29 Sep 2024 21:50 door Lavina
Ik heb even wat vragen gekopieerd van jullie en hieronder geplakt en beantwoord:
Waar is hij bang voor als hij wel eerlijk zou zijn?
Ik heb geen idee. Ik leg hem steeds uit dat ik veel bozer wordt van zijn gelieg. Hij heeft laatst bijv een grote dure knuffel met de schaar kapot geknipt, hij zweerde dat hij het niet had gedaan. Dag later bij zijn bed verschonen vond ik een schaar onder zijn matras met haartjes van de knuffel. Ik geef hem de kans het op te biechten, hij blijft zeggen dat hij het niet heeft gedaan. Ik pak de schaar erbij en ook dan houdt hij vol het niet gedaan te hebben. Uiteindelijk nadat ik hem heel boos heb aangesproken, gaf hij toe.
Is hij bijvoorbeeld bang dat hij geen geld krijgt als hij geld ergens voor nodig heeft, is hij bang dat je boos wordt als hij per ongeluk iets stuk heeft gemaakt etc?
Hij is onduidelijk maar zegt en vind dat wij streng zijn. Ik vind dat wij dat niet zijn, hij mag elke week iets van zijn zakgeld kopen. Zijn portemonnee is gevuld met bijna 300 euro wat hij gespaard heeft met klusjes/verjaardagsgeld.
Als hij een mooie voetbal ziet, mag hij die kopen. Laatst een dure lego set, koopt geregeld voetbalplaatjes, snoeperij, dingen in fortnite of voor fifa.
Ik zou proberen de redenen te achterhalen waarom hij liegt. Waarom pikt hij geld? Waarvoor is dat? Ik vroeg hem wat hij met die 10euro wilde, maar dat wist hij niet. Gevraagd of hij ermee naar een winkel toe wilde voor speelgoed of snoep, ook dat wist hij niet.
Waarom pakt hij stiekem eten? Hij mag uit school iets lekkers pakken en mag onbeperkt fruit/joghurt/kwark pakken. Waarom moet hij daar toestemming voor vragen? Hij is pas 11, drinken pakken mag altijd maar eten zit een grens op. Hij presteert het om om 17:00 een bak kwark met banaan te eten en dan bij hrt avondeten geen honger te hebben.
We zijn een beetje teleurgesteld en verdrietig door de situatie. Hebben al het geld in huis opgeruimd. Ik wil gewoon mijn kind graag vertrouwen. Het voelt of wij falen.