13 Jan 2025 11:08 door Silly-One
Hier iemand met een behoorlijke dyslexie gesplitst in de volgende stoornissen, dysorthografie, interferentie stoornis en storing in het sequentie geheugen.
Via de Mavo het MBO gedaan en ondertussen twee bachelors HBO gehaald in het onderwijs. En ik sta nu al ruim 14 jaar voor de klas ( PO en VO). Het kost meer moeite, maar met vallen en opstaan is het gelukt. Het is pas in de brugklas onderzocht, nadat mijn ouders al vanaf groep 2 hebben aangeven dat er iets niet klopte in mijn taalontwikkeling.
Dysorthografie: Storing in spelling, grammatica en idioom
Interferentie stoornis: woorden met meerdere lettergrepen gaan op elkaar storen. Ik kon zonder schaamte lezen 'de lantaarnauto rijdt tegen de vrachtpaal'
Sequentie geheugen: Het op de juiste volgorde onthouden van gegeven, zoals de dagen van de week.
Wat mij heel erg heeft geholpen is mijn moeder. Die heeft wel een talen knobbel en ik heb al mijn verslagen die ik moest inleveren door haar op taal laten nakijken. Ik kreeg het niet dan niet verbeterd terug, ik kreeg het dan rood terug. Doordat ik daarna weer opnieuw moest doornemen heb ik geleerd hoe ik het beste teksten kan schrijven. Niet dat het nu geweldig is, maar ik weet mijn valkuilen qua taal.
Zorg dat lezen geen moeten wordt. Ik lees nog steeds heel graag. In mijn jeugd niet altijd de boeken gelezen op het juiste niveau, maar ik maakte wel mijn meters qua lezen.
Daarnaast zijn mensen met dyslexie vaak heel creatief, ook met taal. Want lukt het ons niet om met woord A het te omschrijven, dan gaan we via een omweg van B en C alsnog naar A.
Verder schrijf ik zelden op intuïtie, maar ik denk over alle spellingsregels etc. na. Ik ben nog steeds bewust bezig met de persoonsvorm en onderwerp en andere spellingsregels.
Een latere zorg, zorg dat je goed op de hoogte bent van de rechten en plichten rondom studeren met een handicapt. Zoals tijdsverlenging en voorlezen, maar het kan ook zijn dat toetsen op een andere manier moeten doen aangeboden als blijk dat de vorm van je dochter daarom vraagt. Meerkeuze vragen waren voor mij bijvoorbeeld een ramp. Dubbele ontkenningen in een vraag bijvoorbeeld zijn voor mij een ramp.
Nog iets wat ik heel prettig vind. Is niet lezen van wit papier met zwarte letters, maar van lichtgeel papier met blauwe letters. Het contrast is van minder groot ( geel zwart deed ik het ook al voor).