02 Okt 2024 20:43 door Gympie
Ik vind het wel heftig te lezen die vele nare ervaringen. M’n mond valt open van sommige verhalen. Maar achteraf ook wel van mijn eigen eerste bevalling.
Van mijn eerste bevalling heb ik toen ook wel een deukje opgelopen. De verloskundige die haar vingers in me duwde en mijn opening naar beneden trok als aanwijzing dat ik die kant op moest persen staat nog scherp op mijn netvlies. Evenals dat ik me door alle mensen om me heen, inclusief mijn man, liet overhalen om mijn totaalruptuur onder plaatselijke verdoving te laten hechten terwijl ik toch echt nee had gezegd. Dat duurde ruim een uur, de verdoving werkte niet goed, ik kon alleen maar trillen terwijl ik er stil voor moest liggen en ik kneep steeds per ongeluk in mijn baby door de pijn van het hechten. Echt gruwelijk boos was ik. Ik had me nooit moeten laten overhalen.
De nazorg in dat ziekenhuis was ook vreselijk. Verpleegster die geïrriteerd werd dat ik ‘s nachts niet snel genoeg mijn bed uit kwam om mijn huilende baby te troosten (ik kon lichamelijk gewoon niet makkelijk uit bed komen), de flesjes maakte ik niet op de juiste manier schoon en ze schreeuwde dat ik mijn tepels kapot trok met het kolven op die stand (dat was op advies van haar collega, maar goed). Ik voelde me ook heel alleen. Mijn man bleef in de nacht niet in het ziekenhuis bij me en daardoor vond ik het nog extra moeilijk allemaal.
En toen moest ik ook nog van mijn privé kamer af om ruimte te maken voor iemand die echt niet op een zaal wilde liggen (zo werd het me ook verteld). Dus moest ik maar op die zaal gaan liggen. Terwijl ik met mijn ruptuur dus naar de openbare gang moest voor het toilet. Dan vervolgens moest oversteken over die openbare gang naar de douche om na elke toiletgang mijn onderkant te douchen. Ik heb gewoon gesmeekt na een paar dagen of ik alsjeblieft naar huis mocht met mijn baby. Toen dat eindelijk mocht, kon ik alleen nog maar huilen. Ik zat er helemaal doorheen.
Tweede bevalling was goed en fijn (op de pijn na, duh). Ik heb dan ook geen enkele nare herinnering daaraan. Dit was in een ander ziekenhuis dan mijn eerste bevalling. Ik wilde ook echt no way in hetzelfde ziekenhuis bevallen als van de eerste.
Op enig moment voelde ik me niet helemaal serieus genomen toen ik duidelijk vol in de weeën lag, maar de verpleegster dat niet vond want de monitor registreerde geen weeën. Maar dat heeft geen stempel gedrukt op de bevalling. Ik herinner me vooral een hele fijne verloskundige waar ik mijn angst kwijt kon en die daar goed op reageerde. Mij in the lead houden, maar met voldoende support op de momenten dat ik me onzeker voelde.