Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Dubbele achternaam kind

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Nov 2024 18:50

Dubbele achternaam kind

Is er iemand die (met terugwerkende kracht) een dubbele achternaam voor de kinderen heeft genomen?

Wij waren het er eerst over eens om het niet te doen, maar vandaag twijfel ik ineens. Ik zag het weer ergens voorbijkomen en dacht ineens: waarom eigenlijk niet? Lijkt me best leuk als ze ook mijn naam heeft. Maar ook wel weer gek voor haar dat ze dan ineens een andere achternaam heeft.

Dus ik ben benieuwd wie hier ook mee bezig is geweest en wat jullie overwegingen zijn. Het kan alleen dit jaar nog met terugwerkende kracht, dus we moeten wel snel een knoop doorhakken.
❤️ 7 juni 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2024 18:53

Re: Dubbele achternaam kind

Ja hier!!

Ik vind het op papier helemaal leuk en fijn!!! Mijn vader overigens ook, want hij heeft geen zoons en mijn zussen hebben andere achternaam (aangenomen), dus mijn kinderen zijn de enige kleinkinderen nu met ook mijn achternaam en dus de naam van mijn vader.

Ik ook mega blij, want ze voelen nu toch iets meer van mij op papier.

In spraak moet ik nog even wennen. Aan de ene kant wil ik gewoon nog 1 achternaam roepen (zeker wanneer ik boos ben) maar dat is verwarrend voor de kinderen.

Nou iig, hoe we het qua roep-achter-naam gaan doen, weet ik nog niet precies. Ik gebruik nu zelf de dubbele achternaam.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Nov 2024 19:07

Ik had in de klas een jongen met een dubbele achternaam (geen idee hoe dat toen zat) en dat was toch wel wat gek en onhandig bij kinderen.
Zelf heb ik ook een dubbele achternaam maar gebruik in praktijk alleen de achternaam van mn man. Ik heb een dubbele omdat ik de kans op deze toffe combinatie niet kon laten gaan 🤣

Okay, totaal niet wat je vroeg maar misschien wel iets om mee te nemen in je overweging.
30-04-2017
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 19:12

Alleen als je dochter gaat trouwen heeft ze wel wat te kiezen dan .
Dat lijkt me dan wel lastig als je ook de naam van je partner aan wilt nemen. Want kies je dan ook nog 1 van de achternamen die je nu al hebt..
2016
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Nov 2024 19:13

Ik vind het idee heel goed en als die optie er was geweest toen ze werden geboren hadden we het wellicht gedaan. Nu met terugwerkende kracht wijzigen vind ik niets. Ze heten al 3/6 jaar zo en veranderen vind ik dan een beetje gek voelen. Voor mij persoonlijk dan hè, als anderen het wel doen vind ik daar verder niets van maar zelf wil ik dat niet.
Ik heb zelf trouwens ook een dubbele achternaam sinds trouwen maar eigenlijk alleen op papier want ik gebruik alleen mijn eigen naam. Als ik dat nu had moeten kiezen had ik ook alleen mijn eigen naam gedaan. Heb er verder ook geen moeite mee dat mijn kinderen anders heten, wat ik wel vaak hoor.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 19:15

Kees schreef:Ik had in de klas een jongen met een dubbele achternaam (geen idee hoe dat toen zat) en dat was toch wel wat gek en onhandig bij kinderen.
Zelf heb ik ook een dubbele achternaam maar gebruik in praktijk alleen de achternaam van mn man. Ik heb een dubbele omdat ik de kans op deze toffe combinatie niet kon laten gaan 🤣

Okay, totaal niet wat je vroeg maar misschien wel iets om mee te nemen in je overweging.

Jaaa die van jou is echt geniaal!
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 19:25

Mizz_S schreef:Ik heb zelf trouwens ook een dubbele achternaam sinds trouwen maar eigenlijk alleen op papier want ik gebruik alleen mijn eigen naam. Als ik dat nu had moeten kiezen had ik ook alleen mijn eigen naam gedaan. Heb er verder ook geen moeite mee dat mijn kinderen anders heten, wat ik wel vaak hoor.

Dit inderdaad. Ik begrijp zelf de meerwaarde van twee achternamen voor je kind niet. Ik ben heel erg benieuwd waarom je daarvoor zou willen kiezen? Lijkt mij alleen maar verwarrend.

Kees, er zijn ook achternamen die uit meerdere namen bestaan. Volgens mij waren dat vroeger adellijke namen. Misschien had hij zo'n naam?
2011 2012 2017
<<

Reva

Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 19:33

Indigo schreef:
Mizz_S schreef:Ik heb zelf trouwens ook een dubbele achternaam sinds trouwen maar eigenlijk alleen op papier want ik gebruik alleen mijn eigen naam. Als ik dat nu had moeten kiezen had ik ook alleen mijn eigen naam gedaan. Heb er verder ook geen moeite mee dat mijn kinderen anders heten, wat ik wel vaak hoor.

Dit inderdaad. Ik begrijp zelf de meerwaarde van twee achternamen voor je kind niet. Ik ben heel erg benieuwd waarom je daarvoor zou willen kiezen? Lijkt mij alleen maar verwarrend.

Kees, er zijn ook achternamen die uit meerdere namen bestaan. Volgens mij waren dat vroeger adellijke namen. Misschien had hij zo'n naam?

Waarom verwarrend? En zo'n achternaam met 'meerdere namen van vroeger' is dat dan niet?
Ik vind het niet meer of minder verwarrend tov een achternaam die bestaat uit meerdere delen, een 'van/de/van het/van de' erbij of een dubbele voornaam. Smaak, oke, maar verwarrend snap ik niet.

Hier dus wel een dubbele 🤪
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Nov 2024 19:39

Heb je dat dus dit jaar nog veranderd, Reva? En welke volgorde heb je aangehouden?

Ik kom er nog niet helemaal uit, weet nog niet of ik het nou handig vind of niet. Maar de gedachte vind ik wel mooi.
❤️ 7 juni 2018
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 19:41

Hier geen dubbele, kon ook niet omdat de oudste net een jaar te oud was.
Maar als jij het wil, zou ik het gewoon doen.
Kan ze later zelf kiezen welke ze wil gebruiken.

Kees nu ben ik wel benieuwd naar jouw achternaam!

Ik heb een dubbele achternaam sinds trouwen maar gebruik altijd man z'n naam. Ik wilde dus hetzelfde heten als mijn kinderen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Nov 2024 19:43

Ik heb zelf ook een dubbele achternaam, mijn eigen naam eerst en dan die van m'n man. Maar in de praktijk gebruik ik alleen m'n naam.
❤️ 7 juni 2018
<<

Reva

Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 19:46

Bliss schreef:Heb je dat dus dit jaar nog veranderd, Reva? En welke volgorde heb je aangehouden?

Ik kom er nog niet helemaal uit, weet nog niet of ik het nou handig vind of niet. Maar de gedachte vind ik wel mooi.

Ja! Mijn achternaam als tweede. Op zijn geboortekaartje stond het toendertijd ook al zo, dat wilden we graag. Dus de volgorde stond al vast, omdat we bij de geboorte mijn vriend zijn achternaam hebben gekozen, maar ook omdat het op die manier mooier klinkt/fijner.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2024 19:50

Hier ook mijn achternaam achteraan.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Nov 2024 19:58

Indigo, nee dat was het niet! Wildeboer - Schut is niks van adel.

Siesa ik heet **
Laatst gewijzigd door Kees op 27 Nov 2024 08:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
30-04-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2024 20:02

Cool die naam Kees.

Ik ga het nu niet meer aanpassen. Als het toen gekund had had ik het wel gedaan.
Wat voor mij nu ook heel oneerlijk voelt is dat mijn ex nooit extra controle heeft gehad met vliegen en de keer dat wij gingen vliegen we bij elke Bali alles weer aan konden tonen.
2015 💙
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2024 20:07

Ik heb er over nagedacht, toen mijn dochter zelf vroeg waarom ze niet mijn achternaam en die van haar vader heeft. Maar toen ik er op doorvroeg wilde ze gewoon dat we weer allemaal in één huis zouden wonen en dat ze gewoon haar 'eigen' (die van haar vader) achternaam wilde. Dus nee ik ga het niet ter sprake brengen bij mijn ex. Mijn kinderen voelen niet minder van mij zonder mijn achternaam. In mijn huwelijk gebruikte ik ook altijd mn meisjesnaam. Ben het gewoon gewend zo ook.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 20:24

Reva schreef:
Indigo schreef:Dit inderdaad. Ik begrijp zelf de meerwaarde van twee achternamen voor je kind niet. Ik ben heel erg benieuwd waarom je daarvoor zou willen kiezen? Lijkt mij alleen maar verwarrend.

Waarom verwarrend? En zo'n achternaam met 'meerdere namen van vroeger' is dat dan niet?
Ik vind het niet meer of minder verwarrend tov een achternaam die bestaat uit meerdere delen, een 'van/de/van het/van de' erbij of een dubbele voornaam. Smaak, oke, maar verwarrend snap ik niet.
Hier dus wel een dubbele 🤪

Ik denk dat ik vooral met verwarrend bedoel dat alle andere kinderen maar één achternaam hebben, maar ik weet niet of dat inderdaad per se verwarrend is. Wat mij vooral ingewikkeld lijkt is dat als je kind later wel de naam van zijn/haar partner aan wil nemen, hij/zij één van de eigen achternamen moet laten vallen toch? En welke achternaam geeft je kind dan later zelf door aan zijn/haar eigen kind? Lijkt mij niet dat je beide achternamen aan een kind mag doorgeven. Als zijn/haar partner dat ook doet, heeft hun kind vier achternamen.
2011 2012 2017
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Nov 2024 20:33

Indigo, nee, iedereen mag maar 2 achternamen. Maar als je standaard een dubbele achternaam hebt (dus van 'vroeger') dan kan je er dus wel 3 hebben zeg maar.

Hoe dan ook, sinds de scheiding hier en veel gedoe telkens dat mijn kinderen een eerst enkel andere achternaam hebben dan ik, vind ik het nu voor iedereen een stuk duidelijker dat ze bij mij horen. Ook inderdaad met het oog van reizen in de toekomst.

Maar ieder zijn ding he. Ik wilde net bij de geboorte al, maar toen kon het administratief nog niet (de wet was wel al aangenomen). Dus het is niet iets waar we het tijdens mijn eerste zwangerschap niet over hebben gehad.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 20:41

Kees, wat een fantastische naam!
T (2008) en I (2013)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 21:06

Ik zou altijd aan m’n kind denken en niet wat ik zelf belangrijk vind. En voor m’n kind zo’n lange achternaam zou ik niet willen. Super onhandig bij formulieren invullen, ‘mijn’ studenten passen vrijwel nooit in het beoordelingsformulier bijvoorbeeld, de e-mailadressen zijn bijna niet te doen. Nee, ik zou het echt niet willen. Daarom hebben onze kinderen ook maar 1 voornaam. En zeker niet later in het leven, ik zie echt de meerwaarde niet voor het kind zelf.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 21:27

Bij mij is er geen sprake van (mijn zoon heeft mijn achternaam), maar ik zou het wel een mooie gedachte vinden. Ik zou dan wel de achternaam die ze nu al heeft als eerste laten staan. Dat lijkt mij praktischer.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 26 Nov 2024 21:32

Hier is het uiteindelijk niet aan de orde geweest natuurlijk, maar we hebben er wel over nagedacht. We waren het er vrij snel over eens in dit niet te doen. Het voelt een beetje gek om een kind later op te zadelen met een verplichte keuze als het de achternaam van zijn of haar partner wil dragen na trouwens, of hij of zij eigen achternaam en achternaam partner had willen kiezen voor hun kind. En dat alleen omdat wij een dubbele achternaam misschien leuk of grappig hadden gevonden.
En ik denk ook vérder dan dat: zou je een kind niet met een bepaald loyaliteitsconflict opzadelen als het zelf eenmaal daadwerkelijk die keuze zou moeten maken? Stel dat hij of zij een partner treft met óók een dubbele achternaam? Dan moet er hoe dan ook gekozen worden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 26 Nov 2024 22:00

Het lijkt mij met name lastig (of nou ja wat is lastig, onhandig) voor de omgeving die al vijf jaar gewend is aan haar achternaam nu. Inclusief haarzelf trouwens ook wel. Ik zou zoiets niet met terugwerkende kracht willen doen, omdat het voor mij gek zou voelen als ik dat dan nu nog zou veranderen.
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 26 Nov 2024 22:34

Ja dat houdt me ook wel tegen hoor. Heb het er ook al met haar over gehad. Ze vond het wel mooi, maar ze moest er ook nog even over nadenken haha. Uiteindelijk denk ik toch dat het niet gaat gebeuren, al vind ik het idee wel heel mooi. Als ik nu pas voor het eerst moeder zou worden, zou ik het zeker doen. Een zwangere vriendin van me geeft haar kind binnenkort ook een dubbele achternaam en een vriend van me heeft hetzelfde gedaan begin dit jaar.
❤️ 7 juni 2018
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Nov 2024 22:49

Door dat er een deadline op zit kreeg ik het laatst ook ineens op m’n heupen. Ik weet het ook niet zo goed.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen