Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Schoolwissel

<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Jan 2025 22:06

Schoolwissel

Mijn man en ik overwegen een schoollwissel voor onze jongste. Ze gaat met plezier naar school maar als ouders hebben we wat twijfels.

Communicatie is moeizaam, kwaliteit van onderwijs is zeer leerkracht afhankelijk en er is weinig keuze aan speelkameraadjes (3 meisjes in een klas van 11)
Ze ligt prima in de groep en heeft vriendinnetjes maar het is wel kwetsbaar. Als er ruzie is,is het gelijk lastig en geen alternatief. Nu ze wat ouder wordt past het ook niet altijd meer zo goed. Ze was altijd een kind dat graag speelt ook met anderen maar dat is er wel af aan het gaan. Haar vriendinnen gaan veel naar de bso wat afspreken na schooltijd lastig maakt

We zijn een paar jaar terug verhuisd en er is een andere school dichtbij die qua onderwijs en communicatie beter in elkaar zit,ook qua doorgaande lijn (weet ik vanuit m’n werk) en meer mogelijkheden tot vriendschappen biedt. Ook logistiek gezien is deze school gunstiger

Maar ja, haal je een kind weg die het prima naar haar zin heeft?

Mn man denkt dat ze op de andere school meer op haar plek zal zitten.ze weet natuurlijk niet beter.

Ik heb twijfels bij de huidige school maar ook twijfels want het is nogal een stap. Ze zit nu in groep 5

Jullie nog input/afwegingen/ervaringen?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Jan 2025 22:23

Re: Schoolwissel

Ik zou vooral ook haar mening willen weten eigenlijk. Staat ze er voor open?
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Maple

Kletskop

Bericht 24 Jan 2025 03:21

Kent ze al kinderen die daar naar school gaan, en heeft ze daar ook echt leuk contact mee? En idd, hoe kijkt ze er zelf tegenaan?
Als ze er zelf niet voor open staat, zou ik het sowieso niet doen. Een nieuwe school is voor een kind best wel een behoorlijke stap voor een kind, en zou dat alleen serieus overwegen als het kind het structureel niet naar het zin heeft, de kwaliteit van onderwijs ondermaats is of als ik als ouder echt een stevige klacht had waar ik met de huidige school samen niet uit zou komen.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 05:17

Eens met de reacties hierboven. Mijn zoon zit nu in groep 6 en de eerste stoppen al met de bso. En kan je niet op voorhand afspreken zodat ze de bso af kunnen zeggen of dat ze later komt of op het schoolplein spelen? Dat doen ze hier met de bso kinderen. Ze spelen gewoon buiten op het plein en mogen wel plassen en krijgen wat te eten en drinken.

Hoe groot zijn de klassen op de andere school? Ken je daar ouders of hoe weet je dat het daar beter gaat zijn?
Ik ben geen voorstander van wissel maar als je het zou overwegen, dan wel nu en niet in groep 6 of 7.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 07:37

Ze staat er wel voor open. Ik moest voor m’n werk onderzoek doen op de andere school en toen zei ze zelf: kijk maar eens of die school ook leuk voor mij is. Dat was aanleiding voor het gesprek tussen mij en m’n man

Toen even doorgevraagd en ze gaf aan nieuwsgierig te zijn.Ze heeft daar nog geen vrienden. Ik ken wel wat ouders,zal hen ook eens polsen

Mijn gedachten komen wel met jullie overeen
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 07:48

Ik kan me nog van vroeger herinneren dat wij twee nieuwe leerlingen kregen in groep 5 of 6 en die zijn er nooit helemaal bij gaan horen. Nu was dat in een vrij conservatief ons kent ons dorp. Maar die ervaring zou mij er wel van weerhouden. Tenzij je kind echt heel ongelukkig is zou ik haar op de andere school laten.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 08:57

Mijn dochter zit in groep 7, vorig jaar is er 1 meisje bij in gekomen en dit schooljaar 3 meisjes en 1 jongen. Dus 5 nieuwe leerlingen. De jongen heeft wat moeite met aansluiting krijgen maar de 4 meiden gaat vanaf dag 1 goed. Net alsof ze altijd daar in de klas hebben gezeten.
Maar denk wel dat dit natuurlijk afhankelijk is van de soort klas en leerlingen.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Jan 2025 10:09

Ik zou het allen overwegen als je dochter het zelf ook wil en een beetje makkelijk nieuwe contacten legt. Ik merk bij mijn dochter in de klas (groep 7/8) dat nieuwe kinderen snel aansluiting vinden. Van mijn eigen basisschooltijd herinner ik me ook dat er in groep 6 twee nieuwe kinderen bij kwamen en die hoorden er ook al snel helemaal bij. Maar ik had zelf op die leeftijd echt niet willen wisselen (was erg verlegen) en voor mijn eigen kinderen geldt hetzelfde (de appel valt niet ver van de boom 😉).
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 24 Jan 2025 10:46

Misschien is het mogelijk om een proefweek af te spreken dat ze een week meen kan lopen?
Ik zou zeker niet snel wisselen maar als je denkt dat je kind er echt beter af is zou ik dat wel overwegen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 11:04

Mijn dochter (groep 5) is bevriend geraakt met een meisje (groep 6) dat dit schooljaar nieuw is. Dat meisje heeft helaas nog steeds niet veel aansluiting in de klas. Ze klikt heel goed met mijn dochter en we wonen vlakbij elkaar, dus ik vind het erg leuk dat die twee samen zo goed kunnen. Maar ik heb een beetje met dat meisje te doen, dat ze in haar eigen klas geen aansluiting vindt. Het is een ontzettend lief en open kind, haar hele gezin zijn ook gewoon erg leuke, fijne mensen. En het is hier geen ons kent ons plekje, dus ik denk dat het moeilijk te voorspellen is hoe het gaat uitpakken. Ik zou dus echt zoveel mogelijk onderzoeken en je dochter echt goed alles met elkaar afwegen of de overstap goed gaat uitpakken voor haar.

Ik weet ook niet wat precies allemaal speelt op de huidige school (hoef ik ook niet te weten) maar ik heb voor de school van mijn kinderen ook mijn vraagtekens bij een aantal zaken en de communicatie is ook echt waardeloos, maar ik zou wisselen wel erg ingrijpend vinden.
december 2016
juli 2019
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Jan 2025 14:21

Mag ik vragen waarom jullie een paar jaar geleden toen jullie zijn verhuisd niet gewisseld hebben? Hoe eerder, hoe makkelijker namelijk..

Vanuit iemand die in een klas zat met maar 3 andere meiden, speelde ik vooral met de jongens. Dus dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar zelf hier gekozen om voor een school te kiezen met grotere groepen inderdaad voor die aansluiting. (Zelf in klas van 16 op de basisschool).

Bij het switchen in de kleuterklas was hier in elk geval prima gegaan.

Ik zou het inderdaad aan haar vragen.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 14:30

Bedankt voor jullie meedenken.

Toen we gingen verhuizen zat haar grote zus ook op deze school en hadden ze het beiden erg naar hun zin. Inmiddels zijn er leerkrachten en beleidswissels geweest en is de klas van de jongste qua samenstelling ook nog wel veranderd. Ook speelde ze toen veel met jongens maar nu ze ouder wordt veranderd dat.
Wat het logistiek veranderd is dat de oudste naar de middelbare gaat en ze alleen moet gaan fietsen soms ,op zich geen ramp, en mijn werkplek (die vlakbij hun school is) na de zomervakantie veranderd.

Jullie reacties geven mijn eigen twijfel goed weer. Fijn om jullie ervaringen te lezen. Volgend jaar wordt de klas wellicht weer geclusterd en dus groter wat het ook weer anders maakt
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 14:41

Hier wel een goede ervaring met een schoolwissel afgelopen schooljaar. We hadden meerdere redenen om de overweging te maken voor een andere school, waaronder de communicatie en grootte van de school. De klassen werden elk jaar groter en ik merkte dat mijn kinderen er geen baat bij hadden. We hebben continu de kinderen betrokken bij onze overwegingen en met ze afgesproken eens een dagje te oefenen op de andere school. Ze kwamen daar zo enthousiast van terug dat de keuze snel gemaakt was, we zijn vanaf het begin van dit schooljaar geswitcht. De oudste 2 zitten in groep 5 en 7, de jongste 2 in groep 1 en 2. Er is voldoende aansluiting bij de kinderen in de klas en een heel fijn contact met de juffen en meesters.

Is er geen mogelijkheid om je dochter eens een dagje te laten oefenen, zodat ze het zelf kan ervaren?
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 17:32

Ik heb zelf 5 basisscholen gehad en drie middelbare scholen door vele verhuizingen. Wat ik mij herinner is dat ik op de ene school wel snel en goede aansluiting had, en op een andere totaal buiten de boot viel. Ligt een beetje aan het kind maar ook aan de omgeving.
Ik zou verkennend eens polsen en kijken en aan de hand daarvan samen een beslissing maken.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 24 Jan 2025 17:41

Ik denk dat je heel veel verschillende ervaringen krijgt, het verschilt gewoon echt per kind en per omgeving, wat Bloom ook zegt. Ik heb zelf door omstandigheden een switch gemaakt in groep 3 (zelfde dorp, geen probleem) en in groep 6 (andere provincie, vond ik vreselijk). Ik had wel vriendinnen bij de derde school maar heb me nooit thuis gevoeld zoals bij de eerste twee. Voelde me ook altijd duidelijk een kind "van buiten". En ik was verder heel sociaal en extravert. Mijn oudste (groep 1) gaat waarschijnlijk ook van school wisselen (hopelijk dit jaar, willen verhuizen) maar ik maak me wel zorgen, hij is super gevoelig.

Maar wat ik het belangrijkste punt vind, is dat jouw dochter aangeeft dat ze het zelf wel ziet zitten en zelfs het initiatief neemt. Ik zou haar er zoveel mogelijk bij betrekken en daarop voortborduren.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Jan 2025 22:30

We zouden dan na de zomervakantie wisselen dus de komende tijd zullen we het eens verder onderzoeken.

Omdat ze het zelf ook noemt inderdaad. Meedraaien is wel een goede tip! Bedankt voor jullie input, helpt
Met ordenen!

Terug naar Zwangerschap & kinderen