Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken?

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Jan 2025 17:15

Re: Mogen jullie kinderen vuurwerk afsteken?

Haha Filoria jazeker heb ik ‘m even genoemd en je reactie had ik ook verwacht. Je reactie is namelijk precies hetzelfde als hoe anderen hier reageren: men weet dat sommige keuzes niet de beste zijn voor de ander/de wereld, en toch doen we het. Je maakt keuzes, afwegingen, ergens anders compenseer je weer. Maar jij veroordeelt al het hele topic keihard mensen die met argumenten toelichten waarom ze een bepaalde keuze maken en jij verwijt hen dan dat ze alleen ikke ikke ikke doen en dat dat de wereld afbreekt.

Ik vind het ook niet gek hoor, dat je een keer gaat vliegen, én dat je dan gaat uitleggen waarom dat best een keer kan. Dat is heel menselijk, kijk maar naar de rest van dit topic.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:16

Filoria schreef:
Marsy31 schreef:Maar.. zelfs al is het 1 keer, je doet letterlijk waar je anderen om veroordeelt.
Ik vlieg 1 keer in mijn leven met mijn gezin naar Noorwegen Marsy, hoe vaak ben jij op en neer naar Australië gevlogen?

Ergens een paar pagina's eerder benoem ik al dat de schaal een probleem is. Als iedereen met zijn buren 1 vuurpijl om middernacht zou afsteken, was de vuurwerksituatie al heel anders. Maar mensen kopen hele dozen... Het moet allemaal in overvloed.

Al blijf ik er ook bij dat elke bitterbal, elke vuurpijl, elke bootreis bijdraagt aan een vervuilde wereld, en ja: daar zit mijn vliegreis inderdaad ook bij.

Maar hierbij: ik ben niet trots op die vliegreis, ben me bewust van de gevolgen en geef graag toe dat het een asociale beslissing is waar niemand wat aan heeft behalve de KLM en mijn gezin.

Maar.. je doet het wel. Net als dat die mensen hier in het topic dus wel weten dat het sommige mensen stoort en slecht is voor het milieu en die keuze maken om 1 keer per jaar legaal dit af te steken. En dat is waar jij en ik verschillen: ik vind dat een individu niet afgerekend kan worden als iets gewoon legaal is en jij vindt van wel. Dat ik het idioot vind dat het legaal is, is wat anders. Je ziet gewoon niet dat jij hier mensen veroordeelt iets te doen waar jij vurig tegen bent maar dat jij het zo goed onder schot zou kunnen komen te staan om jouw egoïstische keuze om te vliegen terwijl je weet dat slecht is. Er gaan ook treinen, dus dit was echt een keuze. Wat ik doe maakt geen bal uit, jij bent diegene die helemaal uit haar plaat schiet tegen de mensen die vuurwerk afsteken, ook diegene die gewoon de regels volgen. En dat klopt echt niet naar mijn mening. Je vindt iets of je vindt niet iets.

Luisa: nee, je draait het om. Ik vind het ook vreselijk dat mensen knallen buiten de tijden om, ik vind het aso en gevaarlijk. En ik ben dus voor een Europees verbod. Maar dat is er nog niet. Dus feit is dat mensen knallen buiten de tijden om. En dan vind ik het een interessante keuze boodschappen te gaan doen met kinderen. Ik ging ook fietsen naar een vriendin. Had ik liever geen vuurwerk gehad? Ja.. vond ik het vet eng? Ja.. maar wel mijn keuze nog te gaan. Niemand viel mij aan maar was gewoon legaal aan het afsteken en plezier te hebben.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:23

Saga schreef:Ik vind het oprecht wel bijzonder dat er blijkbaar zoveel mensen voor een vuurwerkverbod zijn, terwijl ondertussen voor een recordbedrag aan vuurwerk is verkocht. Ik ben benieuwd hoe dat werkt dan.

https://nos.nl/l/2550236

Ja, vind ik ook opvallend.

Ik ben wel voorstander voor een landelijk verbod en geloof ook zeker wel dat dit zou helpen. NatuuRlijk zijn niet alle problemen gelijk opgelost en zijn er dan genoeg mensen die vuurwerk uit het buitenland halen, maar dat is nu al. Echt niet iedereen gaat naar het buitenland. Maar juist het handhaven wordt veel makkelijk dan nu bij de regionale verboden. Het is ook een omslag die gemaakt moet worden, kinderen groeien nu op met vuurwerk, maar als het illegaal is zal dat wel anders zijn. Een beetje zoals zwarte piet denk ik, die verdween ook geleidelijk (onder veel gezeik). Verwacht dat bij een landelijk verbod ook, al zal er echt wel een aantal jaar overeen gaan.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:25

Marsy en Zora: dus omdat ik 1 keer in ons leven als gezin naar Noorwegen vlieg, mag ik geen oordeel hebben over mensen die jaarlijks meerdere intercontinentale vliegreizen maken?

Als ik 1 sterretje had afgestoken, had ik dan ook geen mening mogen geven in dit topic?

Want dat zijn wel een beetje de verhoudingen.

Luisa, dank voor je woorden. Helemaal mee eens.
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Jan 2025 17:26

Maar marsy jij zat om 21:30 op de fiets. De tijd waarop er legaal afgestoken mocht worden. Nan ging boodschappen doen om 13:00 dan zit je ruim voor de tijd dat er officieel afgestoken mocht worden. Daar zit toch wel een verschil in.

Hier knalt het al weer een paar uur. Ik ben ondertussen zelf doodmoe van alle knallen. Kon gister ook niet slapen en ben blij als dit weer klaar is. Ik vind het het niet waard.

Wat ik me wel afvraag is hoe men het met centrale shows voor zich ziet. Wie gaat het dan betalen of gaat er een soort entreegeld gevraagd worden?
2015 💙
<<

Maple

Kletskop

Bericht 01 Jan 2025 17:27

Luisa schreef:Ik vind het echt te gek voor woorden dat er hier over doodnormale dingen als op oudejaarsdag naar de winkel gaan + om middernacht je buren een fijn nieuwjaar wensen wordt gezegd, je ook de keuze had binnen te blijven en daarmee geen risico had gelopen gezien het vuurwerk buiten.
Dat is toch de omgekeerde wereld? Diep en dieptriest dat er kennelijk anders over wordt gedacht vind.
Want die dingen, naar de winkel gaan en buren nieuwjaar wensen, zouden prima moeten kunnen en ook samen moeten kunnen gaan met afsteken van vuurwerk. En dan gaat het er niet om of het een tijdstip was waarop vuurwerk afsteken was toegestaan. Zolang dat afsteken op een veilige manier en met oog voor de omgeving gebeurd zou er toch geen probleem moeten zijn? Maar nee, hier vinden we dat je dan maar binnen had moeten blijven. Is dat hoe jullie het voor je zien? Iedereen die wat angstig is maar binnen laten zodat men buiten ongestoord zijn gang kan gaan?
Sorry hoor, maar dat is gewoon raar en de verkeerde persoon aanspreken. Prima dat jij zelf wel ervoor kiest om binnen te blijven, maar verwijt een ander niet dit niet te doen.

Ik zat niet angstig binnen hoor, ik zat 'gewoon' binnen, meer niet. En ik vind het geen omgekeerde wereld. Iedereen weet dat wind en vuurwerk een onvoorspelbare combinatie is, hoe veilig er ook wordt afgestoken. Hier werd veilig en op grote afstand afgestoken, maar de wind zorgt ervoor dat alle vonken alle kanten op worden geblazen en die vonken zijn daarin flink onvoorspelbaar. De andere optie is het vuurwerk níét afsteken, maar ja, als het eenmaal gekocht is vind ik het een nóg minder prettig idee dat het maar ergens binnen ligt omdat afsteken met wind onveilig is. En het dus binnen ligt in hetzelfde gebouw waar ik ook woon. Dus maak ik voor mezelf de keuze om lekker binnen te blijven, gezellig bij mijn moeder en schoonmoeder terwijl de mannen dus wel even naar buiten zijn gegaan, en van achter het raam naar het vuurwerk te kijken. En ben ik voor mezelf in elk geval blij dat dit vuurwerk in elk geval wel de lucht in is gegaan. Hoe kan dat een omgekeerde wereld zijn? Dat begrijp ik niet zo goed.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:28

Ja, maar je hebt een oordeel over zoveel mensen Filoria, het lijkt me doodvermoeiend. Terwijl je dus zelf ook niet perfect bent en.. nou ja, menselijk. Ik veroordeel je niet om het vliegen. Ik zou je wel veroordelen als vliegen niet mag en je doet het toch. Ik veroordeel je om het veroordelen van mensen die gewoon de regels volgen. Net als jij iets doet wat gewoon mag en toch heel slecht is voor milieu.

Klopt hoor Minx, maar het gaat om de keuze van het naar buiten gaan, wetende dat mensen vuurwerk aan het afsteken zijn. Legaal of niet legaal, daar zit wel verschil in, maar je neemt je kind willens en wetens mee naar buiten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:30

Minx schreef:Maar marsy jij zat om 21:30 op de fiets. De tijd waarop er legaal afgestoken mocht worden. Nan ging boodschappen doen om 13:00 dan zit je ruim voor de tijd dat er officieel afgestoken mocht worden. Daar zit toch wel een verschil in.

Hier knalt het al weer een paar uur. Ik ben ondertussen zelf doodmoe van alle knallen. Kon gister ook niet slapen en ben blij als dit weer klaar is. Ik vind het het niet waard.

Wat ik me wel afvraag is hoe men het met centrale shows voor zich ziet. Wie gaat het dan betalen of gaat er een soort entreegeld gevraagd worden?

Deze kan ik beantwoorden. Bij de shows wordt heel veel inkomen gegenereerd want mensen komen er naar toe. In Sydney kun je toegangskaarten kopen bijvoorbeeld. Er wordt onwijs veel verdiend in Sydney op die avonden, ook enorme boost voor horeca etc.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:31

Marsy31 schreef:
Filoria schreef:Ik vlieg 1 keer in mijn leven met mijn gezin naar Noorwegen Marsy, hoe vaak ben jij op en neer naar Australië gevlogen?

Ergens een paar pagina's eerder benoem ik al dat de schaal een probleem is. Als iedereen met zijn buren 1 vuurpijl om middernacht zou afsteken, was de vuurwerksituatie al heel anders. Maar mensen kopen hele dozen... Het moet allemaal in overvloed.

Al blijf ik er ook bij dat elke bitterbal, elke vuurpijl, elke bootreis bijdraagt aan een vervuilde wereld, en ja: daar zit mijn vliegreis inderdaad ook bij.

Maar hierbij: ik ben niet trots op die vliegreis, ben me bewust van de gevolgen en geef graag toe dat het een asociale beslissing is waar niemand wat aan heeft behalve de KLM en mijn gezin.

Maar.. je doet het wel. Net als dat die mensen hier in het topic dus wel weten dat het sommige mensen stoort en slecht is voor het milieu en die keuze maken om 1 keer per jaar legaal dit af te steken. En dat is waar jij en ik verschillen: ik vind dat een individu niet afgerekend kan worden als iets gewoon legaal is en jij vindt van wel. Dat ik het idioot vind dat het legaal is, is wat anders. Je ziet gewoon niet dat jij hier mensen veroordeelt iets te doen waar jij vurig tegen bent maar dat jij het zo goed onder schot zou kunnen komen te staan om jouw egoïstische keuze om te vliegen terwijl je weet dat slecht is. Er gaan ook treinen, dus dit was echt een keuze. Wat ik doe maakt geen bal uit, jij bent diegene die helemaal uit haar plaat schiet tegen de mensen die vuurwerk afsteken, ook diegene die gewoon de regels volgen. En dat klopt echt niet naar mijn mening. Je vindt iets of je vindt niet iets.

Luisa: nee, je draait het om. Ik vind het ook vreselijk dat mensen knallen buiten de tijden om, ik vind het aso en gevaarlijk. En ik ben dus voor een Europees verbod. Maar dat is er nog niet. Dus feit is dat mensen knallen buiten de tijden om. En dan vind ik het een interessante keuze boodschappen te gaan doen met kinderen. Ik ging ook fietsen naar een vriendin. Had ik liever geen vuurwerk gehad? Ja.. vond ik het vet eng? Ja.. maar wel mijn keuze nog te gaan. Niemand viel mij aan maar was gewoon legaal aan het afsteken en plezier te hebben.

Je brengt het als een verwijt, dus m.i. ben jij degene die het omdraait. En dat blijkt ook want je zegt zelf ook al dat de mensen die niet normaal met vuurwerk omgaan aso zijn. Aso zou niet de norm moeten zijn toch?
Nogmaals ik snap het als iemand zelf voor kiest om binnen te blijven, om de redenen die jij noemt. Maar je kan een ander niet verwijten dit niet te doen. Daar val ik over.

Edit: wat als jij op dat fietstochtje een rotje ofzo tegen je aan had gekregen met een brandgat is je jas als gevolg. Was het dan ook een kwestie van, had maar binnen gebleven?
Laatst gewijzigd door Luisa op 01 Jan 2025 17:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:32

Nee, dus ben ik voor een verbod.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:39

Maple schreef:
Luisa schreef:Ik vind het echt te gek voor woorden dat er hier over doodnormale dingen als op oudejaarsdag naar de winkel gaan + om middernacht je buren een fijn nieuwjaar wensen wordt gezegd, je ook de keuze had binnen te blijven en daarmee geen risico had gelopen gezien het vuurwerk buiten.
Dat is toch de omgekeerde wereld? Diep en dieptriest dat er kennelijk anders over wordt gedacht vind.
Want die dingen, naar de winkel gaan en buren nieuwjaar wensen, zouden prima moeten kunnen en ook samen moeten kunnen gaan met afsteken van vuurwerk. En dan gaat het er niet om of het een tijdstip was waarop vuurwerk afsteken was toegestaan. Zolang dat afsteken op een veilige manier en met oog voor de omgeving gebeurd zou er toch geen probleem moeten zijn? Maar nee, hier vinden we dat je dan maar binnen had moeten blijven. Is dat hoe jullie het voor je zien? Iedereen die wat angstig is maar binnen laten zodat men buiten ongestoord zijn gang kan gaan?
Sorry hoor, maar dat is gewoon raar en de verkeerde persoon aanspreken. Prima dat jij zelf wel ervoor kiest om binnen te blijven, maar verwijt een ander niet dit niet te doen.

Ik zat niet angstig binnen hoor, ik zat 'gewoon' binnen, meer niet. En ik vind het geen omgekeerde wereld. Iedereen weet dat wind en vuurwerk een onvoorspelbare combinatie is, hoe veilig er ook wordt afgestoken. Hier werd veilig en op grote afstand afgestoken, maar de wind zorgt ervoor dat alle vonken alle kanten op worden geblazen en die vonken zijn daarin flink onvoorspelbaar. De andere optie is het vuurwerk níét afsteken, maar ja, als het eenmaal gekocht is vind ik het een nóg minder prettig idee dat het maar ergens binnen ligt omdat afsteken met wind onveilig is. En het dus binnen ligt in hetzelfde gebouw waar ik ook woon. Dus maak ik voor mezelf de keuze om lekker binnen te blijven, gezellig bij mijn moeder en schoonmoeder terwijl de mannen dus wel even naar buiten zijn gegaan, en van achter het raam naar het vuurwerk te kijken. En ben ik voor mezelf in elk geval blij dat dit vuurwerk in elk geval wel de lucht in is gegaan. Hoe kan dat een omgekeerde wereld zijn? Dat begrijp ik niet zo goed.

Binnen blijven is niet de omgekeerde wereld natuurlijk. Wel iemand verwijten dat niet te doen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:47

Marsy31 schreef:Ja, maar je hebt een oordeel over zoveel mensen Filoria, het lijkt me doodvermoeiend.
Het komt over als een oordeel dus ik doe echt iets verkeerd in mijn bewoording (met woorden zoals 'asociaal' en 'gekken'), dat heb ik al vaker gemerkt. Ik ben wat impulsief en niet goed in subtiel een zaadje planten. Dat is een onhandige eigenschap. Maar ik bedoel het niet als oordelen, maar als het uitspreken van mijn zorgen over de wereld.

Ik maak me zorgen om milieuvervuiling en het klimaatprobleem. Ik maak me zorgen om individualisering. Ik maak me zorgen om het politieke klimaat. Dat is inderdaad doodvermoeiend, ik lig ervan wakker. En het voelt soms alsof ik een soort roepende in de woestijn ben. Want ik zie iedereen om me heen maar shoppen, vliegen, barbecuen en vuurwerk afsteken alsof het allemaal niet uitmaakt. Alsof bronnen nooit opraken, alsof er nergens grenzen zijn. Maar als ik probeer er iets aan te doen, loop ik steeds weer tegen mensen als Zora en jij aan die me erop wijzen dat ik ook niet perfect ben en daarom ff moet dimmen. Er zit bijna een soort triomf in, zo van: aha, we hebben Filoria betrapt.

Dat ik ook een keer ga vliegen, maakt toch niet dat het klimaatprobleem niet meer bestaat? Stel dat ik nu toegeef dat ik gisteren een sterretje heb afgestoken, is deze discussie dan afgelopen omdat ik 'uitgeluld' ben? Jullie gewonnen? Nou, gefeliciteerd. Kun je in 2025 weer zorgeloos erop los knallen, vliegen, vlees eten, winkelen omdat Filoria van het Yes-forum dat ook wel eens een keer doet. Een vrijbrief. Alsjeblieft.
T (2008) en I (2013)
<<

Maple

Kletskop

Bericht 01 Jan 2025 17:51

Luisa schreef:
Maple schreef:

Binnen blijven is niet de omgekeerde wereld natuurlijk. Wel iemand verwijten dat niet te doen.

Ik verwijt niemand iets. Ik probeer uit te leggen dat je eigen veiligheid in eerste instantie altijd je eigen verantwoordelijkheid is en daarna pas de verantwoordelijkheid van een ander. En dat vind ik zeker geen omgekeerde wereld.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 17:57

Nee, dat is het niet, nogmaals: niemand leeft zonder zondes. Het is geen winnen of verliezen, maar jij wil geen water bij de wijn doen wat betreft je vuurwerkobsessie, sterker nog: het wordt met de minuut erger. En je stopt maar niet, je blijft maar doorgaan. Ik snap niet wat je nu nog wil horen, wat je nu nog wil delen, het is allang klaar, al pagina's lang. En het feit dat je zo blijft doorhameren, terwijl je dus zelf ook niet zonder zonde bent, dat snap ik gewoon niet. Je zegje doen, je even een volle dag ergeren en dan is het toch klaar? Wil jij echt paginalang discussieren over jouw keuze van vliegtuig? Nee toch? Sterker nog: hoe meer je aangevallen wordt, hoe meer je gaat verdedigen. Dat zie je hier toch ook?

Ons best doen is wat we allemaal op z'n minst kunnen doen. En ik denk dat echt veel mensen dat wel proberen op hun eigen manier. Daar MOET ik in geloven, ik ben een optimist. Maar ik ben ook een realist. En ik heb moeite met de mentaliteit hier in Nederland, daarom kan ik hier ook niet wonen. Dat is een acceptatie die ik al 24 jaar heb. En ik kom steeds terug want Nederlanders zijn namelijk ook echt wel heel erg leuk.

Ik sta ook bekend om het vol en vel erin gaan, dus ik herken het wel. Maar het leek echt een poos alsof je een soort van waas over je ogen kreeg en gewoon niet meer las wat anderen zeiden. En individualisering is ook het niet luisteren naar anderen he?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 18:10

Maple, jij begon daarover omdat iemand hier (filoria meen ik), het had over om middernacht de buren gelukkig nieuwjaar wensen, maar dat dit problematisch was doordat er mensen niet goed opletten met vuurwerk afsteken, of geen rekening met de wind hielden oid.
Natuurlijk draai je de boel dan om door te beginnen over de keuze om binnen te blijven omdat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen veiligheid. Je doet toch immers niets verkeerds of gevaarlijks door de straat op te gaan? Ik kan dit ook niet anders opvatten dan een verwijt. Impliciet zeg je toch dat als je ervoor kiest binnen te blijven er geen probleem was?
Ik vind dat naar, dat dit kennelijk de gedachte is. Daarmee praat je het op onverantwoorde wijze omgaan met vuurwerk goed. Want als het vuurwerk op de juiste wijze werd afgestoken, met oog voor omgeving dus, had Filoria ook geen probleem gehad.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 01 Jan 2025 18:30

Luisa schreef:. Want als het vuurwerk op de juiste wijze werd afgestoken, met oog voor omgeving dus, had Filoria ook geen probleem gehad.

Zoals ik al meermaals aangaf is dat met de omstandigheden van gisteren natuurlijk helemaal geen garantie. Door de wind vloog ook alles wat veilig afgestoken werd, alle kanten op. Het schiet omhoog, krijgt vrij spel met de wind en kan zomaar gevaarlijk terug naar beneden komen. In het geval van onveilig afsteken is het inderdaad de verantwoordelijkheid van de afstekers om dit veilig te doen. Maar vind je het spannend, vervelend of gevaarlijk om in aanraking te komen met rondvliegende vonken in het algemeen dan was afgelopen nacht sowieso geen goed moment om buiten te zijn. Ik begrijp niet zo goed dat ik dit keer op keer moet blijven herhalen en dat mensen dat nóg niet inzien dat je hier zelf echt wel verantwoordelijkheid in hebt te nemen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 18:36

Maple: ik had precies dezelfde gedachte, dat ik écht niet snap hoe moeilijk dat te begrijpen is en dat ik echt niet meer de woorden heb om dit te verduidelijken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 18:40

Maple, je gaat uit van vuurwerk als een voldongen feit. Maar dat is het niet. Het is geen natuurverschijnsel zoals bliksem of een hagelbui. Het is niet iets dat ons nu eenmaal overkomt. Het is iets waar mensen een keuze in hebben. Die keuze van de één beperkt de vrijheid en veiligheid van de ander. Ik heb dan weer moeite om dát onder woorden te brengen op zo'n manier dat ik het niet nog een keer hoef uit te leggen.

Marsy, dat laatste is waar. Maar snap je dat het in dit topic lastig is voor mij om een geïnteresseerde houding aan te nemen als de vuurwerkafstekers weinig vertellen over hun beweegredenen (wat ze nu precies zo mooi vinden aan vuurwerk), maar vooral heel uitgebreid uiteenzetten waarom ik een zeurpiet ben, ongelijk heb of hypocriet ben?

Ik denk dat je mij van alles zou kunnen vertellen over waarom je de vliegreizen maakt die je maakt en dat we daar een heel goed gesprek over zouden kunnen hebben. Maar hoeveel kun je zeggen over waarom je vuurwerkafsteken oké vindt? Er zijn gewoon heel weinig voordelen en heel veel nadelen. Dat maakt het lastig voor de voorstanders om met argumenten vóór vuurwerk te komen en voor mij lastig om naar hen te luisteren.
T (2008) en I (2013)
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Jan 2025 18:42

Maple schreef:
Luisa schreef:. Want als het vuurwerk op de juiste wijze werd afgestoken, met oog voor omgeving dus, had Filoria ook geen probleem gehad.

Zoals ik al meermaals aangaf is dat met de omstandigheden van gisteren natuurlijk helemaal geen garantie. Door de wind vloog ook alles wat veilig afgestoken werd, alle kanten op. Het schiet omhoog, krijgt vrij spel met de wind en kan zomaar gevaarlijk terug naar beneden komen. In het geval van onveilig afsteken is het inderdaad de verantwoordelijkheid van de afstekers om dit veilig te doen. Maar vind je het spannend, vervelend of gevaarlijk om in aanraking te komen met rondvliegende vonken in het algemeen dan was afgelopen nacht sowieso geen goed moment om buiten te zijn. Ik begrijp niet zo goed dat ik dit keer op keer moet blijven herhalen en dat mensen dat nóg niet inzien dat je hier zelf echt wel verantwoordelijkheid in hebt te nemen.

Veilig afsteken betekent ook: geen vuurwerk afsteken tijdens een storm. Dus wanneer het alle kanten op kan vliegen, is het zeker niet veilig. Dat is wel degelijk de verantwoordelijkheid van degene die het afsteekt.

Lady, ik snap dat het zwaar overdreven lijkt. Maar ik vind het wel echt heel fijn om te lezen dat je toch geen vuurwerk gaat afsteken vanavond. 🫶🏻

Zonder al teveel te zeuren erover, want ik red me als mens uiteindelijk wel gewoon lekker veilig binnen en ik vermaak me prima. Ik schik me die ene dag van het jaar gewoon, ook al is het de omgekeerde wereld misschien. Maar hele bange (huis)dieren hebben echt een poosje tijd nodig om van die ene onverwachte knal of dat ene potje vuurwerk te herstellen. Ze snappen er niks van en dat is gewoon ontzettend zielig. Alleen de geur maakt ze al ontzettend bang. Dus daarom zou ik echt enorm balen als bijv. onze buurjongens en
-meisje vanavond wéér voor de deur allerlei vuurwerk zouden afsteken.
Laatst gewijzigd door Ginny op 01 Jan 2025 18:45, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Jan 2025 18:43

Ik voel me bijna schuldig dat ik een paar vuurwerk dingen heb afgestoken, wat hun vader vorig jaar gekocht heeft en toen niet afgestoken door het weer, om herinneringen te maken. Die zijn zo belangrijk voor mij en mijn meiden.
Zonder dat, had ik zelf niet eens wat gekocht.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 18:46

Maple schreef:

We hebben duidelijk een andere definitie van veilig afsteken dan.
En ik begrijp niet zo goed dat je niet inziet de verantwoordelijkheid bij de verkeerde te leggen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 18:48

Filoria schreef:Maple, je gaat uit van vuurwerk als een voldongen feit. Maar dat is het niet. Het is geen natuurverschijnsel zoals bliksem of een hagelbui. Het is niet iets dat ons nu eenmaal overkomt. Het is iets waar mensen een keuze in hebben. Die keuze van de één beperkt de vrijheid en veiligheid van de ander. Ik heb dan weer moeite om dát onder woorden te brengen op zo'n manier dat ik het niet nog een keer hoef uit te leggen.

Marsy, dat laatste is waar. Maar snap je dat het in dit topic lastig is voor mij om een geïnteresseerde houding aan te nemen als de vuurwerkafstekers weinig vertellen over hun beweegredenen (wat ze nu precies zo mooi vinden aan vuurwerk), maar vooral heel uitgebreid uiteenzetten waarom ik een zeurpiet ben, ongelijk heb of hypocriet ben?

Ik denk dat je mij van alles zou kunnen vertellen over waarom je de vliegreizen maakt die je maakt en dat we daar een heel goed gesprek over zouden kunnen hebben. Maar hoeveel kun je zeggen over waarom je vuurwerkafsteken oké vindt? Er zijn gewoon heel weinig voordelen en heel veel nadelen. Dat maakt het lastig voor de voorstanders om met argumenten vóór vuurwerk te komen en voor mij lastig om naar hen te luisteren.

Je laatste alinea vind ik wel treffend op zich en goed argument
Afbeelding
Afbeelding
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Jan 2025 19:07

Haha mijn god ‘mensen zoals Zora’? 😂 ik ‘betrap’ je nergens op hoor. Ik wijs je er alleen op dat jij net zo menselijk bent als wij allemaal door ook weleens te moeten/willen vliegen, en dat je daar dan argumenten voor noemt waarom dat gerechtvaardigd is. Misschien moet je mijn post nalezen maar ik denk dat je juist mij hier gewoon op wil pakken om jouw punt nog eens te maken ipv toe te geven dat je zelf ook individualistisch bezig bent (wat ik dus heel menselijk vind, maar wel scheef gezien jouw extreme houding in dit topic).
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 19:31

Jip, ah nee joh, sorry. Dat was niet mijn bedoeling. Ik ben wat hormonaal geloof ik. Je hoeft je niet schuldig te voelen. Jij bent ook niet degene die in dit topic beweert dat ik maar beter na moet denken voor ik op oudejaarsavond naar buiten stap.

Zora, het is wel een beetje een ad hominempje toch? Door jouw opmerking gaat de discussie niet meer over het eigenlijke probleem: hoe je veilig en zo sociaal en milieuvriendelijk mogelijk vuurwerk afsteekt met je kinderen of wat voor- en nadelen zijn van vuurwerk, maar over mijn persoonlijke lijstje van wel-milieuvriendelijke en niet-milieuvriendelijke activiteiten.

Wat heeft de wereld er nu precies aan om mensen die hun best doen om sociaal en milieuvriendelijk bezig te zijn, erop te wijzen dat ze niet perfect zijn?

Je geeft mij een vervelend gevoel over mezelf en wat bereik je er verder precies mee?
T (2008) en I (2013)
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2025 19:39

Filoria schreef:Jip, ah nee joh, sorry. Dat was niet mijn bedoeling. Ik ben wat hormonaal geloof ik. Je hoeft je niet schuldig te voelen. Jij bent ook niet degene die in dit topic beweert dat ik maar beter na moet denken voor ik op oudejaarsavond naar buiten stap.

Zora, het is wel een beetje een ad hominempje toch? Door jouw opmerking gaat de discussie niet meer over het eigenlijke probleem: hoe je veilig en zo sociaal en milieuvriendelijk mogelijk vuurwerk afsteekt met je kinderen of wat voor- en nadelen zijn van vuurwerk, maar over mijn persoonlijke lijstje van wel-milieuvriendelijke en niet-milieuvriendelijke activiteiten.

Wat heeft de wereld er nu precies aan om mensen die hun best doen om sociaal en milieuvriendelijk bezig te zijn, erop te wijzen dat ze niet perfect zijn?

Je geeft mij een vervelend gevoel over mezelf en wat bereik je er verder precies mee?

Maar Filoria al die andere dingen haalde jij er gisteren toch ook vaak genoeg bij.
En welkom bij het hebben van een vervelend gevoel. Dat gaven jullie mij gisteren ook.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen