Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Single blijven

<<

Marit Eline

Bericht 16 Okt 2024 19:17

Re: Single blijven

Siem schreef:Dat is ook echt afhankelijk van de persoonlijke situatie. Ik ben single heb geen kinderen en kom nergens voor in aanmerking qua toeslagen. Verdien prima maar absoluut niet heel veel. Woon ook nog een stad waar de gemeentelijke belastingen heel hoog zijn voor alleenstaanden. Daar is ooit een onderwerp over geweest bij nos op 3 (geloof ik dat het heet) dat de stad waarin ik woon het duurste is voor een alleenstaande qua gemeentelijke belastingen.

Ik heb er geen moeite mee dat ik alleen ben. Heb geen kinderwens dat scheelt enorm. Ja het leven is mijn optiek wel duurder als ik bijvoorbeeld kijk naar op vakantie gaan de toeslag die je betaald. Maar goed ik kies er ook bewust voor om alleen op vakantie te gaan en niet met een vriendin of zo. En op vakantie kunnen gaan is natuurlijk al luxe.

Het enige wat ik jammer vind is dat het me nu met mijn huidige salaris niet lukt om een huisje te kopen. Klein appartementje in een ander stad dan wel zou misschien wel lukken maar ik wil voor nu niet weg uit de stad waar ik woon.

Nu ben ik wel op zoek naar een nieuwe baan maar vooralsnog alleen binnen de organisatie waar ik nu werk. Gezien mijn situatie net long covid durf ik op dit moment mijn vaste contract nog niet op te geven. Dat zie ik in de toekomst wel gebeuren mits ik niet achteruit ga qua gezondheid dan durf ik dat risico wel te lopen.

Ik kan wel sparen maar was voor mij fijner geweest als ik meer kon sparen dan is het eventueel wel mogelijk om een huisje te kopen in de toekomst.

Ik ben nu 39 had je mij dit 20 jaar geleden gezegd dan had ik wel verwacht dat ik er anders voor zou staan. Getrouwd, kinderen en een huis. Maar ik heb geen moment spijt gehad van de keuzes die ik heb gemaakt. En een deel is me ook overkomen door andere gezondheidsproblemen.

Ik merk zeker wel dat mensen soms medelijden hebben en dat kan ik niet goed begrijpen want waarom heb jij er last van dat ik alleen ben en ik niet.

Enige waar ik wel moeite mee heb is die vraag van hoe kan dat dat je geen partner hebt? Ja geen idee wat is daar nu het antwoord op.

En natuurlijk de dooddoener ja je hebt geen partner dus die kinderwens kan nog veranderen. Nee dat gaat niet gebeuren het is een bewuste keuze ivm gezondheidsproblemen in de familie maar dat gaat niet iedereen aan

Hoor je die vraag in je 1 na laatste alinea vaak? Goed om 'm hier terug te zien komen, ik had dat ook een keer tegen iemand gezegd en toen zei ze ook al dat ze dat vervelend vond om te horen. Terwijl ik het juist aardig bedoelde, zoiets van 'je bent zo leuk, hoezo heb je geen partner?
Sindsdien zeg ik dat niet meer :)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Okt 2024 07:14

Marit Eline schreef:

Hoor je die vraag in je 1 na laatste alinea vaak? Goed om 'm hier terug te zien komen, ik had dat ook een keer tegen iemand gezegd en toen zei ze ook al dat ze dat vervelend vond om te horen. Terwijl ik het juist aardig bedoelde, zoiets van 'je bent zo leuk, hoezo heb je geen partner?
Sindsdien zeg ik dat niet meer :)

Ik ben tot m’n 29e single geweest (nu 42) en ik vond dat ook echt een hele vervelende vraag, hoe goed bedoeld ook. Maar ik wilde wel graag een partner en wist ook niet waarom dat niet zo goed wilde lukken. Of ja, ik wist het eigenlijk wel (bindingsangst) maar die vraag droeg zeker niet bij.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 17 Okt 2024 09:01

Oh ja, dat is echt een stomme opmerking/vraag!! Ik dacht dan vaak: omdat die mannen niet leuk zijn die ik tegen kom... echt hoor. Alsof de leuke mannen voor het oprapen zijn.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Okt 2024 09:32

Ik krijg die vraag heel erg vaak. Ik vind dat niet erg. Ik zeg dan eerlijk dat ik in de afgelopen 10 jaar niet benaderd ben door mannen. Toen ik jonger was en vrijgezel of in een relatie zat, werd ik heel veel aangesproken op straat, op werk, tijdens het uitgaan, of waar dan ook. En dan gewoon met de vraag of ik een keer wilde afspreken. Dat gebeurt nooit meer. Dus als ik wat zou willen op liefdesgebied dan vraagt dat ook een actieve houding van mezelf. En daar heb ik dus geen zin in. Daten via apps past me niet. En in uitgaan heb ik ook geen zin/behoefte. Dus er is zeker wel een reden dat ik alleen ben. Als ik dit vertel dan wordt het niet geloofd en dan wordt er gezegd dat ik gewoon niet open sta en er niemand op me af durft te stappen. Ik geloof dat niet. Ik denk dat het meer te maken heeft met leeftijd. Anyways ik vind die vraag niet vervelend, maar ik weet dat veel mensen het wel vervelend vinden.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 17 Okt 2024 12:02

Godsavethequeen schreef:Ik vind het wel echt duurder als single. Ik betaal echt heel veel belasting (val met een deel van mijn inkomen in het hoogste tarief). Tweeverdieners dragen als percentage van hun huishoudensinkomen gemiddeld minder belasting af dan alleenstaanden en alleenverdieners. Ik mag met zo'n inkomen natuurlijk niet zeuren, maar ik betaal echt veel meer belasting dan tweeverdieners. En daarbij krijgen tweeverdieners waarbij de vrouw minder werkt, of alleenverdieners waarbij vrouw thuis blijft ook meer kindgebondenbudget dan ik als alleenstaande moeder.

Dat klopt niet. Wanneer je wel een toeslagpartner hebt maar alleenverdiener bent heb je geen recht op de tegemoetkoming voor alleenstaande ouders bij het kindgebondenbudget. Jij hebt wel recht op die tegemoetkoming.
Op een (voorbeeld) jaarinkomen van € 110.000 ontvang je met toeslagpartner € 191,- KGB bij 3 kinderen en heb je meer maandelijkse lasten (voor 5 ipv 4 personen) en € 240,- minder aan kindgebonden budget dan een alleenverdiener zonder toeslagpartner(€ 431,-).

Je hebt het dan als alleenstaande ouder dus ruimer dan wanneer er een niet werkende ouder en een werkende ouder binnen een gezin zijn met hetzelfde jaarinkomen.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Okt 2024 12:20

Ik bedoelde het anders even een concreet voorbeeld:

-weg-
Laatst gewijzigd door Godsavethequeen op 17 Okt 2024 13:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Okt 2024 12:30

Ik heb hier gewoon ook een politieke mening over, ik vind dat als iemand er bewust voor kiest om niet te werken (maar wel zou kunnen werken), dit zelf financieel opgevangen zou moeten worden. Je draagt dan en geen belasting af en je krijgt geld om het thuisblijven te financieren. Ik vind daar iets van, maar dat hoort niet in dit topic thuis.
Laatst gewijzigd door Godsavethequeen op 17 Okt 2024 14:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 17 Okt 2024 12:34

Mij lijkt single zijn voor een paar jaar echt helemaal prima. Mocht er onverwachts een einde aan ons komen denk ik dat ik het heerlijk zou vinden om single te zijn tot de kinderen echt volledig zelfstandig zijn. Ik vind het soms vrij lastig om ook nog rekening te houden met mijn man, naast de zorg voor 3 kinderen, wat vrijwel volledig op mij neer komt.
Moet er niet aan denken om dan ook nog rekening te houden met een lat-partner. Maar uiteindelijk zou ik het misschien wel gaan missen wanneer ze echt uitvliegen, maar in deze huidige tijd zal dat wel een hele tijd duren.

Ik denk zeker niet dat je als single zijnde ongelukkig zou zijn. Mijn zus is ook pas weer gaan daten toen de jongste 17 was, ze vond het echt heerlijk om alleen te zijn ze en wil voorlopig ook nog niet samenwonen (ze heeft nu 3 jaar een relatie). Mijn oom is ook echt al 24 jaar single en wil pas weer een vriendinnetje wanneer hij in een verzorgingstehuis belandt 😅
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 17 Okt 2024 12:41

Godsavethequeen schreef:
Met hetzelfde jaarinkomen heb je gelijk, maar ik gaf al aan dat ik een hoog jaarinkomen heb waardoor ik ook meer belasting betaal dan tweeverdieners, omdat een deel van mijn inkomen in het hoogste tarief valt.

Wellicht als tweeverdieners maar je hebt het wel ruimer dan wanneer een eenverdiener hetzelfde jaarinkomen heeft als jij maar ook nog een toeslagpartner heeft. Daar doet jouw hoge jaarinkomen niets aan af, dat is voor een man/vrouw met een partner thuis exact hetzelfde bij datzelfde jaarinkomen. Zij hebben alleen wel hogere maandlasten met 5 personen dan jij met 4 personen en de tegemoetkoming voor een alleenstaande ouder. Maar jij deed alsof jij het slechter hebt en dat klopt gewoon niet.

Dat ze bij jouw broer meer KGB ontvangen met een lager salaris is logisch aangezien het inkomen gerelateerd is.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Okt 2024 12:49

Ik vind dat dus niet logisch, want hij hoeft geen alleenverdiener te zijn, dat is een keuze. Bij mij is het geen keuze. Ik vind het niet meer dan logisch dat je die keuze zelf financiert. Maar je hebt gelijk, dit is een mening en objectief gezien krijg ik meer. Maar als je kijkt naar vrije dagen, verplichtingen etc. dan ligt het gevoelsmatig anders. Ik kan die keuze om niet te werken niet maken.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 17 Okt 2024 13:55

Hij hoeft geen alleenverdiener te zijn, maar zij kiezen daarvoor. En daar is niks mis mee. Het kan voor kinderen geen kwaad wanneer er een ouder thuis is voor ze. Zolang men niet uit luiheid op de bank hangt en van de bijstand profiteert is dat gewoon een prima keuze die vroeger heel normaal was en waar veel kinderen ook baat bij hebben (gehad).

Het meeste in het leven is een keuze met bijbehorende consequenties.

Jij hebt de keuze gemaakt voor deze baan met bijbehorend salaris en belastingschijf. Jij hoeft die functie niet aan te houden die je nu hebt en de uren te maken die je nu maakt. Jij kunt er ook voor kiezen om een andere functie te nemen, minder uren te werken en daardoor in aanmerking te komen voor meer KGB.

Zeggen dat je minder KGB krijgt dan eenverdieners met een thuis blijven partner (ipv vrouw, ik hou het liever neutraal ipv op de man/vrouw rolverdeling gericht) terwijl je toch echt meer krijgt, is onterecht. Zeker wanneer je boven de € 75.000 verdiend mag je in je handjes knijpen dat je nog recht hebt op aardig wat KGB. Er zijn genoeg gezinnen die dat met twee inkomens niet halen.
Alleenstaande ouders hebben het echt zo slecht niet, zelfs niet met een middeninkomen.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Okt 2024 14:06

Ik haal stuk over mijn inkomen weg, kun jij dat ook doen?

Als alleenstaande heb je geen ruimte om financiële draaglast te verdelen, daar heb je geen keuze in. Volledig thuisblijven is een luxe en alleenstaanden kunnen zich dat niet permitteren. Ik vind als je je die luxe gunt dat je daar niet voor gecompenseerd hoeft te worden met kgb. Ik vind overigens inderdaad ook niet nodig dat je met een inkomen tot geloof ik 120.000 recht hebt op kgb. Maar dat vind ik ook van de kinderbijslag en aow.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Okt 2024 14:43

Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige mensen, om wat voor reden dan ook, liever single blijven. Als dat een bewuste keuze is dan heb ik zeker geen medelijden met ze. Wel als ik weet dat ze dat wel graag willen maar niet goed lukt.

Beetje off topic maar ik heb nog nooit KGB gekregen dus ik heb geen idee maar aan wat voor bedragen moet ik denken? Ik vind 120.000 wel echt hoog om nog KGB te krijgen voor mijn gevoel!
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Okt 2024 15:49

Kinderopvangtoeslag denk ik. Niet kindgebonden budget
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Okt 2024 16:42

Ik heb een vriendin die écht heel graag een relatie wilde. Het lukte haar maar niet en ze was erg ongelukkig in haar eentje. Had enorm met haar te doen.

Inmiddels is heeft ze alweer vijf jaar een relatie en woont ze samen.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Okt 2024 17:57

Harrison schreef:Beetje off topic maar ik heb nog nooit KGB gekregen dus ik heb geen idee maar aan wat voor bedragen moet ik denken? Ik vind 120.000 wel echt hoog om nog KGB te krijgen voor mijn gevoel!

Ik krij €398 per maand als alleenstaande ouder.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Okt 2024 18:12

Bij KGB wordt er ook gekeken naar het aantal kinderen die je hebt. Wij krijgen daardoor (1 kind) ook niks.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Okt 2024 18:53

GSTQ ik ben ook thuis bij de kinderen en mijn man werkt 38 uur. Ik heb 0,0 inkomsten. Omdat ik vanuit mijn eigen bedrijf arbeidsongeschikt ben geworden (al heel jong, en het verzekeren daarvoor was niet te betalen) heb ik nergens recht op. Ja op bijstand, maar alleen als ik alleenstaande zou zijn zonder partner. Wij krijgen ook bijna geen kindgebonden budget. Ik ben volledig afgekeurd. Dus het is niet overal hetzelfde, er zijn altijd uitzonderingen. Mensen om mij heen denken vaak dat ik gewoon geld krijg. Als ze dan horen dat dat niet zo is zijn ze heel verbaasd. Ik vind het niet erg om niks te krijgen, ik werk niet dus ik vind ook dat ik geen recht op inkomen heb. Als ik kon werken dan zou ik dat doen, maar ik heb mijn lichaam en al mijn energie nodig voor mijn gezin en mijn huishouden.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Okt 2024 19:09

Maar jij kunt dus niet werken. Dan vind ik het ook geen keuze. Maar ik had deze discussie niet moeten aanwakkeren. Het ligt in individuele gevallen altijd veel complexer dus het heeft geen zin om er generieke uitspraken over te doen. Dan doe ik tekort aan jouw situatie en ook aan de mijne. Voel je dus vooral niet aangesproken.

KGB is afhankelijk van aantal kinderen, leeftijd kinderen en inkomen.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 10:30

Oh best veel Dronken Taart! Chill!
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 18 Okt 2024 10:47

DronkenTaart schreef:
Harrison schreef:Beetje off topic maar ik heb nog nooit KGB gekregen dus ik heb geen idee maar aan wat voor bedragen moet ik denken? Ik vind 120.000 wel echt hoog om nog KGB te krijgen voor mijn gevoel!

Ik krij €398 per maand als alleenstaande ouder.

Ik €696 met 2 kinderen. Maar heb een deel ervan ook echt wel nodig hoor. :ja:
Zonder KGB is het wel krapjes, maar ik wil ook geen kinderalimentatie. Dus dan zou dat anders moeten.

Wat ik trouwens wel irritant vind nu ik wel weer een vriend heb is dat 1. mensen er automatisch vanuit gaan dat we volgend jaar gaan samenwonen en 2. dat er nog kinderen bij zouden komen.
Nou weet ik ook wel dat het best vaak gebeurt dat men nog een kindje samen wil, maar ik word echt heel raar aangekeken als ik zeg dat ik niet nog meer kinderen wil of niet kinderen van 2 verschillende vaders wil. Alsof het normaal is om met Jan en alleman een kind op de wereld te zetten. :laughcry:
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 10:58

Ik ben heel blij geweest met de toeslagen en KGB. Dat zorgde ervoor dat ik wel kon werken maar ook m'n leven zo kon indelen dat ik voldoende thuis was toen m'n zoon klein was.
We hadden inderdaad minder te besteden maar dat was wel een bewuste keuze.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Okt 2024 12:03

Ik krijg €425 aan kgb als alleenstaande ouder van twee kinderen.

Ik heb laatst gekeken om meer te gaan werken, maar dan gaat het kgb, die ik echt wel hard nodig heb, zo ontzettend naar beneden dat ik onder aan de streep minder over hou. Kromme wereld wel.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 18 Okt 2024 12:16

Jip schreef:Ik krijg €425 aan kgb als alleenstaande ouder van twee kinderen.

Ik heb laatst gekeken om meer te gaan werken, maar dan gaat het kgb, die ik echt wel hard nodig heb, zo ontzettend naar beneden dat ik onder aan de streep minder over hou. Kromme wereld wel.

Daarom werk ik maar 20 uren. Als ik meer ga werken levert dan onder de streep gewoon 'niks' op. Voor die paar tientjes ga ik geen tijd met m'n kinderen opgeven.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Okt 2024 12:38

Wat gek wel. Ik ben van werkgever gewisseld en ging toen een dag meer werken (opvang was eindelijk plek) en het dubbele verdienen maar heel veel achteruit ging ik niet met mijn KGB. Ik denk dat ik gewoon sneu weinig verdiende en nu wel meer maar nog steeds onder een bepaalde grens zit. Zeker ook toentertijd de KOT was echt wel veel waardoor ik onder de streep €100 betaalde voor 3 dagen opvang. Ik voel(de) me wel echt gesteund met die toeslagen. Ik denk dat ik het nu wel zonder het KGB zou redden hoor maar dan zou ik wel meer op mijn geld moeten letten dan dat ik nu doe. Voor mij loont werken wel echt tot nu toe maar samenwonen dus zeker niet :haha:.

Macaron, mensen hebben altijd dat soort ongepaste vragen. Maakt niet uit in welke levensfase je zit. Ben je vrijgezel dan krijg je de vraag waarom en of je aan het daten/ op zoek bent. Heb je een vriend dan willen ze natuurlijk samenwonen en trouwen zien. Is dat eenmaal zo ver dan vragen ze naar kinderen, zeker als die er nog niet zijn en zo wel... Inderdaad, ondanks dat je al kinderen hebt moet het wel even besproken worden met iemand die er eigenlijk niks over hoeft te weten. Maakt toch niet uit die verschillende vaders? Tot je het doet, dan is er meestal toch wel stiekem een mening over. En na 2 kinderen moet je ook geen derde willen want dat is meestal toch al te veel, laat staan 4. De vraag die daarna komt heb ik nog niet ontdekt trouwens :haha:.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk