Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoe heb jij opvang geregeld?

Hoe heb jij de opvang van je kind(eren) geregeld?

Geen opvang
4
7%
Alleen betaalde opvang
22
39%
Alleen opvang door familie (oma's, opa's etc.)
10
18%
Meer betaalde opvang dan opvang door familie
15
26%
Meer opvang door familie dan betaalde opvang
4
7%
Ongeveer 50/50 betaalde opvang / familie
1
2%
Anders
1
2%

Aantal stemmen : 57
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 13:03

Re: Hoe heb jij opvang geregeld?

Wij hebben twee dagen kinderdagverblijf en één dag passen ouders/schoonouders op (om de week dus). We hebben het zo gedaan omdat onze ouders al 70+ zijn, we willen ze niet teveel belasten en ook met ziekte/vakantie is het zo makkelijker te regelen.
Mijn man en ik zijn allebei ook op woensdag vrij, dus indien nodig kunnen we altijd ruilen.
Het gaat momenteel nog niet goed op de opvang, m'n zoontje slaapt daar amper en komt helemaal oververmoeid/overstuur terug, dus ideaal is het niet. Moet nog kijken hoe we dat gaan oplossen, hopelijk is dat tijdelijk.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Okt 2024 13:23

Hier 2 opvang dagen
En 1 dag past mijn moeder op. Ene week is halve dag andere hele.
Heel soms mijn schoonmoeder als mijn moeder niet kan. Toevallig afgelopen vrijdag nog

Als zoon naar de basisschool gaat doen we geen bso op dagen dat ik lang moet werken haalt mijn moeder hem op
Afbeelding
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Okt 2024 13:35

Mijn moeder haalt op dinsdag altijd E uit school en daar blijft ze dan tot na het avondeten.
Op vrijdag werk ik thuis en haalt mn schoonvader E uit school maar brengt ze alleen maar naar huis en gaat dan meestal weer weg. Hij kan er ook voor kiezen om iets met haar te gaan doen maar heeft die behoefte blijkbaar niet.

Ze ging eerst naar KDV en later BSO maar de BSO vond ze echt vreselijk en kon onder schooltijd gaan werken dus hebben we het zo geregeld.
Dinsdag en vrijdag is dus meer voor de gezelligheid als noodzaak. Al geniet ik intèns van die dinsdag
30-04-2017
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 13:53

Sinds een jaar past mn moeder alleen de donderdagmiddag nog op en ben ik de andere middagen zelf thuis.

Toen ze nog kleiner waren en mijn werktijden minder flexibel was het een mix met opvang.

Superluxe dat mn moeder dit wil doen. Bewuste keuze van haar om een vaste dag te vragen omdat ze zelf nog veel werkte en vaak niet zomaar even bij kan springen Mijn schoonmoeder koos juist bewust om niet een vaste dag op te passen. Zij is echter bijna altijd bereid om bij te springen of als er bijvoorbeeld een kind ziek wordt.

Dus we zitten luxe
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 13:57

Hier was het altijd drie dagen opvangen voor beide. Maar eind volgende maand gaat mijn schoonmoeder met pensioen en komt ze een dag oppassen. Vooral ook kostenbesparing voor ons 🤣
Maar heel fijn voor de jongens en voor oma!
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 14:36

Mijn zoontje gaat drie dagen naar het kdv en één dag passen mijn ouders op. Verder heb ik om zelf te kunnen sporten nog oppas van mijn ouders 1 avond en van een betaald ‘oppas meisje’ voor 1 avond. Mijn ouders zijn allebei met pensioen, dus ik heb de luxe dat ze vaak ook nog kunnen bijspringen. Als ik een keer een paar dagen weg moet voor mijn werk, ‘s avonds te laat ben om mijn zoon op te halen etc dan kunnen zij meestal wel, mits ik het op tijd aangeef. Voor dingen als een etentje of feestje ga ik steeds vaker mijn betaalde oppas vragen, aangezien zij het niet zo erg vindt als het laat wordt en mijn zoontje inmiddels ook echt wel ‘baby af’ is (en het oppassen voor haar wat makkelijker wordt.

Ik ben blij met de verdeling die ik heb, maar twijfel wel regelmatig of ik bijv niet teveel werk. Maar dat is meer omdat klusjes in huis bijvoorbeeld blijven liggen, omdat ik op vrije dagen liever iets met mijn zoon doe.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 14:57

Mijn man is thuis, ik werk. Voorheen werkten we allebei parttime, op elkaar afgestemd. Kinderen hoeven dus nooit naar de opvang en daar hebben we bewust voor gekozen. Zoon gaat fulltime naar school en dochter 2 ochtenden peuter, dan heeft mijn man de handen vrij. Ik ben meestal 1 keer per week er bij ontbijt niet en 1 of 2 keer niet met avondeten of naar bed brengen. Ben wel elke vakantie vrij.
Mijn ouders wonen in hetzelfde dorp, beide met pensioen, maar passen niet op. Doen ook nooit wat leuks met de kinderen. Als ze eens langskomen neemt mijn vader wel altijd wat mee. Mijn zus doet ook niks, maar die woont ook ver weg. Die komt ook rustig uren later op de verjaardag van de kinderen dan dat we uitnodigen. Mijn gezinsleden redeneren altijd eerst vanuit zichzelf, ik sta altijd op de laatste plaats, mijn hele leven al. Verstandelijk beperkt zusje altijd op 1 en ‘ze hebben genoeg gezorgd’. Voor iedereen maar dus niet voor mij. Ben dus deze toxic en verdrietige situatie ontvlucht toen ik 18 was. En nog steeds is aandacht iets waar ik enorm naar verlang maar niet krijg. Nu voornamelijk voor mijn kinderen. Vrouw van mijn vader steekt niet onder stoelen of banken dat ze mijn kinderen druk vindt en moet bij haar er dus altijd op letten, ik ga dus ook nooit langs bij haar en mijn vader. Ik heb dit uitgesproken en mijn vader komt nu iets vaker langs bij ons. Soms zagen we hem 6 weken niet, dat vind ik echt bizar.
Maar… verwachtingen zijn ingebakken teleurstellingen (notabene mijn vaders woorden). Wij kwamen naar Nederland om de band te versterken tussen kleinkinderen en grootouders. Ik wil mezelf nooit kwalijk hoeven nemen dat het aan mij lag dat die band er niet is omdat wíj ver weg wonen. Daarnaast is er ziekte in de familie en wil ik nog herinneringen maken. Af en toe huil ik, daarna tel ik mijn zegeningen en de dingen die we wel hebben. Zoals een betere band met mijn zusje, kerst vieren, vrienden hier, Europa aan de kinderen laten zien en hun Nederlands versterken. En dit is goed voor mijn CV. Overigens zijn mijn 2 kinderen de enige kleinkinderen. Schoonmoeder is wel echt te gek. Als zij komt kunnen we eindelijk eens wat samen doen. En we hebben sinds kort een oppas zodat we ook eens weg kunnen.

Edit: ging beetje voorbij aan topictitel zie ik nu haha. Korte antwoord: geen opvang nodig, ik werk buitenshuis, man werkt online.
Laatst gewijzigd door Marsy31 op 22 Okt 2024 16:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 15:02

Mijn zoon met ass kon niet naar een kinderdagverblijf. We hebben toen ongeveer een jaar een gastouder gehad, maar toen zij stopte hebben we ons werk aangepast aan de kinderen. Mijn man heeft ander werk gezocht met een werkgever die zo flexibel kon zijn als we nodig hadden en ik ben vaste (maar wel vervelende) diensten gaan werken. Daarnaast paste mijn moeder regelmatig een dag op, dat was heel fijn omdat we zo op werk ook allebei nog iets flexibeler waren. Inmiddels zitten ze allebei op de middelbare school en hebben ze geen opvang meer nodig. Maar nog steeds is bijna altijd een van ons wel thuis.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 15:42

Ik werk 2 dagen thuis en de andere middagen zijn of ik of mijn man vrij.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Okt 2024 15:49

Hier gaan ze 2 dagen naar bso/opvang. 1 dag papadag en 1 dag maandag en dus 1 dag wisselt hoe ik het invul, maar vaak past mijn moeder dan op de jongste tijdens schooltijd. Zelf werk ik dan thuis.

Ik denk trouwens niet dat dit effect heeft op mijn carrière verder. Mijn mama hersenen misschien, maar amper flexibele opvang niet.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Okt 2024 16:57

Hier gaan ze twee ochtenden naar de VSO en 1 middag BSO. De andere middag passen mijn ouders op en de derde dag ben ik thuis.

Sinds mijn moeder haar herseninfarct is ze minder belastbaar, dus alle extra wat ze deden kan nu in veel mindere mate. Er is niet heel veel extra, omdat ik in principe alles om de kinderen heen plan. Mar feestjes / bedrijfsuitje van anderen plan ik niet zelf natuurlijk. Dan sla ik het meestal maar over.

Het heeft geen effect op mijn carrière.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 17:00

Toen de oudste twee nog jong waren werkte ik twee dagen en mijn man vijf dagen. Ze gingen één dag naar mijn schoonzusje en één dag naar mijn moeder. Heel waardevol, want ze hebben een hele bijzondere band opgebouwd. Toen de jongste geboren werd, werd dit één dag kinderopvang/bso en één dag schopnzus. Nu werk ik drie dagen en mijn man vier dagen, waarvan hij één dag thuiswerkt en één ochtend later begint. Onze jongste gaat één middag naar de bso en voor de rest vangen we het nu dus zelf op.

Mijn man is gelukkig vrij flexibel met zijn werk. Als de kinderen ziek zijn, kan hij het eigenlijk altijd opvangen, mits hij geen afspraken heeft. Anders kunnen mijn moeder of schoonvader in geval van nood oppassen. Ik kan zelf niet zomaar thuisblijven, ik ben leerkracht.

Op mijn carrière heeft het verder geen invloed gehad denk ik.
2011 2012 2017
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 17:22

Voorheen hadden wij betaalde opvang (gastouder) en mijn moeder die op woensdagmiddag hier bij zoon was.
Sinds dit jaar is de gastouder er mee gestopt en aangezien er geen andere opvang mogelijkheden waren, heb ik mijn werkdagen wat omgegooid. In plaats van dat ik op donderdag een hele dag werk, werk ik nu op dinsdag en donderdag tot 14:00 zodat ik om 14:30 bij het schoolplein kan staan om zoon op te halen. Op woensdagmiddag past mijn moeder nog steeds op en op vrijdagmiddag mijn schoonvader. Ik ben echt ontzettend blij dat hij dat wil doen!
10.04.17
<<

Marit Eline

Bericht 22 Okt 2024 18:40

Bij de oudste 3 (zitten inmiddels op school) heeft mijn moeder 1 dag per week opgepast tot ze 4 jaar waren, en ze gingen 1.5 dag per week naar een kinderdagverblijf. Toen ze naar school gingen gingen ze eerst 2 dagen per week naar BSO, maar ze vonden het toch wel erg heftig dus toen hebben we werkdagen anders ingedeeld en nu gaan ze 1 dag.
Mijn moeder past nu niet meer op, dus daarom gaat mijn jongste 2.5 dag per week naar het kinderdagverblijf. En eerlijk gezegd vind ik het wel prima. We hebben natuurlijk wel heel veel geld uitgespaard omdat mijn moeder jarenlang wekelijks oppaste. Maar we hebben een superfijn kinderdagverblijf (agrarisch) waar we echt zo tevreden over zijn. En ze vonden het zelf daar ook vaak leuker dan bij oma. En ik vond het soms met oma ook lastig, ze gaf te veel snoep en teveel beeldschermen naar onze zin, en we vonden het lastig om daar wat van te zeggen omdat ze ons zo'n gunst bewees. Nu gaan de oudste kinderen daar vaak een dagje in de vakantie naartoe (ook dagje naat schoonouders vaak). Daardoor hebben we geen vakantie BSO nodig. En voor dat dagje af en toe is het niet erg dat ze 'verwend' worden met snoep en schermen. Dus het is prima zo.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 18:46

Ik werk 3 dagen, mijn man 4. We hebben dus 2 dagen BSO nodig, ze gaan allebei naar school.

Beide setjes grootouders wonen ver weg. Mijn ouders hebben de eerste 2 jaar eens per 2 weken op de oudste gepast. Eigenlijk was dat helemaal niet handig. Zat ze er net een beetje in op de opvang, werd ze bij de lunch alweer opgehaald. Daarnaast scheelde het financieel ook niet heel veel, die ene middag per 2 weken. Ze zegden regelmatig af, ziek, bedrijfsborrel, feestje. Dat vond ik helemaal onhandig, want er was een prima opvang, maar als mijn ouders niet konden moest ik weer vrij nemen.

Ik heb daarna 2 jaar niet gewerkt en ze daarna meteen aangemeld voor 2 volle dagen BSO/opvang. We bellen nu mijn of zijn ouders voor incidentele opvang. Als ik een keer een cursus heb, kind ziek, opvang dicht. Werkt voor iedereen fijner. Ouders zijn nu niet moe van het rijden/oppassen, dus incidenteel doen ze het graag. Als ze griep hebben vragen we trouwens geen grootouders, vanwege aansteken. Maar toen jongste bijvoorbeeld haar sleutelbeen gebroken had en de hele dag toezicht nodig had konden ze goed oppassen.

We hebben allebei hele flexibele banen. We mogen zelf onze werktijden en -dagen bepalen, dus als er iets mis gaat kunnen we dat zelf eigenlijk altijd wel opvangen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 19:31

1 dag opa/oma
1.5 dag opvang
Halve dag is man thuis

Bij de eerste paste de oma’s beide 1 dag per week op. Erg luxe inderdaad. Kort daarna werd mijn moeder ziek en ging dat niet meer. Toen heeft mijn schoonmoeder nog een tijdje 2 dagen op zich genomen. Super lief. Uiteindelijk is het twee dagen opvang geworden.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 22 Okt 2024 19:33

Jongste gaat 3 dagen naar het kdv, oudste 2 dagen naar bso. Dat laatste was geen succes dus sinds een paar weken gaat hij naar een gastouder. Nu gaat het echt super, heeeel blij met de keuze voor hem! Voor ons is het wel wat meer gedoe met twee opvangplekken (voorheen zaten ze in hetzelfde gebouw), maar a la. Onze ouders kunnen door allerlei redenen niet structureel oppassen, helaas! Gelukkig incidenteel wel, want vandaag was de gastouder ziek en dan hebben we dus een probleem. Gelukkig kon een van onze ouders.

Ik heb niet het idee dat het invloed heeft (gehad) op onze carrières. We hebben/hadden allebei super flexibele werkgevers en werkten veel thuis. Wel heb ik nu een nieuwe baan met veel meer reistijd en dat in combinatie met ineens twee locaties zorgt wel voor veel meer gegoochel met wie wanneer welk kind ophaalt. Dat heeft momenteel echt wel wat invloed op mijn werk. Hopelijk wordt het beter naarmate ik mijn werk wat beter zelf kan indelen. We doen trouwens bewust onze jongste niet ook naar de gastouder, omdat hij het hartstikke naar zijn zin heeft op het kdv en ook omdat dat de kans dat we twee kinderen thuis hebben bij ziekte verkleind ;)
<<

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 22 Okt 2024 19:34

Hier 3 dagen kinderdagverblijf en 1 dag mijn ouders. Heel blij mee dat dit zo kan. Mijn moeder werkt 2 dagen, dus wanneer mijn zoontje ziek is kan hij daar meestal ook terecht als ik moet werken. Liefste werk ik dan thuis maar dat is niet altijd even handig. Fijn dat het zo kan in ieder geval.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 20:20

We hebben 2 dagen opvang van kdv/bso. Van de overige 3 dagen hebben man en ik elk een dag vrij en de laatste dag werk ik thuis. Soms nemen we die dag kdv af of passen mijn ouders op.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 20:37

@Marsy mag ik even zeggen dat ik het heel erg voor jou vindt dat jouw ouders zo weinig liefde en aandacht aan jou hebben besteed. Ik heb er al een keer eerder iets over gelezen en had gehoopt dat het verandert zou zijn zodra je in Nederland zou wonen. Voor jou en jouw kinderen. Het lijkt wel alsof je meer aan jouw schoonmoeder hebt dan aan jouw vader.

@gstq ik heb echt respect voor jou! Ik vind het knap dat jij het zo doet, jouw kinderen kijken terug op een huis vol liefde!
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 20:47

Het valt mij op dat er nog best veel opa's en oma's zijn die oppassen.
Hier in de buurt ook, maar dat zijn dan wel vaak mensen van 60-65 jaar. Onze ouders zijn rond de 75. Die 10 jaar verschil merk je echt goed vind ik.

Wij hebben geen opvang maar geen een van mijn (schoon)broers/zussen hebben opvang nodig.
Onze ouders hebben helaas wel veel zorgintensieve kleinkinderen, dat vraagt extra energie. Vette pech want het is ook niet allemaal hetzelfde. Dus ik ben blij dat ze niet structureel hoeven op te passen. Als er een hele dag opgepast moet worden, dan regelen wij dat als broers/zussen, slapen of een paar uurtjes kunnen opa en oma wel. Maar een hele dag doen we dus al niet meer.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 22 Okt 2024 21:24

2 dagen bso voor de middelste en de jongste.

Ik werk 3 dagen, mijn man doorgaans 5. Beide met soms wat onregelmatigheid (ik soms een dag extra in het weekend of soms middag en avond)
De derde dag lossen we op door vroeg/ laat te draaien, heel soms vragen we familie of de buurvrouw en t slechtste geval zou ik mijn derde dag over twee dagen kunnen verdelen. Maar dat is tot nu toe niet nodig geweest.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 21:47

Wij maken alleeen gebruik van betaalde kinderopvang. We hebben geen ouders die kunnen oppassen (wonen allemaal in t buitenland/ druk met andere kleinkinderen die dichterbij wonen).

Mijn partner werkt wisselende tijden vooral veel avonden en weekenden. Dat betekent dat ik als ik vrij ben van werk alleen ben met onze zoon. Maar het betekent ook dat als hij ziek is mijn partner makkelijker kan inspringen.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Okt 2024 21:59

3 dagen bso voor zoon & 2 dagen KDV voor dochter.

Dochter zou 1 dag met opa&oma zijn, maar helaas is dat (bijna) nooit het geval en werk ik (en soms vriend) thuis mét dochter die dag..
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Okt 2024 22:18

Dochters gaan twee dagen naar de BSO. Zoon twee dagen kdv.

Mijn ouders werken nog en zijn voor de "zon-en feestdagen" en schoonouders kunnen niet oppassen.

Oudste is nu 9, groep 6 en is echt wel beetje klaar met BSO, ze is heel verantwoordelijk dus misschien dat we na dit schooljaar wel stoppen. In de vakanties ben ik altijd thuis dus dat scheelt.
⁠♡♡♡
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen