ook om cola, maar ik wil dat nog niet ivm cafeïne. Geef je cafeïnevrije cola? Of merk je niks van die hoeveelheid?

Ik geef kinderen na school dus wel een snoepje omdat ze het overal krijgen en er ook altijd naar gevraagd wordt.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 19:23

Hier wordt er ook alleen water en melk gedronken. Wij drinken zelf ook nooit wat anders (+koffie en wijn).
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Feb 2025 19:29

O en hoeveel bolletjes geven jullie als je een ijsje gaat halen? Die van mij mogen er altijd maar één, maar als ik dan weleens een vriendinnetje meeneem dat wordt er vaak gezegd maar je mag er toch altijd twee 😅.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Feb 2025 19:31

Ik drink zelf wel heel graag cola. In de zomer bijna dagelijks. En dan liefste uit blikje. Maar zeg tegen kinderen dat net als koffie is en daarom dus niet mag.

Ik drink niet tot nauwelijks alcohol in het bijzijn van de kinderen omdat ik dat voorbeeld niet wil meegeven. Maar met cola zero kan ik me niet inhouden.
<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 21 Feb 2025 19:49

We eten over het algemeen gezond, de kinderen eten graag fruit dus dat krijgen ze ook voldoende binnen. Ze krijgen dagelijks wel een snoepje, daar heb ik geen probleem mee. Ze krijgen qua drinken van alles, vaak ranja maar ook optimel of eens chocomel. Mijn dochter drinkt graag water tegenwoordig. Ik doe het zoals ik het van vroeger gewend ben, niet teveel gedoe over eten. In de basis gezond, maar een keer wat minder gezond is ook geen ramp.
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 20:20

Hier krijgen ze gewoon snoep, chips, koek en chocolade. Maar wel met mate. Bij de koffie mogen ze 1 ding kiezen dus het is niet zo dat ze om 3 uur een koekje krijgen en om 4 uur en snoepje mogen.
Ze vragen er ook niet naar, gewoon op vaste tijden.
Frisdrank alleen bij speciale gelegenheden, drinken wij zelf ook nooit. Ze mogen ranja pakken met de koffie en voor de rest water of thee.
Ik probeer nu wat aanpassingen te doen in de maaltijden. Ik ben overgestapt op volkoren producten en voeg meer groenten toe.
Alleen fruit laten eten is ontzettend moeilijk.
Een ijsje is gewoon 1 bolletje en dat ook niet te vaak.
En dat met uit eten gaan herken ik ook. Ze eten dan altijd friet of pannekoeken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Feb 2025 20:24

Godsavethequeen schreef:Ik drink zelf wel heel graag cola. In de zomer bijna dagelijks. En dan liefste uit blikje. Maar zeg tegen kinderen dat net als koffie is en daarom dus niet mag.

Ik drink niet tot nauwelijks alcohol in het bijzijn van de kinderen omdat ik dat voorbeeld niet wil meegeven. Maar met cola zero kan ik me niet inhouden.

Cola zero is ook echt wel een ding hier. Vind dat echt zo lekker. Drink geen koffie dus dat scheelt wel weer. J drinkt incidenteel ook wel eens een glaasje.

Bolletjes ijs is 1 of 2 net hoe het uitkomt en hoeveel hij gegeten heeft die dag. Hij weet ook dat als wij zeggen dat hij er 1 mag dat dat dan ook echt wel genoeg is. Dus standaard 2 zeker niet.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Feb 2025 20:29

Wij waren op jonge leeftijd wel enigzins bezig met suikervrij en gezond eten maar nooit enorm.
Onze kinderen eten nog steeds weinig snoep omdat ze er geen interesse in hebben. Wel eten ze veel verborgen suiker denk ik en ook wel overduidelijke suikers zoals pannenkoeken en Nutella op brood (alleen in het weekend).
Ze eten eerder slecht qua vet en zout, net als wij. Ze krijgen met gemak een bakje chips. Maar ze vragen ook met t zelfde gemak om een bakje komkommer.
Zoon heeft jarenlang enorm slecht gegeten maar eet nu heel erg goed. Proeft alles. We leren hem (en z'n zusje ook maar is er nog wat minder in geïnteresseerd) nu met name wat eten doet met je lichaam. Wat is voedzaam en wat niet. En hij geniet enorm van ook gezond eten, snapt ook waarom het gezond is en daarom wil hij het dan. Dat is leuk!
Laatst gewijzigd door Marin op 21 Feb 2025 21:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Feb 2025 21:04

Bij ons is de basis ook gezond maar soms verschuift het ongemerkt naar wat ongezonder en dan moeten we weer even terug naar de basis. Ze ontbijten elke dag met yoghurt en muesli, we mixen de suikervrije variant met cruesli met suiker. Op brood eten ze ook wel redelijk veel zoet. De regel is de eerste boterham hartig. Maar soms eten ze 4 boterhammen en dan dus best veel zoet. Daar ben ik het zelf niet mee eens.

Na school mogen ze 1 glaasje ranja en een snoepje uit hun snoepdoos (met daarin inderdaad alleen snoep dat ze gekregen hebben met traktaties en feestdagen). Verder eten ze als tussendoortje fruit of rauwkost of iets van een maiswafel. Soms nog een extra boterham.

Door de week eten we alleen yoghurt als toetje, in het weekend iets van vruchtenkwark of vla.

Chips eten ze zelden, 1x in de maand denk ik? Friet uit de airfryer wel 1x per week.

Edit: het avondeten is gevarieerd. Ze hebben alle drie dingen die ze niet lusten maar dat zijn bij ieder kind andere dingen. Daarom staan er ook altijd tomaatjes, paprika en/of worteltjes op tafel, dat eten ze heel graag.
Laatst gewijzigd door Teun op 22 Feb 2025 00:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 21:30

Wat leuk om te lezen hoe iedereen hier mee omgaat en hoe je “guilty pleasures” in de opvoeding toch wel vaak samenhangen met je eigen “guilty pleasures” 😉

Van die restaurants herken ik ook heel erg. Ik voed mijn zoon ook vegetarisch op en dan is de keuze vaak helemaal om te janken. Dan is er soms niet eens een “geschikte” snack te bestellen…. Het valt me trouwens ook op dat de portie grootte van kindermenus heel erg verschilt, soms zelfs bij een restaurant waarbij je bijv tien poffertjes krijgt of een heel bord patat met snack. Dat snap ik ook niet zo goed, volgens mij zijn poffertjes niet veel duurder om te maken….
Qua drinken krijgt hij alleen water, thee en melk. In een restaurant neem ik nog steeds zijn eigen bidon met water mee en heb er nog nooit een opmerking oid over gekregen. Maar tot welke leeftijd dat nog echt acceptabel is🤷‍♀️ Voor nu ben ik blij dat het nog zo kan in ieder geval.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Feb 2025 21:40

Mijn kinderen eten bij mij over het algemeen gezond. Helaas niet heel gevarieerd, ik probeer dat wel steeds te doen. Op zaterdag eten we patat met een snack van de snackbar. En de oudste krijgt op school twee keer een warme groente lunch met 5 soorten groenten. Ik hoop dat dat een stap zet in meer gevarieerd willen eten. Ik denk dat als zij wil, dat haar zusje meegaat.

Qua snoep kunnen ze soms best wel veel snoepen uit hun eigen snoepzak. En andere dagen talen ze er niet naar. Het Sint maarten snoep is nog niet op bijv.

Waar ik wel tegen aan loop is dat ze bij hun vader helemaal niet gevarieerd eten. En dat zijn eet planning niet altijd even gezond is en veel makkelijk.

Mijn oudste eet heel graag fruit en drinkt graag water of groene thee.

De jongste drinkt graag groene thee tegenwoordig of water of verdunde appelsap.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Feb 2025 21:58

Ik denk dat mijn kinderen heel gemiddeld eten, qua aanbod. De hoeveelheid die ze daadwerkelijk eten is niet altijd gezond, ze eten erg weinig.

We eten veel Hello Fresh, veel variatie dus. Uit eten of ongezond maximaal een keer per twee weken. In een restaurant eten ze beide liever pasta dan patat, ze bestellen dan ook wel eens een volwassen portie om te delen of vragen om een kleine portie. Eigenlijk kan dat altijd wel.

We proberen ze minimaal een keer per dag volle kwark of yoghurt te laten eten. Naast fruit op school eet de oudste veel snoeptomaatjes en maiswafels. De jongste eet liever nog een boterham na school.

Ik was bij de oudste als peuter wel heel gedreven om gezond eten te geven, maar hij at echt nooit goed. De tweede heeft veel meer potjes gekregen en eet nog steeds graag Olvarit spaghetti 🙈🙈🙈🙈

Ze drinken water en suikervrije ranja. De oudste drinkt ook wel eens fanta. In restaurants is het altijd appelsap, fristi of chocomel. Dat is echt hun traktatie haha.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 21 Feb 2025 22:34

Ik heb de reacties niet gelezen en reageer puur vanuit mezelf.

Wij zijn behoorlijk makkelijk wat betreft voeding. De kinderen snoepen best veel en eten ook best veel ongezonde dingen. Daar staat tegenover dat ze veel fruit eten, 2-3 stuks per dan en ook veel groenten. Ze zijn dol op tomaat, komkommer, paprika, wortel. Ook bij het avondeten eten ze in principe alles dus daar krijgen ze hun groenten ook wel binnen. Dat maakt dat we makkelijker zijn met ongezonde dingen. Zoals vandaag aten de jongens een diepvriespizza, maar in de middag hebben ze wel allemaal een halve puntpaprika, een half bakje cherrytomaatjes en een vierde komkommer op.

Brood is altijd volkoren, net als pasta, rijst en wraps. Hebben ze geen problemen mee. Qua drinken is het lang limonadesiroop geweest maar tegenwoordig eigenlijk vooral (bruis)water en thee. Af en toe Optimel of Taksi zonder suiker. En in het weekend mogen ze op vrijdag- en zaterdagavond een blikje cola zero.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Feb 2025 07:09

Tot de oudste vier was hadden we geen snoep in huis, de jongste at inderdaad sneller snoep e.d. doordat zijn grote broer het ook deed. Maar naar mate ze ouder worden, zijn wij er makkelijker in geworden.

De basis is gezond, volkoren brood ( pasta en zilvervliesrijst ed), elke dag fruit en water mee naar school, eind van de middag wat snack groenten etc. En ik kook de meeste dagen gezond, maar we eten in het weekend ook echt wel friet of pizza etc.

Op de dagen dat ze niet naar de bso gaan mogen ze voor elke hand 1 snoepje als ze uit school komen en in het weekend mogen ze een zakje chips of popcorn. Naast yoghurt is er ook regelmatig vla als toetje etc.

Qua beleg nemen ze beide eigenlijk alleen maar 100% pindakaas mee naar school, ander beleg vinden ze niet lekker, dat wordt warm of trekt in het brood. Dat vind ik persoonlijk prima, “ hartig beleg” zijn vaak veel bewerkte vleeswaren wat ook niet per definitie gezond is. Op de dagen dat ze thuis lunchen ( woensdag en in het weekend, mogen ze alles op brood doen, dus hagelslag en chocopasta ook). Vaak kiezen ze toch 1 boterham met zoet en 1 met kaas of vleeswaren.

Ze drinken volle ( warme) melk, thee, water of suikervrije limonade. Uit school 1 glas limonade en als ze dan nog dorst hebben water. Met verjaardagen en kerst of een weekendje weg etc koop ik wat blikjes frisdrank voor ze, als we uit eten gaan mogen ze dat ook, vinden ze fantastisch en zien ze echt als een feestje. Cola en ijsthee mogen ze alleen niet ivm de cafeïne.

Ze sporten beide heel veel ( 3x in de week voetbal, sport leraar op de bso, 2 uur gym, 15 minuten enkele reis fietsen naar school) en ze hebben beide moeite om op gewicht te blijven, zo lang de basis gezond is vind ik het dus wel prima dat ze af en toe wat ongezonds krijgen, doen wij zelf ook.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 22 Feb 2025 08:02

Godsavethequeen schreef:Mijn zoon vraagt ook om cola, maar ik wil dat nog niet ivm cafeïne. Geef je cafeïnevrije cola? Of merk je niks van die hoeveelheid?

Ik geef kinderen na school dus wel een snoepje omdat ze het overal krijgen en er ook altijd naar gevraagd wordt.

Daar let ik dan eigenlijk niet op, maak ik me eerlijk gezegd ook niet zo’n zorgen over. Er zijn weken dat hij wat vaker cola drinkt, maar soms ook weken of zelfs maanden niet. Hij koos de gisteren op een terrasje trouwens fanta haha dus misschien kun je dat introduceren 😉
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen