22 Okt 2024 23:24 door Lilou
Hier enkel betaalde opvang, nooit opvangmogelijkheid van familieleden gehad.
Toen de kinderen klein waren was ik de eerste jaren thuis. Dat was eerst niet het plan, maar een samenloop van omstandigheden. Mijn chronische ziekte speelde daarin een belangrijke rol, de gezondheidsproblemen van beide kinderen ook, maar dat we geen vangnet hadden hielp niet mee. Ik heb letterlijk situaties gekend waarin ik, zwanger van 2e, dagen niet kon lopen of naar de SEH moest en dat gewoon zelf redde met mijn 1-jarige bij mij want er was geen hulp. Vanuit familie geen onwil, maar simpelweg ver weg en eigen ouders die zelf nog kinderen in basisschoolleeftijd thuis hadden + werken. (Overigens heeft mijn vader nauwelijks een relatie met mijn kinderen en ook nog geen minuut in hun leven op hen gepast.) Ik voelde lang ook geen ruimte om weer terug aan het werk te gaan. Man heeft toen wel zijn carrière kunnen opbouwen en het feit dat ik volledig thuis was daarin fijn.
Hadden we wel wat vangnet gehad van familie, dan waren bijv. gezondheidsproblemen er nog steeds geweest. Betaalde opvang had daarin weinig uitkomst geboden, maar hulp van familie had mogelijk wel geholpen in zelf beter op de been blijven toen. Ik denk ook dat ik dan eerder weer de stap naar werk had gemaakt. Mijn broertje heeft wel het gemak van schoonouders én mijn moeder die allen veel oppassen bij hen en het gemak en vanzelfsprekendheid waarmee dat gaat stak in het begin wel een beetje. Ik ben er eerlijk over dat de 5 jaar die ik uiteindelijk thuis was met mijn kinderen niet alleen maar heerlijk was. Tegelijk tel ik ook mijn zegeningen: die periode had ik ook niet willen missen, willen ruilen of wat dan ook. Ook niet als het had betekend dat ik dan wél meer in mijn carrière had kunnen investeren en opbouwen, mijn gezin gaat hoe dan ook voor. Voor mijn werkveld heeft het me overigens juist ook wel veel waardevolle ervaring en kennis mee gegeven.
Sinds oudste 5 is werk ik weer, wel bewust parttime. Als werkende ouder heb ik het geluk dat ik mijn agenda vrij flexibel kan indelen, we weinig problemen hebben mbt de betaalde opvang (2 dagen BSO) en dat man weliswaar een veeleisende baan heeft maar tegelijk wél 1 middag thuis is bij de kinderen en een groot deel van schoolvakanties vrij kan nemen. Als er een kind ziek is overleggen we wie van ons 2 dat die dag het makkelijkste kan opvangen. Margedagen ook, of zetten we betaalde opvang in. Nog nooit zorg- of calamiteitenverlof hoeven aan te vragen, meld me ook nooit ziek. Dat hoor ik bij veel collega's, vooral met jonge kinderen, wel anders dus ik ben eigenlijk wel heel blij met hoe wij het zo hebben geregeld en dat dat goed gaat.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016