Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Liegende kinderen

<<

Lavina

Noob

Bericht 23 Sep 2024 20:41

Liegende kinderen

Mijn kind liegt! Verschrikkelijke leugens en keer op keer. Iemand tips hoe dit aan te pakken?

Mijn zoon is 11, zit in groep 8. Liegt over geld stelen, eten, dingen pakken, dingen kapot maken.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 24 Sep 2024 08:01

Re: Liegende kinderen

Hier ook, maar hij is wel jonger. Ik blijf herhalen dat ik liegen erger vind dan wat er echt aan de hand is. . Als ik het vermoeden heb, vraag ik hem het te herhalen en mij aan te blijven kijken, dat kan hij niet en weet hij zelf ook, dus meestal zegt hij het dan ook eerlijk. Als hij het uiteindelijk vertelt krijgt hij straf voor het liegen (2 dagen geen schermpjes ofzo)
Geen idee of het de goede manier is, maar ik heb echt een hekel aan liegen.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Sep 2024 09:43

Wat naar, zeg!

Waar is hij bang voor als hij wel eerlijk zou zijn? Is hij bijvoorbeeld bang dat hij geen geld krijgt als hij geld ergens voor nodig heeft, is hij bang dat je boos wordt als hij per ongeluk iets stuk heeft gemaakt etc? Niet dat ik denk dat jij een gemene moeder bent hoor, maar misschien is dat wat er in zijn hoofd omgaat?

Hier probeer ik de kinderen te laten zien dat het voordelen heeft als ze eerlijk zijn. Ik vertrouw ze daardoor en geef ze vrij veel bewegingsruimte. Ze hebben vriendjes die veel korter worden gehouden en als ze daar iets over vertellen (klasgenootjes die nog niet zelfstandig naar de stad mogen of zo), benadruk ik dat mijn kinderen zo veel mogen omdat ik weet dat ik ze kan vertrouwen. En dat dat vertrouwen dus voordelen voor ze heeft 😅

Pubers denken immers altijd: what's in it for me...
T (2008) en I (2013)
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Sep 2024 12:22

Hier precies hetzelfde.

Onze zoon is ook 11 en ook in groep 8. Elke dag vertelt hij wel iets wat niet klopt.
Hij pikt snoep uit de kast, pakt schermpjes zodat hij in bed kan schermen na bedtijd, liegt over het uitlaten van de hond.
Ik kan zoveel opnoemen.

We zeggen altijd tegen de kinderen: Als we merken dat je liegt vinden we dat erger dan dat je iets stiekems hebt gedaan. Ze krijgen ook vaak de kans om eerlijk te zijn zonder een straf te krijgen ervoor. Toch blijven ze vaak nog doorliegen. Vooral de 11 jarige.

Ik luister het boek van Kluun: Help ik heb een puber. Hierin vertelt hij ook dat pubers elke dag liegen. Over van alles. Zal het er dan niet gewoon bij horen. Ook al is het bloedirritant.

Ik heb dus niet echt tips voor je, behalve dat ik precies hetzelfde heb hier thuis.
Ik laat hem wel altijd bewijs zien dat ik weet dat hij liegt zodat hij snapt dat we er toch wel achterkomen.
Vorige week had hij namelijk mijn oude telefoon gepakt en verstopt in zijn kamer. Ik heb hem 3 dagen de kans gegeven om hem op mijn bed te leggen. Deed hij niet en hij bleef maar volhouden dat hij hem niet had.
Totdat hij dus ontdekte dat ik hem toch gevonden had. Toen was hij stil en was hij ineens vergeten dat hij hem inderdaad had. :palm:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Sep 2024 16:14

Geen tips maar wel herkenbaar en ik vind het ook erg moeilijk!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Sep 2024 20:52

Dit lijkt mij echt heel erg lastig en ik herken het (gelukkig) niet bij mijn pubers. Ik sluit mij aan bij wat Filoria zegt, ze krijgen hier veel vertrouwen en mogen ook best veel, maar meestal wel in overleg. Ik zou zelf niet straffen als ze eerlijk vertellen dat ze liegen. Dan zou ik zelf de volgende keer ook zeker niet meer de waarheid spreken. Tuurlijk liegen ze hier ook wel eens en doen ook dingen stiekem. Zo kwamen we er laatst toevallig achter dat dochter op een doordeweekse dag tot 2.00 uur 's nachts stiekem had gelezen. Nou ja, deed ik vroeger ook wel eens. Dan hebben we een gesprek met haar dat dit natuurlijk niet handig is, maar ik ga daar geen straf aan hangen. Dan zou ze het de volgende keer niet doen uit angst voor straf i.p.v. dat ze beseft dat ze dit beter in het weekend kan doen.

Lavina, ik zou proberen de redenen te achterhalen waarom hij liegt. Waarom pikt hij geld? Waarvoor is dat? Waarom pakt hij stiekem eten? Waarom moet hij daar toestemming voor vragen? Waarom liegt hij over kapotgemaakt spullen? Bang voor straf?
2011 2012 2017
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 25 Sep 2024 15:23

Geen tips, wel herkenbaaar. Ook liegen over zaken die er totaal niet toe doen.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 25 Sep 2024 19:24

Hier ook herkenbaar. Het is enorm frustrerend!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Sep 2024 07:48

Lastig he? Ik zie het aan mijn dochter als ze liegt dus het is gewoon dom. Maar als ik haar er dan op wijs dan durft ze nog boos te worden op me ook. Stiekem ga ik dan wel twijfelen al laat ik dat niet merken. Boos dat ze dan is! En onderaan de streep blijkt dat ze dan toch gelogen heeft. Pffff. Ik zeg dan ook, hoe verwacht je dat ik je nog op je woord vertrouw dat je niet liegt als keer op keer blijkt dat je wel gelogen hebt? Ik moet zeggen dat het de laatste tijd wel wat beter gaat. Hopelijk blijft het weg.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 27 Sep 2024 08:25

Precies wat hij zegt DT, ik had het geschreven kunnen hebben. En dat twijfelen aan mezelf vind ik echt een heel naar gevoel.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Bericht 27 Sep 2024 13:14

Ik heb 0 ervaring maar wil vooral even zeggen dat het een goed teken is van gezonde ontwikkeling en mentale capaciteiten is als kids liegen.

https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... evelopment

Gewoon omdat dat vast ook fijn is om te lezen
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Sep 2024 14:48

Lieve toevoeging Whatever. Dat artikel heeft het wel over toddlers en 2-4 jaar oude kinderen, weet niet of hetzelfde geldt op latere leeftijd? Maar zal vast verband houden.

Verder geen ervaring mee, maar geloof ook wel dat het iets is dat bij ontwikkeling van kinderen hoort en “vanzelf” weer over gaat.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Bericht 27 Sep 2024 15:52

Ja het schijnt wel redelijk door te lopen en dan in late tienertijd richting volwassenheid weer af te buigen naar minder liegen. En juist ook bij tieners schijnt het te linken met goede executieve functies en ontwikkeling van autonomie enzo.

Maar goed, er is een normale hoeveelheid liegen en pathologisch liegen natuurlijk maar dat onderscheid zou ik als ouder vooral aan professionals overlaten haha!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Sep 2024 10:53

Lady schreef:Precies wat hij zegt DT, ik had het geschreven kunnen hebben. En dat twijfelen aan mezelf vind ik echt een heel naar gevoel.

Haha echt he? Hier gaat ze soms zelfs zo ver dat ze gaat huilen. Dramaqueen. Gelukkig ging het hier tot nu toe niet om grote dingen zoals liegen ofzo.

Maar fijn te lezen dat het ook een gezonde ontwikkeling is inderdaad :D
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Lavina

Noob

Bericht 29 Sep 2024 21:50

Ik heb even wat vragen gekopieerd van jullie en hieronder geplakt en beantwoord:

Waar is hij bang voor als hij wel eerlijk zou zijn?
Ik heb geen idee. Ik leg hem steeds uit dat ik veel bozer wordt van zijn gelieg. Hij heeft laatst bijv een grote dure knuffel met de schaar kapot geknipt, hij zweerde dat hij het niet had gedaan. Dag later bij zijn bed verschonen vond ik een schaar onder zijn matras met haartjes van de knuffel. Ik geef hem de kans het op te biechten, hij blijft zeggen dat hij het niet heeft gedaan. Ik pak de schaar erbij en ook dan houdt hij vol het niet gedaan te hebben. Uiteindelijk nadat ik hem heel boos heb aangesproken, gaf hij toe.

Is hij bijvoorbeeld bang dat hij geen geld krijgt als hij geld ergens voor nodig heeft, is hij bang dat je boos wordt als hij per ongeluk iets stuk heeft gemaakt etc?
Hij is onduidelijk maar zegt en vind dat wij streng zijn. Ik vind dat wij dat niet zijn, hij mag elke week iets van zijn zakgeld kopen. Zijn portemonnee is gevuld met bijna 300 euro wat hij gespaard heeft met klusjes/verjaardagsgeld.
Als hij een mooie voetbal ziet, mag hij die kopen. Laatst een dure lego set, koopt geregeld voetbalplaatjes, snoeperij, dingen in fortnite of voor fifa.

Ik zou proberen de redenen te achterhalen waarom hij liegt. Waarom pikt hij geld? Waarvoor is dat? Ik vroeg hem wat hij met die 10euro wilde, maar dat wist hij niet. Gevraagd of hij ermee naar een winkel toe wilde voor speelgoed of snoep, ook dat wist hij niet.

Waarom pakt hij stiekem eten? Hij mag uit school iets lekkers pakken en mag onbeperkt fruit/joghurt/kwark pakken. Waarom moet hij daar toestemming voor vragen? Hij is pas 11, drinken pakken mag altijd maar eten zit een grens op. Hij presteert het om om 17:00 een bak kwark met banaan te eten en dan bij hrt avondeten geen honger te hebben.

We zijn een beetje teleurgesteld en verdrietig door de situatie. Hebben al het geld in huis opgeruimd. Ik wil gewoon mijn kind graag vertrouwen. Het voelt of wij falen.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 30 Sep 2024 08:30

Wat vervelend. Probeer geen waarom vragen te stellen: je steelt geld omdat/want...
Kijken of daar iets uit komt.
Hij zegt dat jullie streng zijn, jij zegt van niet. Dit is een welles/nietes spelletje die je niet gaat winnen want hij voelt zich dan niet gehoord. Vraag hem wat er dan anders zou moeten.

Je moet echt niet denken dat je faalt. Dit is iets waar je niet veel mee kan. Mijn zoon liegt ook regelmatig. Misschien hoort het ook gewoon een beetje bij de leeftijd, grenzen opzoeken?
Probeer open het gesprek aan te gaan.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Nov 2024 19:36

Ik up deze even.
Mijn zoontje sport 3x per week en gaat op die dagen ook onder de douche.
Hij moet bijna altijd poepen als hij onder de douche staat.
Ja dan is dus de hele badkamer klets nat daarna.
Maar, het viel mij al eventjes op dat hij dit niet meer deed. Oke, fase dus dacht ik
Maar nu kwamen we er vorige week achter dat hij dit onder de douche doet en door het putje drukt. We hadden echt een mega stank in de douche en ik schroef dat putje maandelijks open. Maar dat had ik net nog gedaan. Er zit hier namelijk een haren opvang bakje in.
Uitgelegd dat dit vies is etc.
Maar vandaag stonk het dus weer. Hij ontkende het direct. Open gemaakt en ja hoor.
Wat doe ik hier nu mee want hij blijft gewoon ontkennen en dus liegen.
Helaas is dat niet het enige momenteel.
Ik wil gewoon niet dat hij liegt.
Op school was er laatst ook al iets dat hij bleef ontkennen dat hij iets gezegd heeft. Terwijl 2 juffen er bij hebben gestaan.
2016
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Nov 2024 20:06

Oei. Ik denk dat hij zich schaamt en daarom ontkent. Hopen dat deze keer nog een foutje was na de eerste keer uitleg en hij het nu niet meer doet.

Ik denk dat het ook wel een beetje bij de leeftijd hoort dus zal er niet teveel welles/nietes van maken. Dat ook naar hem benoemen en zeggen dat je er vanuit gaat dat het niet meer gebeurd omdat het niet hygiënisch is.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Nov 2024 20:58

Misschien met hem bespreken dat je liever hebt dat de badkamer kletsnat is , dan die stank en een goor doucheputje. Of hem zelf het putje laten schoonmaken?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Nov 2024 21:35

Ja, als het nu weer voorkomt mag hij helpen.
Ik weet niet of hij zich schaamt. Hij ontkent het ijskoud. Zo ook met wat andere dingen dus.
2016
<<

Whatever

Major Yipyapper

Bericht 14 Nov 2024 21:54

Misschien heel stom, maar kun je niet een soort postoel achtig iets in de badkamer/douche zetten voor deze ongelukjes of desnoods een emmer? Berg wc papier erin en dan hij het daarna weggooien en doorspoelen?

Zal ook een tijdelijk iets zijn lijkt me tot hij het nog beter kan ophouden/controleren?

Ik krijg zelf altijd aandrang om te plassen van warm water op mijn buik haha maar kan dat dus ophouden en ga voor het douchen naar de wc.

Andere kant is eigenlijk denk ik dat je wilt dat hij het leert ophouden en niet dat douchen en warm water en poepprikkel wordt. Maar in principe ophouden en erna snel naar de wc maar voor nood een emmer?

Of een grote badjas om nat aan te trekken en van te voren een grote handdoek op de grond ofzo?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Nov 2024 22:10

Volgens mij denkt ze niet dat hij het niet kan ophouden maar het gewoon “gemak” is.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Bericht 14 Nov 2024 22:18

Maar ook dan is een emmer meer gemak lijkt me? Het door het putje wurmen en je moeder op je dak krijgen is denk ik ook echt niet zijn favoriete scenario (tenzij hij vaker met poep speelt).

En je hebt ophouden en ophouden natuurlijk. Hij kan vast het toilet wel halen maar blijkbaar niet 10 min wachten tot hij uitgedoucht en afgedroogd is.

Echt vervelend dat hij er niet over wil praten. Misschien vindt hij het koud om dan nat naar de wc te moeten ofzo?

In ieder geval kan ik me wel voorstellen dat dit bij uitstek iets is waar je als kind over zou liegen...
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Nov 2024 06:12

Ik denk idd dat het gemak is. Hij is 8 en kan het prima ophouden.
Maar het is inderdaad een goede dat hij het misschien te koud vindt om onder de douche weg te gaan. Het is in ieder geval mega vies want het zit natuurlijk ook tussen dat rooster.
Maar even iets om in de gaten te houden.
2016
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 15 Nov 2024 06:42

Hier is het dan dat hij blijkbaar niet alleen kan douchen en wij er 2 of 3 keer weer bij gaan staan. Dan houdt het snel op.

Maar hier ook met andere dingen weer veel liegen. En gewoon blijven volhouden dat hij niet liegt terwijl ik het tegendeel kan bewijzen. Geen idee wat ik ermee aan moet.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen