Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Glazen fles

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Dec 2024 22:31

Glazen fles

Wel een specifieke vraag:

Voor wie er een glazen fles gebruikt én bv geeft aan zijn baby, hoe geven jullie dit mee naar de opvang?

Ik heb dit keer glas gekocht vanwege hygiëne en gezondheid maar ik heb geen glazen melkflesjes aan de kolf 😅. Ik heb 3 voedingen nodig voor één dag en vind 3 grote flessen meegeven ook wel wat veel. Liever 1 fles en 2 of 3 kleinere flesjes waar de melk in zit. Ik vind het ook wel vervelend voor de leidsters dat glas kwetsbaarder is en duurder voor mij als het kapot valt. Wat is jullie ervaring hiermee?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Dec 2024 23:11

Re: Glazen fles

Zelf geen ervaring, maar enkele vriendinnen en collega's van me hebben wel glazen flessen gebruikt. Zij moesten naar de opvang echter plastic meegeven (verschillende organisaties op verschillende plekken in het land) omdat ze glas te gevaarlijk vonden, mocht er iets kapot vallen. Ik zou even overleggen hoe de leidsters het graag hebben. Wij gaven zelf ook maar één drinkfles mee en enkele kleine (kolf)flesjes met melk.
december 2016
juli 2019
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Dec 2024 01:41

Je hebt glazen bewaarflesjes;

https://borstkolvenshopdeboezem.nl/coll ... 50-ml-glas

Hier doen ze trouwens niet moeilijk over glazen flessen. Had dat wel verwacht maar er zijn meer kindjes die een glazen fles gebruiken zeiden ze.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Dec 2024 08:56

Bij ons wilden ze op de opvang ook geen glazen fles helaas.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Dec 2024 10:20

Ik gaf gewoon van die bewaarzakjes mee met bv. En dan dus 1 drinkfles.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 23 Dec 2024 11:34

Geen ervaring met glas, maar ik had een hele lading flesjes van de action, die gebruikte ik om melk in te bewaren en in te vriezen. Naar de opvang gaf ik dan het aantal flesjes mee en een grote fles om de melk mee te geven.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Maple

Kletskop

Bericht 23 Dec 2024 13:39

Wij hebben geen beleid wat schrijft dat glazen flessen niet zouden mogen (want dan mogen wij ook geen thee of koffie uit een mok drinken, net zo breekbaar), maar ik vind een glazen fles wel altijd spannend ofzo. Zal maar net gebeuren dat de baby op de arm een onverwachte beweging maakt en de fles op de grond valt. En dan is het met 15 andere kinderen oo de groep wel even flink behelpen. Hoewel ik het idee van een glazen fles altijd wel veel schoner/beter vind dan een plastic fles.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Dec 2024 19:47

Toen ik borstvoeding gaf hoefde ik maar 1 fles mee te geven naar de opvang, ook toen hij nog meer melk dronk. De andere melk gaf ik dan in bakjes, zakjes oid mee en zij spoelden na een voeding de fles goed om en gaven de volgende voeding uit dezelfde fles. Dus dan zou in jouw geval 1 ‘goede’ glazen fles voldoende zijn en kun je de andere twee voedingen bijv bij elkaar in 1 fles meegeven, zodat zij dat kunnen overgieten.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Dec 2024 20:34

Ja, dat overgieten is niet het probleem. Het is niet zo “goed” om melk in plastic te verwarmen. Ik heb een sleeve om de fles (tegen het breken, leek me handig) maar die moet er dus af als je de fles in water verwarmd. Dus of ik koop glazen meeneembakjes of ik neem het koud mee in plastic bakjes en laat ze het in de glazen fles verwarmen. Ik moet eigenlijk een sleeve vinden die ook tegen water kan.

Alles wat jij noemt Maple heb ik dus ook overwogen 😀.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Dec 2024 21:18

Ah, sorry, Dan had ik je vraag niet helemaal goed begrepen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik over veel dingen bewust heb nagedacht, maar hier dus niet over 😉
Zijn eventueel andere kleine potjes een optie, bijvoorbeeld waar groente in heeft gezet? Dan kun je die afwassen en hergebruiken. Maar ik weet niet of dat werkbaar is.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Dec 2024 22:10

Sommige kindjes drinken de melk ook op kamertemperatuur. Is dat een optie?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Dec 2024 23:40

Char: snap ik! Ik ook niet hoor, ik vond mezelf al goed bezig met een fles van glas (maar vind dat dus ook een belasting voor het kdv personeel), warmde melk vaak nog op in medela flesje maar ik dacht misschien is er een fantastisch makkelijk idee voor om alles “verantwoord” op te warmen dan doe ik dat natuurlijk met liefde 😀.

Jip: nee helaas en denk eigenlijk dat dat ook niet zou mogen op de opvang.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 24 Dec 2024 05:37

Je kunt het ook anders bekijken: als je de koude voeding eerst over giet in de glazen fles, blijven er belangrijke voedingsstoffen/vetten nog achter/plakken aan de wanden van de plastic fles, die wel los waren gekomen en vermengd waren met de voeding als de voeding verwarmd was in de plastic fles. Het heeft dus ook voordelen om de voeding te verwarmen in de fles/zakje/container waar het op dat moment in zit, en dan kun je je natuurlijk afvragen wat je liever hebt. En om hoeveel voedingen gaat het, die er wekelijks op het kdv gegeven gaan worden?
Ik snap dat je alles zo verantwoord mogelijk wilt doen en het siert je ook hoor, ik vind het alleen maar fijn en goed als ouders zo na- en meedenken. En ik snap je voorkeur voor glas tov van plastic ook heel goed. Maar in principe zijn de meeste (volgens mij alle) plastic babyflessen veilig genoeg en sowieso bpa-vrij. Dus misschien is het voor dan handjevol voedingen per week al die overpeinzingen niet per sé waard?

Overigens geven wij ook weleens voedingen op kamertemperatuur op verzoek van ouders. Dat mag prima hoor! Even een halfuurtje voor het voeden uit de koelkast halen en eventueel nog even een paar minuutjes in warm (niet heet) water zetten. Supermakkelijk zelfs!
<<

Maple

Kletskop

Bericht 24 Dec 2024 06:20

En als aanvulling: het nadeel van een glazen fles in een flessenwarmer vind ik dat de glazen fles daarna zo heet is dat hij bijna niet vast te pakken is, terwijl de melk misschien prima op temperatuur is. Misschien is dat ook iets om in je overweging mee te nemen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Dec 2024 22:03

Ja weet je Maple, als ze straks zeggen het mag niet dan koop ik gewoon een plastic fles en is het klaar 😀. Het gaat idd maar om een heel klein aantal voedingen per week.

Ik vind een hete fles (en lauwe melk) ook misleidend daarom warm ik nu vaak op in plastic flesje. En warm fles van glas heel even op in warm water en giet de melk dan over.

Die voedingsstoffen vind ik wel meevallen, wentel de melk vaak even om en dan blijft er niet veel plakken :-). En de meeste melk krijgt ze toch bij/van mij dus een beetje kan ze ook wel missen 😉.

Oja! Ik dacht even dat je die melk dan heel de dat uit de koelkast liet maar dat kan natuurlijk ook nog. Nu nog teveel tijd erover na te denken maar straks maak ik gewoon een keuze en komt alles goed hoor ☺️.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Dec 2024 22:10

Lot schreef:Ja weet je Maple, als ze straks zeggen het mag niet dan koop ik gewoon een plastic fles en is het klaar 😀. Het gaat idd maar om een heel klein aantal voedingen per week.

Ik vind een hete fles (en lauwe melk) ook misleidend daarom warm ik nu vaak op in plastic flesje. En warm fles van glas heel even op in warm water en giet de melk dan over.

Die voedingsstoffen vind ik wel meevallen, wentel de melk vaak even om en dan blijft er niet veel plakken :-). En de meeste melk krijgt ze toch bij/van mij dus een beetje kan ze ook wel missen 😉.

Oja! Ik dacht even dat je die melk dan heel de dat uit de koelkast liet maar dat kan natuurlijk ook nog. Nu nog teveel tijd erover na te denken maar straks maak ik gewoon een keuze en komt alles goed hoor ☺️.

Maar dan heeft heel die glazen fles toch weinig nut? Ik heb juist een glazen fles omdat de kunststof fles verwarmen slecht is.
Daarom zeggen ze ook dat je kunststof drinkflessen (zoals doppers enzo) niet in de vaatwasser moet doen omdat er dan microplastics vrij komen. Dat gebeurd dus ook met babyflesjes.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 24 Dec 2024 22:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Dec 2024 22:15

Juist daarom overweeg ik nu om het anders te doen 😀. En vraag ik hoe andere het doen/meegeven.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Dec 2024 22:20

Zijn die glazen bewaarflesjes die ik postte niks dan?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Dec 2024 22:23

Heel goede! Fijne prijs ook!

Terug naar Zwangerschap & kinderen