Godsavethequeen schreef:Het is heel fijn als je alles krijgt. Maar dan heb je niet het gevoel dat je ervoor gewerkt hebt of dat je trots op jezelf bent.
Ja sorry, maar ik lees hier toch echt in dat je het wel zo bedoelt. Een aanname dat mensen die minder geld van hun ouders krijgen, trotser op zichzelf zijn. Je hebt het zelf over een 'keerzijde' van geld krijgen.
Laat ik dan voor mezelf spreken: ik heb nu voor het eerst van mijn leven rijlessen en mijn ouders kúnnen dat niet eens meer voor me betalen omdat ze hartstikke dood zijn, maar het maakt me niet trots dat ik het zelf betaal. Dat is gewoon niet een gevoel dat ik heb.
Mijn broertje, die op zijn 26e wees werd, moet alles zelf betalen, maar dat is nu ook niet hét aspect in zijn leven waar hij eigenwaarde uit haalt.
Misschien dat dit me zo raakt omdat ik problemen heb met mijn zelfbeeld, die komen doordat mijn ouders (eigenlijk vooral mijn moeder) me te weinig liefde, knuffels en bevestiging hebben gegeven. Dat mijn ouders niet alles voor me konden betalen is nooit een issue in mijn leven geweest. Dat mijn moeder kritisch was op alles wat ik deed, wel.
Je krijgt niet per definitie een bak zelfvertrouwen van je eigen geld verdienen. Want als je je op andere vlakken niet gesteund of aangemoedigd voelt, kun je alsnog een wankel persoon zijn.
Ik ben énorm jaloers op leeftijdsgenoten die liefdevolle ouders hebben die altijd voor ze klaarstaan. Niet per se op mensen die meer geld hebben gekregen van hun ouders 🤷🏼♀️
Dus aan alle onzekere ouders in dit topic die bang zijn dat ze niet genoeg geld gespaard hebben, zou ik vooral zeggen: zorg dat je genoeg liefde spaart.