Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Piano (in huis en pianoles)

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Feb 2025 20:49

Piano (in huis en pianoles)

Wij overwegen pianoles voor onze zoon. Het lijkt hem zelf ook leuk, had een tijdje geleden een soort mini privé lesje van een vriend en leek er wel in geïnteresseerd, ook in het noten lezen. Ik kan me voorstellen dat hij daar een bepaalde uitdaging en plezier uit haalt. Maar piano is best ingewikkeld om thuis te oefenen natuurlijk in het begin, we zouden een piano kunnen huren en daarna kopen als hij het echt leuk vindt. Een piano vind ik ook een prachtig meubelstuk dus dat is alleen maar leuk haha. Ik heb zelf jarenlang piano gespeeld dus zou het zelf ook heel erg leuk vinden als hij het leert (en misschien wil ik't stiekem ook wel weer leren).

Wie van jullie heeft ook een piano in huis? Heb je 'm gehuurd? Gekocht? Speel je zelf of je kind? En qua pianoles? Hoe gaat het met het oefenen van je kind? Heeft je kind daar een beetje plezier in of is het een constante struggle en aan helpen herinneren? Is er nog iets anders wat handig is om aan te denken?
Let's discover the world together.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Feb 2025 21:56

Re: Piano (in huis en pianoles)

Wij hebben een elektrische piano, dat wilde mijn vriend graag. Een Yamaha, een oudje (er kunnen floppy’s in 😜😂) via Marktplaats.

Edit: mijn vriend kan erop spelen, die heeft les gehad vroeger. Ik kan het een klein beetje en af en toe pingelt J erop. Kan me voorstellen dat we later familie-pianoles doen ofzo.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Feb 2025 22:02

Hier ook een elektrische piano van Yamaha. Iets minder oud, hij is van mijn zusje geweest vroeger en dat was wel na de floppy-tijd 😂

Dat er een koptelefoon in kan is wel echt ideaal!

Mijn zoon heeft les sinds hij 12 is, dus nu ongeveer 4 jaar. Hij is toevallig vandaag gevraagd om piano te gaan spelen in een symfonieorkest voor jongeren hier in de stad. Echt superleuk! Hij moet er even over nadenken of hij daar nog tijd voor heeft naast al zijn muziekactiviteiten met zijn andere instrument 😬

Marin schreef:Een piano vind ik ook een prachtig meubelstuk
Dat is ook wel echt waar ja... Dat effect heb je toch minder met zo'n oude digitale piano op een standaard. Volgens mij bestaan er nu ook digitale piano's die er wat minder keyboardachtig uitzien.
T (2008) en I (2013)
<<

Sublimo

Bericht 08 Feb 2025 23:01

Wat leuk! Ik kan me voorstellen dat dat een ingewikkelde keuze is als je nog geen piano thuis hebt. Het is gewoon niet in te schatten of de interesse blijvend is of niet.

Wij hadden al een piano thuis omdat ik zelf speel (ik begeleid ook koren en treed af en toe kleinschalig op). Mijn dochter van 10 heeft ook pianoles, maar dat is steeds meer met hangen en wurgen helaas. Hoewel mijn indruk is dat ze het eigenlijk heel erg leuk vindt. Het probleem is een beetje dat ze overvraagd wordt in combinatie met school. Ze heeft elke dag huiswerk van school, moet daarnaast elke dag piano oefenen en dan hebben ze hier in België ook nog verplicht elke week 2 uur theorieles waarvoor ze óók nog huiswerk krijgen dat ze minstens drie keer in de week moeten oefenen. Dus na dit schooljaar gaat ze waarschijnlijk stoppen. Helaas. Ik vind het ontzettend jammer. Want ze heeft wel talent en speelt in principe ook echt graag. Het zijn de randvoorwaarden die het haar tegenmaken.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Feb 2025 07:03

Mijn dochter heeft een keyboard gekregen toen ze vorig jaar 8 werd.
Ze heeft 1 keer per week les aan huis via de muzieklesexpress. Dat is ideaal!
(Ze komen in onze regio.)

Het oefenen ging in het begin lastig.
Ze is ook druk met hockeyen en ik heb het niet heel erg gepusht.
Maar ze pakt het heel snel op, dus het viel amper op dat ze weinig oefende.
Nu leert ze een liedje van Meau en dat oefent ze wel heel graag. Nu ze veel meer kan vindt ze het oefenen leuker!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Feb 2025 08:51

Leuk om jullie ervaringen te lezen!
Wij zouden (eerst) ook de elektrische piano van m'n broertje kunnen lenen, maar dan moeten we die wel eerst het halve land door slepen. Maar nu ik bij jullie lees dat jullie die ook hebben vind ik dat misschien toch wel weer best een optie.
Mijn moeder heeft een prachtige vleugel staan in de woonkamer, maar dat is geen optie voor ons haha. Maar een gewone piano zou ik op een duur wel echt tof vinden.

Les aan huis had ik nog niet aan gedacht. Zal eens kijken bij diegene die je tipt Gekkie! Er zit wel een aantal piano leraren hier in het dorp, ook in zo'n oude piano winkel. Dat heeft ook wel wat.
Gekkie wat cool dat ze al iets van Meau kan spelen!
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 09 Feb 2025 10:32

Geen ervaring. Lijkt me wel fantastisch. We hebben het geprobeerd muziekles, maar het huiswerk en verplichte oefenen lukte niet. Gewoon vrij spelen binnen of buiten ging altijd voor op oefenen en toen kwam de weerstand.
Laatst gewijzigd door Godsavethequeen op 09 Feb 2025 10:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 09 Feb 2025 10:34

Wij hebben een akoestische piano, omdat ik pianospeel. Heb hem tweedehands gekocht bij een pianohandel, rib uit mijn lijf maar ze behouden hun waarde goed (ik heb een Yamaha). Ik vind het ook erg mooi staan in huis. Als de jongens willen gaan spelen zou ik dat erg leuk vinden!

Een vriendin van mij heeft een dochter op pianoles en heeft een keyboard gekocht, of een elektrische piano. Een akoestische piano paste ook eenvoudigweg niet in huis. Ik zou denk ik beginnen met een elektrische in jullie geval! Tenzij je zeker weet dat jij zelf ook weer gaat spelen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Feb 2025 13:23

Marin schreef:Maar een gewone piano zou ik op een duur wel echt tof vinden.
Misschien is het inderdaad vooral op den duur leuk 😅 Met een kind dat net op les zit, hoef je Mieke heeft een Lammetje op zich niet elke dag door het hele huis te horen schallen. Maar vanaf een bepaald niveau is het niet meer zo vervelend om allemaal mee te luisteren met het oefenen.

Terwijl ik dit typ is mijn zoon toevallig met koptelefoon op aan het oefenen op zijn kamer en ik moet zeggen dat je de toetsaanslagen nog wel vrij goed hoort beneden 😬
T (2008) en I (2013)
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Feb 2025 13:57

Mijn dochter speelt sinds een tijdje piano en heeft les op een vleugel of piano. Ze heeft thuis een keyboard. Ook omdat ik niet zeker wist hoe het zou gaan en of ze het echt leuk zou vinden. Inmiddels blijkt dat ze er wel gevoel voor heeft en graag speelt. Ik hoef nooit te zeggen dat ze moet oefenen. Ons huis is niet heel groot, maar ik zou wel een piano willen aanschaffen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Feb 2025 20:33

Haha Filoria, goed punt. Maar ach zo ben ik ook begonnen...

Ja leuk dat je dochter het zo leuk vindt Olivia. die filmpjes die je me wel eens hebt gestuurd zijn echt leuk. Ze kan al heel wat!
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 09 Feb 2025 20:51

Ik zou kijken of je er eerst een kan huren.
Wij moeten zoon overal mee achterna zitten en daarom zou ik eerst iets willen proberen.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Feb 2025 21:39

Ik heb trouwens met meerdere muziekscholen contact gezocht.
De ene belde nooit meer terug.
De andere, hele grote muziekschool, vond ik op de website niet duidelijk wie nou wat ging kosten.
Zo kwamen we wel heel makkelijk in contact met de muziek juf aan huis en konden we en proefles doen. Was snel geregeld!
En bevalt heel goed nu!
Ze kan dan wel spelen uit school en 5 min voor de muziekles wordt de speeldate opgehaald.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 10 Feb 2025 09:28

Hier hebben de kinderen een keyboard gekregen voor sinterklaas dit jaar, om te kijken of er interesse voor is (yamaha 373 via marktplaats). Volgens mij kun je met een keyboard met aanslag gevoelige toetsen ook pianoles volgen. Ik zou dus eerst voor een keyboard (of elektrische piano) gaan en kijken of er interesse is.

Hier zijn vooral de extra geluidjes en beats die in het keyboard zitten een hit. Ze spelen ook korte makkelijke deuntjes uit het boek na of via youtube.

Zoon gaat binnenkort beginnen met blokfluit les om vooral noten te leren lezen, daarna kijken we wel verder of hij interesse heeft in een instrument.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 10 Feb 2025 15:49

Wat leuk!
Ik zou zelf op zoek gaan naar een fijne privé leraar die aan huis komt.
Muziekscholen hier in de regio geven 20 minuten les en dat is te weinig om echt goed te kunnen werken, het kind leren kennen etc.
Wij hadden vroeger altijd een vleugel in huis, die heeft m'n vader jaren geleden helaas ingeruild voor een piano.
Hij heeft ook lang daarnaast nog een E-piano gehad. Om te beginnen is een keyboard voldoende. Zou wel voor een full sized gaan met 88 toetsen en aanslag gevoelig.

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd