Kinderen bij elkaar op kamer: ja of nee?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen over kinderen die bij elkaar op de kamer moeten slapen: is dat prima, of zielig, zouden jullie er zelf voor kiezen?
Onze situatie is als volgt. We wonen in een vrijstaand huis op een mooie plek met een hele grote fijne tuin. In goede tijd gekocht dus erg lage maandlasten.
We hebben 4 kinderen, zoon 10 jaar, dochter 8 jaar, zoon 5 jaar, zoon 1.5 jaar.
We hebben 4 slaapkamers, dus dat betekent dat er kinderen bij elkaar op de kamer moeten slapen. Zoon 10 jaar en zoon 5 jaar slapen samen sinds ongeveer een jaar nu (daarvoor sliep de jongste nog bij ons op de kamer). Dat gaat opzich prima (als in, ze slapen beide prima, houden elkaar niet wakker etc). We hebben er destijds voor gekozen om de jongens samen te laten slapen omdat zij weinig op hun kamer zijn, in tegenstelling tot mijn dochter die het nodig heeft om soms op haar eigen kamer te ontprikkelen, heeft ook veel eigen spulletjes enzo, speelt regelmatig alleen op haar kamer.
Tot zover geen probleem.
Maar nu is mijn oudste de laatste tijd regelmatig aan het mopperen dat hij een eigen kamer wil. En opzich snap ik dat. Hij wordt ook ouder en wil een plekje voor zichzelf. Nu is het plan dat mijn jongste (nu 1.5) als hij niet meer in ledikant hoeft (als hij 3 jaar is?) bij zoon 5 jaar in het stapelbed te leggen. Dan kan mijn oudste naar de kamer van de jongste, hij zal dan 12 zijn. Maar oudste zoon vindt dat te lang duren. Maarja, wat hebben we voor andere opties?
We houden de huizenmarkt in de gaten, maar een huis met 5 slaapkamers komt niet vaak voorbij, daarbij willen we eigenlijk niet inleveren op de plek en de tuin, en vinden we het ook wel lekker dat we nu zo goedkoop wonen. Andere optie is verbouwen (een slaapkamer erbij) maar dat wordt wel echt een hele grote verbouwing, omdat er dan een stukje bij het huis aangebouwd moet worden. Dat kunnen we opzich prima betalen. Maar het is wel een relatief oud huis wat we hebben (uit 1960), is het dat waard als we nu zo'n grote verbouwing laten doen?
Of moet zoon 10 jaar nog even 1.5 jaar doorbijten en dan krijgt hij een kamer alleen. (Maargoed, dan wel weer 2 andere zoons samen).
Hebben jullie zelf eerder een kamer moeten delen? En wat vonden jullie daarvan? (Mijn vader lag vroeger met 4 broers op 1 kamer en vind dat heel naar, hij vindt het bijna kindermishandeling wat wij nu onze kinderen aandoen)