Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoge pijngrens

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2024 23:31

Hoge pijngrens

Ik was vandaag bij de tandarts en toen kwam dit onderwerp ter sprake. Wat zou dit nu echt betekenen? Dat je weinig pijn voelt (minder dan anderen) of dat je beter met de pijn om kan gaan? En hoe is dit te meten met anderen dan?

Denk jij dat je zelf een hoge pijngrens hebt? Waarom wel of niet?
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 07 Nov 2024 23:38

Re: Hoge pijngrens

Ik denk dat ik een behoorlijk hoge pijngrens heb, mits ik de pijn kan ‘verklaren’. Je hebt natuurlijk geen echte vergelijking, maar ik liet eerder gaatjes eigenlijk altijd zonder verdoving vullen, de pijn na het trekken van mijn verstandskiezen bij de kaakchirurg vond ik best te doen en ook bij mijn bevalling heb ik geen moment pijnstilling overwogen. Dus of ik heb een hoge pijngrens, of ik heb heel veel geluk gehad dat deze dingen niet zoveel pijn deden bij mij.
Als het onverklaarbare pijn is vind ik het trouwens veel lastiger, ik denk omdat ik het dan niet ‘los’ kan laten ofzo.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2024 06:59

Bij de tandarts heb ik een lage pijngrens maar dat is meer angst.
Maar ik heb een hoge pijngrens, ik heb altijd pijn, de hele dag door. Dus ik zal best laat aan de bel trekken als iets pijn doet want ik zie iets vaak als normale pijn.
Bv enkel omzwikken, bleek een scheurtje in te zitten. Veel te lang doorgelopen en nu doet hij heel snel weer pijn als ik hem teveel belast, bv bij lopen.
Dus ik zie het als opbouwende pijn en de grens wordt steeds hoger.

Maar mijn dochter krijgt de pijnprikkels niet goed door dus zij heeft op een andere manier een hoge pijngrens. Als ze valt en huilt is het altijd van de schrik, niet omdat ze daadwerkelijk pijn heeft.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 08 Nov 2024 09:18

Ik dacht altijd een lage pijngrens te hebben, maar ik vond weeën en bevallen niet enorm pijnlijk. Je weet waardoor t komt en dat t binnen afzienbare tijd weer over is.

Kan ook zijn dat bepaalde pijn minder impact heeft op een persoon dan ander soortige pijn.
Als ik niet weet waar t door komt, hoe lang t zal blijven en of t nog erger gaat worden dan ervaar ik de pijn als heviger.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Nov 2024 11:15

Interessante vraag Lot!

Ik vraag me wel eens af of bepaalde zenuwen bij mij anders lopen dan bij anderen of zo (kan dat?) want ik voel echt he-le-maal niks bij dingen zoals het plaatsen van een spiraaltje. Eendenbek etc: voel ik niks, nada van.

Dat heeft volgens mij niks te maken met hoe goed ik kan dealen met pijn, maar met hoe mijn lijf in elkaar zit?

Ik kan wel hevige pijn voelen op andere plekken. Als kind had ik vaak middenoorontstekingen en ik kan me nog levendig herinneren hoe ontzettend veel pijn dat deed.
T (2008) en I (2013)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Nov 2024 12:09

Wat interessant! Ik denk dat er echt mensen zijn die helemaal geen pijn kunnen voelen door een disconnect in de hersenen, maar ben het ook eens dat sommige er gewoon beter mee weten om te gaan. Zeker als je vaker pijn gewend bent of weet wat het 'doel' is van de pijn zoals bevallen.

Ik heb - denk ik en hoor ik ook terug - best een hoge pijngrens. Ik heb bijvoorbeeld dagen rondgelopen met een blindedarmontsteking. En de laatste jaren heb ik natuurlijk sowieso chronisch pijn. Ik vind pijnscores geven bij een huisarts ook echt lastig, omdat ik het echt anders ervaar dan mijn zussen bijvoorbeeld.

Maar ik heb ook weleens kruipend over de vloer bewogen van de pijn, ik dacht toen echt dood te gaan zo heftig. Dus ik voel wel degelijk ook heftige pijn..
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Nov 2024 12:37

Ik denk altijd dat ik wel een redelijk normale of misschien wel lage pijngrens heb. Ik heb vrij snel pijn denk ik. Maar ik heb altijd het gevoel dat mijn mentale wilskracht daarin juist heel sterk is. Ik voel de fysieke pijn maar ik trek mezelf er mentaal doorheen. Ik 'zeur' niet snel over pijn omdat ik het zo snel en veel voel. Dat is misschien ook een soort vorm van hoge pijngrens?
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Nov 2024 13:02

Pijn wordt gemaakt in de hersenen.

Dus het is maar net hoe je hersenen een pijnsignaal verwerken. Bij de ene prikkel, waarvan je kunt denken 'nou wat overdreven dat ik zoveel pijn voel', zal het alarmsignaal rood uitslaan en bij de andere prikkel, waarvan je denkt 'dat zal wel heel veel pijn doen', nauwelijks iets voelt.

Je hebt daar deels invloed op en deels niet.

Wanneer je onder hoge stress staat, kan een milde pijnprikkel als heel intens binnenkomen, terwijl diezelfde prikkel heel anders binnen kan komen wanneer je uiterst relaxed bent.

https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... staat-pijn

Hier staat het mooi uitgelegd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Nov 2024 13:08

Tijdens m'n revalidatie zei de fysio dat ik een behoorlijk hoge pijngrens heb. Hij vergelijkt het vast met mensen met dezelfde revalidatie, lijkt me in zo'n beroep ook wel interessant om die verschillen te zien. Inderdaad een goede vraag of dat meer fysiek of meer mentaal is. Ik denk bij mezelf meer mentaal.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 08 Nov 2024 14:24

Nee, ik heb geen hoge pijngrens. Ben een echt klager 😁
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2024 14:27

Zoiets denk ik ook bij mezelf Marin. Als ik een sneetje of een aft in mijn mond heb kan ik daar echt van balen en voel ik dat echt goed. Maar bevallingen kan ik uitermate rustig doorstaan. Ik heb vaak en veel heftige kiespijn gehad en een paar keer een keelabces wat ook echt zeeeer pijnlijk is (dat staat overal en zeiden alle artsen en dat vond ik ook). Toen wist ik echt even niet meer waar ik het zoeken moest maar ging toch niet op mijn kop staan in het weekend nadat ik was afgescheept door de huisartsenpost. Ik heb wel “geleerd” om niet flauw te doen. Ik denk weleens dat andere mensen veel sneller aan de bel trekken, dat wil niet zeggen dat ik geen pijn ervaar maar dit “doorsta”. Dat heeft goede en slechte kanten.

Ik denk dat angst ook wel een grote invloed heeft idd. Dat is het misschien ook wel bij bevallingen, dat pijn daardoor veel heftiger wordt ervaren. Paniek.

Ik vind de tandarts bijvoorbeeld ook eng en wil gewoon niet wachten op pijn, doe mij maar een verdoving!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2024 14:29

Interessant Jip.

En Filoria: is toch bijzonder dat jij dan niks voelt?
<<

Marit Eline

Bericht 08 Nov 2024 21:11

Interessant topic. En grappig om te lezen dat bijna iedereen hier van zichzelf vindt dat ie een hoge pijngrens heeft ;) ik denk het ook van mezelf haha, maar als ik zie dat iedereen dat vindt van zichzelf begin ik toch te twijfelen.
Ik ken mensen die chronische pijn hebben, en daarbij is juist de pijngrens enorm verlaagd daardoor. Het pijnsysteem is heel gevoelig geworden (sensitisatie heet dat), waardoor je bij een geringe pijnprikkel meer pijn voelt. Zie je veel bij chronische lage rugpijn, fibromyalgie, whiplash etc.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 08 Nov 2024 21:28

Ik heb dus inderdaad wat Marit Eline zegt: centrale sensitisatie. Ik heb dan ook fibromyalgie. Ik voel snel pijn denk ik. Zelfs als iemand mij een por in m'n arm geeft bijvoorbeeld, dan voel ik dat soms een kwartier later nog of ik krijg er later echt zo'n beurse plek.

Gevoelig type dus.
❤️ 7 juni 2018
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Nov 2024 21:55

Ik heb een hoge pijngrens zal ook niet snel er over klagen. Bij de tandarts hoef ik ook geen verdoving

Mijn beste vriendin vroeg na de bevalling deed het pijn ik nee zonder pijn medicatie bevallen. Zij is in april bevallen en zei meteen het is niet terug doen zonder pijn medicatie. Zij klaagt snel over pijntjes
Afbeelding
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2024 22:00

Hier ook geen pijnbestrijding tijdens de bevalling, geen geluid gemaakt of niets tot ergernis van de verloskundige.

Maar weet nog wel dat het fucking veel pijn deed, ammehoela hoge pijngrens. In mezelf keren was de enige manier om er mee om te gaan want te laat voor ruggenprik. 🤣
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2024 22:43

SoGood schreef:Hier ook geen pijnbestrijding tijdens de bevalling, geen geluid gemaakt of niets tot ergernis van de verloskundige.

Maar weet nog wel dat het fucking veel pijn deed, ammehoela hoge pijngrens. In mezelf keren was de enige manier om er mee om te gaan want te laat voor ruggenprik. 🤣

Hahaha ja precies dat, al heb ik bij 8 cm ontsluiting nog een ruggenprik gekregen. Uitzondering, maar ik was al een dag actief aan het bevallen en had 24u gedaan over van 5 naar 8 cm dus ik was compleet uitgeput. Wel of geen pijnstilling bij je bevalling zegt echt weinig over je pijngrens, er spelen zoveel andere factoren mee (beenweeën wil je niet hebben..).

Het wisselt bij mij trouwens echt qua pijn. Ik lig zonder te morren bij de tandarts en vond ik punctie bij IVF goed te doen. Maar het epileren en PMU van mijn wenkbrauwen vind ik echt niet fijn haha 😅
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2024 19:53

Ik heb een hele hoge pijngrens, maar tijdens de bevalling met rug en beenweeën was ik toch erg blij met de ruggeprik.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2024 20:01

High Heels schreef:Ik heb een hele hoge pijngrens, maar tijdens de bevalling met rug en beenweeën was ik toch erg blij met de ruggeprik.

Hoe weet je dat dan? Heb je dat laten onderzoeken?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2024 20:24

Ik voel zelden pijn, meerdere keren (vet)verbrand en daar merk ik niks van. Ik kom er pas achter als ik de blaarvorming bijvoorbeeld zie.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Nov 2024 11:53

June schreef:
High Heels schreef:Ik heb een hele hoge pijngrens, maar tijdens de bevalling met rug en beenweeën was ik toch erg blij met de ruggeprik.

Hoe weet je dat dan? Heb je dat laten onderzoeken?

Waarom vraag je dat alleen aan HH, terwijl er nog een paar hierboven aangeven een hoge pijngrens (denken) te hebben? Alleen omdat ze het als een gegeven brengt?
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Nov 2024 12:01

Ik denk dat ik redelijk goed tegen pijn kan, ik ben wel bang voor eventuele pijn. Al begrijp ik sommige reacties van mijn lichaam niet. Tijdje terug zat mijn duim klem tussen de poten van een ingeklapte statafel, kreeg hem er zonder hulp niet uit. Qua pijn viel het mee, maar daarna werd ik echt even niet goed en viel ik bijna flauw. Vond het een beetje absurde reactie haha, maar zo ben ik ook flauwgevallen tijdens het plaatsen van een spiraaltje op m'n achttiende. Bij mijn eerste bevalling had ik wel pijnstilling, bij de tweede niet maar dat kon ik goed handelen. Ik denk dus ook dat het afhankelijk is van wat voor pijn het is.

Ik weet eigenlijk niet eens of een hoge of lage pijngrens echt aan te duiden is, meer hoe je reageert op pijn. Ben je kleinzerig of is het een kwestie van tanden op elkaar en doorstaan? Als ik die vraag moet beantwoorden dan ben ik de tweede. Ik kan trouwens wel janken als ik me echt pijn doe.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 13 Nov 2024 13:56

Ik heb inmiddels ervaren dat het afhankelijk is van waar het pijn doet, waarom het pijn doet en of je er last van hebt in het dagelijks leven.

Mijn knie doet bijvoorbeeld erg zeer maar daar moet ik doorheen, okay doe ik dat.

Ik heb eens een hele heftige schimmelinfectie gehad bij mn vagina. Toen ik het aan de dokter liet zien trok ze een pijnlijk gezicht en zei "OEH! Dat moet echt heel zeer doen" was geen feestje maar was te doen.

Bevallen was echt een no go zonder pijnstilling

Zelfs een Thaise massage was eens maar nooit weer (en die eens was eigenlijk maar half want ze mocht het niet afmaken)
30-04-2017
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 13 Nov 2024 19:23

Daar ben ik het wel mee eens Kees.

Bevallen en weeënstorm was pijnlijk maar te doen. Daarna mijn baarmoeder die scheurde voordat ik naar de OK werd gebracht was echt een helse pijn.

Vorig jaar raakte mijn keel ontstoken nadat mijn amandelen verwijderd waren en ook mijn tong was ontstoken en die pijn trok weer door naar mijn oor. Die pijn aan mijn hoofd vond ik echt heel erg heftig.

Van de zomer de ontsteking bij mijn darmen vond ik echt wel pijnlijk, ik kon niet eens meer rechtop staan. Maar toen ik in het ziekenhuis mijn pijn een cijfer moest geven zei ik een 7, want de pijn van mijn baarmoeder die scheurde was erger. Toen vond de arts dat ik me te groot zat te houden.
10.04.17
<<

Whatever

Major Yipyapper

Bericht 13 Nov 2024 21:21

Ik denk dat het heel lastig is hier iets over te zeggen. Er zijn superveel onderzoeken naar ook naar chronische pijn enzo en dan zie je vaak dat mensen met chronische pijn die zeggen een hoge pijngrens te hebben vaak juist pijnprikkels (bijv je hand in een ijsbad houden) minder goed te kunnen negeren/minder lang te kunnen verdragen maar als je dan weer naar hersenactiviteit kijkt is dat veel intenser dus ervaart hun brein eigenlijk veel meer pijn en weerstaan ze dat veel beter. En pijn vergelijken kan gewoon niet echt. De een heeft van exact dezelfde situatie veel meer pijn dan de ander.

Bottom line vind ik het lastig waar de grens ligt tussen pijngevoeligheid en pijnverdraagzaamheid.

Ik denk dat ik zelf sowieso niet zo heel erg goed lichaam- en gevoelsbewust ben en dat pijn daarbij zit maar dat het niet zozeer is dat ik hoge pijngrens heb of veel pijn verdraag ofzo maar meer dat ik niet zo goed ben in voelen en goed in wegdrukken. En ik ben een heel vrolijk en optimistisch persoon dus je merkt het vaak niet snel aan me als ik flinke pijn heb.
Volgende

Terug naar Persoonlijk